Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Zildjian Profi Pack?
1 2 3 4
tuquoque
21.02.2015 14:44:56 (muokattu 21.02.2015 14:47:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kincy: Kyllästetty terassilauta oikeaa kyllä yllättävänkin hyvin, tietty rajansa kaikella. Suurin osa vääntymistä voitaisiin välttää jo sillä, ettei ihmiset viskoisi ja lonikoisi siellä kaupassa niitä nippuja ihan levälleen. Kokemusta on kaupan puolelta ja kyllä se vaan vituttaa myyjiä.
 
Palaanpa hetkeksi metallihommiin :)
 
Tuli avattua yksi keskustelu rumpujen virittämisestä nuotteihin, joka kävi lopulta niin kuumaksi, että modet joutuivat putsailemaan kiivaimmat kommentit, täällä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=225225&co=30
 
Nyt kun olen soitellut tuolla Zildjianin sarjalla jonkin aikaa, mulla meni virepaletti uusiksi. K-sarjan pingi tuntuu olevan varsin tarkkaan vireessä suhteessa vaikka 440 hertsiin ja suhteessa sarjan muihin pelteihin. Zildjianin sarja soi mun setin kanssa nätisti vasta, kun nostin virvelin vireen G:stä A:n ja tomeja ylös saman verran.
 
Että että, paskaa niskaan ottamisen uhallakin sanoisin että rumpujen virittäminen nuottiin ei ole välttämätöntä, MUTTA jos haluaa harmoniselta kuulostavan setin, rumpujen vireiden täytyy soida paitsi keskenään myös peltien kanssa. Ja peltejä kun ei voi virittää, täytyy setti virittää suhteessa pelteihin. Ja kun tietää, missä vireessä setin rummut ja pellit on, ei tule uusien peltienkään kanssa ongelmia. Pelti sopii settiin varmasti, kun varmistaa että se on suhteessa muiden setin peltien kanssa.
 
Näin pohtii amatööri, mitäpä olette mieltä?
 
m.
tomboarmageddon
21.02.2015 15:08:14 (muokattu 21.02.2015 15:11:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Palaanpa hetkeksi metallihommiin :)
 
Tuli avattua yksi keskustelu rumpujen virittämisestä nuotteihin, joka kävi lopulta niin kuumaksi, että modet joutuivat putsailemaan kiivaimmat kommentit, täällä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=225225&co=30
 
Nyt kun olen soitellut tuolla Zildjianin sarjalla jonkin aikaa, mulla meni virepaletti uusiksi. K-sarjan pingi tuntuu olevan varsin tarkkaan vireessä suhteessa vaikka 440 hertsiin ja suhteessa sarjan muihin pelteihin. Zildjianin sarja soi mun setin kanssa nätisti vasta, kun nostin virvelin vireen G:stä A:n ja tomeja ylös saman verran.
 
Että että, paskaa niskaan ottamisen uhallakin sanoisin että rumpujen virittäminen nuottiin ei ole välttämätöntä, MUTTA jos haluaa harmoniselta kuulostavan setin, rumpujen vireiden täytyy soida paitsi keskenään myös peltien kanssa. Ja peltejä kun ei voi virittää, täytyy setti virittää suhteessa pelteihin. Ja kun tietää, missä vireessä setin rummut ja pellit on, ei tule uusien peltienkään kanssa ongelmia. Pelti sopii settiin varmasti, kun varmistaa että se on suhteessa muiden setin peltien kanssa.
 
Näin pohtii amatööri, mitäpä olette mieltä?

Tää on niin tätä. Riippuu niin siitä musasta, mitä soittaa ensinnäkin ja jos soittelee paljon yksin, niin kuulee paremmin tommoset, mitkä taas bändin seassa hukkuu täysin sinne muiden sävelien alle. Sama kuin se, että yrittää virittää ja dempata virvelistä kaiken bingin pois. Sekin häviää heti jo suurinpiirtein heti, kun kitaristi pistää vahvistimen päälle suhisemaan.
Voihan noilla hifistellä joo ja varmaan ihan kehittävää. Käytännössä monesti ei ainakaan symbaaleiden kanssa samaan vireeseen tarvi virittää jos ei oo joku terrybozzio taas.
Keikoilla vielä suurpiirteisempää ja äänimies tunkee gatea tai teippiä tomeihinkin, niin kukaan ei kuulee sitä virettä oikeasti.
Mä viritän esim premarisetissä etutomin ja lattarin oktaaviin suurinpiirtein, mutta en mieti missä vireessä ne on mihinkään muuhun nähden. Virekorkeus on aina aika samalla kohdalla, missä mielestäni pikkutomi ei oo liian kireällä, eikä lattari liian löysällä.
Näin pohtii puoliammattilais rumpalipoika;) mitäs tuumii proot?
 
Velli
21.02.2015 15:31:06 (muokattu 21.02.2015 15:34:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque:
 
Näin pohtii amatööri, mitäpä olette mieltä?

 
Ymmärrän logiikkasi, mutta sanon samaa kuin aina muulloinkin. Jos rummut virittää soimaan selkeästi tiettyihin säveliin, niin biisien sävellajien kanssa tulee ongelmia. Sanotaan, että sulla on vaikka tomit viritetty säveliin C ja G. Sitten kun sävellajina onkin vaikka H-duuri, niin tomien intervallit ovat b9 ja #5 suhteessa sävellajiin ts. joka ikinen tomi-isku kuulostaa epävireiseltä tai vähintäänkin bebop jazzilta (mikä tosin voi olla ihan positiivinen asia, jos soitetaan bebop jazzia, joskin bebopissa harvemmin törmää H-duurisävellajiin ainakin jos mukana on fonisti).
 
Peltien absoluuttisen sävelen saattaa kuulla yksin hiljaa soittaessa, mutta musan seasta korkeuksia ei enää erota, eli en lähtisi virittämään rumpuja peltien vireiden pohjalta. Yyberhifistelystudiomeiningissä näihin asioihin voi kiinnittää huomiota, mutta normitekemisessä mainitsemastasi toiminnasta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
tuquoque
21.02.2015 15:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on varmasti ihan totta, että yksin soittaessahan nämä erityisesti huomaa, mutta studiossa kyllä myös. Itse en vaan olla vireitä kuulematta ja kun esim. ride ja snare soi nätisti suhteessa toisiinsa niin on vaan yksinkertaisesti kivempi soittaa.
 
m.
Vallu-Veke
21.02.2015 16:36:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli:
Peltien absoluuttisen sävelen saattaa kuulla yksin hiljaa soittaessa, mutta musan seasta korkeuksia ei enää erota, eli en lähtisi virittämään rumpuja peltien vireiden pohjalta. Yyberhifistelystudiomeiningissä näihin asioihin voi kiinnittää huomiota, mutta normitekemisessä mainitsemastasi toiminnasta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

 
Kalvoja vaihtaessa olen kiipparia käyttänyt joskus nopeuttamaan viritystä.
Kun kalvot on asettuneet ja niillä on muutama päivä soiteltu, on ne ruuvailtu jo moneen kertaan korvalla tuttuun vireeseen. Ei ne ole missään sävelessä sitten enää.
Matalalle viritän. Virittäessä sitä naputtaa hiljaa siihen n, 5cm reunasta,.. jokin sävelhän siinä on kuuluvinaan.
Kun on hälysoitin, niin soittaessa antaa jo useita päällekkäisiä säveliä,..
Ja mihin kohtaan kalvoa osuu on aina hieman eri sävel. Pohjasävel, sun muut..
Korvalla ajan kanssa menee varmaan lähemmäs rungon perussäveltäkin, jos haluaa oikein pitkää sointia,...
Ihan pohdintaa.
Laskin, että 235eur on rummuttamisella jo tienattu vuosien aikana, niin kait sitä jotain jo tietää.
 
tuquoque
21.02.2015 17:04:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leimat lähti zilkuista paljon helpommin kuin Paisteista.
Olkoon noin kaksi koota vielä kun asetoni loppu kesken.
https://www.dropbox.com/s/nlnmizdtlld2l53/z5.jpg?dl=0
 
m.
Velli
21.02.2015 17:12:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Leimat lähti zilkuista paljon helpommin kuin Paisteista.
Olkoon noin kaksi koota vielä kun asetoni loppu kesken.
https://www.dropbox.com/s/nlnmizdtlld2l53/z5.jpg?dl=0

 
Hienon näköisiä kieltämättä ilman logoja. Voisin melkein tehdä saman käsittelyn omille pitopelleile, niistä kun on logot jo muutenkin lähes kokonaan haalistuneet pois.
 
Speedy
21.02.2015 21:04:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Leimat lähti zilkuista paljon helpommin kuin Paisteista.
Olkoon noin kaksi koota vielä kun asetoni loppu kesken.
https://www.dropbox.com/s/nlnmizdtlld2l53/z5.jpg?dl=0

 
Näyttää ihan niiltä pelti-pelleiltä mitä tulee halpis settien mukana..
 
Tuohon vire asiaan, ridestähän lähtee eri vire jo eri kohtaan lyömällä, jos kapulan tipissä on kakkaa niin sekin vaikuttaa. Plus että pelleissä on aika paljon yläsävelsarjoja ja sävelkerrannaisia, vaikea kuvitella että sieltä yhden selkeän sävelen löytää. Mutta tokihan se kannattaa tehdä makkara itselleen mieleiseksi.
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
tuquoque
21.02.2015 22:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Näyttää ihan niiltä pelti-pelleiltä mitä tulee halpis settien mukana..
 
Jätin hintalaput roikkumaan alapuolelle.
Niistä näkee, että nää on koot :)
 
m.
Speedy
21.02.2015 22:45:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Jätin hintalaput roikkumaan alapuolelle.
Niistä näkee, että nää on koot :)

 
No se on hyvä.. Se alapuolihan se yleisön puolelle näkyykin..;)
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Kimd
21.02.2015 23:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Leimat lähti zilkuista paljon helpommin kuin Paisteista.
Olkoon noin kaksi koota vielä kun asetoni loppu kesken.
https://www.dropbox.com/s/nlnmizdtlld2l53/z5.jpg?dl=0

 
Kyllä minua ainakin haittaisi enemmän tuo ihan musta lyöntikalvo kuin se K-merkki :)
 
Harrastelija harrastelija rumpali
jabajee
21.02.2015 23:39:48 (muokattu 21.02.2015 23:44:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Leimat lähti zilkuista paljon helpommin kuin Paisteista.
Olkoon noin kaksi koota vielä kun asetoni loppu kesken.
https://www.dropbox.com/s/nlnmizdtlld2l53/z5.jpg?dl=0

 
Epäilen, että asetoni valui kurkusta alas.
Ei mistään muusta voi mennä niin sekaisin, että liuoittelee uusista pelleistä leimoja pois.
Vanhoja peltejähän ei edes putsata sen takia, ettei vaan leimat kulu tai patinat häviä.
 
Vaikka myönnettäkööt, että tuo iso-K on ihan hemmetin typerän näköinen, mutta olisit poistanut pelkän sen ja jättänyt malli ym. leimat jäljelle.
 
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
tuquoque
22.02.2015 00:45:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jabajee: Epäilen, että asetoni valui kurkusta alas.
Ei mistään muusta voi mennä niin sekaisin, että liuoittelee uusista pelleistä leimoja pois.
Vanhoja peltejähän ei edes putsata sen takia, ettei vaan leimat kulu tai patinat häviä.
 
Vaikka myönnettäkööt, että tuo iso-K on ihan hemmetin typerän näköinen, mutta olisit poistanut pelkän sen ja jättänyt malli ym. leimat jäljelle.

 
Voihan se olla, että kurkustakin jotain hurahti. Mutta joo, ei se nyt noin vakavaa ole. Nämähän ei ole mitään vintagehelmiä vaan ihan tusinatuotanto-liukuhihnatavaraa. Jos leimoja jostain kumman syystä tulee ikävä, uusia peltejä saa kaupasta.
 
m.
Velli
22.02.2015 01:53:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Voihan se olla, että kurkustakin jotain hurahti. Mutta joo, ei se nyt noin vakavaa ole. Nämähän ei ole mitään vintagehelmiä vaan ihan tusinatuotanto-liukuhihnatavaraa. Jos leimoja jostain kumman syystä tulee ikävä, uusia peltejä saa kaupasta.
 
Se on kyllä justiinsa näin. Yleisölle leimat eivät kuitenkaan näy, eli heille on ihan sama mikä kirjain/kirjaimet soittajalle itselleen näkyy. Soundi se on kuitenkin, mikä loppupeleissä ratkaisee. Tosin siitä olen tarkka, mitä basarin etukalvossa lukee. Siinä pitää lukea joko rumpujen oikea merkki, tai ei mitään. Tosin työn alla on eräs loistava logoidea, jonka saan toivottavasti lähitulevaisuudessa toteutettua. Siitä lisää myöhemmin...
 
kincy
22.02.2015 11:54:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Voihan se olla, että kurkustakin jotain hurahti. Mutta joo, ei se nyt noin vakavaa ole. Nämähän ei ole mitään vintagehelmiä vaan ihan tusinatuotanto-liukuhihnatavaraa. Jos leimoja jostain kumman syystä tulee ikävä, uusia peltejä saa kaupasta.
 
Jos ja kun jossain vaiheessa nuita myyt niin itse en ainakaan ostaisi juuri sen takia, että leimat on poistettu. Tosin oonkin vähän perfektionisti näissä asioissa mutta en voisi elää tuon asian kanssa.
 
jarome
22.02.2015 12:03:49 (muokattu 22.02.2015 12:04:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tässä päästään juuri tähän omaan mielipiteeseen. Poistakoot ken siitä tykkää.
Itse olen logojen kannalla. Tykkään kovastikkin tuosta K -logosta.
 
Mutta sitten taas esimerkiksi jos jostain haluaisin logot poistattaa, niin Paisteen Alpha -sarjasta.
Siihen sarjaan nyt ei tarvitse onneksi koskea muutenkaan.
 
Art is how we decorate space. Music is how we decorate time.
tuquoque
22.02.2015 12:27:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kincy: Jos ja kun jossain vaiheessa nuita myyt niin itse en ainakaan ostaisi juuri sen takia, että leimat on poistettu. Tosin oonkin vähän perfektionisti näissä asioissa mutta en voisi elää tuon asian kanssa.
 
Me taidetaan olla eri sukupolven hemmoja, mä olen vanha-old-school-pieru ja diggaan estetiikasta, jolloin symbaalit näytti tältä:
 
http://www.ebay.com/itm/Buddy-Rich- … bal-Set-Authenticated-/321235149050
 
Ei niin, että asiaa tarvitsisi sen kummemmin selitellä, mutta mustakin K-leima on ihan ok yksittäisessä pellissä, mutta sitten kun niitä on viisi koko ajan naaman edessä, ei toimi. Ja tää settihän on mulla vain himakäytössä, vaimokaan ei tykännyt :)
 
Seuraavaksi Keropet, niissä leimat on siedettävän kokoiset ja tyylikkäät.
 
m.
Juhani_t
22.02.2015 12:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä koitan pitää leimat ehjänä pelleissä lähinnä siksi että tiedän/muistan mitä merkkiä/mallia ne on. Ovat kyllä jo kohta niin haaleat että pitääköhän tussilla kirjoittaa niihin tiedot.
 
"Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on."
hollmi-5
22.02.2015 14:15:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Jätin hintalaput roikkumaan alapuolelle.
Niistä näkee, että nää on koot :)

 
Kyllä sen näkee leimastakin. Aika helppoa on punnita symbaali ja päätellä siitä, mitä paksuutta se edustaa. Nykyisin on huikea määrä erilaisia symbaaleja saman valmistajankin tekemänä joten leima auttaa muistamaan sarjan/painoluokan.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
tuquoque
22.02.2015 14:52:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetkeksi takaisin olennaiseen. Ensimmäisen pienen äänityssession tuossa tein, ihan vaan Tchad Blake -menetelmällä ja kyllä soundaa hyvälle. Todellakin jotain aivan muuta kuin PST7. Kihinät on poissa ja setti on balanssissa. Erittäin happy.
 
m.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «