Muusikoiden.net
18.10.2018
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassorummun mikitys ehjällä resokalvolla..
1 2 3
Epämuusikko
10.03.2014 12:53:09 (muokattu 10.03.2014 12:56:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Ihan hyvä kysymys!
Varmaan tottumuksesta (tässähän sen mikin kuuluu olla), ja siksi ettei lyöntipuolelle sitä kauhean helposti saa mahtumaan. Myöskin virvelin alakalvon ja maton melko rumansoundinen mekkala on bassarin lyöntikalvon kohdalla aikamoinen ja sitä soundia ei yleensä haluta mihinkään muuhun kuin hallitusti virvelin alakalvomikkiin. Äänittelin taannoin Zoomilla lattialta kun kun kuvasin bassarin tekniikkaa läheltä ja snaren soundi on yllättävän karu ja erilainen snaren alla. Kun bassari mikitetään bassarin etupuolelta, niin virvelin meteli on tosi paljon hiljaisempi, etenkin jos etukalvossa on reikä ja mikin saa bassarin sisään parempaan eristykseen.
 
Bassarin lyöntikalvo on myös tosi lähellä lattiatomin alakalvoa joka myös tahto soida about koko ajan kun settiä soittaa.

 
+ pedaalista tulevat sivuäänet, jos sellaisia puolivahingossa päästelee.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Speedy
10.03.2014 12:55:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Soundin liiasta pituudesta ei ole tullut koskaan sanomista
 
No ehkä just siksi että käytössä on se gate.. (vaikka DWn tomisoundit onkin aina vähän köpöt)
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
markkuliini
10.03.2014 13:12:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: No ehkä just siksi että käytössä on se gate.. (vaikka DWn tomisoundit onkin aina vähän köpöt)
 
No joo, siellä se DW-ekspertti haastaa, mutta jätänpä omaanarvoonsa moiset
ja kerrotaan sen sijaan muille kiinnostuneille sen, että gatellahan on useita käyttötarkoituksia ja usein livetilanteessa tomeissa niillä halutaan ainoastaan pitää mikit kiinni silloin kun tomeja ei soiteta.
Miksaaja ei lähtökohtaisesti halua katkaista tomin varsinaista sointia gatella, koska sen thresholdin ja attack/release-aikojen säätäminen pitää tehdä joka lavalla ja soundchekissä erikseen (vie kaikkien aikaa) kun akustiikka vaihtuu ympärillä. Paljon mielummin lähtösoundi haetaan oikean mittaiseksi sopivalla mikin asennolla ja etäisyydellä sekä dempin määrällä (nuo asiat voidaan pitää vakiona). Itsellä lattiatomissa coated emperor + 1,5 Moongeliä, pikkutomissa coated vintage ambassador ja puolikas Moongel. Eli siis rumpu ei soi lähtökohtaisesti älyttömän pitkään.
 
Eli sitä tarkoitin sillä, kun sanoin että pyrin tarjoaan suht valmista ja helposti mikitettävää soundia. Esim. valtaosa kesän keikoista tehdään ilman soundcheckiä, pelkällä linecheckillä joten se on vähän pakkokin.
 
Varmaan meilläkin soundin lopussa olevaa huminaa gateilla otetaan pois myös, mutta kaikkien äänimiesten toive on se, että mikin poimimaa soundia pystyis toistamaan mahdollisimman "luonnollisesti", eli siihen ei tarvitsisi kajota kauhean paljon. Se helpottaa heidän työtään kun voi keskittää voimavarat esim. bändin balanssin hakuun.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Speedy
10.03.2014 13:42:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: No joo, siellä se DW-ekspertti haastaa, mutta jätänpä omaanarvoonsa moiset
 
On mulla ollut Jazz Seriesit ja nytkin on Collectorsit, netistäkin jokainen voi kuulla ja muodostaa omilla korvillaan oman näkemyksen ihan ilman eksperttiyttä..;)
 
kerrotaan sen sijaan muille kiinnostuneille sen, että gatellahan on useita käyttötarkoituksia
 
Joo, minä tiedän mitä gateilla tehdään ja varmasti moni muukin, mutta varmasti moni ei tiedä.. Siksi alunperin kysyinkin äänittäjä heebolta tarkennusta kommenttiinsa rumpujen live- ja studiovireistä jotta se ei jäisi vain heitoksi ja muutkin saisivat faktaperäistä kokemusta tästä.. (mikä ei tosin liittynyt vielä siinä vaiheessa gateen mitenkään)
 
Sinun kokemus on sinun kokemus, ja jos oikein ymmärsin perustuu Koon keikkoihin jossa on siis vakimiksaaja? Tilanne on siis hieman eri kun tilanteissa jossa on esim. talon miksaaja.. Teillä paikat vaihtuu mutta "lähtötilanne" on sama.. Talon miksaajilla taas "lähtötilanne" muuttuu. Puhumattakaan siitä että on molemmat tekijät muuttuvia.. Enpä ole miksaaja enkä tutkinut miksaajien toimia mutta uskallan väittää että kaikkia ei voi hoitaa samalla kaavalla..
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Speedy
10.03.2014 13:47:56 (muokattu 10.03.2014 13:49:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Miksi ehjällä resokalvolla varustettua basaria yleensä ottaen mikitetään resokalvon puolelta? Eikö samalla logiikalla tomitkin pitäisi mikittää reson puolelta eikä lyöntikalvon?
 
Yläkalvosta sanee enemmän atakkia ja alapuolelta enemmän sointia.. Kalvoon reikä ja etupuolelta sisään, ei tarvitse huolehtia takapuolen ärsyttävistä vuodoista.. Kalvon puhkaisun kanssa kannattaa käyttää harkintaa, koska sitä on vaikea paikata jälkeen päin.. Puhuin siis basarista, mitä kuvittelitte...=D
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
markkuliini
10.03.2014 13:51:32 (muokattu 10.03.2014 13:52:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: On mulla ollut Jazz Seriesit ja nytkin on Collectorsit, netistäkin jokainen voi kuulla ja muodostaa omilla korvillaan oman näkemyksen ihan ilman eksperttiyttä..;)
 
Joo, minä tiedän mitä gateilla tehdään ja varmasti moni muukin, mutta varmasti moni ei tiedä.. Siksi alunperin kysyinkin äänittäjä heebolta tarkennusta kommenttiinsa rumpujen live- ja studiovireistä jotta se ei jäisi vain heitoksi ja muutkin saisivat faktaperäistä kokemusta tästä.. (mikä ei tosin liittynyt vielä siinä vaiheessa gateen mitenkään)
 
Sinun kokemus on sinun kokemus, ja jos oikein ymmärsin perustuu Koon keikkoihin jossa on siis vakimiksaaja? Tilanne on siis hieman eri kun tilanteissa jossa on esim. talon miksaaja.. Teillä paikat vaihtuu mutta "lähtötilanne" on sama.. Talon miksaajilla taas "lähtötilanne" muuttuu. Puhumattakaan siitä että on molemmat tekijät muuttuvia.. Enpä ole miksaaja enkä tutkinut miksaajien toimia mutta uskallan väittää että kaikkia ei voi hoitaa samalla kaavalla..

 
Eipä kukaan kenenkään muiden kokemuksesta kuin omastaan voi oikein puhua. Ja olen mä siis muitakin keikkoja tehnyt kuin Koota. :)
Mutta jatka sä vaikka tästä, mä oikeastaan oon sanottavani tähän aiheeseen sanonut.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Speedy
10.03.2014 14:07:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Eipä kukaan kenenkään muiden kokemuksesta kuin omastaan voi oikein puhua.
 
Onkos joku kysynyt?
 
Ja olen mä siis muitakin keikkoja tehnyt kuin Koota. :)
Mutta jatka sä vaikka tästä, mä oikeastaan oon sanottavani tähän aiheeseen sanonut.

 
Ei sitä nyt tartte suuttua.. Ymmärsin että Koon keikoista puhuit..
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
tomboarmageddon
10.03.2014 14:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon ehjällä kalvolla soittaessa virittänyt etukalvon (ambassador) aika löysälle, mutta kuitenkin niin ettei mee rutulle. Lyöntikalvo kireemmälle( ps3) ei mitään demppiä sisään.
mikit etukalvoon melko keskelle ja nuijan lyömäkohtaan soittajan puolella osoittamaan.
Soittajan puoleisen mikkiin swiipataan kuoppa siihen taajuuteen missä virpan matto kuullostaa ärsyttävimmältä. En muista taajuutta, mutta sen voi koittaa nopeesti korostamalla midle ja ylätaajuuksia ja kun löytää sen paskimman rämähdyksen swiippaa sen pois.(perus miksaus jippoja)
Hyvä soundi, mutta paljon enemmän säätämistä kuin reijällisellä. Livenä mielummin reijällinen ittelläkin ihan jo ajallisista syistä.
 
markkuliini
10.03.2014 14:20:32 (muokattu 10.03.2014 14:21:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Onkos joku kysynyt?
 

 
Ei sitä nyt tartte suuttua.. Ymmärsin että Koon keikoista puhuit..

 
En mä mitenkään suuttunut. Ei vaan ole aikaa tai mielenkiintoa alkaa taasen vääntämään mistään yksityiskohdista, niinkuin vähän turhan usein tapahtuu.
Tarkoitin siis, ettei mulla ole oikeastaan enää mitään sanottavaa tähän aiheeseen enää, joten ihan turha mun tässä olla äänessä. Ja suosittelen samaa taktiikkaa muillekin.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
mukis
10.03.2014 15:36:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemus ehjästä resomikityksestä on kans se, et ei kandee laittaa mikkiä liian lähelle; ja tosiaan keskelle päädyin sen sijoittaan kokeilujen jälkeen. Oon tosin joskus testaillut eksoottisesti pistää mikin osottaan resokalvon vannetta suoraan sivusta - ei ihan pöllömpi ollut silleenkään.
 
Raiskataan kaikkea mikä 70-luvulla oli hyvää.
Einherjar
10.03.2014 15:56:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Ai tarkka ja ei niin tarkka, vai mitä meinaat tällä?
 
Omien kokemusten perusteella studiossa toimii paremmin sellainen vähän pyöreämpi ja kovempi kolinasoundi (tiukempi vire) ja livenä taasen kaipaa enemmän atakkia ja läskiä alakertaan (löysempi vire). Tuo löysä/tiukka ei nyt ihan täysin 1:1 selitä sitä, mutta lienee ymmärrät mitä haen? En varsinaisesti korkeutta vaan enemmänkin kalvojen keskinäistä suhdetta.
 
Miksi ehjällä resokalvolla varustettua basaria yleensä ottaen mikitetään resokalvon puolelta?
 
Muut tuossa jo sanoivatkin, mutta snaren vuoto on melko pahaa, kun se matto räpsyy niin lähellä. Lattiatomikin tulee yllättävän äkäisesti tarvittaessa.
Optimi monessa tapauksessa olisi saada se mikki sisälle, mutta ilman reikää (kalvossa tai basarissa) pitäisi olla valmiiksi sisälle asennettu mikki.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
kimizu
11.03.2014 15:21:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti useimmat ehjää etukalvoa käyttävät eivät demppaa mitenkään ainakaan sitä etukalvoa? Ja siitä seurauksena sekä rumpu että etukalvo soi piiiiiitkään ja on vaikea mikittää järkevästi?
 
Itse käytän lyöntipuolella PowerStroke3:sta ja resopuolella sileää Ambassadoria joka on dempattu perinteisellä huopakaistaleella. Mikitys edestä huopakaistaleen kohdalta, suunnilleen basarin keskilinjalta ja mikki muutaman sentin irti kalvosta. Yleensä soundcheckiin menee muutama minuutti ja soundi on kelvannut niin itselleni kuin kanssasoittajille sekä yleisölle.
 
Eli kevyt demppaus siihen resokalvoon saattaa ratkaista "ongelman" ja omalle paikalle soundi on edelleen täyteläinen. Helppo ja edullinen ainakin kokeilla jos ei halua panostaa toiseen kalvoon tai puhkoa olemassaolevaa.
 
Omissa kuvissa näkyy tuo ko. basari demppeineen kuskin paikalta katsottuna.
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
jazzmies
11.03.2014 20:56:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimizu: Ilmeisesti useimmat ehjää etukalvoa käyttävät eivät demppaa mitenkään ainakaan sitä etukalvoa? Ja siitä seurauksena sekä rumpu että etukalvo soi piiiiiitkään ja on vaikea mikittää järkevästi?
 
Riippuu musiikista tai soittotyylistä.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
tomboarmageddon
11.03.2014 21:05:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää testata. Ainakin teipillä ei jotenkin toiminu.
kimizu: Ilmeisesti useimmat ehjää etukalvoa käyttävät eivät demppaa mitenkään ainakaan sitä etukalvoa? Ja siitä seurauksena sekä rumpu että etukalvo soi piiiiiitkään ja on vaikea mikittää järkevästi?
 
Itse käytän lyöntipuolella PowerStroke3:sta ja resopuolella sileää Ambassadoria joka on dempattu perinteisellä huopakaistaleella. Mikitys edestä huopakaistaleen kohdalta, suunnilleen basarin keskilinjalta ja mikki muutaman sentin irti kalvosta. Yleensä soundcheckiin menee muutama minuutti ja soundi on kelvannut niin itselleni kuin kanssasoittajille sekä yleisölle.
 
Eli kevyt demppaus siihen resokalvoon saattaa ratkaista "ongelman" ja omalle paikalle soundi on edelleen täyteläinen. Helppo ja edullinen ainakin kokeilla jos ei halua panostaa toiseen kalvoon tai puhkoa olemassaolevaa.
 
Omissa kuvissa näkyy tuo ko. basari demppeineen kuskin paikalta katsottuna.
 
statistiÖ
11.03.2014 21:08:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänitän tietysti koko setin sillä yhdellä mikkiparilla, mikä tuossa Zoom H1 on. Setin vaikein poimittava hyväsaundisena on minusta nimenomaan basari. Ainoa yhdistävä tekijä huonoon ulkopuoliseen basarisaundiin on ollut liian läheltä äänittäminen, ei se mistä kohtaa basaria on äänitetty. Sivulta on toki haastavaa, että mitä se sattuu se mikki poimimaan sieltä. Ja kokonaissaundi aukeaa eteenpäin, kalvo(je)nsointi on oleellinen osa. Lavalla tosiaan joutuu työstämään rumpuja muiden äänilähteiden kanssa, mitä mulla ei ole.
 
Oli maininta että jazz-basaria voi äänittää umpikalvolla edestä livenä. Pari kertaa tätä ihmettä todistanut. Antaa sellaista mukavaa jumpsetta kajareista, mistä minäkin äänittäessä pidän ja haen akustisena. Siis ei töpsettä. Noin ei ilmeisesti saa sitä rok-pop tynnyrinsisusjytinää, helposti, ei kannata alkaa edes yrittelemään.
 
Viimeajat mieltynyt äänittämään setin soittopuolelta. Mun mielestä se on helpompaa. Siinä on toki soittaja ahtaammalla. Mitään virvelimattoräminöitä, muita asiaankuulumattomia kitinöitä tai mölinöitä ei ole nauhalle tarttunut. Miksi. Kuinka paljon merkitystä on mikin inputtiteholla vai miten tuota nimitetään, herkkyys. Vaikuttaahan se toki saundin laatuunkin, mutta onko liikaa..
 
Oma hommansa on sitten demppaus- ja soittotavat. Jos osaa soittaa, ei tarvitse dempata, koska sen voi tehdä soittamallakin. Ja virittämällä. Kalvovalinnoilla voi helpottaa-muunnella asiaa. Varsinkin basarissa suuri merkitys, miten sitä polkee. Sen saa soimaan ikuisesti, olemaan soimatta ja kaikkea siltä väliltä. Mun havainto on, että dempattua on vaikeampi äänittää, kuin soivaa soitinta.
 
Jos joku muu miksaa, on ihan sama onko basarissa etukalvossa reikä vai ei, koska sen saundi on täysin kiinni siitä, kuka niitä nappuloita vääntelee.. Joten en alkaisi hankaloittaa muiden elämää, roikkumalla hyvässä 100% akustisessa saundissa. Eihän se basarisaundi ole edes mikään elämä-kuolema, allehan se jää. Onko kukaan testaillut paljonko reiän sijoittaminen vaikuttaa basarin saundiin ja tuntumaan.
 
Onko äänentoisto oikeasti aina välttämätöntä. Hyvät saundit saa soittamallakin!
 
¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ "Ja kuvittelin että mulla oli bändi Kun rämpytin lampun jousia" ¤
Strumbali
11.03.2014 22:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

statistiÖ: Onko äänentoisto oikeasti aina välttämätöntä. Hyvät saundit saa soittamallakin!
 
Joissain tapauksissa pakollista. Olin tässä hiljattain erästä kansanmusiikkiorkesteria katsomassa ja mulla otti korviin se yleisön nautintoaineilla voimistettu mölinä huomattavasti enemmän kuin itse esitys. Tulipa vain mieleen.
 
Mä en sanonu, että sä sanoit!
Kailis
11.03.2014 23:28:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

statistiÖ: Jos osaa soittaa, ei tarvitse dempata, koska sen voi tehdä soittamallakin.
 
Jos joku muu miksaa, on ihan sama onko basarissa etukalvossa reikä vai ei, koska sen saundi on täysin kiinni siitä, kuka niitä nappuloita vääntelee. Eihän se basarisaundi ole edes mikään elämä-kuolema, allehan se jää.
 
Onko äänentoisto oikeasti aina välttämätöntä. Hyvät saundit saa soittamallakin!

 
Sulla on kiusallinen tapa esittää aika vahvojakin mielipiteitä faktoina ihan mutu-pohjalta. Näen asiakseni taas oikaista vaikka epäilenpä sen olevan hyödytöntä.
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
tomboarmageddon
14.03.2014 07:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimizu: Ilmeisesti useimmat ehjää etukalvoa käyttävät eivät demppaa mitenkään ainakaan sitä etukalvoa? Ja siitä seurauksena sekä rumpu että etukalvo soi piiiiiitkään ja on vaikea mikittää järkevästi?
 
Itse käytän lyöntipuolella PowerStroke3:sta ja resopuolella sileää Ambassadoria joka on dempattu perinteisellä huopakaistaleella. Mikitys edestä huopakaistaleen kohdalta, suunnilleen basarin keskilinjalta ja mikki muutaman sentin irti kalvosta. Yleensä soundcheckiin menee muutama minuutti ja soundi on kelvannut niin itselleni kuin kanssasoittajille sekä yleisölle.
 
Eli kevyt demppaus siihen resokalvoon saattaa ratkaista "ongelman" ja omalle paikalle soundi on edelleen täyteläinen. Helppo ja edullinen ainakin kokeilla jos ei halua panostaa toiseen kalvoon tai puhkoa olemassaolevaa.
 
Omissa kuvissa näkyy tuo ko. basari demppeineen kuskin paikalta katsottuna.

 
Vanha konsti on taas parempi kun pussillinen uusia! Testailin kun löysin treenikseltä semmosta sinistä ohutta ns messumattoa. Avoin soundi ja sammuu kuitenkin suht nopeesti jäämättä yhtään kumisemaan. Oon jotenkin vierastanu tota kun jää tonne kalvon ja viisteen väliin...
 
Laakstr
14.03.2014 09:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajankohtainen aihe, testailin eilen lukuisia eri variaatioita mikin paikalle. Rumpuna Kumun 22" basari ja kalvot aquarianin modern vintage ja resona sama kiinteällä huopakaistalla, rummussa n. 20 x 20 cm kevyt tyyny keskellä lisäksi sisäisenä demppinä. Resossa siis ei mikkireikää.
 
Hieman tämän mukainen sijoitus http://i109.photobucket.com/albums/n44/F-64/DSC_0222-1-1.jpg vaikuttaisi toimivan parhaiten. Mikki (e602) noin 5 cm päässä resokalvon pinnasta siinä kohdalla missä huopakaistale on "katsoen" keskipisteeseen. Varsin hyvä balanssi rummun soinnille, botnelle ja nuijan iskuille. Toki mulla on overi (NT2-a) sijoitettu, ei ehkä niin perinteisesti kurkkimaan pään yläpuolta basarin lyöntikalvon keskikohtaan. Hiukan "häntää" soinnille jää, mutta hyvin vaimeana. Huone vaikuttaa (soi overin kautta) selvästi tätä enemmän.
 
Vuotojahan tuollainen basarimikin sijoittelu tietää varmaankin live tilanteessa. Mutta lienevät hallittavissa vaikkapa tälläisellä virityksellä http://www.soundsliveshop.com/p/Pri … rd_Drum_Mic_Shield/PRIMA-CRASHGUARD
 
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
marktark
14.03.2014 12:17:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laakstr: Vuotojahan tuollainen basarimikin sijoittelu tietää varmaankin live tilanteessa. Mutta lienevät hallittavissa vaikkapa tälläisellä virityksellä http://www.soundsliveshop.com/p/Pri … rd_Drum_Mic_Shield/PRIMA-CRASHGUARD
 
Olis kiinnostavaa tietää/tutkia, kuinka paljon (mittauksellisesti) tuo vahti vaimentaisi haitsun tuloa snaremikkiin.
 
Play that song, not the instrument.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti