Muusikoiden.net
10.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virvelin vire laskee äänitysten aikana
1 2
18is9
16.08.2012 22:41:25 (muokattu 16.08.2012 22:52:36)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siinähän tuo tuli jo otsikossa. Miten tuohon tulisi valmistautua tulevaisuudessa? Pitää varmaan soittaa kalvo jotenkin sisään ja koettaa myös tarkastaa jollain menetelmällä virettä pitkin matkaa. Toisaalta soundi on minusta makeimmillaan tuoreella kalvolla, joten eri tekisi mieli alkaa äänittelemään millään vanhalla viruneella kalvollakaan.

Minulla kävi kokopitkää levyä äänittäessä silleen että vedin Supraan pakalleen Ambassadorin, soittelin sillä muutaman biisin ja virittelin kohdilleen. Äänitysten kuluessa kalvo vissiin löystyi, ja äänittäjältä tuli välillä kommenttia kiristää sitä takaisin. Lopputuloksena on se, että levyn kymmenessä biisissä on jokaisessa aivan erikuuloinen virppa, ja pahimmillaan kun olen ottanut jonkun paikkaoton, on kesken biisiä selvästi kuultava ero virityksessä. Miksaajalta ei varmasti tule kiitosta. Rumpalin penkille ei vireessä juuri eroa huomannut, mutta mikit poimivat soundin vähän erillä lailla talteen.

Neuvoja? Kokmuksia? Vai olenko vaan liian noob?

"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
ferodoz
16.08.2012 22:44:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: No siinähän tuo tuli jo otsikossa. Miten tuohon tulisi valmistautua tulevaisuudessa? Pitää varmaan soittaa kalvo jotenkin sisään ja koettaa myös tarkastaa jollain menetelmällä virettä pitkin matkaa. Toisaalta soundi on minusta makeimmillaan tuoreella kalvolla, joten eri tekisi mieli alkaa äänittelemään millään vanhalla viruneella kalvollakaan.

Minulla kävi kokopitkää levyä äänittäessä silleen että vedin Supraan pakalleen Ambassadirin, soittelin sillä muutaman biisin ja virittelin kohdilleen. Äänitysten kuluessa kalvo vissiin löystyi, ja äänittäjältä tuli välillä kommenttia kiristää sitä takaisin. Lopputuloksena on se, että levyn kymmenessä biisissä on jokaisessa aivan erikuuloinen virppa, ja pahimmillaan kun olen ottanut jonkun paikkaoton, on kesken biisiä selvästi kuultava ero virityksessä. Miksaajalta ei varmasti tule kiitosta. Rumpalin penkille ei vireessä juuri eroa huomannut, mutta mikit poimivat soundin vähän erillä lailla talteen.

Neuvoja? Kokmuksia? Vai olenko vaan liian noob?

Phil Rudd kuulemma käytti aikoinaan jokaiseen ottoon ainosastaan uutta kalvoa. En tiedä pitääkö paikkansa. Helpointa studiossa on käyttää sellaista kalvoa mikä on juuri ajettu sisälle, mutta ei vielä menettänyt saundiaan. Rimshotit löysäävät myös viritystä useimmissa virveleissä. Eli ei välttämättä käyttäjäpohjainen ongelma.

www.suhdelukucoverband.fi
18is9
16.08.2012 22:48:51

Mietin että ensi kerralla otan setin viereen toisen virvelin jonka viritän referenssikisi samaan vireeseen kuin mitä äänitettävä instrumentti. Siihen voi sitten koettaa vertailla viritystä äänitysten edistyessä. Nyt ei kyllä enää auta pidättää kun kakka on jo housussa.

Krisse82
16.08.2012 22:56:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman kokemukseni mukaan tämä on varsin tyypillistä uudelle rumpukalvolle. Toki esim. Evans kalvot ovat tässä mielessä valmiimpia heti tuoreeltaan soittoon.

Kalvoahan voi koittaa ssada venymään ilman soittoakin, jolloin tuo oire on soiton edetessä pienempi, toki se haettu tuoreen kalvon soundikin voi siinä jo kadota.

Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
artsipartsi
16.08.2012 23:03:16

Helpoin tie lienee ostaa esim Taman tension watch ja virittää sillä biisien välissä...

Jos ei siis korvakuulolta onnistu.

itse en ko.tilanteeseen ihan uutta kalvoa ottaisi,sillä sehän tosiaan "elää" jonkun aikaa ekojen viritysten jälkeen.

"tulisit joskus vaikka mun kans kattomaan telkkaria...kun sä vaan aina katot ku joku haamu hakkaa juutuubissa jotain syöpynyttä rumpua"
Kukkis 77
17.08.2012 12:47:52

Mä teen silläviisiin että viritän uuden kalvon suunnilleen niin kireälle kun voimat riittää ja annan olla siinä pari päivää. Sitten viritän sen halutulle korkeudelle. Ei oo vire laskenu enää.

"Jumalattoman iso lokki paskantaa" -Klamydia
ferodoz
17.08.2012 13:45:08

Kukkis 77: Mä teen silläviisiin että viritän uuden kalvon suunnilleen niin kireälle kun voimat riittää ja annan olla siinä pari päivää. Sitten viritän sen halutulle korkeudelle. Ei oo vire laskenu enää.

Koita ihan huviksesi joskun Evansin kalvoa, se ei vaadi mitää karenssipäiviä tai muutakaan kikkailua. :)

www.suhdelukucoverband.fi
passe
17.08.2012 20:13:02

Kukkis 77: Mä teen silläviisiin että viritän uuden kalvon suunnilleen niin kireälle kun voimat riittää ja annan olla siinä pari päivää. Sitten viritän sen halutulle korkeudelle. Ei oo vire laskenu enää.

Tätä ainakin ennen vanhaan monet suositteli. Nykyään toiset sanovat että tämä toimenpide lyhentää kalvon elinkaarta olennaisesti. Toisaalta, eipä nuo kalvot nyt niin älyttömiä maksa etteikö joka studiosessioon voisi ostaa uutta.

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Jape Muusa
17.08.2012 21:18:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

artsipartsi: Helpoin tie lienee ostaa esim Taman tension watch ja virittää sillä biisien välissä...

Jos ei siis korvakuulolta onnistu.

Tämä! Vaikka jotkut hymähtelevätkin rumpujen viritysmittarille,niin esim. tämänkaltaisessa tilanteessa se on paikallaan.

En se minä ollut!
Velli
18.08.2012 03:05:27

Etenkin Remon kalvot kannattaa esivenyttää kunnolla ennen käyttöä. Itse teen niin, niin että ruuvaan kalvon aluksi karkeaan medium vireeseen. Sen jälkeen painelen kalvoa kämmenellä kehon koko painoa apuna käyttäen. Kalvoon kohdistuu tällä tavoin kova paine, jonka seurauksena kalvo ritisee, rätisee ja paukkuu voimakkaasti. Tämän jälkeen viritän kalvon lopulliseen vireeseen. Tämä keino on osoittautunut hyväksi keinoksi vireen pitävyyden kannalta.

Supraphonicin ominaisuuksiin kuuluu se, että vire löystyy etenkin niiden ruuvien kohdalta, jotka ovat lähinnä kanttilyöntejä. Kannattaa pyöritellä virveli sellaiseen asentoon, että kanttilyönti osuu viritystappien väliin, eikä viritystapin kohdalle. Tämä auttaa tilannetta jonkun verran. Ludwigilta saa myös lukkomuttereita, jotka kannattaa hommata, jos ei halua vireen muuttuvan pätkääkään. Nuo lukkomutterit eivät edes maksa kuin vajaat kaksi euroa kipale.

18is9
18.08.2012 10:29:05

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Aina ennen on menty vähän sinnepäin -meiningillä, eli jollain vanhalla kalvolla, enkä kuvitellut että tuo vireen pitävyys voisi olla isokin ongelma. Ensi kerralla sitä sitten tietää paremmin.

artsipartsi
18.08.2012 10:37:36

rauhaa: Tämä! Vaikka jotkut hymähtelevätkin rumpujen viritysmittarille,niin esim. tämänkaltaisessa tilanteessa se on paikallaan.

Myös keikoilla viritysmittari on kätevä. Ennen keikkaa esmes Discomusan pauhatessa 120db korvan juuressa virittäminen voi olla hieman proomallekkin kaverille haasteellista ;)

Olen myös huomannut että Ambassador (vaikka ehken parhaat soundit tuottava virvelikalvo onkin imo) niin se venyy/venkuloi vireen kanssa eniten.

"tulisit joskus vaikka mun kans kattomaan telkkaria...kun sä vaan aina katot ku joku haamu hakkaa juutuubissa jotain syöpynyttä rumpua"
passe
18.08.2012 22:38:39 (muokattu 18.08.2012 22:41:16)

Velli: Etenkin Remon kalvot kannattaa esivenyttää kunnolla ennen käyttöä.

Yksi työnsä puolesta paljon virittelevä heppu näytti kerran mallia aika rajunkin tuntuisella tavalla. Hän painoi peukaloilla kalvon "ylösalaisin", siitä taitekohdasta vaan kylmästi paineli pikkuhiljaa koko kalvon kehän läpi. Käytti taitekohtaa kalvon vanteen toisella puolella. Totesi että jos on kiire niin ko. metodi on hyvä keino saada kalvo asettumaan.

Tätä kannattaa kokeilla luonnollisesti vain clearien yksikerroskalvojen kanssa.

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
markkuliini
19.08.2012 01:15:51

passe: Yksi työnsä puolesta paljon virittelevä heppu näytti kerran mallia aika rajunkin tuntuisella tavalla. Hän painoi peukaloilla kalvon "ylösalaisin", siitä taitekohdasta vaan kylmästi paineli pikkuhiljaa koko kalvon kehän läpi. Käytti taitekohtaa kalvon vanteen toisella puolella. Totesi että jos on kiire niin ko. metodi on hyvä keino saada kalvo asettumaan.

Tätä kannattaa kokeilla luonnollisesti vain clearien yksikerroskalvojen kanssa.

Erikoista, sillä Remoissa kalvon rasahtelu ja asettuminen johtuu vanteessa olevan epoksiliiman pienestä elämisestä kun kalvoa aluksi kiristää. Luulisi ettei tuo temppu vaikuta siihen asiaan juurikaan.

Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
VeKrio
19.08.2012 17:24:52

Musta Remot ei oo kyllä niin kestäviä kuin esim. Aquarianit. Ketjun aloittajalle suosittelen siis Aqun Textured coatedia Ambassadorin tilalle. Mä soitan kyl Remoilla pelkästään edelleen, ihan saundin ja soittofiiliksen takia. Sillon tällön käyn Aquarianin puolella, mutta aina tapahtuupi paluu Remoon.

"Tuon väristä meillä on." -Kailis
Vallu-Veke
19.08.2012 18:02:25

markkuliini: Erikoista, sillä Remoissa kalvon rasahtelu ja asettuminen johtuu vanteessa olevan epoksiliiman pienestä elämisestä kun kalvoa aluksi kiristää. Luulisi ettei tuo temppu vaikuta siihen asiaan juurikaan.

Juu näin on. Samalla kun eka kerran kiristää uutta kalvoa ja painelee kalvoa varovaisesti kämmenellä, loppuu se rasahtelukin aika pian. Eli asettuuhan remot aika pian.
Mä en raski erikseen esivenyttää, kun ajattelen, että ne vanhenee silleen nopeammin.

statistiÖ
19.08.2012 18:48:59

Kun asensi Remon ensimmäistä kertaa ja se rasahteli, sain melkein sydärin mitähäh. Alkuun oli melko kylmä-ääninen. Viiden lyöntitunnin paikkeilla tuli, mikä remossa on parasta: lämpö. Sen jälkeen on mun mielestä vain parantunut tunti tunnilta. Saihan kalvo aurinkoakin muutaman tunnin..

Katsotaan millä tunnilla en tykkää enää. Tuskin tulee ihan heti. Lyön kevyemmin kuin te, kestää vire/ kunto paremmin. Kai se on rummustakin kiinni, miten vire pysyy. Pistän rummun joka välissä pussiinsa säilöön = siirtelen välillä ja vire kestää monta käyttötuntia + ei-käyttötunnit ok.

Ei kai "noob" vain ole liian kriittinen omaan tekemiseensä?! Veikkaan että pitää iso ero vireessä (muutama sävel) olla, että sen peruspertti (siis kuuntelija) kuulee/ huomaa?

"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
passe
19.08.2012 21:33:00 (muokattu 19.08.2012 21:38:07)

statistiÖ: Veikkaan että pitää iso ero vireessä (muutama sävel) olla, että sen peruspertti (siis kuuntelija) kuulee/ huomaa?

Tässä juuri itse totesin, että aika mielettömästi koko rummun luonne muuttuu ihan jo virittämällä alakalvon vire yhden kokosävelaskelen ylemmäs/alemmas.

18is9
19.08.2012 23:22:54 (muokattu 19.08.2012 23:25:54)

statistiÖ: Ei kai "noob" vain ole liian kriittinen omaan tekemiseensä?! Veikkaan että pitää iso ero vireessä (muutama sävel) olla, että sen peruspertti (siis kuuntelija) kuulee/ huomaa?

No, toivottavasti miksaaja saa fiksattua heitot. En ossoo sanoa että kuin pahalta tuotos lopulta kuulostaa, mutta raakaraidoilta eron kyllä huomaa.

Muovinen
20.08.2012 15:18:11

18is9: No, toivottavasti miksaaja saa fiksattua heitot. En ossoo sanoa että kuin pahalta tuotos lopulta kuulostaa, mutta raakaraidoilta eron kyllä huomaa.

No jos musiikki on nykymetallia (en tiedä onko) niin lopputulos on 80% samplea :D

-General Petrovsky
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti