Muusikoiden.net
09.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen äänittäminen neljällä mikillä
1
rumpali07
09.01.2013 22:20:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, miten lähtisitte äänittämään rumpuja neljällä mikillä? Miten asettelisitte ja minkälaiset EQ säädöt laittaisitte? Käytössäni on kaksi konkkamikkiä ja kaksi dynaamista mikrofonia. Äänittän kahdelle raidalle, koska käytössäni ei ole usb-mikseriä. Vaan ainoastaan mikseri---->Lexicon alpha äänikortti----->Cubase. Vinkkejä miten voisin saada parannettua saundia? Olen kokeillut muuttaa mikkien paikkoja ja säätää kaikkea mahdollista, mutta enpä vielä ole ollut oikein tyytyväinen.
 
P.S. Päätin laittaa tänne koska en jaksa lähtä selaan tota "Rumpujen äänitystä ja filosofiaa" -kirjoitusta kokonaan..että jos siellä olisi vaikka tästä samaisesta jutusta jotain.
 
passe
09.01.2013 22:34:46 (muokattu 09.01.2013 22:37:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rumpali07: P.S. Päätin laittaa tänne koska en jaksa lähtä selaan tota "Rumpujen äänitystä ja filosofiaa" -kirjoitusta kokonaan..että jos siellä olisi vaikka tästä samaisesta jutusta jotain.
 
Katso nyt ainakin se threadin ensimmäinen postaus, siinä kun on perusteet annettu hopeatarjottimella. "Normikuvioiden" ohi, tsekkaa ainakin seuraavat tavat:
 
- Glyn Johns method
- Recorderman
 
Niin ja lähtökohtaisesti sanoisin, että dynaamiset basarille ja snarelle ja konkat overheadeiksi. Mitä mikkejä sulla on? Pari vuotta ahkeraa äänittelyä ja aiheeseen perehtymistä ajatuksen kanssa, niin kyllä se siitä lähtee!
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
rumpali07
09.01.2013 22:44:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Katso nyt ainakin se threadin ensimmäinen postaus, siinä kun on perusteet annettu hopeatarjottimella. "Normikuvioiden" ohi, tsekkaa ainakin seuraavat tavat:
 
- Glyn Johns method
- Recorderman
 
Niin ja lähtökohtaisesti sanoisin, että dynaamiset basarille ja snarelle ja konkat overheadeiksi. Mitä mikkejä sulla on? Pari vuotta ahkeraa äänittelyä ja aiheeseen perehtymistä ajatuksen kanssa, niin kyllä se siitä lähtee!

 
Tuota joo, en tiedä kehtaako tätä edes sanoa.....yksi Shure SM57, The t.bone MB55 ja kaksi The t.bone SC400....aika kaukana ammattistudioista mutta jostakin on alotettava... XD
 
passe
09.01.2013 22:53:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä suosittelen sulle seuraavaa: tuo t.bonen SC400 yksinään käyttöön. Yhdellä mikillä saa yllättävän hyvää matskua, kun sen sijoittaa oikein. Youtube on täynnä "recording drums with one microphone" pätkiä.
 
Testailet kuukauden pari noin. Sitten lähdet kokeilemaan, että mikä kolmesta muusta mikistä sopii parhaiten basarille. Sitten vedät taas kahdella mikillä kuukauden pari.
 
Sitten taas haet snaremikin (sm57 on alan standardi, niissä ammattistudioissakin). Ja kolmella mikillä kuukausi pari.
 
Sitten lisäät toisen overheadin jne jne.
 
Kun etenet noin niin ei tarvitse omaksua liikaa asioita kerralla. Nämä jutut vievät aikaa. Se aika kannattaa käyttää, trust me!
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
rumpali07
09.01.2013 23:23:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Mä suosittelen sulle seuraavaa: tuo t.bonen SC400 yksinään käyttöön. Yhdellä mikillä saa yllättävän hyvää matskua, kun sen sijoittaa oikein. Youtube on täynnä "recording drums with one microphone" pätkiä.
 
Testailet kuukauden pari noin. Sitten lähdet kokeilemaan, että mikä kolmesta muusta mikistä sopii parhaiten basarille. Sitten vedät taas kahdella mikillä kuukauden pari.
 
Sitten taas haet snaremikin (sm57 on alan standardi, niissä ammattistudioissakin). Ja kolmella mikillä kuukausi pari.
 
Sitten lisäät toisen overheadin jne jne.
 
Kun etenet noin niin ei tarvitse omaksua liikaa asioita kerralla. Nämä jutut vievät aikaa. Se aika kannattaa käyttää, trust me!

 
Kuulostaa hyvältä idealta! Varmaan voisi sopia minulle parhaiten. Kiitos sinulle :-)
 
Kailis
10.01.2013 00:03:07 (muokattu 10.01.2013 00:04:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma tuossa on lähinnä se että sulla ei ole basarin äänitykseen soveltuvaa mikkiä. SM 57 on loistava snarelle ja noi kaksi konkkaa käy stereopariksi overheadeihin, mutta MB55 on luultavasti aika rujo basarille. Kyllä siitä jotain saa rajusti EQ:lla kaivamalla, mutta se on heikko lenkki. Yksi vaihtoehto olisi käyttää sitä vain triggerisignaalina samplelle, mutta se on taas oma opettelunsa.
Jos ja kun käytät noita overheadeja, pitää settibalanssin olla helkkarin hyvä koska tomeja ei mikitetä erikseen. Kolhot symbaalit liian lujaa soitettuna pilaa varmasti kaiken ja snarekin paukkuu läpi.
Suosittelen kuitenkin kahlaamaan läpi noita perusasioita, se kannattaa.
 
EDIT
 
Äänität siis kahdelle raidalle. Muuttaisi hieman kirjoitukseni luonnetta mutta en jaksa muokata...
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
tomboarmageddon
10.01.2013 07:06:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon monta kertaa riidelly rumpujen mikittämisestä demotussessioissa. Siis että laitetaan esim bd snare ja overhead. Jätän tosta kombinaatiosta ekana virppamikin pois ja laitan sen tilamikiks.
Aina miksatessa sitte ihmetellään kun tomit ei kuulu ja virppa kaivettu pintaan lähimikistä, eikä vain preesensiä pelkästään. Settibalanssi pysyy omissa käsissä kun on vaan overhead tai kaksi.
Sitte jos virppaa mikitellään,vaadin että tomitkin ja pitää itte olla miksaamassa ainakin vähän aikaa mukana. Tosi moni kokeneempikaan harrastaja ei meinaa tajuta näitä settibalanssijuttuja.
Sanoisin siis että kaks mikkiä stero-overeiks yks bassariin ja yks bassarin eteen metrin päähän. Rummut hyvään ja soivaan vireeseen.
 
Degree
10.01.2013 10:11:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomboarmageddon: Mä oon monta kertaa riidelly rumpujen mikittämisestä demotussessioissa. Siis että laitetaan esim bd snare ja overhead. Jätän tosta kombinaatiosta ekana virppamikin pois ja laitan sen tilamikiks.
Aina miksatessa sitte ihmetellään kun tomit ei kuulu ja virppa kaivettu pintaan lähimikistä, eikä vain preesensiä pelkästään. Settibalanssi pysyy omissa käsissä kun on vaan overhead tai kaksi.
Sitte jos virppaa mikitellään,vaadin että tomitkin ja pitää itte olla miksaamassa ainakin vähän aikaa mukana. Tosi moni kokeneempikaan harrastaja ei meinaa tajuta näitä settibalanssijuttuja.
Sanoisin siis että kaks mikkiä stero-overeiks yks bassariin ja yks bassarin eteen metrin päähän. Rummut hyvään ja soivaan vireeseen.

 
Totta. Monessa tapauksessa jos mä saisin päättää, laittaisin tilamikin mielummin kuin virvelimikin.
 
Varsinkin jos kyseessä on vähän rujompaa rokkia, kuiva lähimikkisoundi ilman mitään luonnollista ei vaan imo sovi niin hyvin kun huonemikitys.
 
Sit on eri asia jos on tarkoitus tehdä mahdollisimman erottelevasoundista blastimusiikkia...Toisaalta silloin harvoin lopputuloksessa kovin luonnollista rumpujen sointia kuulee.
 
Daunt
10.01.2013 22:09:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtisin liikkeelle kahden mikin setillä ns. "Bonham"-metodilla. Konkkamikki overiksi ja dynaaminen basariin. Kun tästä on saatu kaikki irti, laittaisin konkat overiksi XY-asetelmaan ja dynaamiset basarille ja snarelle. Olen sitä mieltä, että jos tomit pitää saada kuulumaan overeista, käyttäisin vaiheiden suhteen mahdollisimman varmoja overimikityksiä. Esim. AB-asetelma vaatii jonkin verran taitoa yhtenäisen stereokuvan saamiseen.
 
Kahden mikin versio:
http://youtu.be/8UXzcJFs6BA
 
Aggressive Drums - The Recording Guide (eBook) | Saatavilla nyt! Maksa mitä haluat!
-Dr.DW-
10.01.2013 22:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daunt: Lähtisin liikkeelle kahden mikin setillä ns. "Bonham"-metodilla. Konkkamikki overiksi ja dynaaminen basariin. Kun tästä on saatu kaikki irti, laittaisin konkat overiksi XY-asetelmaan ja dynaamiset basarille ja snarelle. Olen sitä mieltä, että jos tomit pitää saada kuulumaan overeista, käyttäisin vaiheiden suhteen mahdollisimman varmoja overimikityksiä. Esim. AB-asetelma vaatii jonkin verran taitoa yhtenäisen stereokuvan saamiseen.
 
Kahden mikin versio:
http://youtu.be/8UXzcJFs6BA

 
Kyllä kai tämä ko. Genreen toimii.
Itse hakisin ihan penteleen paljon enempi dynamiikkaa.
Eli eipä tuolla pahemmin ghosteja kuule... Ainakaan niin "räpsähtävästi", kuin mitä rumpali yleisölle tahtoo kuuluvan.
Omaan tarkoitukseen tämä pätkä ei juuri puhtia antanut, mutta jonkin sinun pätkän rumpujen mikityksestä bookmarkkasin, koska kaikki info mikityksestä on tarpeen.
 
"Friends dont let Friends be friends, with cunts." :)
Duro
10.01.2013 23:10:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Dr.DW-: Eli eipä tuolla pahemmin ghosteja kuule...
 
Otappas nyt kuitenkin ko. clipin genre huomioon. Tuontyylisessä ne ghostit nyt ei kuulu, eikä niiden (mun mielestä) tarvikaan kuulua. Jos muut soittimet olisi hiljaisemmalla tai niissä olisi vähemmän säröä ja ne ghostit ees soitettais, niin kyllä ne varmasti tuolla kahdella mikilläkin sieltä kuuluu.
 
Tilipitappituppitappi
Kailis
11.01.2013 01:52:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja ne ghostit ees soitettais
 
Tämä. Ei vihreitä.
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
Daunt
11.01.2013 09:02:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ghostit saa kuulumaan missä tahansa genressä, jos tekee oikeita miksausratkaisuja. Voidaan joko muokata kitaravalli rumpusoundin ehdolla tai nostetaan volumeautomaatiolla ghostit kuuluviin. Suositeltavaa olisi kyllä siinä tapauksessa mikittää snare erikseen ylä- ja alapuolelta.
 
Aggressive Drums - The Recording Guide (eBook) | Saatavilla nyt! Maksa mitä haluat!
passe
11.01.2013 11:40:40 (muokattu 11.01.2013 11:46:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka moni myöntää testailleensa seuraavaa ja millä menestyksellä?:
 
- Kopioidaan overiraidat
- Sakset käteen ja leikataan pois kaikki muu paitsi tomien iskut
- Siivotaan EQ:lla ja (gatella?) pahimmat häiriötekijät pois
- Sitten käsitellään noita raitoja ikään kuin normi tomiraitoina
 
Kerran itse kokeilin. Pientä potentiaaliakin olin hommassa kuulevinani, mutta eivätpä riittäneet oikein miksaustaidot eikä kärsivällisyys sillä kertaa. Äkkiseltään arvelisin, että isoimmat ongelmat tulevat siinä vaiheessa kun ja jos halutaan siirtää jokainen tomi vielä omalle raidalleen.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Speedy
11.01.2013 12:25:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Kuinka moni myöntää testailleensa seuraavaa ja millä menestyksellä?:
 
- Kopioidaan overiraidat
- Sakset käteen ja leikataan pois kaikki muu paitsi tomien iskut
- Siivotaan EQ:lla ja (gatella?) pahimmat häiriötekijät pois
- Sitten käsitellään noita raitoja ikään kuin normi tomiraitoina

 
Kerran tehtiin yhdellä live-äänitys miksauksessa semmonen, että kun snareen ei saanu tarpeeksi crackiä ja preesensiä pelkällä ylämikillä, kopioitiin raita ja equtettiin ihan törkeästi - mallasi hyvin alamikin virkaa ja saundasi hyvälle..=)
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
18is9
11.01.2013 14:02:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Kuinka moni myöntää testailleensa seuraavaa ja millä menestyksellä?
 
Olen testannut, ja en nyt tuon varaan laskisi levyn tekemistä. Mutta ihan hyvä vaihtoehto jos ei muutakaan keksi. Eniten ongelmia aiheuttavat fillit joissa rumpali lyö alkuun, tai pahimmillaan keskelle tomirollia, crashin joka sitten vuotaa niihin tomeihin. Mutta jonkun metallidemon tekeimisessä ihan jees jos ei pysty tomeja mikittämään erikseen ja lopputuloksen ei tarvi olla kamalan siloiteltu.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti