Muusikoiden.net
04.12.2016
The Bassbreaker™ Guitar Amplifier Series | Fender® 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Runkovire
1 2
majuku
11.10.2011 18:45:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain DW:n tapahtumassa 15+ vuotta sitten opeteltiin virittämään rummut rungot korkeuteen tai terssin yli tai alle. Ensin ruuvattiin toinen kalvo irti häiritsemästä ja sen jälkeen toinen kalvo samaan korkeuteen. Muistan tätä muutaman kerran kokeilleeni mutta loppui nopeasti koska oli niin työlästä ruuvata aina toinen kalvo irti.
Nyt vähän niinkuin tekemisen puutteesta kokeilin tätä taas, saundi on kyllä hieno!

Mutta onko tuo tosiaan ainoa ja paras tapa tehdä tuo? Voisiko joku näin rummut virittävä (ehkä DW:t omistava?) heittää vinkkiä miten päästä helpommalla? Koitin lyödä runkoa molemmat kalvot kiinni muttei kyllä taidot tai kuulo riittänyt erottamaan runkoa huminasta.

Ps kuuluisi varmaan viritys -faq:n alle, sorry mut meni jo!
Pps joo tiedän että on olemassa viritysmittareita!

It's business in the front and party in the back
Kailis
11.10.2011 19:47:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat Bradyt viritän näin.

Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
markkuliini
11.10.2011 20:21:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

majuku: Jossain DW:n tapahtumassa 15+ vuotta sitten opeteltiin virittämään rummut rungot korkeuteen tai terssin yli tai alle. Ensin ruuvattiin toinen kalvo irti häiritsemästä ja sen jälkeen toinen kalvo samaan korkeuteen.

Selvennäs vähän. Viritettiin runko johonkin korkeuteen? Tarkoitat varmaan, että rungossa on joku tietty korkeus jolla se on todettu soivan ja se on merkitty runkoon, ja sitten koetetaan virittää kalvo siihen nuottiin?
Jos näin on, niin miksi se toinen kalvo pitää ruuvata irti? En ole moista Dw:n kautta ainakaan kuullut. Itse teen niin että molemmat kalvot on aina kiinni, mutta rumpu esim.sylissä, jolloin alla oleva kalvo demppautuu, ja kuulen vain viritettävän kalvon. Tomeissa viritän usein alakalvon pienen terssin korkeammalle kuin yläkalvon.

Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kefiiri
11.10.2011 21:25:41

Mä ymmärsin että sen rungon sävel pitää ekaksi hakea runkoa koputellen, ja sitten virittää kiinni oleva kalvo sen mukaan. Ei sillä että moinen temppu minulta onnistuisi.

markkuliini
11.10.2011 21:33:11

Kefiiri: Mä ymmärsin että sen rungon sävel pitää ekaksi hakea runkoa koputellen, ja sitten virittää kiinni oleva kalvo sen mukaan. Ei sillä että moinen temppu minulta onnistuisi.

Ok, jos on näin, niin mä ottaisin molemmat kalvot irti tietenkin. Eihän siihen nyt hirveän kauaa mene, ja eihän se tarvi tehdä kuin kerran jos älyää tehdä muistiinpanot.

ÄM
11.10.2011 21:54:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä viritellyt DW:itä tolleen ja juu, on rungon nuotti merkitty rungon sisään. Tietty jos ei ole, niin sit koputtelemaan.

Puhelimen viritysmittari-appia käyttämällä olen duunaillut, mutta se on vähän ehkä hankala, kun tunnistelee välillä niitä näitä; rummussa ei ehkä soi niin puhtaasti vaan yks ääni. Mut pistää sen soittamaan haluttua ääntä, niin korvakuulolla rupeaa löytymään.

Mua vähän arveluttaa toi teoria tästä rungon ominaissävelestä, joka on mitattu paljaalla rungolla, tehtaalla. Luulis, että kun siihen lyö rautaa kiinni (lugit ym.), niin se vaikuttais resonanssitaajuuteen. Siinä mielessä, kaikki rojut kiinni, kalvoja ja vanteita myöten, pitäis ehkä jotenkin selvittää sen rungon taajuus, missä se tahtoo värähdellä.

Mut mene tiedä, kyllä ne kivasti soi tuon rungossa mainitun nuotin mukaan viritettynä. Nyt tosin pukkasin ne tiettyjen intervallien päähän toisistaan, että soi nätisti harmoniassa, kun tirvasee esim molempia tomeja yhtäaikaa.

Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
majuku
12.10.2011 09:24:22

http://www.youtube.com/watch?v=yl9wgXSfxew&noredirect=1

Rakas Google vastasi jo kysymykseeni. Thanks.

It's business in the front and party in the back
passe
12.10.2011 09:34:38

Markkuliinikin tuossa jo osin vastasi itseäni usein askarruttaneeseen kysymykseen noista intervalleista. Eli:

alakalvo mahdollisimman lähelle rungon virettä ja lyöntikalvo maksimissaan pienen terssin matalampaan vireeseen.

Se on siinä ny, nih!

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
jazzmies
12.10.2011 09:55:37

passe: Markkuliinikin tuossa jo osin vastasi itseäni usein askarruttaneeseen kysymykseen noista intervalleista. Eli:

alakalvo mahdollisimman lähelle rungon virettä ja lyöntikalvo maksimissaan pienen terssin matalampaan vireeseen.

Se on siinä ny, nih!

Jees, näin "poppivireessä" ja etenkin räkkitomeissa. Lattiatomeissa kalvojen vire onkin jo sitten lähempänä toisiaan, minun tapauksessani. Jazzimmassa vireessä räkkitomien kalvot ovatkin jo sitten suurinpiirtein samassa ja yli runkovireen.

Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
passe
12.10.2011 10:01:46

jazzmies: Jees, näin "poppivireessä" ja etenkin räkkitomeissa. Lattiatomeissa kalvojen vire onkin jo sitten lähempänä toisiaan, minun tapauksessani. Jazzimmassa vireessä räkkitomien kalvot ovatkin jo sitten suurinpiirtein samassa ja yli runkovireen.

On se tämä virityksen maailma vaan ihmeellinen! Niin monen rumpalin suusta olen kuullut sen perus "vedät kato vaan ensin kalvot samaan vireeseen ja siitä sitten pikkuhiljaa... Muista myös kokeilla rohkeasti eri juttuja...". Eli sinänsä asiaa, mutta puukorvalle pitää vääntää rautalangasta. Nyt tuli sekin.

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
markkuliini
12.10.2011 11:05:05

passe: Markkuliinikin tuossa jo osin vastasi itseäni usein askarruttaneeseen kysymykseen noista intervalleista. Eli:

Se on siinä ny, nih!

Lisäisin tähän sen, että itse en viritä tuohon rungon vireeseen, ainakaan tähtää siihen mitenkään.

Vallu-Veke
12.10.2011 11:35:13

markkuliini: Lisäisin tähän sen, että itse en viritä tuohon rungon vireeseen, ainakaan tähtää siihen mitenkään.

Minä käytän usein tuota kopautuskikkaa ja laitan molemmat kalvot siihen vireeseen, mitä olen kuulevinani rungosta. Polven päällä dempaten toista kalvoa,,..
Mielestäni se on ainakin aika nopea tapa virittää, jos ei muuta.
Alakalvo jää silleen, mutta hienoviritän sitten yläkalvon yleensä laittamalla vaikka Topi Sorsakoskea playalongina ämyristä. Ruuvaan yläkalvoa aavistuksen siihen suuntaan, kuin passaa ko. jytinään. Tietenkin menee siihen suuntaan, mitä on tullut ämyristä laitettua, mutta onpahan jossain vireessä. Ilmeisesti ne menee sellaiseen iskelmävireeseen.
Tuollainen erikoinen tapa tullut jostain.

passe
12.10.2011 11:44:38

markkuliini: Lisäisin tähän sen, että itse en viritä tuohon rungon vireeseen, ainakaan tähtää siihen mitenkään.

Tosi paljon on sitä asian mystifiointi diipadaapalla verhoiltua tietämättömyyttä rumpujen viritykseen liittyen. Miksei sitä voi vaan sanoa suoraan noin, rautalangasta väännettynä.

jtannin
13.10.2011 11:03:30

Itse viritän soittimeni keikan mukaan. Siihen vaikuttaa soitettava musa, tila ja orkesterin kokoonpano. Silloin ei runkovireillä ole mitään merkitystä. Jos soittaa vain yhdessä bändissä yhden tyyppistä musaa, niin mikäs siinä sitten. Muussa tapauksessa metsästäisin rumpuja jotka toimii kaikilla vireillä ja erilaisilla kalvotuksilla.

tomboarmageddon
13.10.2011 12:11:58

majuku: Jossain DW:n tapahtumassa 15+ vuotta sitten opeteltiin virittämään rummut rungot korkeuteen tai terssin yli tai alle. Ensin ruuvattiin toinen kalvo irti häiritsemästä ja sen jälkeen toinen kalvo samaan korkeuteen. Muistan tätä muutaman kerran kokeilleeni mutta loppui nopeasti koska oli niin työlästä ruuvata aina toinen kalvo irti.
Nyt vähän niinkuin tekemisen puutteesta kokeilin tätä taas, saundi on kyllä hieno!

Mutta onko tuo tosiaan ainoa ja paras tapa tehdä tuo? Voisiko joku näin rummut virittävä (ehkä DW:t omistava?) heittää vinkkiä miten päästä helpommalla? Koitin lyödä runkoa molemmat kalvot kiinni muttei kyllä taidot tai kuulo riittänyt erottamaan runkoa huminasta.

Ps kuuluisi varmaan viritys -faq:n alle, sorry mut meni jo!
Pps joo tiedän että on olemassa viritysmittareita!

Tälleen saa varmaan optimaalisen studiovireen tms. Yleensä kyllä joutuu joka eri tilassa virittelemään eri tavalla. Monesti cover keikoilla pienessä baarissa en mikitä rumpuja ollenkaan ja yritän saada suoriltaan ees jokseenkin hyvät soundit.
Oon huomannu että semmonen melkein jazzvire toimii hyvin tämmösessä. Bassarikin aikas kireelle. Paikan mukaan joutuu silti räpläämään.
Sitten taas jos on mikit ni vedän paljon löysemmälle ja ehkä joskus teippiäkin ja t-paita basarin sisään.
En oo mikään guru tässä asiassa ja joskus älytön säätäminen ja joskus sitä vaan jättää persesoundit kiireessä.
Musta näitä juttuja ei pysty vääntämään rautalangasta niin monen muuttujan takia ja joskus rumpu voi soida hyvin, vaikkei ole tasaisesti vireessä.
Melkeempä henkimaailman hommia joskus. Kokemus auttaa ja itselläni ei vielä selvästikkään tarpeeksi sitä vaan menee joskus sähläämiseksi:)

majuku
13.10.2011 16:46:47

Jes kiitos näistä mielipiteistä, erittäin valideja pointteja - ei ollut nyt mulla tarkoitus alottaa uutta threadia virittämisestä vaan halusin selventää itselleni tuota rungon koputtelua.

Tosiaan mulle on tämä opetettu lyömällä runkoa melko kovaa kämmenellä samalla kun sitä roikottaa muhvista toisella kädellä. Oli ihan uusi ajatus vain koputella sitä sormenpäillä molemmat kalvot paikallaan tason päällä. Ehkä ei mun kirkkain hetki myöntää että tämän olisi voinut järkeillä ihan itsekin!

- It's business in the front and party in the back -
passe
13.10.2011 16:50:47 (muokattu 13.10.2011 16:52:31)

jtannin: Itse viritän soittimeni keikan mukaan. Siihen vaikuttaa soitettava musa, tila ja orkesterin kokoonpano. Silloin ei runkovireillä ole mitään merkitystä. Jos soittaa vain yhdessä bändissä yhden tyyppistä musaa, niin mikäs siinä sitten. Muussa tapauksessa metsästäisin rumpuja jotka toimii kaikilla vireillä ja erilaisilla kalvotuksilla.

No juu. Nyt muutaman tunnin virittelyn jälkeen on taas todettava, että ärsyttävän suuntaa-antavia ne vaan tuntuvat olevan kaikki nämä viritysohjeet. Tuo runkovireeseen virittäminen, sehän vaatisi käytännössä melkoisen monsterisetin, jos sitä orjallisesti noudattaisi. Senkin lisäksi vielä tomit juuri itseä miellyttävillä säveleroilla. Ajatuksena hienon kuuloinen, mutta oikeassa elämässä kovin hankala toteuttaa.

On se perus Pekka puukorvalle myös puoliksi arvailua kun malletilla koputtelee kalvotonta rummun runkoa. "Joo, eiks toi f# mahda olla...". 12-tuumaisen viritin suunnilleen runkovireeseen ja kaksi lattaria sitten enemmänkin haluttujen sävelerojen mukaan.

E: Siirsin lopun sopivampaan paikkaan.

hansakemanelius
14.10.2011 21:50:03 (muokattu 14.10.2011 21:50:19)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jtannin: Itse viritän soittimeni keikan mukaan. Siihen vaikuttaa soitettava musa, tila ja orkesterin kokoonpano. Silloin ei runkovireillä ole mitään merkitystä. Jos soittaa vain yhdessä bändissä yhden tyyppistä musaa, niin mikäs siinä sitten. Muussa tapauksessa metsästäisin rumpuja jotka toimii kaikilla vireillä ja erilaisilla kalvotuksilla.

Virveliä virittelen yleensä joka keikalla akustiikan mukaan mutta muita pönttöjä en paljon säätele.
Sensijaan valitsen setin bändin mukaan. Jammut on viritetty "nykyaikaisiin" soundeihin kun taas Ludareilla tulee vedettyä 60-luvun jutut,
ja Premierit sopivat bassarin koosta johtuen pienimuotoisiin tilaisuuksiin.

Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle.
ltg
15.10.2011 13:21:46 (muokattu 15.10.2011 13:24:30)

Mulla menee niin, että viritän rummun yleisön näkökulmasta hyvän kuuloiseksi, riippuen aina tilasta. Ominaissoundi kyllä kuulosraa parhaimmalta rungon vireeseen optimoituna, ei vaan aina jaksa. Ja se yleisön näkökulmahomma menee niin, että itse
naputtelen pönttöjä kurkottelemalla ulkopuolelta.

e:vittu mitä sivistyssanoja, ehkä oon oikea rumpali joskus.

Harri Holkeri on läski (väärin luettua).
Velli
16.10.2011 21:23:06

ltg: Mulla menee niin, että viritän rummun yleisön näkökulmasta hyvän kuuloiseksi, riippuen aina tilasta. Ominaissoundi kyllä kuulosraa parhaimmalta rungon vireeseen optimoituna, ei vaan aina jaksa. Ja se yleisön näkökulmahomma menee niin, että itse
naputtelen pönttöjä kurkottelemalla ulkopuolelta.

e:vittu mitä sivistyssanoja, ehkä oon oikea rumpali joskus.

Mä taas viritän monesti korva melko lähellä kalvoa, koska se on se soundi, minkä mikki poimii ja välittää yleisölle.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti