Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hole crash DIY elikkäs reikiä peltiin laserilla vai millä?
1 2 3 4 5
-Dr.DW-
05.05.2012 21:24:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites sellainen ajatus, että jos tekisi sapluunan, piirroksen haluttuun kohtaan, mahdollisimman ison (vaikka 16mm) aloitusreiän, isoilla kiettoksilla ja pienellä syötöllä, vaikka CRC:llä voideltuna. Vingulla loppu, silleen hennosti. En kyllä tiedä, miten alumiinijyrsintäterä käyttäytyy tuommosessa messinkiseoksessa, mutta kivellä onnistuu viimeistään.
Ei tarviis pelätä, että tulee mikromurtumia materiaalin vääntyilystä ja liian kovasta paineesta poratessa. Jos alkureikää poratessa niitä tuleekin, niin ne hioutuu pois reikää suurennettaessa. Aikaahan se toki vie enemmän, mutta mikäs kiire... Heh, ja eikös se vanha sanontakin sano, ettei hätiköimällä tule, ku kuspäitä lapsia=D
 
"Alcoholic? I prefer, drinking enthusiast!" =D
joonama
06.05.2012 10:48:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VeKrio: Nonni. Tänään lähti Motonetistä mukaan 32 mm timanttireikäsaha. Jottain 8 euroa makso. Aattelin että tommonen vähän viittä senttiä pienempi terä olisi helpompi porata. Eikä peltikään kevene liikaa. :)
 
Tommone: http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/s … /procat-timanttireikasaha/p/132611/
 
Kiva video muuten löyty, täytyykin tehdä tommonen siluetti jostain: http://www.youtube.com/watch?v=Tj0GvShKk04

 
Ihan vaan varmistan, että meinaatko siis timanttireikäsahalla porata peltiin? Itse olen käyttänyt noita betonin poraukseen ja en ihan heti uskaltaisi käyttää metalliin. Mutta kaikenlainen kokeileva ote on tietty aina plussaa.
 
Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa.
VeKrio
06.05.2012 14:05:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joonama: Ihan vaan varmistan, että meinaatko siis timanttireikäsahalla porata peltiin? Itse olen käyttänyt noita betonin poraukseen ja en ihan heti uskaltaisi käyttää metalliin. Mutta kaikenlainen kokeileva ote on tietty aina plussaa.
 
No joo, aattelin. :) Mut ennenkuin alan tota Bosphorusta rei'ittämään, niin panen jonkun valmiiksi räjähtäneen lätyn uhriksi testiin. Ei tässä nyt ihan urpoiksi aleta, vaikka lähellä ollaan.
 
Tossa terässä lukee juu kaakelit ja lasi. Vähän on mielessä, että ammunko hyttystä tykillä, mut sit jotenkin aattelen, että tää on ennemminkin kuin Lamborghinilla tehtäis kauppareissu. Onnistuu taatusti ja on varmaan lisäks hauskaa.
 
Olisko kellään näppärä konsti noihin reiän paikkojen merkitsemisiin? Kahdeksan niitä aattelin pistää. Siitäkö vain aina vastatusten ja sitten suhteessa porattuihin reikiin...
 
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
Vallu-Veke
06.05.2012 14:21:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VeKrio:
Olisko kellään näppärä konsti noihin reiän paikkojen merkitsemisiin? Kahdeksan niitä aattelin pistää. Siitäkö vain aina vastatusten ja sitten suhteessa porattuihin reikiin...

 
Laita symbaali pöydälle. Nosta sitä vaikka 5mm jollain pikku palikoilla. Mittanauha, jolla akat mittaa läskejään vyötäröltä. Jaa kehän pituus reikien määrällä ja merkkaa paikat reunalle. Sitten siitä merkistä viivotin aina keskireikää kohti ja merkkaa reiän paikat.
Jotenkin tuolleen lähtisin merkkailemaan.
 
zak69
06.05.2012 14:28:34 (muokattu 06.05.2012 14:33:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa vähän randomilta toi edellinen :)
Keskireiän yli "viiva" reunasta reunaan ja siihen paikat, sitten 90 asteen kulmaan se toinen viiva, ja sit loput sinne väleihin, 45 astetta ju nou....ainakin menee kohdilleen.
Käytä vaikka lyijykynää, se ainakin lähtee pois.
 
edit....tai ei randomia mut hankala mitata jollain nauhalla ehkä reunoja pitkin
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Vallu-Veke
06.05.2012 15:22:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69:
edit....tai ei randomia mut hankala mitata jollain nauhalla ehkä reunoja pitkin

 
Joo no siks laittaisin ne palikat alle. Mittanauha on keskellä symbaalin reunaa, niin pysyy paikallaan ;)
Juu no nämä on teoriaehdotuksia vaan, en ole kokeillut. Lyijärillä tottakai merkit, niin voi vähän korjailla, kun tekee ristimittauksia,..
 
VeKrio
06.05.2012 15:32:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zak69: Kuulostaa vähän randomilta toi edellinen :)
Keskireiän yli "viiva" reunasta reunaan ja siihen paikat, sitten 90 asteen kulmaan se toinen viiva, ja sit loput sinne väleihin, 45 astetta ju nou....ainakin menee kohdilleen.
Käytä vaikka lyijykynää, se ainakin lähtee pois.
 
edit....tai ei randomia mut hankala mitata jollain nauhalla ehkä reunoja pitkin

 
Joo, ehkä mä jotain tommosta lähden veivaamaan. Luulis että virheitten määrä minimoituu tolla.
 
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
hollmi-5
06.05.2012 17:27:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timanttiterällä reiän poraaminen messinkiin arveluttaa minua... Toimiikohan ja miten pellin saa pysymään paikallaan? Siinä pari pulmaa mietittäväksi...
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
VeKrio
06.05.2012 17:34:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Timanttiterällä reiän poraaminen messinkiin arveluttaa minua... Toimiikohan ja miten pellin saa pysymään paikallaan? Siinä pari pulmaa mietittäväksi...
 
Elä masenna muusikkomiestä. :)
 
Messinkiin? Eiks pelli on pronssia? Pellin aattelin kiinnittää parilla puristimella pöytään. Yks aika mielenkiintoinen on, että noi reikäin paikat vähän vaihtelee noissa O-zoneissa, jotka on tän homman esikuvia. Esimerkiks 18" crashissa ne reiät on selvästi reunemmassa kuin selän keskikohta.
 
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
hollmi-5
06.05.2012 19:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VeKrio: Elä masenna muusikkomiestä. :)
 
Messinkiin? Eiks pelli on pronssia? Pellin aattelin kiinnittää parilla puristimella pöytään. Yks aika mielenkiintoinen on, että noi reikäin paikat vähän vaihtelee noissa O-zoneissa, jotka on tän homman esikuvia. Esimerkiks 18" crashissa ne reiät on selvästi reunemmassa kuin selän keskikohta.

 
No pronssiin ;) Minä porasin tämmöisellä. Siinä on 6mm poranterä, jolla saa helposti reiän paikan kohdalleen ja terä ei luista sivuun: http://www.google.fi/imgres?start=1 … 1t:429,r:40,s:138,i:140&tx=42&ty=70
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vallu-Veke
06.05.2012 19:45:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VeKrio: Elä masenna muusikkomiestä. :)
 
Pellin aattelin kiinnittää parilla puristimella pöytään.

 
Tee sellainen sabluuna, kuin siinä videossa oli. Keskität sabluunan ja laitat puristimella sen myös kiinni, niin menee kohdalleen. Tee sabluuna vaikka rikkinäisestä symbaalista. Samalla tulee testattua toimiiko se terä ko. metalliin.
 
VeKrio
06.05.2012 22:05:50 (muokattu 06.05.2012 22:06:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Tee sellainen sabluuna, kuin siinä videossa oli. Keskität sabluunan ja laitat puristimella sen myös kiinni, niin menee kohdalleen. Tee sabluuna vaikka rikkinäisestä symbaalista. Samalla tulee testattua toimiiko se terä ko. metalliin.
 
Itseasiassa jottain tän tyylistä ajattelin. Mulla tommonen päreinen swish nurkissa joka sattuu olemaan vielä saman kokoinenkin. Oon vähän kelannut, notta ei ehkä sitä kahdeksaa reikää tarttis. Toi on kevyt pelti muutenkin niin joku 5 vois olla jees. Neljä näyttää jotenkin hönöltä.
 
holmi, onko tolla terällä jotain nimeä? "Punainen reikäsaha"? :D
 
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
hollmi-5
07.05.2012 07:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VeKrio: Itseasiassa jottain tän tyylistä ajattelin. Mulla tommonen päreinen swish nurkissa joka sattuu olemaan vielä saman kokoinenkin. Oon vähän kelannut, notta ei ehkä sitä kahdeksaa reikää tarttis. Toi on kevyt pelti muutenkin niin joku 5 vois olla jees. Neljä näyttää jotenkin hönöltä.
 
holmi, onko tolla terällä jotain nimeä? "Punainen reikäsaha"? :D

 
Reikäsaha se on. Bi-metallia. Puree teräkseenkin. Sillä minä tein kuusi reikää Kailiksen 16" crashiin, johon oli tullut pieni halkeama onnekkaasti oikealle säteelle. Matalat kierrokset ja malttia, ettei pelti kuumene... Oli muuten todella helppo tehdä harpilla säteen kärkivälillä porauskohdat, kun se kehä menee tasan kuuteen osaan... Tiesithän toki sen.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Jarmando
07.05.2012 11:22:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua mietityttää kanssa tuo timanttiterä. Eikös se mene enemmänkin "hiomalla" läpi, jolloin porattava kuumenee? Noilla sahanterää muistuttavilla porilla lastu kuumenee ja kuljettaa syntynyttä lämpöä pois.
 
Mutta poraa vaan testi, siihen harjoituspeltiin ja jos pikkuisenkaan reiän reunoilla väri vaihtuu, kokeile seuraavaan harjoitusreikään jäähdytystä (sen hyvin hitaan syötön lisäksi). Ihan vaikkapa ketsuppipullosta vettä tapahtumaan ruikkien. Jos ei halua hapettumia peltiin, sotkee jotakin öljyä pikkuisen sekaan (vrt leikkuuneste) ja siinä skenaariossa sana sotkee saa sitten muitakin merkityksiä. Ei sopine enää olohuoneprojektiksi?
 
Kurjaa olla niin älykäs, että käsittää, ettei ole kauhean älykäs.
Jarmando
07.05.2012 11:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin se nimi: Rasiaterää, kun kysyt, osoittavat tuollaisia.
 
En tiedä virallista nimeä, mutta noin timpurit (elikäs rakennuskirvesmiehet tjs) terää kutsuvat.
 
Kurjaa olla niin älykäs, että käsittää, ettei ole kauhean älykäs.
VeKrio
07.05.2012 14:19:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tosi hyvä että mulla on toi rämäpelti testattavana. Vettä tossa joo pyydetään käyttämään kun kuumenee.
 
Mulla on kyl himas yks porasahanterä, mut se on vähän sen näköinen etten tiiä onko enää kuosissaan. Testaanpä sitäkin tohon uhripeltiin.
 
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
tito
07.05.2012 16:14:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni tässä on nyt eroa materiaalin ja niille sopivan terän suhteen: lasi ja kivi "murenee" kun taas metalli lastuaa, ja siksi niille käytetään yleensä eri työstövälineitä. Eli materiaalin kovus ei ole ainoa merkitsevä tekijä. Vrt esimerkiksi ihan perusterätkin, kivelle iskuporalla kiviterällä "murentava" käsittely, ja metallille metalliterällä kierrelastua.
 
Toki toi pelti on niin ohkainen läpyskä, että se saattaa reikiintyä nätisti tuollaisella "hiovallakin" reikäterällä.
 
I'm George W. Bush, and I approve this message.
VeKrio
07.05.2012 17:54:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tito: Käsittääkseni tässä on nyt eroa materiaalin ja niille sopivan terän suhteen: lasi ja kivi "murenee" kun taas metalli lastuaa, ja siksi niille käytetään yleensä eri työstövälineitä. Eli materiaalin kovus ei ole ainoa merkitsevä tekijä. Vrt esimerkiksi ihan perusterätkin, kivelle iskuporalla kiviterällä "murentava" käsittely, ja metallille metalliterällä kierrelastua.
 
Toki toi pelti on niin ohkainen läpyskä, että se saattaa reikiintyä nätisti tuollaisella "hiovallakin" reikäterällä.

 
Viisaita sanoja. Ja yhdyn loppukaneettiin Kohta selviää kun alkaa pora viuhua. Reiän paikat on jo hollilla.
 
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
Jarmando
07.05.2012 17:56:53 (muokattu 07.05.2012 17:57:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, lykkyä. Laitahan kuvaa ja kommenttia.
 
Kurjaa olla niin älykäs, että käsittää, ettei ole kauhean älykäs.
Kailis
07.05.2012 18:57:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hollmille vielä kerran Bosphoruksen 16" Gold crashin porauksesta. Symbaali sai uuden elämän ja setti oivan lisämausteen. Sillain kivasti chinan ja crashin väliltä on soundinsa, siihen on kiva vetää alistajakomppiakin.
 
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «