Muusikoiden.net
06.10.2022
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kalluppi: Hiljaa soittaminen
1 2 3
Kulkunen
17.03.2003 17:48:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa tuossa ohimennen mieleen, jotta miten teillä sujuu hiljaa soittaminen? Kyse on siis äänenvoimakkuudesta, ei temposta. Ja soitatteko ihan tyytyväisinä myös hiljaa vai raastaako hermoja "semmonen he*vetin hiplaapinen"?
 
Itse olen joutunut hiljentämään soittovolaa kouluprojekteissa ja niissä harvoissa bänditilaisuuksissa, koska monitorointi on käytännössä olematonta. Ja joka kerta ollut yhtä v***umaista. Kun ei ole tottunut soittamaan "puoliteholla", fillit ja vähänkin monipuolisemmat kompit meinaavat mennä päin persausta. Hermostuneisuus tietysti vaikuttaa minulla ainakin omalta osaltaan myös tähän.
 
En tykkää.
 
En nyt siis meinaa, etteikö rummuissa voisi käyttää dynamiikkaa (itse käytän nykyisin lähes poikkeuksetta ghost noteja kompeissa), tai että rummunsoiton pitää olla vain truurokkenrollmäiskettä, mutta kyllä sitä tietynlaisella voimalla pitää vielä tällä soittokokemuksella vetää, että soitto on kohdallaan. Kateellinen olen niille jotka voivat nopeasti hypätä setin laidasta laitaan ja säilyttää dynamiikan ja volyymin matalalla.
 
Hän o Kyrp.
jussijoe
17.03.2003 17:56:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meininki kärsii pahasti, kun soittaa hilijaa... itse olen opetellut hiljaa soittamisen, mutta ei se ole niin hauskaa, kuin mättäminen ja miks sitä harrastaa musiikkia jos se ei ole enää hauskaa? soittamisessa pitää olla asennetta.
 
Buusteri
17.03.2003 18:44:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä mää vähä veikkaisin et nuo jazz miehetkin, joiden oletetaan soittavan tosi hiljaa, pitävät korvatulppia reenatessaan.. kyllä rummuissa on se tietty äänentaso mikä pitää olla, jotta soitto on "kunnollista"
 
laiturilla haitari soi, haita se harmitti, haita risoi..
afro
17.03.2003 19:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuu hiljaa soittaminen pakon edessä, ja pakkohan on koulussa aina! Opettaja ei tykkää kun soitan rennosti (ei siis kovaa), vaan joudun soittaa suurinpiirtein vispilöillä ja ääntä ei sais lähtee juuri ollenkaan.
Ei hitto on tylsää. Nykyään yleensä nukun tunnit.
Mutta tosiaan hiljaa soittaminen onnistuu mutta kyllä siinä tatsi kärsii...
 
http://www.afrotumza.tk
Iso-K
17.03.2003 19:06:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon kans sitä mieltä et parhaan grooven saa kun voi mäiskiä kunnolla...tai siin siten kuten omaan käteen sopii. Hiljempaa pystyy tietty soittaan kun on siihen sopivat rummut...isoilla hevi kannuilla hiljaa soittaminen ei oikein kuulosta hyvältä koska kannut vaatii lyömistä!
 
Kalu - Rock 'til You Drop!
Sgandalf
17.03.2003 19:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpua pitää lyödä koska rumpu tykkää kun sitä lyödään.
 
Yläasteen musiikkitunnit olivat yhtä helvettiä. Piti koko ajan varoa lyömästä liian kovaa. Lisäksi virityksessä ja varsinkin demppauksessa kuului selvä ammattilaisen kädenjälki... eli soundi oli kuin Thomannin pahvilaatikoissa.
 
Bewahret einander vor der Zweisamkeit
Dr. Funkenstein
17.03.2003 19:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tykkää hiljaa soittamisesta. Olen rokkimies.
 
Sitäpaitsi soundit on perseestä jos rumpuja kirjaimellisesti "hiplaa". Tottakai tyylitajua täytyy aina olla soitossa mukana, mutta rumpujen tehtävä on pitää kovaa ääntä! (kjeh)
 
Dr. Funkenstein
17.03.2003 19:39:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja muuten, jos joutuu soittamaan oikeesti tosi hiljasen keikan - kannattaa harkita risuilla soittamista. Niillä saa hakata aika lujaa että saat ääntä ulos. :)
 
KoRn88.
17.03.2003 21:58:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meillä koulussa pitää AINA soittaa vispilöillä "ettei lähe liian luja ääni". ei hauskaa.
 
------------Stampeden rumpali---------------
fox
17.03.2003 23:39:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt päästiin siihen että saatte kuittailla vanhalle... Kyllä se ny vaan on niin että rumpalin pitää osata nyanssejakin käyttää! Eli opetelkaa kiltisti soittamaan "hiljempääkin", se se vasta tekniikkaa kehittää. Ja ihan kapuloilla, ei riisitikuilla ja vispilöillä. Ei välttämättä ole maailman helpoin juttu jos on oppinut pelkästään luottamaan siihen että kyllä kalvosta tulee bouncee takaisin kun hartioista asti mättää, eikä kapulaa tarvitse juurikaan "nostaa". Saattaa joskus myöhemmässä vaiheessa olla huomattavaakin etua. Puhumattakaan siitä että FOH-miksaajalla on keikoilla kivempää pistää bändiä balanssiin kun kalvotaiteilija pysyy lyöntivoimansa puolesta "siedettävällä tasolla". Think about it, at least!!! =)
Eli kyllä ne rummut siitäkin tykkää että hiljaa kolistellaan.
Dr. Funkenstein
18.03.2003 00:29:03 (muokattu 18.03.2003 00:30:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin haluaisin vielä painottaa, että mielestäni soitto pitäisi aina sovittaa tilanteeseen. On varmasti eri asia soittaa Tavastialla kuin Rainerin Pizzerian nurkassa (näin Suomen mittapuulla).
 
Mutta näin esimerkiksi... eikö kellään ole pistänyt korvaan Porthènin massiiviset stadionsoundit JHS:ssä? Ei mielestäni oikein sovellu ko. tilanteeseen... (vaikka ihan taitava kaveri onkin kyseessä, tekninen taso ei ole pointtini)
 
miän vain
18.03.2003 10:55:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt päästiin siihen että saatte kuittailla vanhalle... Kyllä se ny vaan on niin että rumpalin pitää osata nyanssejakin käyttää! Eli opetelkaa kiltisti soittamaan "hiljempääkin", se se vasta tekniikkaa kehittää. Ja ihan kapuloilla, ei riisitikuilla ja vispilöillä.
 
Tästä olen täysin samaa mieltä.
 
Moni sanoo että groove kärsii ja jutut ei onnistu, jos pitää soittaa hiljempaa. Kyse on kuitenkin puhtaasti taidon puutteesta. Rumpuja pitäisi pystyä soittamaan samalla meiningillä äänitasosta riippumatta. Siis myös hiljaa. Tekniikkakin kehittyy siinä samalla, ja kuten sanottu, miksaajat tykkäävät. Eikä yleisökään yleensä valita, että tulee liian hiljaa.
 
On totta ettei metallikokoisista kannuista, joissa on vielä pinstripet, saa kummoistakaan ääntä hiljaa soittamalla. Mutta vaihdapas kalvot ja kapulat ohuempiin ja opettele hyvä tatsi - sieltä se löytyy. Tietyn tason jälkeen saa hyvän äänen melkein mistä vaan.
 
En väitä osaavani kaikkea tuota edes auttavasti, mutta tiedän että se on täysin mahdollista. Hiljaa osaan kyllä soittaa. Ja lujaakin.
 
Hyviä herneitä.
 
O jee! *NAX*
Eclipse
18.03.2003 10:56:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt päästiin siihen että saatte kuittailla vanhalle... Kyllä se ny vaan on niin että rumpalin pitää osata nyanssejakin käyttää! Eli opetelkaa kiltisti soittamaan "hiljempääkin", se se vasta tekniikkaa kehittää. Ja ihan kapuloilla, ei riisitikuilla ja vispilöillä. Ei välttämättä ole maailman helpoin juttu jos on oppinut pelkästään luottamaan siihen että kyllä kalvosta tulee bouncee takaisin kun hartioista asti mättää, eikä kapulaa tarvitse juurikaan "nostaa". Saattaa joskus myöhemmässä vaiheessa olla huomattavaakin etua. Puhumattakaan siitä että FOH-miksaajalla on keikoilla kivempää pistää bändiä balanssiin kun kalvotaiteilija pysyy lyöntivoimansa puolesta "siedettävällä tasolla". Think about it, at least!!! =)
Eli kyllä ne rummut siitäkin tykkää että hiljaa kolistellaan.

 
Mikäs se semmonen tekniikka on ku jotkut rumpalit käyttää että kädet ei liiku ollenkaan, vaan sormilla vaan soitetaan kaikki sikanopeet fillit yms.?
 
jussijoe
18.03.2003 11:52:04 (muokattu 18.03.2003 11:52:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mikäs se semmonen tekniikka on ku jotkut rumpalit käyttää että kädet ei liiku ollenkaan, vaan sormilla vaan soitetaan kaikki sikanopeet fillit yms.?

 
tuplalyönneillä saa nopeeta filliä ettei kädet pahemmin liiku. kyllä se näin on, että kuka jaksaa yleisöstä katella rumpalia, joka ei ees näytä siltä, että soittaa? soittaminen ainakin keikoilla pitää olla näyttävää.
 
lethus1
18.03.2003 12:56:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus muinoin koulussa minullakin oli em. "liian kovaa!!" ongelma. Vaihdoin kapuloista riiseihin, niistä sihvilöihin ja silti soitin aivan liian kovaa. Hädintuskin basaria edes hiplasin saatika kuullut omaa soittoani, mutta liiaaaan kovaa silti. Hirveissä angsteissa soitin sitten loppu joulujuhlat tms. käsillä kalvoja lämpsyttäen. Jipii!
 
Seuraavana vuonna kun olin miljoonat juhlat kahlannut ja luvannut itselleni etten enää koulun juhlissa soita, rakas musiikinopettajamme tuli sitten anelemaan että pliis soita tässä biisissä pliis, meidän rumpali ei tullut. No, se biisi sitten oli Maammelaulu! Voe sitä ihanuutta. "oi maammeee suooomiii synnyinmaa .."
 
Ei hirmu hienoja muistoja nuista keikoista jäänyt. On myös ihan hienoa huomata, etten ollut ainoa jolla on ollut lieviä ongelmia...
 
Hermanni
18.03.2003 15:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

se hiljaa soittaminen kannattaa muuten treenata ehdottomasti. kehittää tekniikkaa vitusti.
 
Mikael
18.03.2003 15:20:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se varmaan niin on, että jotain mitä ei osaa tehdä, ei myöskään ole kauhen mukava tehdä. Dynamiikka on yksi ihan soittotekninen perusasia - joskin yleisesti nuorempien soittajien mielestä selvästi vähempiarvoinen kuin vaikkapa nopeus. Kaikki "vittutätärokkiavoinäinvetää"-tyyppiset selitykset on loppujen lopuksi vain selityksiä taidon puutteelle. Hiljaa on vaikeampi vetää kuin täysiä.
 
Huomatkaas muuten ennen nokkaherneitä, että myös kovaa soittaminen on välillä tarkoituksenmukaista, eikä sinällään tuomittavaa. Välillä on vaan kokonaisuuden kannalta fiksumpaa ja itselle sekä yleisölle mukavampaa soittaa hiljaa. Pitää osata siis soittaa hyvin volasta riippumatta.
 
Mikael
18.03.2003 15:24:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäpä muuten asiaa läheltä liippaava keskustelu aikojen takaa:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=2216
 
sis. paljon keskustelua ko. aiheesta....
 
lethus1
18.03.2003 15:56:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyse ei välttämättä ole nyt siitä, ettei hän ja tuo osaa tai halua soittaa hiljaa, vaans iitä, että rumpujen sijasta pitäisi olla tyynyt mitä lyödä.
 
fox
18.03.2003 18:14:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuka jaksaa yleisöstä katella rumpalia, joka ei ees näytä siltä, että soittaa? soittaminen ainakin keikoilla pitää olla näyttävää.
 
Pointti sinänsä mutta:Kumpi lienee musiikillisesti tärkeämpää, se,että rumpali soittaa tarkasti ja dynamiikkaa säädellen bändin tarkoitusperiä ja kappaleen tulkintaa myötäillen, vai se, että rumpali on "näyttävä" ja soittaa kuin kaljalla tms. käyvä tuulimylly haudaten hirmuisella "mätöllä" alleen muun bändin siinä sivussa pilkkoen palasiksi pari cräshipeltiä ynnä pikkukiinaa. =)
Eli kumpi tärkeämpää, visuaalinen puoli vaiko se musiikillinen? Kas,siinäpä pulma.... =)
Ja nyt ei puhuttu mistään playback-hommista....
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2022, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti