Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kalluppi: Hiljaa soittaminen
1 2 3
Ben
18.03.2003 18:37:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinkuin jo moni asian loistavasti ilmaisikin, kyse todella on taidon puuttesta, tyylitajuttomuudesta ja eritoten ASENNEONGELMASTA. "Mä oon rokkari. En soita hiljaa..."
 
Itselläni ei ole onneksi tuota ongelmaa koskaan tullut(toivottavasti :P), mutta soitan tarvittaessa hyvinkin lujaa.
 
Hyvää juttua BTW tuolla linkissä minkä pistit.
 
jussijoe
19.03.2003 09:04:09 (muokattu 19.03.2003 09:05:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Pointti sinänsä mutta:Kumpi lienee musiikillisesti tärkeämpää, se,että rumpali soittaa tarkasti ja dynamiikkaa säädellen bändin tarkoitusperiä ja kappaleen tulkintaa myötäillen, vai se, että rumpali on "näyttävä" ja soittaa kuin kaljalla tms. käyvä tuulimylly haudaten hirmuisella "mätöllä" alleen muun bändin siinä sivussa pilkkoen palasiksi pari cräshipeltiä ynnä pikkukiinaa. =)
Eli kumpi tärkeämpää, visuaalinen puoli vaiko se musiikillinen? Kas,siinäpä pulma.... =)
Ja nyt ei puhuttu mistään playback-hommista....

 
prkl, ku te ajattelette heti, kun soittaa asenteella ja näyttävästi, että on joku paska rokkirumpali. minäkin ennen satsasin vain soittamiseen, mutta nyt oon huomannut tuon visuaalisen puolen näyttävyyden. ja sitä paitsi en ole ikinä rikkonut yhtään peltiä. kyllä mulla taitaa siis ainakin kapulatekniikka olla kuitenkin kohdallaan. en minä sitä tarkota, että paska rumpali ois parempi jos soittaa näyttävästi, mutta hyvä rumpali on huonompi jos ei osaa soittaa näyttävästi... sori jos tämä loukkaa jotain, mutta tämä on mun mielipide... "vittu, soitaksää jussi jossain rokkihomopändissä" kyllä, muunmoassa...
 
Scavenger
19.03.2003 10:48:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

, Eipä tässä muuta ku paskaltahan se kuulostaa ku vaan taputtelee niitä kalvoja, mutta onhan se hyvä hiljaakin osata soittaa joissain tilanteissa.
 
"When you look long into the Abyss,the Abyss also looks into you."
Mikael
19.03.2003 11:15:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

, Eipä tässä muuta ku paskaltahan se kuulostaa ku vaan taputtelee niitä kalvoja, mutta onhan se hyvä hiljaakin osata soittaa joissain tilanteissa.
 
No onhan se niin että paskat rummut, lötköt pinstripet ja turo joka ei osaa virittää rumpujaan on sellainen yhdistelmä, että ainoa tapa saada niistä pöntöistä edes jotain ulos on paiskoa niitä aivan homona.
 
Yritän tässä siis sanoa, että hyvin viritetyt laaturummut soivat kyllä hyvin myös hiljempaakin soitettuna. Itseasiassa monet ohutrunkoiset herkät rummut menevät vaan tukkoon kun niitä vieraan sian tavoin kohtelee.
 
akik
19.03.2003 11:17:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

siis itseään rumpalina pitävän pitäisi osata säädellä dynamiikkaa. ihan yhtä tärkeä asia kun tempon säätely.
tietysti jos soitetaan ug-räkägrindnoisepunkkia niin milläänhän ei ole mitään väliä sitten..
 
Rock84
19.03.2003 12:29:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No onhan se kyllä niin että jos hiljaa soittaa, niin ei ainakaan kaikki kalvot soi kunnolla riippuupi tietty paksuudesta ja laadusta... Itse olen hiljaa soittamiseen joutunut tutustumaan baarikeikoilla soittaessani... mutta tottakai fiilis ja hauskuus vähenee hiljaa soittaessa... Se vielä vaan riepoo kun soitamme kunnon rytinärokkia, niin se vituttaa kun joissakin kunnon vyörytksissä joutuu säästelemään...
 
Pallisti
19.03.2003 14:44:02 (muokattu 19.03.2003 14:45:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni rumpalin kanssa, joka hiplailee, on äärimmäisen v-mäistä soittaa. Tietty jämäkkyys pitää soitosta löytyä, ilman jämäkkyyttä ei löydy myöskään gruuvaavaa biittiä. Rummut on lyömäsoitin.
 
EDIT: Rumpupleksiä kannattaa kokeilla pikkukeikoilla.
 
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
Jaska
19.03.2003 16:41:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EI nyt välttämättä sairasta mättöä tarvita, mutta ei mun mielestä esim. Nykänen kuulostas niin hyvältä jos se soittaas hiljaa
 
Kulkunen
19.03.2003 19:00:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meniköhän gallupin tarkoitus vähän ohi. Ei ollut tarkoitus aloittaa väittelyä, mikä on oikea tapa soittaa, vaan lähinnä kysellä muilta rumpaleilta, miten he suhtautuvat tilanteisiin, joissa vaaditaan hiljaisempaa tatsia (esim. juuri nämä kouluhommat).
 
Rummut ovat kyllä lyömäsoitin, mutta voi lyödä rauhallisestikin. Ja dynamiikka on ehdottomasti tärkeä osa rumpujen soittoa. Ja hiljaa on helvetin paljon hankalampi soittaa oikein/hyvin kuin "mäiskimällä" eli normaalivolalla. Se vain sattui ainakin koulussa ottamaan päähän, kun soitettiin jotain ihan rehellistä rokkibiisiä opettaja keskeyttää biisin viisi kertaa rumpujen äänekkyyden takia. Yleensä luovutin ja vetäydyin nurkkaan marakassin kanssa. Vispilätkin koulussa olivat lähinnä pätkä rautalankaa.
 
"Vasen." -Turkulaisen kartanlukijan viimeiset sanat.
afro
19.03.2003 19:15:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asian ohi:
Oon tympääntyny tuohon kouluhommaan niin, että päätettiin kaverin kanssa (joka soittaa myös rumpuja), että ruvetaan sitten hissuttelee kun ei saa soittaa edes hiljahkolla volyymilla risuilla! Vispilät mukaan ja vähän ketjua komppariin ja ruvetaan jazzareiks. Bassariin mikki ja kunnon jazz-soundit ja niin pois päin.
 
Siis ei siinä muuten mitään, kyllä hiljaakin pitää osata soittaa ja omasta mielestäni (?!?) jotenkin osaankin. Lisäks dynamiikka tuo vaihtelua ja kuuluu muutenkin rumpalointiin mutta liika on liikaa.
 
Menipäs tilitykseks. :)
 
Mutta ehdottomasti sitä mieltä että hiljaa pitää osata soitta tarpeen vaatiessa. Ja kun on sen aika niin silloin voi sitten päästellä vähn enemmän. En kyllä ite oo mikään halonhakkaaja että sinällään kyllä hiljaa soittaminen onnistuu.
 
http://www.afrotumza.tk
Mikko A
19.03.2003 21:11:19 (muokattu 19.03.2003 21:13:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän kitaristi päätti pistää reenit jäihin (sillä on ainoat avaimet sinne) kun rummut on kattokaas äänekäs soitin... Sillä on earit ja siinä päällä vielä kunnon kupit, mutta ei herralle kelpaa. En mielestäni soita ihan helvetin lujaa, tosin en kyllä kovin hiljaakaan. Kepin heiluttaja haluais vaan bändin misson seittemän kitaristia eikä sitten oikein muita. Ei kelpaa ees että soittaisin riisitikuilla... Kumma jätkä! No, onneks on toinenki bändi...
 
EDIT: Nii ja jätkä (yrittää) soittaa itekki rumpuja!! Mä sen opetin niitä soittaan, tosin ei se oikein osaa...
 
I rule...
akik
19.03.2003 23:52:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt kun joku kerran oli erimieltä pitää käynnistää laajamittainen asennemuokkaus ja käännytys =)
selventääkseni nyt pointtiani otan esille rautalankaa ja vääntelen sitä keskittyneen näköisenä.
 
1.bossa novaa klubikeikalla ei soiteta hiilikuitukapuloilla hanskat kädessä death metal otteella
 
2.death metalliin stadionilla ei tarvta niittirideä,7a kapuloita eikä swingiä.
 
3.hyvä rumpali soittaa tarvittaessa jämäkällä otteella,tarvittaessa kevyesti.
 
4.meni vähän aiheen ohikin..
 
5.jos rumpali ei osaa säädellä dynamiikka miten olisi tarkoitus oppia haamu-iskujen,tremolon tai ylipäätänsä minkään saloja.
äänenvoimakkuuden säätely on peruselementti musiikissa.
 
6.kaikki autotalli/kellaritason yläpuolelle päässet rock rumpalit omistavat varmasti tämän kyvyn.
 
7.dynamikka ei tarkoita mustavalkoisesti "hiljaa-luijaa". harmaakin alue on .
 
riippuu tietysti mitä tahtoo soittouraltaan mutta kuuluu aivan perusasioihin osata soittaa rumpuja hiljaakin..

 
yläoleva viesti tosin myös todistaa että rajansa kaikella..teidän kitaristi kuullostaa vittuimaselta jätkältä =)
 
Mikko A
20.03.2003 00:05:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yläoleva viesti tosin myös todistaa että rajansa kaikella..teidän kitaristi kuullostaa vittuimaselta jätkältä =)
 
Niin kuulostaa... mutta silti se on mun bestis =) Ja vaikka sen kans (ja sen ansiosta) alotin soittoharrastuksen, niin ei sen kans voi soittaa... Ei se ees suostu soittaan juuri mitään!!
 
I rule...
Joku vaa
20.03.2003 14:50:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Pointti sinänsä mutta:Kumpi lienee musiikillisesti tärkeämpää, se,että rumpali soittaa tarkasti ja dynamiikkaa säädellen bändin tarkoitusperiä ja kappaleen tulkintaa myötäillen, vai se, että rumpali on "näyttävä" ja soittaa kuin kaljalla tms. käyvä tuulimylly haudaten hirmuisella "mätöllä" alleen muun bändin siinä sivussa pilkkoen palasiksi pari cräshipeltiä ynnä pikkukiinaa. =)
Eli kumpi tärkeämpää, visuaalinen puoli vaiko se musiikillinen? Kas,siinäpä pulma.... =)
Ja nyt ei puhuttu mistään playback-hommista....

 
Miks helvetis ei voi soittaa vaikka hyvin ja näyttävästi. Onko aina pakko olla jompaa kumpaa???
 
Henga
20.03.2003 14:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt päästiin siihen että saatte kuittailla vanhalle... Kyllä se ny vaan on niin että rumpalin pitää osata nyanssejakin käyttää! Eli opetelkaa kiltisti soittamaan "hiljempääkin", se se vasta tekniikkaa kehittää. Ja ihan kapuloilla, ei riisitikuilla ja vispilöillä. Ei välttämättä ole maailman helpoin juttu jos on oppinut pelkästään luottamaan siihen että kyllä kalvosta tulee bouncee takaisin kun hartioista asti mättää, eikä kapulaa tarvitse juurikaan "nostaa". Saattaa joskus myöhemmässä vaiheessa olla huomattavaakin etua. Puhumattakaan siitä että FOH-miksaajalla on keikoilla kivempää pistää bändiä balanssiin kun kalvotaiteilija pysyy lyöntivoimansa puolesta "siedettävällä tasolla". Think about it, at least!!! =)
Eli kyllä ne rummut siitäkin tykkää että hiljaa kolistellaan.

 
Allekirjoitan
 
lkx
23.03.2003 12:30:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on kuulkaas niin, että! Jos rummuilla pitää himmailla, niin se on aina yhtä perseestä. On ihan totta, niinkon aikasemminkin tossa oli jauhettu, että hyvän tatsin säilyttämiseks pitää olla tietty määrä poweria otteessa. Muuten soittamisesta ei tu oikeen mitään.
 
Oon ite joutunu soitteleen mm. jazzia ja jotain f'n poppijuttuja hissuttelemalla. Kyllähän se menee, jos vaikka on sutibiisi ja joissain tapauksissa vaikka rodit. Mut sitte ku pitäs olla vähä groovee ja semmosta varsinkin kapulat händyssä, nin se meininki kuolee ku keskittyy pelkästään voluumiin.
 
Ei o rumpalin osa helppo. Muut voi vääntää nappulasta - meitä vaan katotaan kieroon ja valitellaan... >(
 
There is no spoon...
xerxes
23.03.2003 16:04:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... nin se meininki kuolee ku keskittyy pelkästään voluumiin.
 
Kannattaiskohan opetella soittaan niin, ettei tarvi 'keskittyy pelkästään voluumiin', vaan se tulee silleen 'ihan ittestään'.
 
Relax.
Aegis
24.03.2003 14:08:40 (muokattu 24.03.2003 16:28:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun soittaa ihan fiiliksellä niin silloin menee nyanssit just kohdalleen. Tunnelmallisissa biiseissä soitetaan hiljaa ja hytkytään mukana, mutta sitten kun pitää täräyttää se Angel Of Death niin KÄSI NOUSEE JALKAA VISPAA JA AAAAARRGHH!
Eli "Free your mind and your ass will follow."
 
You are the all-singing, all-dancing crap of the world -Tyler Durden-
Checkmate
24.03.2003 16:41:53 (muokattu 24.03.2003 16:42:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokunen kerta tuli soitettua paikallisten tähtimuusikoiden kanssa jatsia hissutteluvoluumilla jolloin huomasi, kuinka huonon tekniikaan omaakaan. Vispilöillä homma rullasi jotenkin, mutta auta armias kun tarvi kapuloilla soittaa. Taimit ja volat heitteli niin rankasti, ettei mitään rajaa. Ravintoloissa tarvittava semi-hissuttelu toimii mulla sentään jotenkin.
 
jazz86
28.03.2003 14:50:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse soitan jazzia ja siinä kyllä soitetaan kohtalaisen hiljaa huippukohtia lukuunottamatta.
 
Possu pomppii pellolla
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «