Muusikoiden.net
06.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä selittää DW5002 / 5002AD3:n hintaeron?
1
anttipi
10.12.2009 22:03:17 (muokattu 10.12.2009 22:04:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun nyt tuohon DW5000:een ihastuin, niin aloin saman tien katsella tuplaversioita.

http://www.thomann.de/fi/dw_5002td3_double_pedal.htm
http://www.thomann.de/fi/dw_5002ad3_doppelfussmaschine.htm

Vastaavilla singlepedaaleilla on täsmälleen yhteneväinen hinta. Mistä siis yhtäkkiä lähes 70 euron ero tuplaversiossa? Juuri tuo acceleratorin sinkkuversio oli se jota kokeilin ja kovasti pidin.

Uusia demoja lisätty 5.2.2008 -> Neptuna's Machine
Bacchus
10.12.2009 22:07:21 (muokattu 10.12.2009 22:09:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DW 5002 Delta 3 Turbo on vanha malli. Siitä ero johtunee.

Itse ostin samaisen pedaalin joku vuosi sitten samalla hinnalla. Hinta todellakin on lyömätön, mutta tuntuma ei sopinut itselleni sitten yhtään. Klähmäinen ja jäykkä verrattuna hihnaelluihin. Laatupedaali kuitenkin, ja varmasti erinomainen jos tuntuma miellyttää.

When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
_kuntsi_
10.12.2009 22:20:55

Bacchus: DW 5002 Delta 3 Turbo on vanha malli. Siitä ero johtunee.

Itse ostin samaisen pedaalin joku vuosi sitten samalla hinnalla. Hinta todellakin on lyömätön, mutta tuntuma ei sopinut itselleni sitten yhtään. Klähmäinen ja jäykkä verrattuna hihnaelluihin. Laatupedaali kuitenkin, ja varmasti erinomainen jos tuntuma miellyttää.

Joo tuo on totta, että tuntuma ratkaisee. Monet ovat valitelleet näitä 5000-sarjalaisia ja DW:n pedaaleita yleensäkin raskaiksi ja kömpelöiksi. Itelle sopi heti kun jalan laitoin boardille. Esim. iron cobrat tuntuivat mielestäni huonoilta näihin verrattuna. Kannattaa siis kokeilla DW:tä ennen kuin ostaa! Monelta jälleenmyyjältä varmasti löytyy, parhaiten tietysti stadin musamaailmasta.

Google won't search for Chuck Norris because it knows you don't find Chuck Norris, he finds you.
anttipi
10.12.2009 22:45:44 (muokattu 10.12.2009 22:50:15)

Bacchus: DW 5002 Delta 3 Turbo on vanha malli. Siitä ero johtunee.

OK, ja tuo on näköjään keskitetty malli. Hinta olisi tossa tuplassa kyllä todella kohdillaan, ei haittaa vaikka on vanha malli.

Tykkäsin acceleratorissa siitä, kuinka iskun jälkeen nuija pysyi heti jämäkästi hallinnassa eikä jäänyt "vaappumaan"/väräjämään kalvon hollille, kuten joissain muissa pedaaleissa (ehkä tämä on myös tekniikka- tai tottumuskysymys mutta kuitenkin).

Kiinnostaisi tietää, onko tuo sama napakka tatsi myös tuossa keskitetyssä versiossa - vai onko tuo napakkuus nimenomaan sen epäkeskoisuuden ansiota? Vaiko liittykö se kenties tuohon raskaaksi parjattuun nuijaan? Alle 300 eurolla voisin nimittäin hyvinkin noi liittää kohta Thomannille lähtevään tilaukseeni.

Bacchus
10.12.2009 22:52:37 (muokattu 10.12.2009 22:53:32)

Tykkäsin acceleratorissa siitä, kuinka iskun jälkeen nuija pysyi heti jämäkästi hallinnassa eikä jäänyt "vaappumaan"/väräjämään kalvon hollille, kuten joissain muissa pedaaleissa (ehkä tämä on myös tekniikka- tai tottumuskysymys mutta kuitenkin).

Itse edustan ehkä juuri päinvastaista koulukuntaa. Haluan, että isku on mahdollisimman tasainen. Eliminaattoreihin tätä tuntumaa voi hakea punaisilla tai sinisillä (muistaakseni) cameilla, mutta ei varmaankaan vastaa DW:tä. Jos diggaat Acceleratorin tuntumasta, niin silloin se voi olla paras ratkaisu.

Toisaalta pedaaleihin pääsee kunnolla sisälle vasta, kun niillä on jonkun aikaa soitellut. Tämän olen itse todennut monen monta kertaa eri speduja läpi käydessä. Onhan niitä hauska ollut testailla, mutta Eliminaattorit olivat ensimmäiset, ja niihin päädyin täyden ympyrän jälkeen takaisin. Joskus käy näin.

Kiinnostaisi tietää, onko tuo sama napakka tatsi myös tuossa keskitetyssä versiossa - vai onko tuo napakkuus/nopeus nimenomaan sen epäkeskoisuuden ansiota? Vaiko kenties raskaaksi parjatun nuijan? Alle 300 eurolla voisin nimittäin hyvinkin noi liittää kohta Thomannille lähtevään tilaukseeni.

Tähän en valitettavasti osaa vastata, en ole testannut malleja vierekkäin. Jos kuitenkin yleisesti diggailet DW:n tuntumaa, niin tuo 300 € uusista viistonnisista on erittäin hyvä hinta.

anttipi
10.12.2009 22:58:34 (muokattu 10.12.2009 23:03:32)

Olen käsittänyt, että Acceleratorin tärkein ominaisuus olisi tuoda lisävoimaa iskuun? Olettaisin, että epäkeskoisuus vaikuttaa kuitenkin merkittävästi myös siihen, miten nuija palautuu iskun jälkeen - ja mm. siitä palautumisen hallittavuudesta minä testatessani tykkäsin.

Lisävoimaa en kuitenkaan sinällään kaipaa - ehkä jopa päinvastoin, koska paukuttaisin tätä mesh-kalvoiseen triggeribassariin muovipuoli edellä.

Bacchus
10.12.2009 23:06:55

anttipi: Olen käsittänyt, että Acceleratorin tärkein ominaisuus olisi tuoda lisävoimaa iskuun? Olettaisin, että epäkeskoisuus vaikuttaa kuitenkin merkittävästi myös siihen, miten nuija palautuu iskun jälkeen - ja mm. siitä palautumisen hallittavuudesta minä testatessani tykkäsin.

Voi olla, että Accelerator-tyylisissä epäkeskomeiningeissa nuija palautuisikin nopeammin, mutta pääasiassa idea kai on tuoda lisävoimaa iskuun vähemmällä vaivalla. Eniten nuijien palautumiseen saattaisi vaikuttaa jousien kireys. Toisaalta jousien kireys taas lisää vastusta, jolloin isku vaatii enemmän työtä jalalta.

Monimutkaista.;)

anttipi
10.12.2009 23:28:10 (muokattu 11.12.2009 00:03:14)

Eniten nuijien palautumiseen saattaisi vaikuttaa jousien kireys.

En ole tottunut näitä jousipedaaleja säätelemään (Speed Kingissä ei mitään säätöjä ollut, heh), mutta DW:n kiristäminen tapahtuu varmaankin siitä "railosta", jonka päissä on + ja - merkit? Muistaakseni testaamassani yksilössä säätö oli siinä tapauksessa kutakuinkin keskivaiheilla. Ilmeisesti jousi siis oli suhteellisen löysällä ja silti "action" tuntui riittävän nopealta?!

E: Sain viisaammilta tahoilta tietoa, että kyllähän Speed Kingissä sentään jousia pystyi säätämään (mitä en kyllä koskaan tehnyt).

markkuliini
11.12.2009 00:03:28 (muokattu 11.12.2009 00:09:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epäkesko eli accelerator malli nopeuttaa nuijan liikettä polkaisun loppupäässä. Samalla jalan liikkeellä nuija siis liikkuu tietyssä ajassa pidemmän matkan, kuin vastaavalla liikkeellä siinä turbo tms. keskitetyssä mallissa. Nopeus lisääntyy lyöntivoiman kustannuksella siis.
Nuijan palautumisessa asia on aivan sama käänteisesti eli acceleratorissa nuija tulee nopeammin ja kauemmas kalvosta samalla jalan nostolla kuin turbossa. Eli voi hyvinkin olla että sulla se kontrolloitu fiilis tuli tuosta ominaisuudesta.

Just viimeviikolla yhden oppilaan kanssa etsittiin säätöjä sen Dw 9000:een, ja kokeiltiin sen pedaalin portaatonta kesko/epäkesko-säätöä. En muistanutkaan miten selvä ero niissä ääriasennoissa oli. En ole koskenut omien samojen pedaalien säätöihin 1,5 vuoteen, mitään kun ei ole tarvinnut edes kiristää vaikka ovat jatkuvassa käytössä. Mulla on lähes keskitetty se säätö, ja kun kokeilin toista ääripäätä eli epäkeskoa, niin pedaali tuntui nopeammalta, mutta vähän tuli sellainen mopo karkaa alta-fiilis, enkä saanut voimaa iskuun niin paljoa.

Paha sanoa kannattaako sun ostaa toista mallia jos olet sen toisen hyväksi havainnut. Ilman testausmahdollisuutta, sanoisin että satsaa vähän enemmän ja ota just se mikä jalalle sopi. Ensifiilis on usein se oikea. Mulla kävi Dw 9000 kanssa just silleen, että testasin ja se oli menoa heti. Molempiin setteihin piti pedaali vaihtaa niihin.

Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
anttipi
11.12.2009 00:21:03 (muokattu 11.12.2009 00:21:54)

markkuliini: Eli voi hyvinkin olla että sulla se kontrolloitu fiilis tuli tuosta ominaisuudesta.

Joo, kuulostaa loogiselta. Toisaalta tuntui, että pystyin hallitsemaan esim. Pearlin P1000:n palautusta paremmin kuin Demon Driven tai hihna-Cobran. (Liikkeestä lähtiessäni myyjä tosin sanoi, että DD:ssä oli kireät säädöt.)

Tästä vedin hätäisen johtopäätöksen, että ketju on mun juttu ja hihna/suoraveto ei, mutta myyjä ystävällisesti muistutti, että esim. hihna-Eliminator on taas ihan eri pedaali kuin hihna-Cobra. Ja näinhän se varmasti menee eli turhan helppoa ei ole.

Paha sanoa kannattaako sun ostaa toista mallia jos olet sen toisen hyväksi havainnut. Ilman testausmahdollisuutta, sanoisin että satsaa vähän enemmän ja ota just se mikä jalalle sopi. Ensifiilis on usein se oikea. Mulla kävi Dw 9000 kanssa just silleen, että testasin ja se oli menoa heti. Molempiin setteihin piti pedaali vaihtaa niihin.

Mites luonnehtisit 5000:n ja 9000:n eroja, muuta kuin että 9000:ssa on se keskityksensäätö? Voishan sitä 9000:n sinkkupedaaliakin harkita , jos siinä sitä säätövaraa kerran on enemmän.

markkuliini
11.12.2009 00:58:39 (muokattu 12.12.2009 00:23:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anttipi:
Mites luonnehtisit 5000:n ja 9000:n eroja, muuta kuin että 9000:ssa on se keskityksensäätö? Voishan sitä 9000:n sinkkupedaaliakin harkita , jos siinä sitä säätövaraa kerran on enemmän.

Vaikea sanoa. Mulla oli joskun n.7-8 vuotta sitten Dw 5000 useamman vuoden ainoana pedaalina, mutta jotenkin en vaan ihan 100% päässyt sen kanssa sinuiksi. En ole ihan varma, mutta se taisi olla accelerator-malli. Sen jälkeen soittelin about 4 vuotta Yamahan suoravedolla, se oli ihan jees, ja oli siihen ihan tyytyväinen kunnes testasin kaupassa 9000:sta, ja homma oli ihan saletti. Eka kerran elämässä kävi siten, että pedaalin olemassaolon pystyi täysin unohtamaan soittaessa. Ja tämä tapahtui jo kaupan säädöillä. Hienosäädön teko oli himassa sitten tosi loogista, vaikka en tekniikan ihmelapsi olekaan.
Kokeilin siellä kaupassa sitten samalla mielenkiinnosta 5000-malleja, josko maku oli vuosien varrella muuttunut, soittotekniikka parantunut tms. Mutta sama fiilis mulla niistä edelleen tuli. Ei ollut ihan mua varten. Joten mun kokemus on sellainen että 5000-sarjalainen ei todellakaan ole 9000 vähemmillä säädöillä, vaan ne on ainakin mun jalkaan selvästi eri tuntuiset pedaalit.
Mutta oon siis ihan lovena noihin 9000:iin. :)

Kailis: Markkuliinihan on ovat sosiaalivammainem, soittotaidotom, harjoittelua pelkäävä ja karttava ammattilainem.
anttipi
11.12.2009 02:47:05 (muokattu 11.12.2009 02:47:32)

Tajusin yhtäkkiä, että tässähän on alkuperäinen budjetti paukkunut jo reilusti yli tän sähkörumpuprojektin kanssa, joten ehkäpä päädyn tuohon Acceleratorin yksittäispedaaliin. 180 euroa lisää tuplien takia tähän väliin on kyllä liikaa mulle, ja noita turbotuplia en uskalla kokeilematta mennä ostamaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti