Muusikoiden.net
09.12.2016

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: AMB Drums Suomesta
1 2 3
Velli
11.11.2011 15:28:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomen markkinoille on tullut uusi rumpuvalmistaja Kumun ja kumppaneiden rinnalle: AMB Drums. Tässä yrityksen kotisivut:

http://ambdrums.com/

Itse en liity mitenkään yrityksen toimintaan. Ajattelin vain infota kun en haulla löytänyt aiheesta keskustelua.

Muovinen
11.11.2011 18:18:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipas jännää. Oli jotenkin tuoreen oloinen ote tuossa hommassa, eikä hinnatkaan vaikuttanu pahalta. Maalarirumpali-Suvin kanssa oltiin kerran samana iltana Rollon Tivolissa lauteilla ja hyvin se veti.
passe
11.11.2011 18:21:34

Ihan hauska idea tuo ilmeisen vapaa "suunnittele itse" kuvio. 22/10/12/14/16 shell setti 3000€, eikös ne siinä pyöri customien hinnat?

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
RstoU
11.11.2011 19:32:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sana tuore tuli itsellänikin mieleen, hyvältä vaikuttaa! Myös jenkkimeininkiä (Trick, Truth) kävi mielessä, joskin omalla tavallaan viehättävyyttä lisää se, että firma on suomalainen ja hääräilijät myös. Kilpailu alalla kuin alalla on aina hyväksi, toivottavasti homma saa tuulta alleen!

tcitc
11.11.2011 22:11:42

Ei oo ollenkaan paha, custom-pannut on itselle eniten mieleen ja näyttää olevan ihan kivan näkösiä semmosia. Rikas mies jos oisin (tai ees kävisin duunissa) enkä osais tehä mitään käsilläni niin saattaisin kääntyäkin tuohon suuntaan, onhan tuo maantieteellisesti lähempänä kun nuo muut custom-pajat.

Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
markkuliini
12.11.2011 01:20:19

Mielenkiintoista tuo runko-info. Helposti voi tulla kuva että rungot tehdään itse.

Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
ferodoz
12.11.2011 01:23:47

Hyvännäköiset lugit ainakin tossa etusivun kuvassa. Voi että.

Handmade in Finland. #348
vanaha kettu
12.11.2011 02:12:41 (muokattu 12.11.2011 02:17:07)

markkuliini: Mielenkiintoista tuo runko-info. Helposti voi tulla kuva että rungot tehdään itse.

No, sellaisen kuvan minä ainakin sain tuolta "Historiaa"-osiosta. Sanottiinkos siellä jossain, että ne ei olisi itse tehtyjä?

Edit. Ja myös info osiossa kerrotaan, että rungot valmistetaan itse.
Sekä FB:ssä "Sekä rumpujen rungot että puuvanteet rakennetaan itse käsin. Materiaalina on suomalainen koivu."

Onks Viljoo näkyny?
Velli
12.11.2011 02:18:30

markkuliini: Mielenkiintoista tuo runko-info. Helposti voi tulla kuva että rungot tehdään itse.

Juttelin kerran aiheesta rumpujen tekijöiden kanssa ja kyllä ne itse tehdään. Tai siis puita ei itse käydä kaatamassa ja väännetä vanereiksi, vaan vanerit ostetaan valmiina ja siitä eteen päin kasaus rummuksi tapahtuu omatoimisesti.

Kukkis 77
12.11.2011 08:59:58

Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta. Äböyt parilla tonnilla heruisi mieleinen setti hmm.

"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
sahkuifk
12.11.2011 11:13:50

Ääninäytteeseen satsaisin valmistajan sivuilla, se on kumminkin se juttu nääs mikä ratkaisee.
Sain sellaisen kuvan että raudan saa valita mieleisensä mistä tahansa?

Kävelin sumussa koulun ohitse.
markkuliini
12.11.2011 11:22:35

Velli: Juttelin kerran aiheesta rumpujen tekijöiden kanssa ja kyllä ne itse tehdään. Tai siis puita ei itse käydä kaatamassa ja väännetä vanereiksi, vaan vanerit ostetaan valmiina ja siitä eteen päin kasaus rummuksi tapahtuu omatoimisesti.

Ok, hyvä tietää. Tuossa info-osiossa kun ei sanottu ihan suoraan, että rungot tehdään itse vaan runkojen kasauksesta puhuttiin passiivissa. Ajattelin varmistaa asian.

Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
ferodoz
12.11.2011 12:18:51

sahkuifk: Ääninäytteeseen satsaisin valmistajan sivuilla, se on kumminkin se juttu nääs mikä ratkaisee.
Sain sellaisen kuvan että raudan saa valita mieleisensä mistä tahansa?

Tää on kans vähä hankala juttu. Pitäis tietää äänityksissä käytettävän mikin ominaisuudet ja ominaissaundin että pystyisi muodostamaan totuudenmukaisen mielipiteen aiheesta. Sitten kaikki vire- ja kalvohommat, jne..

Handmade in Finland. #348
moderndrummer88
12.11.2011 12:48:05

sahkuifk: Ääninäytteeseen satsaisin valmistajan sivuilla, se on kumminkin se juttu nääs mikä ratkaisee

Soundimieltymyksiä on niin monia, että loputon suo se olisi niitä klippejä tehtailla. Ja eihän muillakaan valmistajilla juurikaan soundidemoa löydy.

sahkuifk
12.11.2011 12:50:44

Ehkä parasta olisi käyttäjäkommentit, sellanen puolueeton ja jäävi ilman mitään intressejä ja makuasiat unohtaen...

Kävelin sumussa koulun ohitse.
janneto
12.11.2011 20:38:13

Itse suhtaudun vähän ennakkoluuloisesti rungon valmistukseen; luotan jo tunnettuihin valmistajiin jostain syystä. Ehkä se ei ole salatiedettä mutta fiilis potkii vastaan..

Mulla on käytössä kellerin rungot ( Waccon rummut ) ja homma toimii hienosti. Parasta on kuitenkin "henkilökohtainen fiilis" tekijän ja ostajan välillä.

www.captaincougar.net
-Dr.DW-
12.11.2011 20:54:13 (muokattu 12.11.2011 20:56:26)

janneto: Itse suhtaudun vähän ennakkoluuloisesti rungon valmistukseen; luotan jo tunnettuihin valmistajiin jostain syystä. Ehkä se ei ole salatiedettä mutta fiilis potkii vastaan..

Mulla on käytössä kellerin rungot ( Waccon rummut ) ja homma toimii hienosti. Parasta on kuitenkin "henkilökohtainen fiilis" tekijän ja ostajan välillä.

Itsehän taasen haluaisin erottua hiukan massasta, olla erilainen.
Mutta, jos soundi ei ole kohdallaan, niin heti lottovoiton sattuessa Kumu/DW tipahtaa -Haettuna, koska en luota muihin, kuin itseeni.

E: Oli manner mikä hyvänsä, koska parin miljuunan potilla -ei paljoo paina=D

Viuna on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän!
passe
13.11.2011 00:16:34 (muokattu 13.11.2011 00:18:04)

moderndrummer88: Soundimieltymyksiä on niin monia, että loputon suo se olisi niitä klippejä tehtailla. Ja eihän muillakaan valmistajilla juurikaan soundidemoa löydy.

Ei se nyt iso homma olisi vetää vaikka kolmella vähän erikokoisella setillä kaikilla kolme näytettä: jazz, pop ja rock (esim.). Kalvot joka ottoon tietysti tyylin mukaan, mahdollisimman perus perus. Anssi soittamaan kaikki näytteet niin ei päästäisi siitäkään nillittämään. Kaikki tietysti samassa tilassa, joka voisi olla esim. medium kokoinen studio.

Ei tietenkään mikään autuaaksi tekevä juttu, mutta taatusti kovin tykätty ja sitä kaivattua osviittaakin antava.

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Lucky 7
13.11.2011 02:34:38

Noi rummut suorastaan huutaa diiliä jollekin tunnetulle soittajalle.
Samalla tavalla kun Kuoppamäki oli Kumua mainostamassa. Pitkään siinäkin meni ennekö yleinen hyväksyntä oli saavutettu.

TÄ?
Aekuinen Naenen
13.11.2011 11:50:59

Itselleni tulee tästä ensimmäisenä mieleen tietynlainen jenkkimeininki.

Tällä hetkellä Suomessa taitaa custom-rumpuja valmistaa Kumu, Jackshop, Saari ja Sowo. Sowo voi olla vain nimenä muiden joukossa, koska sitä valmistetaan ilmeisesti lähinnä harrastepohjalla. Jackshopia lukuunottamatta kaikki muut kotimaiset rummunrakentajat valmistavat rungot itse koivusta. Jackshop käyttää pääasiassa Kellerin tai CVL:n runkoja. Customointia on monenlaista ja sillä pyritään luomaan asiakkaalle omanlaiset rummut (väritys, rumpujen koko ja hardware....). Jackshopilla valitaan valmiit rungot, joiden syvyys ja mahdollinen pinnoite muodostavat setistä customia. Kumut customoidaan rungon syvyydellä, vahvuudella ja värityksellä. Saari-rummuissa on yksi runkovahvuus, mutta rungon syvyys ja väritys ovat asiakkaan päätettävissä. AMB valmistaa rungot itse, mutta itse toimintatyyli muistuttaa eniten Jackshopia.

AMB:n sivujen mukaan rungon vahvuuden voi valita oman maun mukaan aina 2mm välein. Itse olen sitä mieltä, että valmistajalla tulisi olla selvät ja valmiit vaihtoehdot, vaikka kyseessä onkin custom-rumpu. Kumulla oli pitkään valittavana vain yksi "se aito ja oikea" rungon vahvuus. Jokin tovi sitten rinnalle tuli kaksi vaihtoehtoa, tosin kaksi selvää erilaista vaihtoehtoa. AMB:lla asioivan on tiedettävä tarkasti rumpujen fysiologiasta, mikäli meinataan kikkailla runkovahvuuksilla. En jaksa uskoa, että AMB tulee valmistamaan jokaisesta mahdollisesta runkovahvuudesta demo-rungon.

Selvien runkovahvuuksien lisäksi on esimerkiksi rumpujen lugeilla suuri merkitys, kun mietitään rumpumerkkiä "merkkinä". AMB:lla on sama meininki kuin Jacksopilla tai ulkomailta esimerkkinä poimittavalta saksalaisella StDrumsilla, eli asiakas tekee itse päätökset hardwaren suhteen. Itse omistan StDrumsilta tilatut custom-rummut, ts. valitsin rumpuihini kaiken hardwaren (+koot ja väritys). Miltä minusta tuntuu tällä hetkellä? Koen omistavani setin, joka muistuttaa sekametelisoppaa. En koe soittavani "Stdrumseilla", nyt soitan vain rumpuja. Jos ostaisin kaupasta Pearlin Vision-setin, kokisin soittavani Pearleilla.

Tästä päästään ajatuspierun kautta siihen, että luetaanko esimerkiksi Kumu custom-rumpujen rakentajaksi? Pekalla on selvä konsepti rummuista, Kumu-rummun tekee tietenkin badgen lisäksi omat lugit. Jos ostaisin Kumut, kokisin soittavani Kumuilla. Saari-rummut panostaa puun luonnollisuuteen niin ulkonäön, kuin soinnin suhteen. Luonnollisuus muodostuu yksinkertaisen värityksen ja omien lugien kautta. En näe mitään järkeä hankkia Saari-rummut, jotka on maalattu mielettömillä graffiteilla ja ammuttu täyteen rautaa. Joku taisi joskus sanoa, että Saari-rumpujen lugit muistuttavat saunan oven kahvoja. Se on totta, mutta mielestäni ne ovenkahvat tekevät Saari-rummuista merkin. Rumpujen maalaus on helskatin hyvä ja samalla tuore ajatus! Jokainen voi käydä katsomassa AMB:n sivuilta referenssirumpuja, jotka ovat mielestäni upeita. Itselleni tuli mieleen, että voisiko AMB:sta muodostua "merkki" juuri noiden maalauksien pohjalta?

Summa summarum. Oma mielipiteeni on se, että vaikka asiakas suorittaa rummuillensa customointia, on rummunvalistajalla oltava jonkinlainen linjaus joka tekee tuotteesta merkin. Kumu on mielestäni onnistunut tässä. En omista Kumuja, mutta joku päivä saatan sellaiset ostaakin. Kumu tulenee säilymään custom-rumpujen valmistajana pitkään, koska Pekalla on asiakkaan suorittaman customoinnin lisäksi kuitenkin ne omat ratkaisut (runkovahvuudet, lugit, harware...) jotka yhdessä muodostavat Kumusta merkin.

Suomi on pieni maa. Mielenkiinnolla odoton kuinka AMB löytää sijansa rumpujen rakentamisen saralla. Yksi ajatus on tietenkin myydä rumpuja ulkomaille, mutta hetkinen, siellä taitaakin olla sitten vastaavanlaisia yrityksiä pilvin pimein. Toisin sanoen uskoisin näin, että AMB:n myynti tapahtuu 98% Suomen kamaralla. Mikäli custom-rumpujen oma valmistaminen ei jostain syystä kannata, yksi vaihtoehto olisi tietenkin myydä maalauspalvelut alihankintana esimerkiksi Kumulle tai Jackshopille. Yrittäminen kannattaa aina, mutta jotenkin tunnostaa että tästä yrityksestä puuttuu vielä se punainen lanka. AMB pyrkii luomaan oman merkin, mutta mielestäni tässä ei välttämättä tulla onnistumaan siitä syystä, että AMB:lla ei ole mitään selvää visiota mikä tekee seteistä tunnistettavan. Tunnistettavan setin takana on rumpumerkki, mutta tunnistamattoman setin on luonut lähinnä rummunkokoaja, joksi AMB:n miellän tähän astisen infon perusteella.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti