Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viritysapua
1
Blues man
17.01.2017 11:05:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pojan rummut pitäs varmaan edes kerran virittää kunnolla joten olisikos jollakulla aikaa tulla helppimään ja antamaan vinkkejä 17 vuotiaalle sällille.
 
Setti on Pearl world series 12,13,14,16,22 + 14" peltivirppa. Tomeissa Evansin kirkkaat G2 ja pohjalla G1. Basarissa G2 coated.
 
Asustellaan Porvoossa.
 
jarome
17.01.2017 11:30:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues man: Pojan rummut pitäs varmaan edes kerran virittää kunnolla joten olisikos jollakulla aikaa tulla helppimään ja antamaan vinkkejä 17 vuotiaalle sällille.
 
Setti on Pearl world series 12,13,14,16,22 + 14" peltivirppa. Tomeissa Evansin kirkkaat G2 ja pohjalla G1. Basarissa G2 coated.
 
Asustellaan Porvoossa.

 

 
Tomit:
1. Kaikki viritysruuvit löysälle
2. Jokainen ruuvi sormilla niin tiukkaan kun pystyy. Mieluummin vielä viritys niin, että vähän jokaista kerrassaan vuorotellen
3. Noin kaksi kokonaista kierrosta viritysavaimella jokaista pesää kireälle. Noilla saat perushyvän soundin tomeihin
Ylä ja ala-kalvolle sama vire, niin sointi on mahdollisimman pitkä
 
Virveli:
1. Virveliin sama juttu, mutta alakalvo lyöntikalvoa huomattavasti tiukemmalle
2. Lyöntipuolen kalvoa sitten oman maun mukaan kireämmälle
3. Mattoa oman maun mukaan kireälle tai löysälle
 
Basari:
1. Kaikki pesät taas löysälle ja sitten sormitiukkuus
2. Tasaisesti kiristää jokaista ruuvia puolikkaita kierroksia tiukemmalle
3. Kämmenellä kun painaa keskeltä kalvoa, niin reunoille yleensä ilmeesty ryppyjä. Tasaista kiristystä niin kauan kunnes nuo rypyt on juuri ja juuri hävinnyt
Sillä saa matalimman mahdollisen vireen
4. Etukalvolle samanlainen operaatio
 

 
Perusohjeet tuosta.
Tuosta sitten varioimaan oman soundimieltymyksen mukaan suuntaan tai toiseen mitä haluaa.
 
Paras on kun opettelee esim. näillä pohjustuksilla itse tuota hommaa.
Koska sitä joutuu tekemään kuitenkin ajan kanssa uudelleen ja uudelleen.
 
time decorating
Bullitt
17.01.2017 11:54:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormikiristyksellä meinattiin varmaan sitä, että pelkin sormin ilman viritysavainta kiertää viritystappia niin pitkälle kuin sen sillä keinoin saa?
 
Ja onhan noita erilaisia rumpujen viritysmittareita olemassa, mutta en ole kokenut ainakaan itse koskaan tarpeelliseksi. Ei tuo rumpujen virittäminen mitään rakettitiedettä ole, rohkeasti vain kokeilemaan niin kyllä se mieluisa saundi sieltä löytyy. Vaikka toki kun virittäminen alkaa sujua, voi alkaa pohtimaan ja kokeilemaan myös erilaisten kalvojen vaikutusta saundiin.
 
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
-Dr.DW-
17.01.2017 12:07:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä hain Play kaupasta tunebot ohjelman. Se näyttää Hz kunkin kalvon kohdalle. Saa valita myös kuinka pitkän resonoinnin haluaa.
Sitten hain samasta paikasta Frequency sound generatorin, jolla saa määriteltyä 0,5 Hz tarkkuudella halutun äänen.
Kiersin ruuveja niin kauan kunnes rummusta tuleva ääni oli harmoniassa generaattorin kanssa. Tarkka ja hyvä keino! IMO.
 
"Lethal dose is also a lifetime supply"
Blues man
17.01.2017 12:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: Minä hain Play kaupasta tunebot ohjelman. Se näyttää Hz kunkin kalvon kohdalle. Saa valita myös kuinka pitkän resonoinnin haluaa.
Sitten hain samasta paikasta Frequency sound generatorin, jolla saa määriteltyä 0,5 Hz tarkkuudella halutun äänen.
Kiersin ruuveja niin kauan kunnes rummusta tuleva ääni oli harmoniassa generaattorin kanssa. Tarkka ja hyvä keino! IMO.

 
Tähän konstiin pitää tutustua, kiitoksia.
 
Kunhan korva harjaantuu kuulemaan oikean äänen niin sen jälkeen kaikkihan on helppoa kun sen osaa.
 
Blues man
17.01.2017 12:55:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: Sormikiristyksellä meinattiin varmaan sitä, että pelkin sormin ilman viritysavainta kiertää viritystappia niin pitkälle kuin sen sillä keinoin saa?
 
Ja onhan noita erilaisia rumpujen viritysmittareita olemassa, mutta en ole kokenut ainakaan itse koskaan tarpeelliseksi. Ei tuo rumpujen virittäminen mitään rakettitiedettä ole, rohkeasti vain kokeilemaan niin kyllä se mieluisa saundi sieltä löytyy. Vaikka toki kun virittäminen alkaa sujua, voi alkaa pohtimaan ja kokeilemaan myös erilaisten kalvojen vaikutusta saundiin.

 
Pitänee ite kokeilla tätä konstia jos sais hollilleen.
 
Bullitt
17.01.2017 13:33:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues man: Pitänee ite kokeilla tätä konstia jos sais hollilleen.
 
Noita Jaromen ohjeita seuraamalla ei kovin metsään voi mennä, ja Youtubestakin löytyy varmasti tutoriaaleja. Itse olen ruukannut yksittäisen kalvon vireen viimeistelyssä dempata toisen puolen kalvon soinnin ihan vain kädellä kevyesti painaen, näin kuulee selkeämmin kalvon eri kohdilla äänenkorkeudessa olevat mahdolliset erot ja virittäminen on toki selvästi helpompaa. Naputtelen siis kapulalla eri kohtia kalvosta ja sen mukaan säädän yksittäisiä viritysruuveja.
 
Vähän eri koulukuntia on siinä, että pitääkö rummun vireen olla jossain tietyssä nuotissa. Itse en ole ruukannut mihinkään tiettyyn nuottiin virittää eikä kai tuo kovin yleistä ole muutenkaan. Perstuntumalla on pärjännyt.
 
Virvelin alakalvoa kun säätää vireeseen niin sen naputtelussa kannattaa olla varovainen, se kun on pirun ohut se kalvo. Kiristämistä sekin kuitenkin kestää ihan reilusti ja virvelin kalvoissa ei kannata arkailla kiristämisen kanssa.
 
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
statistiÖ
18.01.2017 22:00:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän siinä muuta sääntöä ole kuin että kalvon pitää olla tasaisessa vireessä. Vaikka epävireet on tietysti taidepuolella ja miksei ihan musapuolellakin käyttökelpoisia.
Kaikki muu rumpujen virittämisessä on mielipide- ja-tai tyylikysymyksiä.
 
Alussa voi tietysti kysellä apulaitteiden näkemystä, ei ole välttämätöntä. Porvoosta löytyy päteviä rumpaleita pitämään kädestä ja selittämään aiheesta asiaa. Mutta pidemmällä tähtäimellä kannattaa opetella itse omin kätösin virittämään vaikka kuuro-sokeana.
Rummun perusvirittämisen oppii vuodessa, kun noin kerran viikkoon ruuvailee rumpu(j)a ilman apulaitteita.
 
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ olennainen ¤ sidonnainen ¤ puolinainen ¤ moninainen ¤ kokonainen ¤ ainainen ¤ ihanainen ¤
Misiu
18.01.2017 23:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tune-Bot tuli ostettua Musiikki-Kullakselta viime vuonna ja päivääkään en ole katunut. 99 euroa on tämän päivän hinta ja suosittelen kaikille. Helppo, nopea, tarkka.
 
Jos kielisoittajat pystyy virittämään soittimensa tarkalleen niin kuin haluavat, niin miksi rumpaleiden pitäisi tyytyä korvakuulolta virittämiseen?
 
Oulun seudulla tuota mun bottia saa lainata ja testata.
 
"Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!"
ferodoz
19.01.2017 16:49:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarome: Tomit:
 
3. Noin kaksi kokonaista kierrosta viritysavaimella jokaista pesää kireälle. Noilla saat perushyvän soundin tomeihin

 
Aika helvetin korkeaan vireeseen menee kyllä tällä ohjeella :D Tietysti jos tykkää. Vai onko rumpujen kierteiden tiheydessä muka noin paljon eroa?
 
Just a face in the crowd.
Kefiiri
19.01.2017 20:01:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Aika helvetin korkeaan vireeseen menee kyllä tällä ohjeella :D Tietysti jos tykkää. Vai onko rumpujen kierteiden tiheydessä muka noin paljon eroa?
 
Eikös ainakin jossain neropattiratkaisussa ole melkein tuplatiheät ne kierteet?
 
En ole musiikin asiantuntija.
jarome
19.01.2017 20:14:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Aika helvetin korkeaan vireeseen menee kyllä tällä ohjeella :D Tietysti jos tykkää. Vai onko rumpujen kierteiden tiheydessä muka noin paljon eroa?
 
Ei mene minulla ainakaan helvetin korkeaan vireeseen.
Puolitoista-kaksi kierrosta siitä kun näpeillä on ottanut löysät pois.
 
Tässäkin voi varioida, että vetääkö nyt naama irvessä niillä kaikilla sormivoimilla nuo vai juuri siihen huulille.
 
time decorating
EJ84
19.01.2017 20:18:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahta kierrosta ei sit kerrallaan niitä lugeja, vaan ennemmin vaikka 1/4-kierros per jokaista ruuvia kerrallaan ja aina vastakkaiset ruuvit vuorotellen. Tällä tavoin kalvo ei pääse kallistumaan toispuoleisesti eikä virityksestä tule vaikeaa.
Tässä vielä kuva havainnollistamaan viritysjärjestystä: http://mikedrums.com/tuning/tensioning.html
 
Isoin rumpu ekana, johon alin mahdollinen mieluisasti soiva vire ja siitä sit toisiksi isoin jne. Ylöspäin virettä voi aina nostaa, mutta alaspäin on vähän vaikeampaa saada rumpua soimaan, jos ei rumpujen intervallit osu mielekkäiksi... Rohkeasti kokeilemaan. :)
 
Kefiiri
19.01.2017 20:55:12 (muokattu 19.01.2017 20:55:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan alkuun niitä intervalleja ja lugien keskinäistä virettä on yllättävän vaikea kuulla, vaikka olisi tottunut virittämään kitaraakin. Näin ainakin mulla, mutta Statistia mukaillen, vuoden säännöllisen virittelyn jälkeen ei enää tajua miten pystyi olemaan kuulematta niitä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Vallu-Veke
20.01.2017 07:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormikiristys + puolikierrosta vääntimellä ei toimi yleisohjeena, jos on kakkaset virityspesät tai varsinkin jos vain osa niistä on kakassa. Siis se sisä osa. Ulkoa kakassa ei ole vaikutusta.
Yleisohjeeksi sanoisin em. sama periaate, mutta jo sormikiristyksen jälkeen pientä naputtelua kepillä kalvon reunaan, jokaisen lugin kohdalle. Tälleen huomaa, että jonkun lugin kohdalla kalvo on sattanut jäädä paljon löysemmälle,.... Sitten vasta varsinainen kiristys puolikierosta jne. kaikkiin ja lopuksi hienosäätö.
Jotenkin noin ajatelisin asian.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «