Muusikoiden.net
08.12.2016

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Crash-symbaali "kumisee" - missä vika?
1
Antero75
17.08.2010 22:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjentes,

Mulla on seuraavanlainen probleema. Mulla on setissäni Zildjianin Avedis-sarjan 16" ja 18" medium thin crashit. Olen viime aikoina tehnyt äänityksiä studiossa ja olen kiinnittänyt huomiota erikoiseen matalaan soundiin, joka alkaa hieman sen jälkeen, kun olen lyönyt 16" crashiä. Tämä kuuluu siis sekä soitettaessa että tallennettua laulua kuunneltaessa. Pelti soi siis muuten normaalisti, mutta normaalin soinnin lisäksi ilmenee hyvin epämiellyttävää matalaa sointia. Pelti ei ole liian tiukalla tai löysällä ständissä ja olen kokeillut myös eri ständeillä. Osaisko joku sanoa mistä tässä on kyse ja miten asiaa voisi auttaa?

-Antero-

JanneO
17.08.2010 23:13:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katsoppa ettei se pelti ole sorvausurien mukaisesti haljennut?

markkuliini
17.08.2010 23:27:07

JanneO: Katsoppa ettei se pelti ole sorvausurien mukaisesti haljennut?

Malleteilla on helppo kuulla pienet halkeamat. Omaa 2005 kirjoitustani lainaten:
Malleteilla kuulee symbaalista mahdolliset alkavat ja pienet murtumat. Bongasin kerran liikeestä käytetystä pellistä tuolla menetelmällä aivan pienenpienen murtuman jota myyjä ei ollut huomannyt ja sain kyseisen haitsun puoli-ilmaiseksi kun opetin kikan myyjälle. Eli siis jos soundissa on yhtään säröä niin pellissä on halkeama. Joskus täytyy soittaa todella hiljaa että särö kuuluu. Että semmonen vinkki.

Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
18.08.2010 00:14:40 (muokattu 18.08.2010 00:16:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Symbaaleissahan on paljon kerrannaistaajuuksia joista jotkut korostuvat tietyssä akustiikassa. Se voi olla ihan symbaalin perusominaisuuskin. Siksi ne olisi hyvä kokeilla tilassa missä niitä käytetään.
Onko tuo "kumina" ilmestynyt yht'äkkiä? Siis että samassa tilassa soi aikaisemmin ihan ok?

EDIT

Siis studiossa juu. Onko siellä aikaisemmin ilmennyt sama probleema ja häviääkö se muualla?

Vallu-Veke
18.08.2010 07:59:44

markkuliini: Malleteilla on helppo kuulla pienet halkeamat. Omaa 2005 kirjoitustani lainaten:
Malleteilla kuulee symbaalista mahdolliset alkavat ja pienet murtumat. Bongasin kerran liikeestä käytetystä pellistä tuolla menetelmällä aivan pienenpienen murtuman jota myyjä ei ollut huomannyt ja sain kyseisen haitsun puoli-ilmaiseksi kun opetin kikan myyjälle. Eli siis jos soundissa on yhtään säröä niin pellissä on halkeama. Joskus täytyy soittaa todella hiljaa että särö kuuluu. Että semmonen vinkki.

Kiitti vinkistä. Olen epäillyt, että yhdessä mun paiste 3000-sarjan 17" thin pellissä saattaa olla niin pieni halkeama, ettei sitä huomaa silmällä. Soundi on niin tautisen karsee, ettei tullut mieleen muuta. Pittääpi illalla kokeilla tuota mallettikikkaa :)

Eikö se kumina saata työntyä vaikka lattiatomarista, jos sen pellin taajuus tai joku kerrannainen sattuu juuri tomarin rungon ominaistaajuuden kaistalle?
Tein kerran sellaista erillaisten nuorten musiikkia, noihin omiin videopätkiin, vähän niin kuin taustamusiikiksi. Malleteilla soittelin tomareita...
Soittaessa homma toimi suurin piirtein niin kuin ajattelin. Purin sen sitten tietokoneelle. Ihmettelin, mikä ihmeen hurina kuuluu kauttalinjan. Sitten hokasin, että lattiatomari ei lakkaa mallateilla soittaessa soimasta ollenkaan lyöntien välillä. Se kuulosti sellaiselta jatkuvalta matalalta kuminalta. Viritin sitä rumpua ja laitoin pienen teipin palan alakalvoon. ---> Otto 2. Jatkuva "hurina" pieneni ja se alkoi kuulostamaan koneelta kuunnellessa vähän samalta, kuin rumpalin pallilta kuulosti. Kepeillä soittaen ei ole tullut vastaan samaa. Rumpu kait värähtelee rankemmin malleteilla, vaikka ääni on hiljaisempi? Joku ulkoinen värähtelijähän saattaa saada rungon myös siihen jatkuvaan hurinatilaan.
Jotain tuollaistakin tuli mieleen.
No todennäköisesti se on siinä pellissä se vika :(

Antero75
18.08.2010 08:04:38

Kiitoksia paljon hyvistä näkökulmista. Pelti on siis melko uusi ja ollut käytössä reilut kaksi kuukautta. Ääni kuuluu toistuvasti ja huolimatta siitä, kuinka lujaa lyön peltiin.

Jupi57
18.08.2010 12:57:18

Antero75: Kiitoksia paljon hyvistä näkökulmista. Pelti on siis melko uusi ja ollut käytössä reilut kaksi kuukautta. Ääni kuuluu toistuvasti ja huolimatta siitä, kuinka lujaa lyön peltiin.

Oletko kokeillut ehdottoman tasaisella alustalla, josko symbaalisi on hieman "muotopuoli"?

Myytävänä...
Kailis
18.08.2010 14:42:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antero75: Kiitoksia paljon hyvistä näkökulmista. Pelti on siis melko uusi ja ollut käytössä reilut kaksi kuukautta. Ääni kuuluu toistuvasti ja huolimatta siitä, kuinka lujaa lyön peltiin.

En tahdo olla jälkiviisas mutta miksi sä sen ostit?

Antero75
18.08.2010 15:57:53

Vastauksena osto-kysymykseen: Havaitsin äänen vasta sen jälkeen, kun olin ensimmäisiä äänityksiä tehnyt, eli nauhalta. En tietenkään olisi ostanut peltiä, mikäli olisin kuullut pellin soinnissa siihen kuulumattomia ääniä.

fox
20.08.2010 14:20:06

Antero75: Vastauksena osto-kysymykseen: Havaitsin äänen vasta sen jälkeen, kun olin ensimmäisiä äänityksiä tehnyt, eli nauhalta. En tietenkään olisi ostanut peltiä, mikäli olisin kuullut pellin soinnissa siihen kuulumattomia ääniä.

Niin no.. tähän asiaan ei ennää mitään apua ole, mutta kannattaa, jos mahollista, mennä peltikaupoille aina kaverin kanssa, ja pistää se kaveri sitä ostettavaa peltiä koputtelemaan - itse kuuntelee etäältä. ;)

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jtannin
20.08.2010 14:27:34

Laita symbaali johonkin toiseen telineeseen. Jos mahdollista, raskaampaan sellaiseen

Rumba-Ali
20.08.2010 21:00:06 (muokattu 20.08.2010 21:55:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kantsii myös tarkastaa, ettei symbaalin jalka ota kiinni esim bassorumpuun tai johonkin tomiin. Tai ettei jopa ole kiinni telineessä, joka seisoo vaikkapa bassarin tomimountissa. Ne värinät kulkee yllättävän hyvin ristiin rastiin setissä.

Hieman asian vierestä: Jokunen aika sitten vaihdoin uudet kalvot ja kerrankin(!!) eläessäni käytin muutaman minuutin suht tarkkaan virittämiseen: Tuloksena oli lattiatomi, joka reagoi rajusti basson a-ääneen - hirveä resonointi, joka vieläpä lähimikitettynä meinasi räjäyttää tajunnan. Pikaratkaisin asian pyöräyttämällä tomin pois vireestä ja ajattelin: "Kylläpä kannatti!" :)

Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön.
Jupi57
20.08.2010 21:42:47

fox: Niin no.. tähän asiaan ei ennää mitään apua ole, mutta kannattaa, jos mahollista, mennä peltikaupoille aina kaverin kanssa, ja pistää se kaveri sitä ostettavaa peltiä koputtelemaan - itse kuuntelee etäältä. ;)

Tarkista se lenkous kuitenkin : )

Myytävänä...
Antero75
22.08.2010 20:55:08

Juu, kiitos paljon vinkeistä ja ajatuksista. Olin taas viikonlopun tekemässä äänityksiä ja kokeilin näitä teiltä saamiani vinkkejä. Olen kokeillut symbaalia eri ständeissä ja eri huoneissa - lopputulos on sama. Myöskään sillä ei ole vaikutusta asiaan, kuinka löysällä tai tiukalla symbaalia ständissä kiinni pitävä siipimutteri on. Kiinnitin huomiota siihen, että huolimatta lyönnin voimakkuudesta ääni soi aina yhtä tasaisesti, joten mulle on tullut sellainen tunne, että sen pellin kuuluukin soida sillä tavalla - tummasti. Täytyy jatkaa asian pohtimista ja kiitos kaikille, jotka olette ottaneet osaa tähän dilemmaan. Mikäli vika ei ole symbaalissa, vaan omassa kokemattomuudessani, otan siitä täyden vastuun :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti