Aihe: Bassorummun mikitys ehjällä resokalvolla.. | |
---|
Krille 16.02.2014 14:00:50 (muokattu 16.02.2014 14:01:56) | |
|
Tykkään tosi paljon Ludwig classic maple 24x16 basarisoundista, jossa on ehjä resokalvo.Ja en aio tehdä mikkireikää.Onko kellään hyviä kokemuksia mikittämisestä ehjällä resokalvolla?Lyöntikalvo on powerstroke 3 ja reso Ludwigin oma..Mikki on Shure beta 52. Toimiiko esim näin?:Beta 52 reso puolelle ja esim shure sm 57 lyöntipuolelle ottamaan "napsua"..Meidän basistimiksaaja moitti jo,että pitää olla reikä :)Niinkuin melkein kaikki äänimiehet varmaan :) Kokeilin jo reiällistä sileätä ambassador resokalvoa ja mielestäni soundi oli huonompi..Kertokaa kokemuksia.. Drums since 1983 |
Velli 16.02.2014 14:16:02 (muokattu 16.02.2014 14:25:50) | |
|
Krille: Tykkään tosi paljon Ludwig classic maple 24x16 basarisoundista, jossa on ehjä resokalvo.Ja en aio tehdä mikkireikää.Onko kellään hyviä kokemuksia mikittämisestä ehjällä resokalvolla?Lyöntikalvo on powerstroke 3 ja reso Ludwigin oma..Mikki on Shure beta 52. Toimiiko esim näin?:Beta 52 reso puolelle ja esim shure sm 57 lyöntipuolelle ottamaan "napsua"..Meidän basistimiksaaja moitti jo,että pitää olla reikä :)Niinkuin melkein kaikki äänimiehet varmaan :) Kokeilin jo reiällistä sileätä ambassador resokalvoa ja mielestäni soundi oli huonompi..Kertokaa kokemuksia.. Ota huomioon, että Ambassador on täysin erilainen kalvo kuin Ludwigin oma paksu resokalvo (Weathermaster Heavy?). Suosittelen testaamaan vielä Powerstroke 3 -resokalvolla, ennen kuin hylkäät reiällisen resokalvon kokonaan. Tai jos alkup. kalvo ei ole elämän asia, niin tee siihen reikä. Kompaktia jysähdystä on vaikea saada (etenkään noin isosta basarista), jos kalvo(t) täytyy mikittää ulkopuolelta. Tuolla kuvailemallasi mikityksellä B52 poimii luultavasti pitkään soivan hännän kalvosta tyyliin BOOOMMMMMMM. Saahan sitä toki gatella miksauksessa lyhennettyä, mutta tilanne on lähtökohtaisesti huono, mikäli soundia täytyy miksauksessa alkaa ensimmäisenä "korjaamaan". Ite olen testaillut eri mikityskohtia basarilla ja omasta mielestäni paras soundi löytyy kun laitetaan mikki etukalvon reiästä basarin sisään resokalvon ehjälle puolelle osoittamaan nuijaa kohti. Tämä siis studio-olosuhteissa. edit. Riippuu tietenkin minkälaista soundia haetaan. Jotenkin oletin automaattisesti että tuon kokoisella basarilla soitetaan enemmän tai vähemmän rock-pohjaista kamaa tykillä basarisoundilla. Jos se pitkään soiva basari on tyylinmukainen, niin silloin ehjän resokalvon kanssa ei tule ongelmia. |
markkuliini 16.02.2014 14:23:29 (muokattu 16.02.2014 19:00:49) | |
|
Voi se jossain harvoissa tapauksissa onnistua, mutta valmistaudu pitkiin sound checkeihin, lavalla erittäin helposti kiertäviin bassotaajuuksiin ja pitkääääään PA:ssa soivaan bassarisoundiin (ellette onnistu geittaamaan, jolloin ehjä reso tavallaan menettää vähän merkityksensä). Kuskin paikalle ehjällä resolla souni on usein hunajainen, ja onkin harmi ettei siitä kohdalta voi bassaria helposti mikittää. Sitten kun taas siirtää korvat sinne kalvojen kohdalle, etenkin resopuolelle, jonkun muun soittaessa, huomaa sen mitä mikit kuulevat. Todella pitkään soivaa bassoääntä ilman vahvaa atakkia, ja soundissa on pahimmillaan tunnistettava nuotti, joka tunkee helposti bassokitaran tontille. Resokalvon reiän funktiohan ei ole pelkästään lyhentää sointia, vaan antaa mikille mahdollisuus päästä lähelle äänilähdettä eli lyöntikalvoa ja samalla rummun runko ja kalvot tarjoavat äänieristystä muista mataista äänilähteistä, etenkin bassokitarasta. Tuo lyöntikalvon erikseen auttaa atakin kanssa, mutta se ei poista kierto-ongelmaa. Tuo ehjällä resolla mikitettynä keikkailu voi parhaimmillaan toimia, vähän musagenrestä riippuen, mutta tosi haastavaa se on. Vaatii todella hyvän äänimiehen, aikaa sound checkeihin ja mielellään jo valmiiksi hieman dempatun lähtösoundin. Silloin voi toimia helpommin jos bassarisoundin on tarkoituksena tulla pääsääntöisesti akustisesti ja PA:sta sitä vain hieman vahvistetaan. Mun kokemus on se että ehjä resokalvo mikitystilateessa (etenkin kun kyseessä on iso bassari) pitää vain yhden ihmisen tyytyväisempänä, ja se on se jääräpäinen rumpali. Kaikki muut saavat maksaa siitä, äänimies, bändikaverit ja yleisö. Jazzissa ja jossain roots-tyyleissä homma voi olla ihan eri, kun haetaan pyöreätä soundia jota ei tarvi laittaa erityisen lujalle. Joka tapauksessa, lycka till! :) Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
|
Jos haluat ehdottomasti ehjän kalvon niin mikrofonin voi laittaa kiinteästi rummun sisään: http://www.thomann.de/fi/kelly_shu_bass_drum_mikro_halte_system.htm http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … edot/tuote_id/20116&kategoria_id=23 Soundi kannattaa kokeilla ennen kiinnikkeen ostoa, samoin miettiä mistä johdon saa ulos? |
|
Yleisöllehän sitä keikkoja soitetaan eikä itselle, hommaa kaksi eri kalvoa jos treeniksellä haluat hyvää soundia, keikalla sitten mennään aika pitkälti niillä soundeilla jotka palvelee sitä tilannetta parhaiten. Diivailu ei oikein toimi. |
|
Hienoa kirjoitusta Velliltä ja Markkuliinilta.Kokeilimme tänään mikittää,ja säätää mutta eihän siitä hyvä tullut.Tein nyt reiän orkkis resokalvoon,ja siitähän se soundi tuli..Kuskin paikalle huonompi,tietenkin :) Täytyy elää sen kanssa..En rupea laittamaan mitään härpättimiä rummun sisälle.Vaan mennään "perinteisesti" Olen vetänyt yli 1000 keikkaa näin ja tiedän että se toimii.Mutta ainahan sitä etsii uutta soundia ja uusia juttuja.Ainakin minä :) Drums since 1983 |
|
Meidän äänimies osaa ottaa ehjän reson edestä hyväsoundisen bassorummun. Olen kuullut. Itselläni on resoreikä kaikissa keikkabassareissa... Mikrofoni on ollut edessä keskellä kalvoa noin 7 cm kalvosta. Soundit, piuhat ja kajarit. |
|
Mielenkiintoista että täällä ehyt resokalvo verrataan heti diivailuun ja jääräpäisyyteen.. Mikä on vähän hassua että basariin ei saisi laittaa mitään, ettei se tapa sointia..=I Tiedän kyllä että akustisella soundilla ja mikin kuulemalla vahvistetulla on ero.. Siltikkin muualla maailmassa soitetaan paljon ehyellä ja sisustetulla bassorummulla, onnistuneesti.. Jos haluttu soundi tuli reiän kanssa, silloinhan tilanne on ratkennut.. kokeilu kannatti, yleensä se kannattaa.. =) Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
|
hollmi-5: Meidän äänimies osaa ottaa ehjän reson edestä hyväsoundisen bassorummun. Olen kuullut. Itselläni on resoreikä kaikissa keikkabassareissa... En tiedä kenen ongelma se on, mutta usein tuntuu olevan juuri äänimiehen ongelma.. Sikäli yllättävää että joskus tulee vastaan äänimiehiä jotka ei ole kuullut Kumun sideholesta. Tulee suuriinpiirtein jo mattoveitsen kanssa lavalle, helpotus on havaittavissa ilmeestä kun reikä löytyykin.. helpotus on molemminpuolinen..=) Onneksi osa ei ole niin ylpistyneitä että uskaltavat kysyä rumpalilta itseltäänkin että miten olet mikittänyt (sideholesta ja ehjästä resosta) jos ei itsellä ole selkeää visiota.. Monella on kyllä ollut sideholettomastakin rummusta, kun taas toiset lätkäsevät sen vaan johonkin ja sitten ähisevät ja puhisevat pöydän takana kun eivät saa mitään aikaiseksi.. Mutta loppujen lopuksi kaikkihan riippuu siitä millaista soundia haetaan..=I Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
|
Speedy: Mielenkiintoista että täällä ehyt resokalvo verrataan heti diivailuun ja jääräpäisyyteen. Tämä keskusteluketju on eri rumpupalstoilla tosi vakiosti toistuva juttu, juuri viikko sitten sama keskustelu käytiin taas Drumforum.org:issa. Ja aina siellä on paljon rumpaleita joille reiän tekemättömyys on nimenomaan periaatekysymys ja tosi usein vastaan hangataan mm. sanomalla että bassarin kuuluu soida niinkuin sen on tarkoitettu (niinkuin olisi joku korkeampi voima tai sääntökirja mihin viitataan.) Tässäkin ketjun aloittaja sanoi heti alkuun ettei aio tehdä kalvoon reikää. Näistä kokemuksista minä ammennan rohkeuden käyttää sanaa jääräpäinen. Mutta olihan tuossa mun kirjoituksessa muutakin asiaa ja kulmaa, ei se toki niin mustavalkoinen ollut. :) Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
|
hollmi-5: ... Mikrofoni on ollut edessä keskellä kalvoa noin 7 cm kalvosta. Tuosta sellainen irtokokemus, että jos basarimikin laittaa ihan lähelle, niin ei välttämättä toimi ollenkaan. Sanoisin hyvin vähäisellä kokemuksella, että tuollainen 7-10cm tuntuu hyvältä lähtökohdalta. Mutta tämä siis omissa äänittelyissä, livehommissa tuo reikä kalvossa (tai Kumun tapaan rungossa) on erittäin suositeltava yllä mainituista syistä. Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa. |
|
joonama: Tuosta sellainen irtokokemus, että jos basarimikin laittaa ihan lähelle, niin ei välttämättä toimi ollenkaan. Sanoisin hyvin vähäisellä kokemuksella, että tuollainen 7-10cm tuntuu hyvältä lähtökohdalta. Mutta tämä siis omissa äänittelyissä, livehommissa tuo reikä kalvossa (tai Kumun tapaan rungossa) on erittäin suositeltava yllä mainituista syistä. Livenä tahtoo olla, että se etäisyys meinaa lisääntyviä vuotoääniä. Se ei ole aina ihan mukava asia. Riippuu toki bändin lavavolasta, mutta anyways... Studiomikitys ja livemikitys ei aina ihan kohtaa, kuten studio- ja live-vire rumpujen suhteen. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
|
Einherjar: kuten studio- ja live-vire rumpujen suhteen. Ai tarkka ja ei niin tarkka, vai mitä meinaat tällä? Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
|
Speedy: Ai tarkka ja ei niin tarkka, vai mitä meinaat tällä? Yleisesti studiossa toimii esim. tomiessa matalemmat vireet ja ne saadaan silti kuulumaan raidalla. Livenä usein taas tomeissa toimii paremmin vähän korkeampi vire. Tää on etenkin totta jos livenä edes osa soundista on tarkoitus tulla lavalta yleisölle akustisesti. Eli siis pienet ja keskikokoiset keikkapaikat. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
|
markkuliini: Tää on etenkin totta jos livenä edes osa soundista on tarkoitus tulla lavalta yleisölle akustisesti. Eli siis pienet ja keskikokoiset keikkapaikat. Sitä arvelinkin, mutta kyseessähän on sitten mikitetty vs. akustinen soundi.. Toki molempia tapoja voi käytää studiossa ja livenä.. Siksi halusin tarkennusta, eddä midä jäbä meinaa.. Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
|
Speedy: Sitä arvelinkin, mutta kyseessähän on sitten mikitetty vs. akustinen soundi.. Toki molempia tapoja voi käytää studiossa ja livenä.. Siksi halusin tarkennusta, eddä midä jäbä meinaa.. Asioita voi kutsua monilla nimillä, mutta jopa vielä Tavastiankin kokoisissa paikoissa live-tilanteet on etenkin rumpujen osalta yhdistelmä akustista ääntä lavalta ja vahvistettua ääntä PA:sta. Livenä hieman korkeammat vireet tomeissa auttavat myöskin kierron hillinnän kanssa ja soundin erottuvuuteen bassokitaran suhteen. Tomimikit eivät reagoi lavalla soivaan bassoon niin herkästi jos niistä on saatu EQ:lla pois matalimpia taajuuksia. Ja mitä korkeampi tomin vire on, niin sitä enemmän tomisoundin alapuolelta on tilaa poistaa. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
18is9 10.03.2014 12:40:12 (muokattu 10.03.2014 13:06:55) | |
|
Miksi ehjällä resokalvolla varustettua basaria yleensä ottaen mikitetään resokalvon puolelta? Eikö samalla logiikalla tomitkin pitäisi mikittää reson puolelta eikä lyöntikalvon? "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
Strumbali 10.03.2014 12:46:24 (muokattu 10.03.2014 12:50:25) | |
|
18is9: Miksi ehjällä resokalvolla varustettua basaria yleensä ottaen mikitettän resokalvon puolelta? Eikö samalla logiikalla tomitkin pitäisi mikittää reson puolelta eikä lyöntikalvon? Mä luulen, että basarissa lyöntipuolella siihen vuotaa kaikki mahdollinen, virveli ja tomit. Näin ainakin kävi, kun joskus kokeilin eri mikityksiä setin kanssa. Toi markkuliinin maintsema korkempi vire tomeissa kuulostaa ihan järkevältä, mutta useimmiten se miksaaja on halunnut lattiatomista mahdollisimman lyhyen tömps soundin ja virettä joutuu ruuvaaman alaspäin. Tosin mulla on vasta nyt vuonna 2014 moongeliakin käytettävissä. :) Mä en sanonu, että sä sanoit! |
|
18is9: Miksi ehjällä resokalvolla varustettua basaria yleensä ottaen mikitettän resokalvon puolelta? Eikö samalla logiikalla tomitkin pitäisi mikittää reson puolelta eikä lyöntikalvon? Ihan hyvä kysymys! Varmaan tottumuksesta (tässähän sen mikin kuuluu olla), ja siksi ettei lyöntipuolelle sitä kauhean helposti saa mahtumaan. Myöskin virvelin alakalvon ja maton melko rumansoundinen mekkala on bassarin lyöntikalvon kohdalla aikamoinen ja sitä soundia ei yleensä haluta mihinkään muuhun kuin hallitusti virvelin alakalvomikkiin. Äänittelin taannoin Zoomilla lattialta kun kun kuvasin bassarin tekniikkaa läheltä ja snaren soundi on yllättävän karu ja erilainen snaren alla. Kun bassari mikitetään bassarin etupuolelta, niin virvelin meteli on tosi paljon hiljaisempi, etenkin jos etukalvossa on reikä ja mikin saa bassarin sisään parempaan eristykseen. Bassarin lyöntikalvo on myös tosi lähellä lattiatomin alakalvoa joka myös tahto soida about koko ajan kun settiä soittaa. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
|
Strumbali: Mä luulen, että lyöntipuolella siihen vuotaa kaikki mahdollinen, virveli ja tomit. Näin ainakin kävi, kun joskus kokeilin eri mikityksiä setin kanssa. Toi markkuliinin maintsema korkempi vire tomeissa kuulostaa ihan järkevältä, mutta useimmiten se miksaaja on halunnut lattiatomista mahdollisimman lyhyen tömps soundin ja virettä joutuu ruuvaaman alaspäin. Tosin mulla on vasta nyt vuonna 2014 moongeliakin käytettävissä. :) Joo, tuo soinnin suhteellinen lyhyys on kans haluttua miksaajien toimesta. Mutta kyllä se onnistuu demppaamallakin, mutta toki luonteva tapa etsiä lyhyt soundi on laskea virettä. Koon hommissa on käytössä kans tomeissa gatet jotka lähinnä pitävät mikin kanavan kiinni silloin kun tomia ei soiteta. Mutta luulen että kyllä ne ihan vähän soinnin häntääkin leikkavat. Soundin liiasta pituudesta ei ole tullut koskaan sanomista, mutta toisaalta mä koetan lähtökohtaisesti tarjota helposti mikitettävän lähtösoundin, joten ehkä sekin vaikuttaa. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|