Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä kompura basarille
1
Ukko
08.11.2009 12:18:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä asiallista ja edullista kompressora suosittelisitte basarille live käyttöön, vai olisiko Alesis D5 parempi ratkaisu ?
 
COVS jäsen nro 6
Groovi
08.11.2009 12:45:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Mitä asiallista ja edullista kompressora suosittelisitte basarille live käyttöön, vai olisiko Alesis D5 parempi ratkaisu ?
 
Hyvä mikki sijoitettuna oikein ja passeli viritys tekee jo 95% hyvästä lähtösoundista. Paljonhan se on kiinni lopulta myös PA:sta ja viimekädessä soittopaikan akustiikasta.
 
Helpompi olisi kokonaisvaltaisemmin miettiä jos kertoisit että miksi sä haluat sen basarin kompressoida ja minkälaista soundia sä haet?
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
Ukko
08.11.2009 13:03:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Hyvä mikki sijoitettuna oikein ja passeli viritys tekee jo 95% hyvästä lähtösoundista. Paljonhan se on kiinni lopulta myös PA:sta ja viimekädessä soittopaikan akustiikasta.
 
Helpompi olisi kokonaisvaltaisemmin miettiä jos kertoisit että miksi sä haluat sen basarin kompressoida ja minkälaista soundia sä haet?

 
Kyseessä ei ole niinkään soundi politiikka vaan enempikin basarin mahd. tasainen äänen voimakkuus. Tiedän että treeniä ja treeniä mutta ollaan jo vanhoja äijiä ja aika ei riitä kovaan treenitahtiin yksilö/bänditasolla. Siksipä täytyy ottaa tekniikka avuksi. Eli siis hyvä ja halpa kompura tasoittamaan basarin iskujen voimakkuutta suuntautuen ehkä enemmänkin heikon iskun vahvistamiseen.
 
COVS jäsen nro 6
Groovi
08.11.2009 13:40:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Kyseessä ei ole niinkään soundi politiikka vaan enempikin basarin mahd. tasainen äänen voimakkuus. Eli siis hyvä ja halpa kompura tasoittamaan basarin iskujen voimakkuutta suuntautuen ehkä enemmänkin heikon iskun vahvistamiseen.
 
Ongelma halvoissa kompuroissa (esim. DBX 266XL) on se että niiden soundi muuttuu varsinkin bassoa ja basaria kompressoidessa melko muhjuiseksi. Transientit bassotaajuuksilla on ehkä yksi haastavimmista asioista useimmille kompuroille.
 
Vaikka joku DBX 166 tai muu semi-pro luokan laite voisi olla sitä mitä haet, mutta täytyy heti varoitella etteivät nekään autuaaksi tee. Basarin soundi jo itsessään muuttuu lyöntivoimakkuuden mukaan.
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
Ukko
08.11.2009 14:37:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Ongelma halvoissa kompuroissa (esim. DBX 266XL) on se että niiden soundi muuttuu varsinkin bassoa ja basaria kompressoidessa melko muhjuiseksi. Transientit bassotaajuuksilla on ehkä yksi haastavimmista asioista useimmille kompuroille.
 
Vaikka joku DBX 166 tai muu semi-pro luokan laite voisi olla sitä mitä haet, mutta täytyy heti varoitella etteivät nekään autuaaksi tee. Basarin soundi jo itsessään muuttuu lyöntivoimakkuuden mukaan.

 
Jep. Niinhän se tekee. Paree vaihtoehto taitais siis olla joku Alesis D5 tai vastaava jonka herkkyyden säätää mahd. pieneksi jolloinka äänensävy/voimakkuus pysyy kokolailla samana PA:n kautta toistettuna.
 
COVS jäsen nro 6
Niq
08.11.2009 16:24:05 (muokattu 08.11.2009 16:25:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylläpä sillä DBX266:lla aika paljon tekee, liekö osaamisesta kiinni vai mistä? Juuri olin miksaamassa parin viime illan aikana viittä eri bändiä, kaikki jokseenkin sieltä hevimetallimmasta päästä. Ja ilman kompuraa ois kyllä ollu ihan mahdotonta saada kunnon jytinöitä. Genreen kuuluu lytty ja kompressio, ei semmosta aggressiivista lätinää oikein ilman saa. Ja sit kun vedetään johonkin väliin 16-osia 220bpm niin eihän sieltä edes kuuluisi mitään.
 
Muutenkin ihmettelen näitä kauheita antipatioita rumpujen kompressoimiseen, varmaan joka helvetin rock-levyllä viimeisen 30 vuoden aikana on rumpuja lytätty enemmän tai vähemmän. Miksei sit livenä?
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
Einherjar
09.11.2009 01:08:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Kylläpä sillä DBX266:lla aika paljon tekee, liekö osaamisesta kiinni vai mistä?... ...Genreen kuuluu lytty ja kompressio, ei semmosta aggressiivista lätinää oikein ilman saa. Ja sit kun vedetään johonkin väliin 16-osia 220bpm niin eihän sieltä edes kuuluisi mitään.
 
Kokeileppas joskus tsekissä ottaa tuo basarikanavan insertissä oleva 266 pois sieltä välistä. Eikä siis bypassille, vaan käytä ihan inserttiä pois. Huomaat varmaan, että alakerta jämäköityy huomattavasti ja se tuntuu menevän alemmaksi terveesti. Tällä kokeella minäkin aikoinani selvitin itselleni, miksi "isot pojat" ei sitä 266:sta halunneet käyttää aina.
Laatukysymyksiä, laatukysymyksiä...
 
Toki rumpujen kompressio on ihan tarvittava asia musiikkityylistä riippuen, mutta itse en ainakaan mielellään tuota 266:sta laita sinne basariin (tai bassoon), jos ei ole oikeasti pakko. Kyllä sitä aina pystyy ratsastelemaan liukujen kanssa sen verran, että basarit kuuluu keikan ajan.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Niq
09.11.2009 01:26:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Kokeileppas joskus tsekissä ottaa tuo basarikanavan insertissä oleva 266 pois sieltä välistä. Eikä siis bypassille, vaan käytä ihan inserttiä pois. Huomaat varmaan, että alakerta jämäköityy huomattavasti ja se tuntuu menevän alemmaksi terveesti. Tällä kokeella minäkin aikoinani selvitin itselleni, miksi "isot pojat" ei sitä 266:sta halunneet käyttää aina.
Laatukysymyksiä, laatukysymyksiä...

 
Täytyypä joskus ajan kanssa tehdä tämä testi, en ole kiinnittänyt moiseen huomiota ollenkaan, joten tuskin alapää ihan mahdottomasti siitä kärsii. Itse olen saanut basarin potkimaan melko hyvin keikalla kuin keikalla, soittajasta ja rummusta riippumatta. Joskus riittää mikki basariin ja kanava auki, joskus saa säätää viis minuuttia ja lyödä kompuraa väliin.
 
Aloittajalle: Jos teillä ei ole miksaajaa, niin et sillä kompuralla kauheasti mitään tee. Sitä pitää osata käyttääkin, ei voi laittaa mitään peruspresettiä millä basarin soundi paranee. Ja keikan aikanakin joutuu usein vielä hienosäätämään, jalka väsyy ja toisella taas soitto alkaa luistaa ja varovaisuus hukkuu.
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
hollmi-5
09.11.2009 11:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Muutenkin ihmettelen näitä kauheita antipatioita rumpujen kompressoimiseen, varmaan joka helvetin rock-levyllä viimeisen 30 vuoden aikana on rumpuja lytätty enemmän tai vähemmän. Miksei sit livenä?
 
Ihan liikaa sitä kompuraa levyillä onkin käytetty.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Niq
09.11.2009 11:51:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Ihan liikaa sitä kompuraa levyillä onkin käytetty.
 
No kyllä se ois aika paljon aneemisempi bonhaminkin levysoundi jos vedettäis ilman nauhakompressiota ja putkisäröä nyt narulle. Sieltä se pöhinä tulee. Nykyään tietenkin helppo sotkea asia tähän ylilimitointiin, mut ei mennä siihen.
 
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
Einherjar
09.11.2009 12:15:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: No kyllä se ois aika paljon aneemisempi bonhaminkin levysoundi jos vedettäis ilman nauhakompressiota ja putkisäröä nyt narulle. Sieltä se pöhinä tulee. Nykyään tietenkin helppo sotkea asia tähän ylilimitointiin, mut ei mennä siihen.
 
Näin. Eikös sen Bonhamin bd+over -mikityksen idea ollut nimenomaan, että overi vedellään kompuran läpi.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Groovi
09.11.2009 12:33:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonhamin soundi tuli lähinnä ihan ruttuun kompressoiduista tilamikeistä. Ja suht löysänä näen yhtäläisyydet esim. useimmilla aikansa kuningaslevyillä käytetyn Urei 1176 kompuran ja "hinnat alkaen" DBX266 raadon välillä.
 
Laitetaan ensin kaikki täysille. Katsotaan sitten täytyykö jotain laittaa pienemmälle.
Einherjar
09.11.2009 13:55:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Bonhamin soundi tuli lähinnä ihan ruttuun kompressoiduista tilamikeistä.
 
Eikun näinhän se oli tosiaan, joo...
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Pieni rumpalipoika
09.11.2009 20:08:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Muutenkin ihmettelen näitä kauheita antipatioita rumpujen kompressoimiseen, varmaan joka helvetin rock-levyllä viimeisen 30 vuoden aikana on rumpuja lytätty enemmän tai vähemmän. Miksei sit livenä?
 
No mulla ja varmaan monilla muillakin ne antipatiat johtuu täysin siitä, että surullisen suurelle osalle livemiksaajista lupa käyttää basarissa kompuraa, tarkoittaa samaa kuin dynamiikan täysi poistaminen. Siihen vielä päälle geitti, niin ihan kaameeta paskaa tulee, kun hiljaisessa kohdassa sattuu jollain yksittäisellä basarin iskulla geitti aukeamaan ja basari tulee pa:sta sen 100db, bändin muiden asioiden tullessa 85 - tai jotain.
 
Hämmentävintä on, että tähän kykeni ainakin joitakin vuosia sitten vielä kaikki harrastelijasta eturivin kultakorvaan. Vaikka oli sanottu, ja lapulle asia kirjoitettu.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti