Muusikoiden.net
03.12.2016

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virvelin valinta
1
VilleEH
07.07.2015 23:38:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyisen rumpusetin virveli ei miellytä. Rumpusetti saattaisi vielä muuten mennä, joten ajattlin ostaa toisen virvelin. Nyt kuitenkin valikoima on niin laaja etten oikeen pääse edes alkuun. Kaupassakin oli aika vähän tarjontaa. Voisitteko kertoa hieman mitkä asiat materiaaleissa ym vaikuttvat nimenoman virvelin soundiin? Miksi monella soittajalla on nimenomaan 15 virveliä varastossa yhtä tai kahta settiä varten? Onko erot niin suuria? Tarkoitus olisi löytään yleispätevä virveli, joka sopii tuohon mun vaahterasettiin. Ihan kevyttä hivellystä ei ole tarkoitus soittaa. Iskä sanoi, että Bonhamilla oli Ludwig supraphonic, joten se meinasi ostaa sellisen kunnes katsoi hintaa..

Jape Muusa
08.07.2015 01:54:31 (muokattu 08.07.2015 02:36:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän virveleistä löytyy soundeja joka lähtöön. Soundierot syntyy lähinnä rummun materiaalin, syvyyden, kalvotuksen,halkaisijan ja virityksen mukaan. Esim. puuvirvelin soundi on pehmeämpi ja tummempi, kuin vaikkapa teräksestä valmistetun. Syvempi virveli on taasen soundiltaan botnekkaampi. Yksi syy monien virveleiden omistukseen on se, että rumpali soittaa vaikkapa useammassa eri bändissä, ja erityylinen musiikki vaatii erilaisen soundin.
Noita Ludwigin Supria on myynnissä suht. usein täällä Muusikoiden.netin torilla, juuri nyt ei kyllä taida olla ensimmäistäkääm. Supra on hyvä yleisvirppa, sopii humpasta heviin.
Bonham tosiaan käytti 6,5" syvää Ludwig Supraphonickia.
Jos se on liian kallis, eikä käytettyä tahdo ostaa, niin yksi vaihtoehto säästää rahaa on ostaa vaikka hyvä kopio Ludwigin Black Beautysta. Itse tilasin muutama vuosi sitten tämän:
http://www.drumshop.co.uk/products/ … ickle-plated-snare-drum-bk-6514dhbx
Olen ollut Worldmaxiin tyytyväinen ja pari muuta virveliäni olen myynyt pois.
Jäsen Hollmi-5 on kirjoittanut hyvän vertailun Black Beauty- ja Worldmax virveleistä: http://muusikoiden.net/artikkelit/1382
En tiedä edustaako mikään liike Suomessa nykyään Worldmaxia, omani tilasin tuolta Drumshopista Englannista. Kyseisen firman kanssa oli helppo asioida ja palvelu oli kaikin puolin hyvää.
Jos ei livenä ole mahdollista päästä testaamaan eri virveleitä, niin kannattaa tsekata vaikka Youtubesta soundinäytteitä ja eri foorumeilta käyttäjäkokemuksia kiinnostavista vaihtoehdoista.

OPJ1974
08.07.2015 08:41:26

Minullakin ollut WorldMax vuodesta 2008, 14x6,5". Aivan loistava peli. Suositus täältäkin.

Aron soitin ainakin Suomessa jossain vaiheessa näitä myi.

Nyt mulla WM on varavirvelinä, käytän Kumun 5x14" peliä pääasiallisena virppana tällä hetkellä.
Duro
08.07.2015 08:57:07

Jos jokapaikanhöylää hienolla soundilla haluaa niin Supralle lähtee täältäkin ääni. Taman Starclassicceja ja Pearlin Sensitoneja (ei niitä halvimpia) voin myös suositella.

Vuoden "taidot riitti, kunto ei": Duro (c) juici
statistiÖ
08.07.2015 19:23:54

Ensin on helpoin suorittaa karsinta merkeistä, mitä ei halua. Sitten vilkaistaan budjettia. Mielestään rumannäköiset voi myös karsia, vaikkei soittaessa muuta näe kuin kalvon.
Materiaalissa saundiero on lähinnä tyyliin onko puuta vai mitä metallia. Metalleissa on selvempiä saundieroja kuin puissa, mutta niissäkin toki. Ja muovisiakin taitaa saada. Koollakaan ei minun mielestäni ole väliä kuin se, että syvä on ääniltään yksiulotteisempi ja epämääräisempi sekä pikkolo on pikkolo.. Vanteiden materiaali kuuluu myös saundissa.
Käyttötarkoitus tietysti määrittää, mutta jollei mitään äärikovaäänistä meteliä soita, kannattaa valita monipuolisuus, eli tyytyä yleisempään eli keskivertokokoon. Kokokaan ei kerro kaikkea, virveli voi olla hiljainen tai epäherkkä, vaikka se olisi tavallinen. Määrittyy myös sen perusteella, miten se on rakennettu.
Jos jonkin virman joku virveli miellyttää korvaa, todennäköisyys että joku toinen saundaa hyvälle on suuri. Kuin myös se että siinä on samanhenkinen saundi. Joskus tulee monta samansaundista virveliä vastaan, joskus ne on kaikki erisaundisia, eli valintaa ei voi tehdä kukaan muu kuin soittaja itse. Ajan kanssa..

¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ hevi mamma, kevyt musiikki ¤
Drumpaul
08.07.2015 20:55:53

Tuolta kannattaa myös katsoa: http://jackshop.fi/virvelit.html?page=2
Mulla on 5,5"x14" taottu kuparivirveli. Rokkipeli.

hollmi-5
11.07.2015 09:49:57

Virveleitä on huikea määrä erilaisia. Paljon on hyviä joukossa niissä, joita myydään irtorumpuina. Halvempien settien mukana ei ole kokemukseni mukaan koskaan saanut hyvää virveliä mukaan. Koska virveli on setin tärkein rumpu, kannattaa siihen hiukan satsata, mutta ensin toki voit yrittää virvelisi settausta paremmilla kalvoilla ja huolellisella virityksellä.

Käytetty on hyvä valinta. Hinnat ovat maltilliset ja uusilla kalvoilla ja matolla ne ovat putsauksen jälkeen uudenveroisia kaikin puolin. Samalla tulee tutustuttua virveliin ja sen mekaanisiin ominaisuuksiin.

Virityksestä saa ison avun siitäkin. Ihan aina, kun rumpali tuo virvelinsä näytille (ei soundaa-kommentti), on alakalvo liian löysällä ja matto liian kireällä minun makuun. Reilusti on teippiä demppaamassa muutenkin tukkoon vedettyä soundia.

Tuosta virvelin huoltovinkkiä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=4525208#p4525208

Soundit, piuhat ja kajarit.
VilleEH
11.07.2015 10:47:40

Rumpujen säätämiseen ja muuhun huoltoon kun olisi rumputuntien tapaan koulutusta jossain saatavilla, niin heti osallistuisin.

hollmi-5
11.07.2015 12:06:05

VilleEH: Rumpujen säätämiseen ja muuhun huoltoon kun olisi rumputuntien tapaan koulutusta jossain saatavilla, niin heti osallistuisin.

Youtube on hyvä tähänkin. Ja sitten se oma innostus ja tutkiva asenne. Drum Bot-viritysmittari on todella hyvä väline viritykseen.

Drumpaul
11.07.2015 19:50:16

Drum Bot-viritysmittari on todella hyvä väline viritykseen.
Ilmeisesti tarkoitat Tune Bot-mittaria, joka on todellakin näppärä laite.

hollmi-5
11.07.2015 19:55:16

Drumpaul: Ilmeisesti tarkoitat Tune Bot-mittaria, joka on todellakin näppärä laite.

Just se ;)

sahkuifk
12.07.2015 19:23:14

Ostin vähän aikaa sitten kerralla 3 virveliä, Ludwigin acroliten, black calaxyn ja classic birchin. Kaikki samassa koossa.
Eilen ensi kertaa bändisoitossa ja suunnilleen samoilla vireillä(mulla aika piukeena molemmat kalvot).
Vaihtelin taajaan ja aika äkkiä se mustilainen putosi kierrosta pois.
Eli vastauksena aloitajalle, jos voit niin osta/lainaa muutamia kokeeseen niin huomaat pian mistä pidät.
Jos oston kautta joudut menemään niin laatukamasta saat aina rahasi pois jos et ostaessa hulluttele.
Olis muuten se Black Calaxy kohta torilla...

Silloin pitää puskee kun reikä on ruskee.
Kefiiri
12.07.2015 20:05:17

sahkuifk: Vaihtelin taajaan ja aika äkkiä se mustilainen putosi kierrosta pois.
----
Olis muuten se Black Calaxy kohta torilla...

Vähän huonot mainospuheet Black Galaxylle ;)
Mitenkäs se nyt sitten erosi epäedukseen noista muista?

En ole musiikin asiantuntija.
sahkuifk
12.07.2015 20:55:41

Kefiiri: Vähän huonot mainospuheet Black Galaxylle ;)
Mitenkäs se nyt sitten erosi epäedukseen noista muista?

Niin eihän se huono ole mutta epäonnekseen joutui liian kovaan seuraan :)
Ehkä se pinnoitus sitten tekee siitä hieman tuhnuisemman kuin Acro, tai ehkä sitten vaan niin liki Acroa mutta vähän jäljessä jäädäkseen mulle.
Nää on henkimaailman juttuja ja arvokasta tietoa aloittelijalle se että oma korva, oma korva ja vielä kerran oma korva tehkööt ratkaisun.

Silloin pitää puskee kun reikä on ruskee.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti