Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelmaa virvelikoneiston kanssa
1
Smante
14.03.2022 22:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Olen laittamassa vanhaa käytettynä ostettua Premierin settiäni myynntiin, mutta pientä korjausta pitää tehdä ennen sitä. Virvelin kanssa on tällä hetkellä yksi ongelma:
 
Virvelikoneiston kahva on alhaalla eli "off" -asennossa, mutta matto on tiukalla. Koneistoa ei saa väännettyä sitten luonnollisesti "on" -asentoon. Muuten ei haittaisi, mutta olisi kiva saada matto myös irrotettua koneiston avulla.
 
Mistäköhän ongelma voisi johtua ja miten sen voisi korjata? Rumpujen huoltamisen kanssa olen suhteellisen huono.
 
Havainnollistavia kuvia:
 
https://ibb.co/BZLs5Nw
https://ibb.co/hBDgfDf
https://ibb.co/vj9P92Z
 
Kiitos jo etukäteen!
 
- Santeri
 
House Band
14.03.2022 23:00:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
Virvelimaton päissä (eli koneistossa) on säätömutterit.
Eli ne pyöreät sormilla kierrettävät.
Kierrä niitä aukipäin saman verran molempia niin kauan,että alkaa homma toimimaan.
Kokeile välillä ja etsi sopiva kireys matolle.
Näyttäisi olevan vaan säätökysymys,että ole huoleti!
 
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
fox
15.03.2022 00:53:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smante: Moro!
 
Olen laittamassa vanhaa käytettynä ostettua Premierin settiäni myynntiin, mutta pientä korjausta pitää tehdä ennen sitä. Virvelin kanssa on tällä hetkellä yksi ongelma:
 
Virvelikoneiston kahva on alhaalla eli "off" -asennossa, mutta matto on tiukalla. Koneistoa ei saa väännettyä sitten luonnollisesti "on" -asentoon. Muuten ei haittaisi, mutta olisi kiva saada matto myös irrotettua koneiston avulla.
 
- Santeri

 
Mitä tarkoitat tuolla "maton irroittamisella".. Tuo näyttäis olevan 2000-sarjalainen jossa on ns. parallel action-koneisto, se on ihan oma juttunsa. Se matto on ihan vakiona kireällä sekä kiinni resokalvossa että siinä"auki"-asennossa vipu auki, noilla "sormipyörillä" saa toki maton kireyttä säädettyä.
Hieno virveli. Hae Premier 2000 series snare niin löydät lisätietoja.Premareista täällä on kovin harvoin juttua, upeita rumpuja. (Minun mielestä ainakin)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Kefiiri
15.03.2022 14:49:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkään en täysin ymmärrä kysymystä. Tuollaisessa mekanismissa matto tosiaan on kireällä sekä käytössä että pois ollessaan. Toisessa asennossa sen pitäisi olla alakalvossa kiinni ja toisessa ei. Eikö siis vipstaakia kääntäessä mattosysteemi suostu irtoamaan alakalvosta?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Smante
15.03.2022 17:13:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Minäkään en täysin ymmärrä kysymystä. Tuollaisessa mekanismissa matto tosiaan on kireällä sekä käytössä että pois ollessaan. Toisessa asennossa sen pitäisi olla alakalvossa kiinni ja toisessa ei. Eikö siis vipstaakia kääntäessä mattosysteemi suostu irtoamaan alakalvosta?
 
Okei, en ole ekspertti kyseisen mekanismin suhteen. Vipua ei saa edes käännettyä yläasentoon, sillä matto on alakalvossa kiinni jo kuvassa näkyvässä auki-asennossa. Sen mitä muita mekanismeja olen käyttänyt, niin kahvan ollessa alhaalla pitäisi maton olla irti kalvosta. Sitä tarkoitin kireällä, ehkä vähän huono sanavalinta.
 
Kefiiri
15.03.2022 18:00:17 (muokattu 15.03.2022 18:11:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan tässä tarvitaan kyseisen rummun mekaniikkaan perehtyneen tahon näkemys. Foxin selitys matonnostimen asennon vaikutuksesta jäi vähän hämäräksi. Voisiko hän vielä vääntää rautalangasta miten maton missäkin vivun asennossa pitäisi asettua?
 
Oma "parallel action" rumpuni on legendaarinen Rmif jossa vipstaaki liikkuu sivusuunnassa. En tajua koneistoon kuuluvien tankojen säädöstä hölkäsen pöläystä vaikka luulisi periaatteen olevan verrattain helposti hahmotettavissa.
 
Ihan sama: rumpuni on niin huono että se tuskin kohenisi optimaalisilla säädöilläkään :) toisessa asennossa matto on irti alakalvosta ja toisessa asennossa jonkinlaisessa kontaktissa, se riittää.
 
En ole musiikin asiantuntija.
House Band
16.03.2022 04:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smante: Okei, en ole ekspertti kyseisen mekanismin suhteen. Vipua ei saa edes käännettyä yläasentoon, sillä matto on alakalvossa kiinni jo kuvassa näkyvässä auki-asennossa. Sen mitä muita mekanismeja olen käyttänyt, niin kahvan ollessa alhaalla pitäisi maton olla irti kalvosta. Sitä tarkoitin kireällä, ehkä vähän huono sanavalinta.
 
Ilmeisesti kukaan ei vaivautunut lukemaan tota mun ensimmäistä tekstiä.
Kiva niin.
Yritetäänpä uudestaan:
Oletko säätänyt mattoa niistä sormimuttereista?
Mikäli matto ei niistä kiertämällä löysty kalvosta kahvan ollessa alhaalla,on joku viisas asentanut virveliin liian pitkän snarematon.
Itse koneistoon voi tutustua vaikka irroittamalla yläkalvon,niin alkaa toimintaperiaate selviämään.
 
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
hollmi-5
16.03.2022 07:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa koneistossa matto laskeutuu aika vähän vivun ollessa auki. Kuvan perusteella näyttää siltä, että maton kiinnitys kääntää mattoa kalvoa kohti ja matto ottaa kalvoon kiinni.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kefiiri
16.03.2022 08:49:25 (muokattu 16.03.2022 08:54:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smante: Virvelikoneiston kahva on alhaalla eli "off" -asennossa, mutta matto on tiukalla. Koneistoa ei saa väännettyä sitten luonnollisesti "on" -asentoon.
 
Pahoittelut tyhmyydestä, mutta eikö vipu yhdessä kuvassa ole "on"- eli yläasennossa? Vai tarkoitatko että on- asento ei ole vaikutukseltaan sen kummempi kuin off-asentokaan, kun molemmissa matto pärisee?
 
Jos vika on maton kiinnityksessä, onko se voinut jotenkin vahingossa kolahtaa johonkin ja taipua lähemmäs kalvoa?
 
En ole musiikin asiantuntija.
fox
16.03.2022 15:32:15 (muokattu 16.03.2022 18:43:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smante:
 
Virvelikoneiston kahva on alhaalla eli "off" -asennossa, mutta matto on tiukalla. Koneistoa ei saa väännettyä sitten luonnollisesti "on" -asentoon. Muuten ei haittaisi, mutta olisi kiva saada matto myös irrotettua koneiston avulla.
 
https://ibb.co/BZLs5Nw
https://ibb.co/hBDgfDf
https://ibb.co/vj9P92Z
 
Kiitos jo etukäteen!
 
- Santeri

 
Tosiaan se matto noin periaatteessa on tiukalla, oli se sitten kahva ylhäällä tai niinkuin noissa kuvissa "auki". Premarin Parallel Action- (ja sanotaan nyt vaikka Taman KingBeat-)snareissa jotka taitaa olla melko lailla mekanismiltaan ja toiminnaltaan samoissa pitäisi toki se matto olla auki-asennossa irti resokalvosta. Myöskään sen "kahvan" liikkeessä ei pitäis mitään kummempaa vastusta olla, ihan runkoon päin painamalla maton pitäis nousta siihen resokalvoon kiinni. Kireyttä sitten voi säätää niillä sormipyörillä. Mitäpä tuolla "ei saa väännettyä" on-asentoon tarkoitit? Sitä pitäs painaa sinne runkoon päin.. ;)
 
Ja joo, täällä ei noista Premierin rummuista kovin paljon ole juttua..
Mulla on käytössä etupäässä noita parallel action-vehkeitä. Niinkuin 2000, Royal Ace ja 2024 piccolo Premieriltä ja sitten tosiaan yks Taman King Beatti..
 
edith piaf: lisäystä: Jos tarpeen niin voin kävästä huomenissa treeniksellä ja ottaa pari kuvaa. Tosin mulla ei oo siellä tuollasta 2002-mallista, mutta kakstonninen on.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Smante
22.03.2022 18:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

House Band: Ilmeisesti kukaan ei vaivautunut lukemaan tota mun ensimmäistä tekstiä.
Kiva niin.
Yritetäänpä uudestaan:
Oletko säätänyt mattoa niistä sormimuttereista?
Mikäli matto ei niistä kiertämällä löysty kalvosta kahvan ollessa alhaalla,on joku viisas asentanut virveliin liian pitkän snarematon.
Itse koneistoon voi tutustua vaikka irroittamalla yläkalvon,niin alkaa toimintaperiaate selviämään.

 
Hei,
 
Luin kyllä viestisi ja muttereita on pyöritelty kyllä, mutta ei minkään valtakunnan kiertäminen auttanut siihen että vipua saisi yläasentoon. Mutta pitääpä tutkia tuota vielä lisää, kiitos vinkistä.
 
InBeat
23.03.2022 20:53:42 (muokattu 23.03.2022 21:00:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos maton irrottaa niin toimiiko mekanismi silloin?
 
Just rassailin oman royal acen iskuun kun oli mekanismissa löysää niin matto meni off asentoon kovemmasta iskusta...
 
Ketään suututtamatta niin Premierit on kyl omasta mielestä hienoimpia vintage rumpuja... ovat aivan liian ali arvostettuja ja sentään suomalaista koivua käytetty myös niissä. Mulla on 60s aquamarine sparkle värinen setti + samalla värillä oleva 14x4 super 4 virveli + 14×4 ja 14x5,5 royal ace COB virvelit :-)
 
"In Beat we trust"...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «