Muusikoiden.net
04.12.2016

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Demo purkissa mutta overhead-kanavan miksaaminen Tökkii..
1
griip
25.10.2012 20:30:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka,
Nauhoiteltiin tosiaan bändimme ihka ensimmäinen demo n. kuukausi sitten ja sitä olen tässä pikkuhiljaa koittanut miksailla kasaan. Saatiin hyvät kamat lainaan joten äänenlaadussa ei ole sinänsä valittamista ja ekaksi demoksi kunkin bändinjäsenen raidatkaan ei kuulosta ihan kamalilta, mutta ongelmaksi on noussut se, että käytössä oli vaan yksi overhead-mikki rummuille joka asemoitiin ilmeisesti vähän huonosti, sillä se poimi riden virkaa toimittaneen 19" crashin n. 200% kovemmalle kuin pienemmän, haikan ja etutomin välissä olleen crashin, ja täten miksaaminen on vähän hankalaa.. Jos pistän ns. tarpeeksi kompuraa, kaikki dynamiikka tuntuu häviävän, mutta liian vähällä kompuralla toi krässi dominoi koko äänimaailmaa ihan liikaa. Narutettiin Logicilla ja sillä oon työstänyt. Sama ongelma on kaikissa kolmessa raidassa. Onko mitään muuta mahdollisuutta kuin hylätä dynamiikka ja miksata ns. lyttyyn vaikkapa limitterinkin kanssa? Halp!

life's a bummer when you're a hummer
janneto
25.10.2012 21:13:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos volumepiikkejä on järjellinen määrä voisit kokeilla piirrellä itse volumekäppyrät; siis ikään kuin olla "human compressor"..

Monialuekompuralla voi tietysti kokeilla kans, siis ongelmallisinta aluetta pienemmälle ja enemmän lyttyyn.

www.captaincougar.net
markkuliini
25.10.2012 22:07:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

janneto: No jos volumepiikkejä on järjellinen määrä voisit kokeilla piirrellä itse volumekäppyrät; siis ikään kuin olla "human compressor"..

Monialuekompuralla voi tietysti kokeilla kans, siis ongelmallisinta aluetta pienemmälle ja enemmän lyttyyn.

Itse kokeilisin eka kans monialuakompuralla josko kovasta crashiatä löytyis joku määräävä taajuus millä kompuran saisi kyykkäämään enemmän kun crashiä soitetaan. Sillä oon hillinnyt joskus yhden mikin liveäänityksillä esim. laulajan liikaa pinnassaoloa kun laulajalla on joku selvä piikkitaajuus. Laita EQ:sta grafiikka päälle ja katso onko crashillä joku piikki mihin kompura voisi tarttua.
Mutta voihan kans mennä vanhaan tapaan ja miksata kys.mikin volumea pienemmälle kun sitä soitetaan.

Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
25.10.2012 22:40:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten niin että kopioi raidan jolloin on kaksi ekvalisoitavaa ja prosessoitavaa raitaa. Molemmista kaivaa tai leikkaa haluttuja taajuuksia tai tekee mitä tekee. Siis ihan siksi että jos sulla on kaksi eri raitaa niin niiden välinen balanssi on jollain ihmeen tavalla helpommin hahmotettavissa. Eli teet raidan johon kirjoitat ride ja lähdet lähestymään siltä pohjalta. Toinen raita lopulle ja miksaat sitä silmällä pitäen.

jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla ja spekuloida.
griip
25.10.2012 23:02:21

Kiitoksia vinkeistä. Noob kun olen Logicin suhteen, niin löytyykö tuo sidechain-mahdollisuus ihan softan natiiviplugareista vai tarvitsenko jotain muiden tekemiä? Kyseessä siis Logic 8 pro.

griip
25.10.2012 23:05:53

Kailis: Toi on hyvä vinkki kanssa, jotain ton suuntaista tuli tehtyä aikoinaan kun tein konemusaa ja miksailin/layeroin eri basariraitoja yhteen mutta en tullut ajatelleeksi tän proggiksen tiimoilta.. Tavallaan haluaisin päästä ns. helpolla mutta ei tässä taida olla oikotietä onneen, ois pitänyt hoitaa toinenkin overi ennen narutuksia mutta minkäs teet... tekemällä oppii as they say. Vielä yksi N00b-kyssäri; miten toi automatisointi käytännössä toimii per raita Logicissa? Puusilmäisenä en löytänyt sitä valikoista.. :P

Kailis
26.10.2012 05:47:38

Mää jätänm kaiken markkuliinnemmem.............

jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla ja spekuloida.
Conrad Lant
26.10.2012 09:05:20

griip: Noob kun olen Logicin suhteen, niin löytyykö tuo sidechain-mahdollisuus ihan softan natiiviplugareista vai tarvitsenko jotain muiden tekemiä?

Löytyy. Plugarin oikeasta yläkulmasta voi valita sidechain-kanavan.

miten toi automatisointi käytännössä toimii per raita Logicissa?

Arrange-ikkunassa View -> Track Automation ja alasvetovalikosta automatisoitava parametri. Kaikkien raidalle laitettujen plugarien parametrit löytyvät myös ko. valikosta. Sitten vaan käyrää muokkaamaan.

No one prayed for Sodom
Niq
26.10.2012 10:35:17 (muokattu 26.10.2012 10:36:43)

Nopein, helpoin ja parhaan äänenlaadun takaava ratkaisu: Äänitä uudestaan ja laita mikit paremmin. Monasti tuossa huonosti äänitetyn matskun puukottamisessa menee moninkertaisesti aikaa verrattuna siihen että mikität rummut ja painat rec. Mä joskus äänitin yhden sunnuntaipäivän aamusta iltaan rumpuja neljän biisin demolle. Säätelin seuraavan viikon mittaan soundeja ja ei millään tyydyttänyt äänenlaatu, eikä myöskään soitannollinen puoli. Seuraavana viikonloppuna piti jatkaa basson ja kitaroiden äänittämisellä. Noh, päädyttiin loppujen lopuksi parin tunnin säädön ja tuskailun jälkeen äänittämään rummut uudestaan ja kappas: Mikityksineen kesti neljän biisin narulle laittamisessa noin puolitoista tuntia. Olin nääs siinä viikon aikana kuunnellut biisejä niin paljon, että ne meni hienosti ulkoa alusta loppuun ja paremmalla sykkeellä kuin edellisenä viikonloppuna. Lisäksi rumpumikitys oli helppo laittaa tällä kertaa edelliskerran virheistä oppineena.

Lopputuloksestakin tuli niin ältsin hyvä että bändikaverit kuuntelivat sitä huuli pyöreänä ensimmäisellä kerralla. Jos olisin jättänyt ne ensimmäisenä äänitetyt raidat, niin vastaavaan tulokseen ei olisi millään päästy.

markkuliini
26.10.2012 12:00:18

Pikakomento automaatioiden avaukseen on a-näppäin, ainakin Logic 8:ssa.

Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
griip
27.10.2012 16:31:34

Suurkiitokset vinkeistä, eiköhän näillä pärjätä! Rumpujen uudelleennauhoitus kävi kyllä mielessä, mutta pelkkien äänitykseen tarvittavien kamojen säätäminen veisi vähintään yhtä paljon aikaa (lainassa kun olivat tutulta äänimieheltä) kuin Logicin kanssa kikkailu joten taidan tyytyä jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Ens kerralla parempi varustelu.

Kailis
27.10.2012 18:22:55

griip: Suurkiitokset vinkeistä, eiköhän näillä pärjätä! Rumpujen uudelleennauhoitus kävi kyllä mielessä, mutta pelkkien äänitykseen tarvittavien kamojen säätäminen veisi vähintään yhtä paljon aikaa (lainassa kun olivat tutulta äänimieheltä) kuin Logicin kanssa kikkailu joten taidan tyytyä jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Ens kerralla parempi varustelu.

Tätä mäkin mietin että ei kaikilla ole treenikämpällä odottamassa tsydeemejä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti