Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Häiritsevät taajuudet äänittäessä
1 2 3 4
von spets
10.01.2013 22:02:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ludarin 60-luvun settiä äänittelen kotona ja haen soundeja. Aika paljon joutuu eq.lla leikkaamaan jotta saa siistiä rokkisoundia. Näyttää olevan kummallinen kumina 240Hz:n kohdalla ja sen kerrannaisissa. Äänittäessä ja miksatessa aina huomaa miten eri soundi tarttuu levylle kuin miltä se setti huoneessa kuulostaa.
 
Onkos nää rumat taajuudet
a) rummuista
b) mikeistä
c) soittajasta
d) mikitystekniikasta
johtuvia?
 
Esim. Supra Shure SM57:lla kumisee 240Hz vaikka mihin sen mikin laittaa. Ja AKG D112 bassarin sisällä poimii jotain ihan ihme middlevinkunaa. Saan kyllä siistit soundit kun leikkaan kampamaisesti juuren ja kerrannaiset hittoon, mutta olis kiva pärjätä vähemmällä ruuvaamisella.
 
Saako kukaan OIKEASTi hyvät rumpusoundit ilman eq:lla nysväämistä?!
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
hollmi-5
10.01.2013 22:46:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä sinä kuuntelet noita äänityksiä? Jos se korostuma on 240Hz taajuudella, niin miksei se voisi olla kuuntelussa...
 
Supra ja 57-Shure on hurjan paljon käytetty yhdistelmä ja sillä ei pitäisi pahasti metsään mennä.
 
Minä en yleensä joudu leikkaamaan tai korostamaan EQ:n avulla mitään tiettyä taajuutta.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
von spets
10.01.2013 22:52:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Genelec 1029A:t + subbari ja RCF:n isot kaapit. Ei oo kaapeista kiinni..
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
-Dr.DW-
10.01.2013 22:56:50 (muokattu 10.01.2013 22:59:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Millä sinä kuuntelet noita äänityksiä? Jos se korostuma on 240Hz taajuudella, niin miksei se voisi olla kuuntelussa...
 
Supra ja 57-Shure on hurjan paljon käytetty yhdistelmä ja sillä ei pitäisi pahasti metsään mennä.
 
Minä en yleensä joudu leikkaamaan tai korostamaan EQ:n avulla mitään tiettyä taajuutta.

 
Tottahan se on että kaiuttimen oma taajuusvastekäyrä vaikuttaa lopputulokseen.
Voisikohan olla jotakin sellaista, että kalvot olisi sattunut jäämään juuri sille taajuusalueelle, missä ko. mikki on erittäin herkkä?
Tiedän, se on kuin lottovoitto ja se yleensä menee ohi... Mutta paljonhan on kiinni myös AD muuntimesta. Halpis tekee Neummannistakin paskan kuuloisia.
?
 
E: Puhutaanko nyt siis että levylle tarttuu paskat soundit, vai että livena/omaan korvaan?
 
Olkoon sitten perkele.
ferodoz
10.01.2013 23:07:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Mulla on Genelec 1029A:t + subbari ja RCF:n isot kaapit. Ei oo kaapeista kiinni..
 
Ootko koittanut kuunnella toisessa tilassa?
 
Kailis: Jos mä otan joskus tatuoinnin niin se on Joukahainen ottamassa Väinämöiseltä suihin.
welho
10.01.2013 23:58:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoplaa!
 
Olisko sulla laittaa jotain näytettä kuultavaksi?
 
Onkos nää rumat taajuudet
a) rummuista
b) mikeistä
c) soittajasta
d) mikitystekniikasta
johtuvia?

 
Johtuu ja ei johdu kaikista näistä.. Hyvä soitto ja lähtösoundi on avainasemassa.. Sitten tila, mikitys, mikit, etuasteet jne..
 
Esim. Supra Shure SM57:lla kumisee 240Hz vaikka mihin sen mikin laittaa. Ja AKG D112 bassarin sisällä poimii jotain ihan ihme middlevinkunaa. Saan kyllä siistit soundit kun leikkaan kampamaisesti juuren ja kerrannaiset hittoon, mutta olis kiva pärjätä vähemmällä ruuvaamisella.
 
Onko sulla tilamikitystä käytössä? Rumpujen lähimikitäminen on aika kieroutunutta hommaa kun oikein alkaa ajattelemaan.. Lähes sama asia kun kuuntelisit rummun soundia korva kiinni rummussa.. tai rummun sisältä. Mikki poimii sieltä paljon myös kaikkea mikä ei soundaa niin hyvälle.
esim. virvelistä saattaa jäädä pelkällä ylämikillä maton soundi lähes kokonaan pois ja soundaa huonolle..
 
Kokeileppa poimia setin soundia esim. pari metriä rumpujen edestä isokalvoisella konkkamikillä.. Pitäis tulla aika luomua. Tuohon sitten tueksi lähimikitystä..
 

 
Saako kukaan OIKEASTi hyvät rumpusoundit ilman eq:lla nysväämistä?!
 
Saa ja ei.. Mikä on hyvä? Biisiin kun tehdään kannuja niin monesti kaikki turhat taajuudet leikellään pois.. saadaan tilaa muulle tavaralle. Tai sitten korostetaan jotain mitä tarvii saada kuuluviin. Lukuisten Kompromissien tulos sanoisin=)
 
there's no gain without pain
Kailis
11.01.2013 01:49:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi menee sinne "muta" alueelle jota useinkin leikataan useasta instrumentista selkeyden saavuttamiseksi. Luota korviin ja tutustu joihinkin miksauksen perusteoksiin.
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
majuku
11.01.2013 07:24:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noilla ennakkotiedoilla kuulostaisi että jokin muu sen huminan siellä aiheuttaa kuin rummut, mutta voi vain arvailla kun ei itse sitä ole kuullut. Silti tomiteline tulee ekana mieleen kun vanhoista rummuista kyse. Monitoreihin ei sitä oikein ensimmäisenä osaa yhdistää jos ne on tasapainotettu kuuntelutilassa ja saat sen leikkaamalla pois.
 
Virvelin lähimikistä en yleensä kamalasti leikkaa mitään pois, korostan vaan sitä sweepotia jota haluan kuulla. Jos sinne tallentuu jotain häiritsevää ääntä niin ennemmin haluan sen virittää siitä pois.
 
Basari on paljon helpompi, koita leikata kaikki keskiäänet pois, itse ainakaan en niitä halua kuulla. Laitan pienen "jytkyn" 80-100 hertsiin ja toisen yläpäähän tuomaan märkyyttä.
 
- It's business in the front and party in the back -
tomboarmageddon
11.01.2013 08:57:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

majuku: Noilla ennakkotiedoilla kuulostaisi että jokin muu sen huminan siellä aiheuttaa kuin rummut, mutta voi vain arvailla kun ei itse sitä ole kuullut. Silti tomiteline tulee ekana mieleen kun vanhoista rummuista kyse. Monitoreihin ei sitä oikein ensimmäisenä osaa yhdistää jos ne on tasapainotettu kuuntelutilassa ja saat sen leikkaamalla pois.
 
Virvelin lähimikistä en yleensä kamalasti leikkaa mitään pois, korostan vaan sitä sweepotia jota haluan kuulla. Jos sinne tallentuu jotain häiritsevää ääntä niin ennemmin haluan sen virittää siitä pois.
 
Basari on paljon helpompi, koita leikata kaikki keskiäänet pois, itse ainakaan en niitä halua kuulla. Laitan pienen "jytkyn" 80-100 hertsiin ja toisen yläpäähän tuomaan märkyyttä.

 
Mäkin veikkaisin kuuntelutilan kuminaksi tuota mutulla.
Toi bassarin equttaminen tuollatavoin ei varmasti ole kaikkien makuun ja riippuu musasta niin paljon kans ja miten sopii muitten soittimien kanssa jne..
 
von spets
11.01.2013 09:53:23 (muokattu 11.01.2013 10:00:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos ajatuksistanne! Mietintään menee monta asiaa.
 
Tarkoitukseni on nyt laittaa soundeja kondikseen omin avuin näin etukäteen kun bändit tulee ensi kuussa äänittämään mun kotistudioon.
 
Tässä on kitaristin pätkyttämää ontuvaa komppia malliksi jossa kyseinen 240Hz-muta soi. Ekaksi tulee ilman eq:ta, sitten eq.lla siistittynä. Olis pitänyt lisätä SM58 snaren alamikkiraita mukaan, mutta unohtui..
Ei se keskialuehono niin hirmuisen hallitseva ole mutta, tässä pohdiskelen miten saisin equtusta minimoitua ja valmiimpaa kamaa jo äänittäessä.
 
http://maihinnousu.net/s/18664
 
Mulla on etuasteena 2kpl M-Audio Profire 2626, mikkeinä D112, SM57, SM58 SE 2200a, SE sE1a, Röde NT1A ja yksi Neuman KM84i. Kuuntelutila on ok. Olen käyttänyt suurikalvoisia ja pienikalvoisia konkkamikkejä tilamikkeinä ja overheadeina, mutta mun mielestä niillä ei oikein modernia tymäkkää rokkisoundia tehdä, ei edes Glyn Johns-menetelmällä vaikka sillä tuleekin oikein luomu ja mukava soundi. Kyl se vaatii lähimikitystä hallitsevaksi jotta presenceä saa miksauksiin. Tietysti napakasti lyövä oikea rumpali loihtisi eri meiningin ja soundit kun wannabe-rumpali..
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
18is9
11.01.2013 10:25:22 (muokattu 11.01.2013 10:35:41)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets:...mutta mun mielestä niillä ei oikein modernia tymäkkää rokkisoundia tehdä, ..
 
No pikainen reality check, en tässä pysty kuuntelemaan noita äänityksiä. Olethan selvillä siitä faktasta että levyillä soivat rummut eivät välttämättä vastaa sitä todellisuutta missään olosuhteissa? Siis että aika harvalla levyllä mahtaa olla prosessoimattomat rumpukanavat auki.
 
EDIT: Ja vielä sen verran, että ne tosi luomut tapaukset on yleensä äänitetty aika optimaalisissa olosuhteissa.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
von spets
11.01.2013 10:47:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: No pikainen reality check, en tässä pysty kuuntelemaan noita äänityksiä. Olethan selvillä siitä faktasta että levyillä soivat rummut eivät välttämättä vastaa sitä todellisuutta missään olosuhteissa? Siis että aika harvalla levyllä mahtaa olla prosessoimattomat rumpukanavat auki.
 
Jep! Olen tehnyt äänityksiä studiossa jo 80-luvulta alkaen, miksannutkin työkseni pari vuotta erilaisia bändejä livenä ja osaamista on kertynyt aika lailla ja perusasiat on mielestäni hanskassa. Olin UMOssakin töissä miksaajana/roudaajana/nuoristonhoitajana. Aina on joutunut ruuvaamaan eq:lla ja paljon. Nyt kun ostin itselleni rummut kotiin ja hieron niistä soundeja ulos omia äänityksiä varten, mietin vähän syvällisemmin äänityshommia ja pyrin optimoimaan lähtösoundit ja kovaleylle tarttuvan soundin ennenkuin kosken efekteihin. Siksi tämä kysely tänne foorumille, ja kun toi 240Hz + kerrannaiset kiusaa, ihmettelen miten siitä pääsen eroon jo lähtötilanteessa. Ehkä te rumpaleina osaatte neuvoa?
 
Tulipa mieleeni kun kerran miksasin big bändiä ja YLE tuli tekemään siitä suoraa radiolähetystä ja toi omat Neumannit lavalle joiden kautta minä hoitelin saliäänen. Olipa erilailla kirkkautta ja selkeyttä kuin tutuissa halvemmissa perusmikeissä! Noikkareihin ei mulla oikein ole varaa investoida nyt, siksi mennään halpiskamalla ja yritetään saada niistä kaikki irti.
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
18is9
11.01.2013 10:50:17 (muokattu 11.01.2013 10:50:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kun kerran kokemusta on niin ei sitten ole ihan triviaaleista perusasioista kiinni. Paha huoneresonanssi äänitystilassa? Ei kyllä pitäisi toisaalta paljoa lähimikeistä pukata läpi.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Niq
11.01.2013 11:36:36 (muokattu 11.01.2013 11:37:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin nähdä sen päivän, kun voisi lähimikittää rummut EQ suorana ja lopputuloksena olisi selkeää, valmista soundia. Sieltä on vaan aina niistettävä niitä tarpeettomia taajuuksia pois, niinkuin kaikista muistakin lähimikitetyistä instrumenteista laulua myöten. On kuitenkin tehtävä illuusio bändistä kuulijan edessä, ei virvelistä korvakäytävässä.
 
Alataajuudet, varsinkin se tunkkainen alakeskialue tulevat väkisinkin liikaa, kun tiukalla suuntakuviolla varustettu mikrofoni asetellaan lähelle äänilähdettä. Proximity-efektiksi kutsutaan, sitähän ei esiinny periaatteessa pallokuvioisilla mikeillä ollenkaan, joten sillä keinoin ehkäpä saisi hillittyä "mutaa". Toki vuodot moninkertaistuvat ja setin miksaaminen kasaan olisi monta kertaa vaikeampaa, jos ei jopa mahdotonta. :)
 
Kailis
11.01.2013 12:35:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://maihinnousu.net/s/18664
 
Näin erikseen kuunnellen toi toinen oli jo paljon parempi. Ja tottakai tämän ammattilaisena jo tiedätkin, mutta aina miksissä se erikseen hifein soundi ei palvele kokonaisuudessa tarkoitusta. Jos joka raidasta hierotaan erikseen "täydellisen" kuuloinen, niistä yhdessä usein kerrannaisista johtuen tulee vähän helvetin pahan kuuloista. Ja tämä siis tosiaan ihan yleisesti.
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
marktark
11.01.2013 12:38:28 (muokattu 11.01.2013 12:41:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: No kun kerran kokemusta on niin ei sitten ole ihan triviaaleista perusasioista kiinni. Paha huoneresonanssi äänitystilassa? Ei kyllä pitäisi toisaalta paljoa lähimikeistä pukata läpi.
 
Minähän en juuri mitään itse äänittämisestä tiedä, mutta korvat ja silmät reagoivat edelleen joihinkin erilaisia tiloja koskeviin asioihin : koko, muoto, pinnat ja niiden aiheuttamat ilmiöt esimerkiksi äänen ja valon käyttäytymisen suhteen.
 
JOS von spets on äänittänyt tuota settiä tuossa tilassa, joka näkyy hänen profiilikuvissaan, miten mahtaa ääni käyttäytyä tuollaisessa toimistomaisessa tilassa, jossa mm. tiiliseinäpintaa ja varsinkin setin takana leviävä laaja lasipinta, joka ihan kohtisuorassa settiin ? Kovin usein rumpali & rummut sijoitetaan jotenkin tuohon tapaan livetilanteessakin : seinää vasten. Seinä pintoineen sitten heijastelee sekä toivottuja että ei-toivottuja taajuuksia ja muutenkin hyvin erottuva snare erottuu vieläkin "paremmin".
 
edith. ei ollutkaan tiiliseinää, tapetti siellä vaan repsottaa. Mutta toi lämpöpatteri - auts vai koliseeko vain mun mielikuvitus ?
 
Play that song, not the instrument.
majuku
11.01.2013 12:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets:http://maihinnousu.net/s/18664
 
Tuossa on niin hirveä kaiku ettei erota sitä häiritsevää taajuutta..häiritsee tuo kaiku eniten.
 
- It's business in the front and party in the back -
Degree
11.01.2013 13:37:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

majuku: Tuossa on niin hirveä kaiku ettei erota sitä häiritsevää taajuutta..häiritsee tuo kaiku eniten.
 
Jaa. :o Mun korvaan toi on lähinnä rummun ja huoneen sointia. Aloittaja tuskin toivoo "tups" soundia.
 
Lähimikityksessä tulee harvoin suoraan valmista soundia. Yleensä siellä on aina joku ongelmallinen taajuus jota pitää leikata pois..
 
majuku
11.01.2013 14:41:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Degree: Jaa. :o Mun korvaan toi on lähinnä rummun ja huoneen sointia. Aloittaja tuskin toivoo "tups" soundia.
 
..okei, jos tuo ääni ei tule jonkun kaikulaitteen läpi vaan on puhtaasti tilasta johtuvaa niin aikamoinen halli missä soitetaan. Tai sitten napit joiden läpi tuota kuuntelin vääristää tosi paljon..
 
- It's business in the front and party in the back -
markkuliini
11.01.2013 15:19:21 (muokattu 11.01.2013 15:23:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

majuku: ..okei, jos tuo ääni ei tule jonkun kaikulaitteen läpi vaan on puhtaasti tilasta johtuvaa niin aikamoinen halli missä soitetaan. Tai sitten napit joiden läpi tuota kuuntelin vääristää tosi paljon..
 
Ei ole hallin kokoinen kaiku vaan noin puolen sekunnin mittainen varsin maltillisen pituinen kaiku snaressa. Ihan musikaalisen pituinen tempoon nähden (sammuu ennen bassaria) mutta itse kaiku-efekti on hieman kovalla.
Kyllä tuollaisen soundin saa soivalla rummulla ihan lähimikistäkin etenkin jos vähän kompressoi soundin häntää lujemmalle.
 
Tuossa jälkimmäisessä näytteessä oli selvästi Eq:lla leikatti siitä vähän yli 200 Hz:n tienoilta, mutta samalla oli menetetty virvelin botnea joka on hyvin usein niillä tienoilla. Totta kai ekvalisointi tehdään aina kokonaisuutta kuunnellen, mutta tälleen yksistään kuunneltuna virvelistä lähti se botnen iskevyys ja kuulosti jälkimmäisessä versiossa liian ohuelta mun makuun.
 
Veikkaan taajuuspiikkien syyksi huoneen resonanssipiikkejä yhdistettynä lähimikityksen proximity-efektiin.
 
Edit: Kun tsekkailin tässä taannoin Superior drummerin eri virvelisampleja taajuusmielessä, niin vaikka rummut kuulostavat selvästi eri korkuisilta, niin niiden botne/perusääni oli kuitenkin aina aika lähellä sitä 200 Hz (ellei nyt ollut joku 12" ihan sikakireällä). Mutta kun ajattelee järjellä, niin tottakai näin on.
Kun virvelin kalvon virittää vaikka terssinkin ylöspäin, niin kuulostaa korvaan tosi isolta erolta, mutta se ei taajuusmielessä ole vielä kovin paljoa. Pitäisi olla oktaavia korkeammin soiva rumpu niin oltaisiin vasta 400 Hz:ssä.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti