Muusikoiden.net
10.12.2016

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tama vs. Pearl vs. Sonor vs. Yamaha jne.
1 2 3
helma29
08.04.2004 20:42:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törö!

Tänään oli huono päivä töissä ja ajattelin hieman lieventää vitutusta aloittelemalla varmaan keskustelua herättävän jutskan.

Mikä, hyvät kolleegat, tekee rumpumerkistä sen ainoan oikean?

Mikä on esim. Pearl:in ja Tama:n ero?

Voinen kertoa, että KAIKKI valtamerkit käyttävät SAMOJA (=saman valmistajan) runkoja rumpuseteissään.

Esim. Tama nostelee hintojaan ja samalla merkki ei edes OMISTA omaa tehdasta, vaan rummut kasataan ympäri maailmaa halvalla MUUALTA ostetuista komponenteista (en ole ihan varma rautapuolesta)

Mutta kuitenkin, rakkaat kollegat, lopetaan turha leukojen louskutus merkeistä ja malleista, koska se on aivan turhaa!

.. huh.. nyt helpotti!

Peace!

MoonDog
08.04.2004 21:15:55 (muokattu 08.04.2004 21:17:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäs tuollainen tieto on peräisin? Vähän epäilen, että olisivat samasta muotista nuo rungot. Uskon, kun näen jotakin faktaa ruudullani.

EDIT: Ja erothan tottakai löytyvät runkojen paksuuksista ja materiaaleista sekä käytetystä hardwaresta.

Shit just doesn't happen, it takes effort.
kkeppana
09.04.2004 13:18:11

Voinen kertoa, että KAIKKI valtamerkit käyttävät SAMOJA (=saman valmistajan) runkoja rumpuseteissään.

Pitää varmasti osittain paikkansa, nimittäin halvimmissa ja keskiluokan seteissä. En nyt osaa enempää sanoa tähän, mutta ainakin Yamaha tekee high-end settiensä (maple/birch/oak custom) rungot omalla tehtaallaan ja itse.

Drums of death
eleeton
09.04.2004 16:02:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hardware-puolella kyllä pearlin kiinnikkeet ja standit jne. pelittää ku tauti, verrattuna taman vastaaviin. Se oli vaan pakko käytännössä todeta...

Kun mitkä vaan kannut saa kiinni pearlin rautoihin niin eipä sillä ole mulle enää mitään merkitystä mitä ne kannut on..

Ainakaan mun budjetilla..

lkx
09.04.2004 21:30:52

Hardware-puolella kyllä pearlin kiinnikkeet ja standit jne. pelittää ku tauti, verrattuna taman vastaaviin.

Heitetään pallo takaisin... Tamalla toimii parhaiten juurikin hardware ja esim. ripustussysteemi on järkevin mitä oon nähny. IMO

Fight!

Hyvä keskustelunaihe..................

There is no spoon...
hollmi-5
10.04.2004 09:56:41

Tuolla Taiwanin suunnalla on tehtaita, jotka tekevät useille merkeille rumpuja. Ne on kuitenkin niitä hinnat alkaen malleja. Kalleimmissa rummuissa ovat rungot useimmiten tehtaan omaa tuotantoa ja niistä oikein ylpeilläänkin.

Jonkun käsityksen rumpujen valmistuksesta antaa, kun katsoo 30 minuuttisen pätkän Sonorin tehtaalta Saksasta ( linkki Sonormuseon sivulla: http://www.sonormuseum.com ja sieltä video clips-linkki).

Siinä näkyy, kuinka kaikki muu, paitsi pikkuruuvit tehdään omassa tehtaassa. Siis kalvot ja hardware runkojen lisäksi. Tosin Saksan Sonorit ovat ylintä huippua rumpujen laadun suhteen. Force-sarjaa touhutaan Taiwanissa, mutta Sonorin spekseillä.

Tamaa en enää nykyisin ole kovin tarkaan seurannut, mutta omat Tama -rumpusettini olivat kaikki Japanissa tehty.

Pearl on siirtänyt koko tuotantonsa Japanista, mutta ehdottoman hyvää tavaraa kalliimmat sarjat ovat.

Mika Hollström
tuukkah
10.04.2004 15:06:05

Kyllä mun mielestä Taman kannuissa parhaiten pelittää nimenomaan rautapuoli. Se karhennettu puomi toimii reippaasti paremmin kuin Pearlin vastaava systeemi. Kokemukseni perusteella myös Pearlin clampilla standiin kiinnitettävät tomisysteemit ryssivät sen standin putket aika heikkoon kuntoon.

Iron Cobra-spedujen maine on kanssa aika kova. (Ei sillä etteivätkö Pearlin vastaavat olisi toimivia)

Mä tykkään Pearlin rummuista, ainakin kun mennään hieman kalliimpiin sarjoihin, mutta se rautapuoli ei vaan yksinkertaisesti ole Taman laatuista.

ain't it funky now.
hollmi-5
11.04.2004 08:41:02 (muokattu 11.04.2004 08:41:58)

Tama oli 70-luvun lopulla se merkki, joka lanseerasi tuon tanakamman HW-osaston oikein isolla esiin Titan-sarjallaan. Jollakin Sonorillahan hardware oli jo aikaisemminkin tukevaa, mutta hintaa setillä niin paljon, että juuri kellään ei ollut varaa niihin.

Hyvä esimerkki on Taman HS90 Titan-sarjan virvelistandi. Ostin kuukausi sitten sellaisen. Kaverille sitä sitten näytin. Hänelläpä olikin ihan samanlainen. Tosin vuodelta 1990. Eli hyvää ei tarvitse muuttaa.

Rims-mountien myötä kaikille tuli hätä lanseerata omat versiot. No siinä sitten kävi niin, että Tama kopsasi systeeminsä lähes suoraan ja Ludwig,Premier ja muutama muu ilmeisesi suosiolla maksavat lisenssinsä. Pearlin systeemi oli ensin todella ahterista. Tallahassee Lassie-tyylisissä kompeissa tomit keinahtelivat hallitsemattomasti. Nykyisin Pearlin systeemi on parempi, mutta ihan hirvittävän näköinen. DW:llä on viritinpesien ympärille tulevat "hammasraudat". Yök.

Yamahan systeemi on vain kehitelmä omasta ikiaikaisesta systeemistä, mutta silti yksi parhaimman näköisistä. Sonorilla Designereissä on toiminnallisesti hieno systeemi ja siihen tekniseen hifistelylinjaan sopiva, jossa kaikki säädöt tapahtuvat pikalukitusvivuilla tai pyöreillä nupeilla. Poissa ovat siipimutterit ja rumpuavainsäädöt. Rummun soinnin pituutta voi säätää nupista...

Jos rummut on hyvin tehty, ei koko rims-systeemiä välttämättä tarvita.

Mika Hollström
helma29
12.04.2004 22:41:28

joo, onhan se totta, tämä runkohomma. Käyttäähän moni autovalmistajakin samoja alustoja keskenään; alustojen suunnitteluhan on sitä kalleinta hommaa.

Hyvin verrattavissa rumpujen runkoihin, Jenkkilässä on firma, joka myy valtamerkeille juuri sellaisia runkoja, kuin haluaa.

Tottahan sekin, että rumpuvalmistaja pystyy todella pitkälle miettimään rumpujensa tasoa juuri runkojen materiaalin ja paksuuden jne. valinnassa.

temekallio
07.07.2004 21:04:34

Kyllä ne sonorit laadussa kaikki muut voittaa...puhun siis nyt saksassa tehdyistä sonoreista....

Ottakaa oppia Saksan insinööreistä!!!

Sonor Phonics
Alpha
07.07.2004 21:14:08

Ottakaa oppia Saksan insinööreistä!!!

Muistaisinpa vaan sen BMW vs. Windows kaskun, niin tähän laittaisin...

Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike
DimensionZ
07.07.2004 22:22:42

Mun mielestä se suurin ero ei oo soundissa todellakaan vaan niissä kaikissa metalliosissa joita rumpusetissä käytetään. OMASTA mielestä Yamahan hardware on parasta, ja sillon on loogista että ostaa saman valmistajan setin kanssa.

''He jumped right out of a building!!''
Katiska
08.07.2004 00:00:18 (muokattu 08.07.2004 00:31:46)

Hyvin verrattavissa rumpujen runkoihin, Jenkkilässä on firma, joka myy valtamerkeille juuri sellaisia runkoja, kuin haluaa.

Puhut ilmeisesti Kelleristä? Tottahan on että ko. firma toimittaa rungot usealle "custom" valmistajalle esim. OCDP, Spaun ja Conaway. DWkin käytti Kellerin runkoja, mutta nykyään tekee itse.
Halvoissa seteissä (philippine mahogany/luan) rungot varmaankin tulevat mistä sattuu, mutta mielestäni nämä kaikki otsikossa mainitut firmat tekevät high-end rumpujensa rungot itse.

Kellerin sivut:
www.kelleratthecore.com

anzelmosm
08.07.2004 22:35:26

Heitetään pallo takaisin... Tamalla toimii parhaiten juurikin hardware ja esim. ripustussysteemi on järkevin mitä oon nähny. IMO

Fight!

Hyvä keskustelunaihe..................

oi järki.. viime lauantaina JOUDUIN Kejkalla soittaan taman rokstar pro:lla vai mitkä kurat oliki.. niin ei järki niitä kiinnikkeitä.. aivan kamalta. tomit ei pysyny asennossa vaikka kuin momenttiin väänsi kokoajan valu ja muutenki ku vähä löi niin ku mies lyö niin heilu ku vaivaiskoivu pohjostuulessa.. aivan kamalat. ei kyllä tarvi tamoihin enää koskia.. ;)

ahrut
08.07.2004 22:54:59

niin ei järki niitä kiinnikkeitä.. aivan kamalta. tomit ei pysyny asennossa vaikka kuin momenttiin väänsi kokoajan valu ja muutenki ku vähä löi niin ku mies lyö niin heilu ku vaivaiskoivu pohjostuulessa..)
Vähän samaa juttua on mun vanhoissa Imperialstareissa.. Ei meinaa nuo tomit pysyä kunnolla kiinni ja järki meinaa välillä lähteä.

AP
08.07.2004 23:00:20

oi järki.. viime lauantaina JOUDUIN Kejkalla soittaan taman rokstar pro:lla vai mitkä kurat oliki.. niin ei järki niitä kiinnikkeitä.. aivan kamalta. tomit ei pysyny asennossa vaikka kuin momenttiin väänsi kokoajan valu ja muutenki ku vähä löi niin ku mies lyö niin heilu ku vaivaiskoivu pohjostuulessa.. aivan kamalat. ei kyllä tarvi tamoihin enää koskia.. ;)

Oliko niissä myös ne "varmistuspalikat" mukana? Siis niihin L-varsiinhan tulee enste sellaiset pikkunypykät jotka käännetään avaimella kireälle haluttuun asentoon. Vasta näiden "nypyköiden" (keksikää perkele itse parempi nimi) päälle lasketaan tomi, ja nypykän muotoilu pitää osaltaan myös tomin oikeassa asennossa. Näin tomimuhvin siipiruuville ei jää ihan hurjaa momenttia pidettäväksi. Ilman näitä nypyköitä elämä Taman tomien kanssa on kyllä ihan sieltä mihin aurinko ei paista.

Ja kovimmat lyöjät hankkivat tietysti nypyköitä erikseen, jolloin myös tomimuhvin yläpuollelle voi kiristää tuommoisen pitämään rumpua oikeassa asennossa...

Eikös muuten Ludwigilla ollut myös 70-luvula jo aika järeää telineistöä. Atlasko sen nimi oli?

K100 #7
Jeltz
09.07.2004 11:38:32

Oliko niissä myös ne "varmistuspalikat" mukana? Siis niihin L-varsiinhan tulee enste sellaiset pikkunypykät jotka käännetään avaimella kireälle haluttuun asentoon. Vasta näiden "nypyköiden" (keksikää perkele itse parempi nimi) päälle lasketaan tomi, ja nypykän muotoilu pitää osaltaan myös tomin oikeassa asennossa. Näin tomimuhvin siipiruuville ei jää ihan hurjaa momenttia pidettäväksi. Ilman näitä nypyköitä elämä Taman tomien kanssa on kyllä ihan sieltä mihin aurinko ei paista.

Eikös niitä ihan memory clampeiksi sanota?

Ei ne tomit mulla ainakaan mihinkään valu (rockstar custom).
Kiristää vaan nuo "palikat" kiinni ja sitten tomi siihen päälle niin hyvin pysyy. Kyllähän ne kovaa lyödessä hiukan heiluu, mutta ei mielestäni häiritsevästi.

Pulp
Drummer666
09.07.2004 11:55:08

Kyllä se varmaa paljon se hinta puoli ratkasee, ainakin mulla, koska itte kannut on kyllä aika samanlaatusia (esim Starlassic ja Mastereis) sit tietysti tää hardware puoli ja ettää kumpi nimi sopii omaan silmään...
Ei mulla ainakaan mitää oo esim Tamoja vastaan(vaikka paskoja ovatkin;) vaikka Jordison Pearleilla soittaakin....

....Nih.....

http://www.thelyricssite.com/song/Klamydia/Takapihojen+Rockt%E4Hdet
hollmi-5
09.07.2004 14:20:19

Taman tomikiinnitys on aina ollut enemmän tai vähemmän suolesta. Nyt muistinkin, miksi Tamoista luovuin neljän setin jälkeen. Enkä takaisin ole palannut. Omniball rules...not.

Mika Hollström
Paas
09.07.2004 14:35:14

Jaa, ei mulla kyllä ole ollut ongelmia taman kiinnikkeiden kanssa.

The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti