Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virvelimaton merkitys?
1 2 3
Epämuusikko
28.02.2009 23:40:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Paitsi saksassa saksalaisen diplomi-insinöörin käsin tekemä kellopronssinen sonor eteismatto jonka kanssa Asamakin kuulostaa supralta!
 
Pearlin Sensitoneen laittamani Sonorin matto kyllä muutti rummun luonnetta huomattavasti parempaan! Eli: nyt tarkkana!
 
Kesy animaali.
jazzmies
28.02.2009 23:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin joskus vanhan rummun halpismaton tilalle jonkun PureSound blabla maton. Ei korvinkuultavaa eroa. Ehkä bassaripedaali kuuli eron.
 
Unelmasetti: Vintage Supra 5" - 6 1/2", joko Kumut tai Sonorin SQ2, Axisin longboardit, Yamahan ständit, Paisteen mustaleima 2002 tai Formula 602 kattaus.
hollmi-5
28.02.2009 23:57:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Saadaan toki, ja perinteinen lopputulos on se että kaikki matot on ihan paskoja, paitsi jos ne on suprassa tai acrossa kiinni. Silloin ne on helmiä.
 
Tämä oli aivan odotettu puupääpäätelmä sinulta.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
hollmi-5
28.02.2009 23:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Paitsi saksassa saksalaisen diplomi-insinöörin käsin tekemä kellopronssinen sonor eteismatto jonka kanssa Asamakin kuulostaa supralta!
 
Näppärää. Ja todella informatiivista tähän keskusteluun. Ota pyllyheinä...
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Nolte
01.03.2009 00:18:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Acroliteen vaihdoin joskus PureSoundin Equalizer -maton originaalin tilalle, mutta en huomannut eroa.
 
Voisiko olla, että jostakin ihmeellisestä syystä toisiin rumpuihin maton vaihtaminen vaikuttaa enemmän, kuin toisiin?
 
meiän bändin paras rumpali
seppo i
01.03.2009 10:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siihen rumpuun vaihtaa samantyylisen, mutta eri valmistajan maton, niin voi olla, että erojen kuuleminen vaatii lepakon korvia. Mutta erityyppiseen mattoon vaihtaminen tuo kyllä eroja esille. Esim. tuon 2x8 maton kohdalla äänen pehmeneminen ja jälkirätinöiden väheneminen oli tosiasia, eikä mitään kuvittelua.
 
Se, etä kuuluuko äänellinen muutos koko ajan soiton keskeltä tai edes soittokavereiden korvaan, on kokonaan toinen juttu, niin kuin monen muunkin äänellisen nyanssin kuuluminen. Pääasia taitaa sittenkin olla, että itse kuulee parantuneen saundin. Silloin virpalla soittaminen tuntuu mukavalta, eikä tule turhaan vältettyä joidenkin juttujen soittamista. Soitto on vaan rennompaa.
 
moderndrummer88
01.03.2009 12:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nolte: Acroliteen vaihdoin joskus PureSoundin Equalizer -maton originaalin tilalle, mutta en huomannut eroa.
 
Mut mites muistelin, että ei sulla ollu mikään originaalimatto alunperinkään siinä acrossa? Alkuperäinen mattohan oli sellainen missä ne langat oli upotettu läpinäkyvään muoviin. Itseltä löytyy se ja ainakin sitä mattoa verrattaessa johonkin uudempaan, on ero tosi suuri, tässä tosin vaikuttaa varmaan paljon se, että ne muoviosat demppaa aika tehokkaasti alakalvoa.
 
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Nolte
01.03.2009 12:13:31 (muokattu 01.03.2009 13:38:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

seppo i: Jos siihen rumpuun vaihtaa samantyylisen, mutta eri valmistajan maton, niin voi olla, että erojen kuuleminen vaatii lepakon korvia.
 
Jep, tätä tarkoitin.
 
Mutta erityyppiseen mattoon vaihtaminen tuo kyllä eroja esille. Esim. tuon 2x8 maton kohdalla äänen pehmeneminen ja jälkirätinöiden väheneminen oli tosiasia, eikä mitään kuvittelua.
 
Näin varmasti on. Kuitenkin olosuhteet (akustiikka jne..) vaikuttanevat myös tosi paljon. Itsehän hommasin Equalizer -mallisen (2x8 tjs.) maton juurikin siksi, ettei matto särisisi niin paljoa kitaran ja basson tahtiin, mutta ilmeisesti soittotila vaan oli silloin sellainen, ettei se auttanut. Myöhemmin huomasin, että siellä särisivät kaikki laatuvirvelit, vaikka mitä yritti.
 
Se, etä kuuluuko äänellinen muutos koko ajan soiton keskeltä tai edes soittokavereiden korvaan, on kokonaan toinen juttu, niin kuin monen muunkin äänellisen nyanssin kuuluminen. Pääasia taitaa sittenkin olla, että itse kuulee parantuneen saundin. Silloin virpalla soittaminen tuntuu mukavalta, eikä tule turhaan vältettyä joidenkin juttujen soittamista. Soitto on vaan rennompaa.
 
Aivan, samaa mieltä.
 
EDIT: Mut mites muistelin, että ei sulla ollu mikään originaalimatto alunperinkään siinä acrossa? Alkuperäinen mattohan oli sellainen missä ne langat oli upotettu läpinäkyvään muoviin.
 
Joo, ei ollut muovia siinä matossa, joten oikeassa olet. Muisti alkaa mennä. Kumminkin matosta toiseen vaihdettaessa en kuullut eroa, eikä särinä vähentynyt.
 
EDIT: Särinä, eikä pärinä, joka on kovasti eri asia. :)
 
meiän bändin paras rumpali
Epämuusikko
01.03.2009 13:30:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pärinä....
 
Sonorin lisäksi laitoin yhteen premierin virppaan Puresoundin maton. Kyllä siinäkin eron kuuli. Ainakin demotellessa virvelin alamikki kuuli eron. Tekohengitystähän ne on, mutta ei jaksa just nyt kamoja vaihtaa kuin sukkia. Eli kerran kuussa...
 
Kesy animaali.
Nolte
01.03.2009 13:39:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Pärinä.... Korjattu. Mitähän ajattelin, kun kirjoitin pärinä. Särinää toki tarkoitin.
 
meiän bändin paras rumpali
Kailis
01.03.2009 14:12:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Pärinä....
 
Sonorin lisäksi laitoin yhteen premierin virppaan Puresoundin maton. Kyllä siinäkin eron kuuli. Ainakin demotellessa virvelin alamikki kuuli eron. Tekohengitystähän ne on, mutta ei jaksa just nyt kamoja vaihtaa kuin sukkia. Eli kerran kuussa...

 
Hyvä huomio. Vaikka itse ei välttämättä kaiken taustamelun alta eroa niinkään kuulisi, niin studiossa lähimikityksellä voi ero olla tosi yllättävä. Ja jos käyttää vanhaa osittain venynyttä mattoa, voi tulla aika yllättäviä pär.... särinöitä. Niitä ei oo kivaa kuunnella raidoilta.
 
Epämuusikko
01.03.2009 19:50:15 (muokattu 01.03.2009 19:51:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollut särinästä ja pärinästä muuten kyse, kuin että jos siitä ei eroon pääse (virttyneisyyden tarkistamisen, asettelun ja virittämisen jälkeen), niin vika on rummussa. Sen sijaan mitä itse haen matolta, on semmoista korkeaa sähähdystä itse attackissa. Sekin on joskus rummun ominaisuus, mutta juurikin noilla edellämainituilla olen saanut sitä aikaiseksi.
 
Edellinen teksti oli mutua, mutta kuitennii.
 
Kesy animaali.
Groovi
01.03.2009 20:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Tämä oli aivan odotettu puupääpäätelmä sinulta.
 
Aistin kommentissasi tunnelatausta. Älä hermostu, en halua väitellä vaan oppia.
 
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
hollmi-5
01.03.2009 20:49:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Aistin kommentissasi tunnelatausta. Älä hermostu, en halua väitellä vaan oppia.
 
Et sinä opi, jos sulla on ennakkoon mielipide ilman kokemusta.
 
Minulla on noin 30 virveliä ja kaikenkaikkiaan niitä on mennyt ja tullut ehkä kymmenkertainen määrä. Kaikkien kanssa on tullut puuhattua ja virvelimatto on hiukan omalaatuinen juttu. Välillä toimii halpa tarvike hyvin ja välillä tuntuu siltä, että ei oikein löydy sopivaa mattoa.
 
Sitten vielä se snarebedi, jonka muoto ja syvyys vaihtelee. Maton leveys ei voi olla snarebedia leveämpi. Eli hiukan alle. Vanhoissa rummuissa bedi on usein kapea, siksi matto on 16-lankainen tai jopa alle.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Groovi
01.03.2009 21:01:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Et sinä opi, jos sulla on ennakkoon mielipide ilman kokemusta.
 
Minulla on noin 30 virveliä ja kaikenkaikkiaan niitä on mennyt ja tullut ehkä kymmenkertainen määrä. Kaikkien kanssa on tullut puuhattua ja virvelimatto on hiukan omalaatuinen juttu. Välillä toimii halpa tarvike hyvin ja välillä tuntuu siltä, että ei oikein löydy sopivaa mattoa.
 
Sitten vielä se snarebedi, jonka muoto ja syvyys vaihtelee. Maton leveys ei voi olla snarebedia leveämpi. Eli hiukan alle. Vanhoissa rummuissa bedi on usein kapea, siksi matto on 16-lankainen tai jopa alle.

 
Toki ensimmäinen kommenttini oli sarkasmia, vanhoja ludareita haukkuvia rummuttelijoita kun tältä palstalta tapaa niin kovin harvoin. Olen siis oppinut jotain matkan varrella?
 
Mutta olen maton valinnan suhteen kanssasi täysin samaa mieltä, sopiva löytyy ainoastaan kokeilemalla. Siihen ei auta kokemus tai 30 virvelin arsenaali hyllyssä.
 
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
Kailis
02.03.2009 00:44:08 (muokattu 02.03.2009 00:44:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On siinä tietyt kriteerit. Juurikin mattosyvennyksen leveys. Hyvä nyrkkisääntö on; maton leveys 2/3 syvennyksen leveydestä. Eli 10 senttiä leveä syvennys tarkoittaa n. 7 senttiä leveää mattoa. Kapeampi tietenkin voi olla. Sitten sen tietäminen miten lankamäärä vaikuttaa soundiin vaatii hieman kokemusta. Jotkut ovat sitä mieltä, että hitaammissa "ballad" tyyppisissä biiseissä käytettäisiin syvempää snarea ja leveämpää mattoa, kun taas nopeissa biiseissä matalampaa snarea ja kapeampaa mattoa vieläpä aika tiukalla. Mutta tapauskohtaisestihan ne on aina haettava. Jos on vaikkapa 10" syvä rokkitykki jota lyödään lujaa, en lähtisi 14-lankaisesta liikkeelle.
 
Jupi57
02.03.2009 00:44:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

henydrum:
Tuo Pöörlin C,D,I merkintä tulee seijarien kiinnitys"levystä"
C-mallissa pääty on kovera, jolloin keskimmäiset seijarit ovat löysemmällä/kauempana kalvoa.
D-mallissa pääty on kupera, jolloin keskimmäiset seijarit ovat lähempänä kalvoa/kireämmällä.
I-mallissa seijarit ovat yhtä tiukalla/lähellä kalvoa.

 
Mitä se on:
 
http://www.thomann.de/fi/pearl_s1420c_snare_teppich.htm
http://www.thomann.de/fi/pearl_s1420d_snare_teppich.htm
http://www.thomann.de/fi/pearl_s1420i_snare_teppich.htm
 
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Ruutikallo
02.03.2009 11:06:41 (muokattu 02.03.2009 11:07:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

henydrum:
Tuo Pöörlin C,D,I merkintä tulee seijarien kiinnitys"levystä"
C-mallissa pääty on kovera, jolloin
Pearlin mukaan keskimmäiset seijarit ovat löysemmällä/kauempana kalvoa.
D-mallissa pääty on kupera, jolloin Pearlin mukaan keskimmäiset seijarit ovat lähempänä kalvoa/kireämmällä.
I-mallissa seijarit ovat yhtä Pearlin mukaan tiukalla/lähellä kalvoa.
Jupi57: Mitä se on:
 
http://www.thomann.de/fi/pearl_s1420c_snare_teppich.htm
http://www.thomann.de/fi/pearl_s1420d_snare_teppich.htm
http://www.thomann.de/fi/pearl_s1420i_snare_teppich.htm

 
E. Lainailusähellystä, mutta mitä tarkoitit?
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com
Jupi57
02.03.2009 11:15:36 (muokattu 02.03.2009 11:19:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-kaupasta löytyi kuvien kera lisävalaistusta Pearlin matoista ja minkätyyppisiin virveleihin ovat tarkoitetut.
 
Rippikoulussa oli katekismuksessa tuollainen selitys osa;
Esim. 6. käsky ja Mitä se on...
Lainasin ideaa.
 
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
ModernClassic
04.03.2009 19:26:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin Premieriin(messinki 5,5)alkuperäisen (20-lankainen)tilalle Puresoundin
16-lankaisen ja tykkäsin notta saundi parani yllättävänkin paljon.
Lyhyempi,kuivempi,selkeempi tai sinne päin.
Tilasin Waccolta,toimitusaika 1 vrk,hinta 29,90 pk:een.
Kiitettävää.
 
Kääntyvää mutta taittumatonta komppia vuodesta -73
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «