Muusikoiden.net
08.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basari: 20 vai 22 tuumaa?
1 2 3 4
PjP
25.01.2007 00:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Kertokaapa mielipiteenne, kumpi on parempi 20 vai 22 tuumainen basari?
 
Onko soundi paljonkin erilainen? Mihin soundiseikkaan koko vaikuttaa?
Metal-soundit saa nyt unohtaa, en tule sellaista basarisoundia tarvitsemaan..
Pienempi on vissiin helpompi roudata jos liikuttelee rumpuja paljon?
Kumpi käytetympi/parempi äänityskäytössä?
Vaikuttaako materiaali yhtä paljon kuin snaressa?
Kalvot tietty vaikuttaa ja demppi. PowerStroke3 lienee tällä hetkellä yksi käytetyimmistä?
 
Ja vielä: mikä on se paras basari?
(rumpuvertailun mukaan munaa löytyy Sonorin ja Premieren basareista)
 
Kun tuo snare-puoli on nyt kunnossa ja tietoa tuli tältä sivustolta erittäin mukavasti, päätin, että selvitelläämpä nyt tämä basaripolitiikka kuntoon kanssa.
 
-n
 
Kiitos kaikille veikkaukseen osallistuville!!
 
Akahito
25.01.2007 01:49:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Kertokaapa mielipiteenne, kumpi on parempi 20 vai 22 tuumainen basari?
 
Onko soundi paljonkin erilainen? Mihin soundiseikkaan koko vaikuttaa?
Metal-soundit saa nyt unohtaa, en tule sellaista basarisoundia tarvitsemaan..
Pienempi on vissiin helpompi roudata jos liikuttelee rumpuja paljon?
Kumpi käytetympi/parempi äänityskäytössä?
Vaikuttaako materiaali yhtä paljon kuin snaressa?
Kalvot tietty vaikuttaa ja demppi. PowerStroke3 lienee tällä hetkellä yksi käytetyimmistä?
 
Ja vielä: mikä on se paras basari?
(rumpuvertailun mukaan munaa löytyy Sonorin ja Premieren basareista)
 
Kun tuo snare-puoli on nyt kunnossa ja tietoa tuli tältä sivustolta erittäin mukavasti, päätin, että selvitelläämpä nyt tämä basaripolitiikka kuntoon kanssa.
 
-n
 
Kiitos kaikille veikkaukseen osallistuville!!

 
24" tai suurempi. ;)
 
Aika vaikea valita noiden kahden koon välillä yleisesti - monet vanhat 22x14" basarit mitä olen testannut on olleet jumalaisen hyväsaundisia; tuon syvyisiä 22" basareita ei nykypäivänä liiemmin harrasteta. 22":n tatsista en ole koskaan tykännyt yhtä paljon, kuin 20":n tai 24":n.
 
Koko vaikuttaa niin viritysalaan, soittotuntumaan kuin asettelumukavuuteen. Itse vaikka pidän suurien basarien saundista, käytän kuitenkin 20" basaria suurilta osin siksi, että se helpottaa asettelua ja keikkaroudausta paljon. Äänitystilanteessa riippuu paljon siitä, mitä haetaan. Jos halutaan isoa, soivaa ja koko tilan täyttävää ääntä, isompi basari tulee kyseeseen. Mutta tällöin myös on osattava hyödyntää se akustinen isous ja ottaa tilaääni haltuun. Jos äänitystilanteessa settiin laitetaan vain lähimikitys, lienee parempi että basari soi aika vähän, ja tämähän on helppo saavuttaa pienellä basarilla. Sitä sointia saa lähimikityksellä hallittua jälkikäteen erinäisillä konsteilla, mutta soundista tulee tällöin todella kliini ja studioteknisen kuuloinen, mikä kyllä toimii useimmissa tuotoksissa ihan hyvin. Mutta jos pitää elävämmästä ja läsnäolevammasta soundista, kannattaa vakavissaan harkita tilamikityksen laajempaa hyödyntämistä, sekä hakea basarista sellainen akustinen soundi siinä tilassa jossa äänität, jollaisena sen haluat nauhallekin. Tällöin myös bassorummun etukalvo kannattaa IMO jättää rei'ittämättä.
 
Olen itse todennut Powestroke 3:n olevan yksinkertaisesti monikäyttöisin ja oivallisin ratkaisu nykypäivän sovelluksiin. Johonkin vintaakkelibasariin en välttämättä laittaisi powerstrokea, sillä ne on aikanaan tehtykin toimimaan eri tavalla, kuin nykyään tehdään. Nykyäänhän vähän joka basarissa tulee vakiona mukana jotkut versiot Powerstroke 3:sta molemmin puolin. Siitä, kuka tekee jytkyimmät basarit nykyään, on paha mennä keskustelemaan... Kaikilla rumpumerkeillä on se oma koukkunsa ja soinnissa on aika isojakin eroja, mutta kaikista saa tavalla tai toisella saman soundin. Kun vierekkäin pistää basareita eri firmoilta samoilla kalvoilla samassa vireessä, saadaan silti vain selville mikä basari on jytkyin siinä vireessä ja sillä kalvoyhdistelmällä. Mutta vaihtamalla kalvotyyppejä ja virittämällä eri tavoin, saadaan jokaisesta silti varmasti samankaltaiset ominaisuudet esiin; toisista vain helpommin kuin toisista.
 
DW:n basareita on monet kehuneet muhkeimmiksi, mitä maa päällään kantaa. Toisaalta myös vanhat Ludwigin bassorummut herättää aisteja eräillä. Pearlin soundi on aina ollut varsin atakkipainotteinen, jonka joku voisi tulkita myös jytkyksi. Premieriä taas kuvaillaan pehmeämpisaundiseksi ja tasapainoisemmaksi, mutta omastani sain juuri huikean jysäyksen kun laitoin molemmin puolin coated Powestroke 3:n ja viritin suht' kireälle. Etc...
 
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?" http://paiste-only.com/phpBB2/
HeavyMachinery
25.01.2007 03:31:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

24" tai suurempi. ;)
 
DW:n basareita on monet kehuneet muhkeimmiksi, mitä maa päällään kantaa. omastani sain juuri huikean jysäyksen kun laitoin molemmin puolin coated Powestroke 3:n ja viritin suht' kireälle. Etc...

 
Yhdynlauseeseen.... 24x18 DW löytyy omasta takaa
 
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
Narcosynthesis
25.01.2007 08:33:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellänikin on 24X18, mutta sitä on äärimmäisen nihkeä roudata, vaikka soundi onkin mainio! Siksipä olenkin ostelemassa pikkusettiä pikkukeikoille ja säästän monsteria sitten isommille...Periaatteessa kuitenkin pienikin basari voi kuulostaa isolta ja jytäkältä, kyse on enemmänkin rummun laadusta ja materiaalista kuin koosta. Ja ainahan voi ostaa basarin eteen sellaisen (ainakin DW:n valmistaman) lisäputken, joka lisää kunnolla mätkyä soundiin.
 
...eli testaa molempia kokoja haluamastasi/tavoittelemastasi malli-hintaluokasta ja mieti, mistä diggailet eniten!
 
hollmi-5
25.01.2007 08:36:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pitänyt eniten 22" bassorummuista. Suosikkisyvyytenä 17- tai 16", mutta 14" syvissäkin on oikein hyviä yksilöitä ollut monia. 20" bassorummuissa moni pitää 18" syviä parhaina. Itselleni tulee sellainen hienoinen"viemäriputkeen huutamisen" fiilis. Ikään kuin aivan snadi tärykaiku, joka syntyy pidemmästä pukesta.
 
Eikä mitenkään voi tuumakoon perusteella pitää toista parempana. Jotkut bassorummut ovat täsmälleen samoilla mitoilla loistavia, toiset ihan tumppuja.
 
Jos tykkää setata rummut niin, että tomit ovat matalalla, on 20" bd helpompi tapaus.
 
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
PjP
25.01.2007 10:38:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

24" tai suurempi. ;)
 
22":n tatsista en ole koskaan tykännyt yhtä paljon, kuin 20":n tai 24":n.
 
Koko vaikuttaa niin viritysalaan, soittotuntumaan kuin asettelumukavuuteen. Itse vaikka pidän suurien basarien saundista, käytän kuitenkin 20" basaria...
 
...mutta soundista tulee tällöin todella kliini ja studioteknisen kuuloinen, mikä kyllä toimii useimmissa tuotoksissa ihan hyvin. Mutta jos pitää elävämmästä ja läsnäolevammasta soundista, kannattaa vakavissaan harkita tilamikityksen laajempaa hyödyntämistä, ...
...Tällöin myös bassorummun etukalvo kannattaa IMO jättää rei'ittämättä.
 
Olen itse todennut Powestroke 3:n olevan yksinkertaisesti monikäyttöisin ja oivallisin ratkaisu nykypäivän sovelluksiin.
 
Siitä, kuka tekee jytkyimmät basarit nykyään, on paha mennä keskustelemaan... Kaikilla rumpumerkeillä on se oma koukkunsa ja soinnissa on aika isojakin eroja, mutta kaikista saa tavalla tai toisella saman soundin.
 
... toisista vain helpommin kuin toisista.
 
DW:n basareita on monet kehuneet muhkeimmiksi, mitä maa päällään kantaa. Toisaalta myös vanhat Ludwigin bassorummut herättää aisteja eräillä. Pearlin soundi on aina ollut varsin atakkipainotteinen, jonka joku voisi tulkita myös jytkyksi. Premieriä taas kuvaillaan pehmeämpisaundiseksi ja tasapainoisemmaksi, mutta omastani sain juuri huikean jysäyksen kun laitoin molemmin puolin coated Powestroke 3:n ja viritin suht' kireälle. Etc...

 
Kiitoksia hyvistä ajatuksista. Näitä kelpaa reflektoida!
Vierastan tällä hetkellä ajatusta 24 tuumaisesta.. Onko muuten kukaan käyttänyt tätä kokoa studiossa ja onko siitä saatu asiallista ääntä nauhalle?
 
Miten kuvailisit tarkemmin 20 ja 22 tuumaisten tatsieroa?
 
"Kliininen" ja "studiotekninen" kuulostavat kyllä aika huonoilta ominaisuuksilta sen tyyppisessä musassa, jota äänitän ja haluan soittaa. :)
Kyllä olen ajatellut käyttää sekä lähimikitystä että tilamikitystä.
En ainakaan aluksi uskalla lähteä ostamaan reiätöntä etukalvoa! Kuitenkin koen aluksi tärkeäksi pystyä kokeilemaan basarin mikitystä sisältäkin.
 
Meidän ei siis kannattenekaan yrittää vastata kysymykseen: mikä merkki tekee ylipäätään jytkyimmät basarit, vaan keskustella asiasta esim. tyyliin, mikä on jytkyin basari luokassa EX, Superstar, 2007/3007, Stage Custom, Cabria ja mikä on jytkyin sarjassa näitä kalliimmat basarit. :)
 
Mutta mielellään kuulisin tarkemmin, mitä koukkuja eri valmistajilla on?
Ja soinnin eroista olen erityisen halukas kuulemaan kokemuksia!?`
Ja totta on se, että mieluummin ostaa sen basarin, josta saa sen hyvän soundin helpommin.
 
DW:t menevät yli budjetin tällä hetkellä, mutta hyvä tietää, että monet ovat sitä mieltä, että siinä olisi hyvä ostos. (ne myös näyttävät hyviltä)
Minä esim. olen ajatellut tuon Pearlin kohdalla juuri noin ja olen tykännyt soundista.
Kyllä sitä tanakaksi mielestäni voi kuvailla. Kait se atakki on hyvä asia. Luulisi tuovan erottelevuutta soundiin? Toisaalta vierastan liikaa napsetta, jota monet miksaajat yrittävät tuoda kovasti pintaan jotta "erottelevuus" paranisi,,, kyllä basarin pitää kuulostaa silti basarilta!! :D
 
Kertoisitko vielä tarkemmin mikä Premier sinulla on ja oletko äänittänyt sitä ja ollaanko äänitettyyn soundiin oltu tyytyväisiä?
 
Mielenkiintoistu muuten, että mainitsit, että sait hyvän soundin aika tiukilla kalvovirityksillä. Yleensä kuulee, että basarin kalvot ovat lähes kuprulla??
 
Tindrum
25.01.2007 10:55:17 (muokattu 25.01.2007 11:28:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän ei siis kannattenekaan yrittää vastata kysymykseen: mikä merkki tekee ylipäätään jytkyimmät basarit, vaan keskustella asiasta esim. tyyliin, mikä on jytkyin basari luokassa EX, Superstar, 2007/3007, Stage Custom, Cabria ja mikä on jytkyin sarjassa näitä kalliimmat basarit. :)
 
Tuossa luokassa on kaikilla jollain tavalla "jytky" saundi. Mutta mikä on "jytky"? Ihmiset kuulevat asioita niin eri tavalla. Myös kalvot, viritykset ja tila vaikuttavat. Kuten todettu.
Veikkaisin, että tästä luokasta ei voi antaa yksiselitteistä vastausta kysymykseen "jytkyimmästä" basarista. Toisaalta, niissä kaikissa on varmasti "jytkyä", kunhan kalvot ja vireet ovat kohdillaan. Ko. tilassa.
Puu on puuta. Vanhaa vaahteraa, suomalaista koivua, afrikkalaista mahonkia jne. Niissä kaikissa on ko. puulajille ominainen saundi. Mutta moni muukin asia vaikuttaa rummun saundiin - valmistusmenetelmä, puun kovuus, viilujen lukumäärä, rummun pyöreys, reunaviisteet, soul-ringit jne jne... loputon lista muuttujia. Joita voi vielä sekoittaa keskenään.
 
Ehdotus 1. Käy kaupoissa kokeilemassa mahdollisimman monia bassareita. Tee sitten päätös oman korvasi mukaan, sillä absoluuttista totuutta asiaan ei ole.
 
Ehdotus 2. Tilaa Tempuksen lasi- tai hiilikuituinen setti, eikä sinun tarvitse enää koskaan miettiä onko se bassari "jytky". Se on kuin paras puurumpu koskaan. Steroideilla buustattuna.
; ) (kirjoittaja on puolueellinen - jäävätkää viimeinen kommentti)
 
Ai niin. Sinuna en pelkäisi noita studiosessioita. 18" basuunasta kaivetaan studiossa tarvittaessa vaikka maata järisyttävä saundi. Se on livenä (etenkin back-line keikoilla) missä jyvät erotellaan akanoista.
 
m© Tiina Lymi on ihana.
Epämuusikko
25.01.2007 11:01:00 (muokattu 25.01.2007 11:01:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sunisen kommenttia odotellessa vastaan: monipuolisuudeltaan, ergonomialtaan ja roudattavuudeltaan 20". Mutta jos on millä mällätä ja eri musatyylejä missä kahlata, bonuksena vielä farmariauto ja paljon varastotilaa, niin Kepa-ratkaisu: samaa settiä basarit 18", 20", 22" ja 24", sieltä tarpeen mukaan valkaten.... :)
 
Grooving hard or hardly grooving. Bustard #1
PjP
25.01.2007 11:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin Kepa-ratkaisu: samaa settiä basarit 18", 20", 22" ja 24", sieltä tarpeen mukaan valkaten.... :)
 
:D :D :D
Mahtais olla äänimies ymmällään, kun kaartais pakulla keikkapaikalle ja avais takakontin, jossa olis kauniissa rivissä neljä erikokoista bassaria ja kysyis vaan pokalla, että mitä kokoa pistetään. ;D
 
Tietty aina parempi, jos jokaisesta olis vielä erikseen reiällisellä ja reiättömällä resokalvolla varustettu versio! Heh!
 
PjP
25.01.2007 11:32:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdotus 1. Käy kaupoissa kokeilemassa mahdollisimman monia bassareita. Tee sitten päätös oman korvasi mukaan, sillä absoluuttista totuutta asiaan ei ole.
 
18" basuunasta kaivetaan studiossa tarvittaessa vaikka maata järisyttävä saundi. Se on livenä (etenkin back-line keikoilla) missä jyvät erotellaan akanoista.

 
Tuo kauppakierros tulee mun kaupantekotaktiikassa vasta sen jälkeen, kun on kaikki mahdollinen tieto haalittu kasaan, kysytty n. 100 asiantuntijalta, keskusteltu asiasta ummet ja lammet ja kartoitettu koko maailman basaritarjonta ja taulukoitu ne basarit tiettyjen tiukkojen kriteerien perusteella kauniiseen taulukkoon. :D :D :D
 
Mutta oikeesti: tykkään keskustella asioista ja kysyä kokeneempien mielipiteitä ennen kuin menen kauppaan ja ihastun ensimmäiseen basariin ja vasta kotona ryhdyn selvittämään, että minkäs merkkinän tämä olikaan ja mistä puusta tehty ja mitäs tämä nyt sitten kustansikaan.... Vaikka loppujenlopuksi vain yksi asia merkitsee: Hjywä Saundi! :)
 
Kuulee aina väitettävän tuota, että kyllä siellä studiossa sitten tehdään vaikka 12 tuumaisesta basarista maailman jytyin saundi, mutta itse kannatan äänittämisessä sitä koulukuntaa, joka satsaa lähtösoundeihin mahdollisimman paljon. Mun mielestä lähtösoundin tulisi olla mietitty tarkkaan ja kuvastaa bändin näkemystä soundistaan. Tyhmää mennä studioon ja antaa miksaajan tehdä levylle ne soundit jotka hänen mielestään on hyvät (ja genreen / bändille ominaiset)...
Jos lähtösoundi on syvältä, niin ei sitä millään etuasteilla, kompuroilla, eq:lla, geiteillä, kaiuilla, mikeillä pelasteta (triggaamalla ehkä!! ;D).
 
DrmBug
25.01.2007 11:42:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa muuten vilkuilla tuota Saksan Ebaytä (www.ebay.de). Sieltä saattaa tehdä löytöjä. Juuri pari päivää sitten oli DW:n 20x16" basari 600€. Ei mikään älytön hinta.
 
Mielestäni paras basarisoundi noissa keskikastin seteissä on ollut Stage Customissa...
 
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
miän vain
25.01.2007 12:00:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ikinä oikein päässyt selville kumpi on parempi, 20 vai 22. Tai mikä merkki on paras. Tavallaan kaikki on hyvää ja kyse on vaan siitä, millaista soundia ollaan hakemassa.
 
14" syvyisissä basareissa tuntuu olevan jotain maagista, ainakin mulle. Toimii joka kerta. Syynsäkin siihen varmaan on, ei vähiten se, että tuonkokoiset rummut ovat yleisimmin vähän vanhempia ja laadukkaammista sarjoista. Jokatapauksessa ainakin helppoja roudattavia, mahtuvat sivuttain myös henkilöauton takaovesta.
 
24" basarin äänittämisestä oli puhetta, että toimiiko. Ainakin meillä toimi.
HeavyMachinery
25.01.2007 13:22:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studion ajattelun kannalta menee suunnilleen näin.
 
Pieni basari :
+ vähän vuotoa
+ helppo Muokata soundia tai vaihtaa vaikka sampleen.
+ vie vähemmän tilaa varastointii
+ soveltuu helpommin settauksen kannalta kenelle vaan
+ Menee vaikka turska hevissä
 
- Tila soundi vaisu joten luontainen botne huono.
- Pieni soundi = iso prosessoitu soundi
- Botnesta tulee helposti "löysä"
- Ei katu uskottava studio kuvissa :)
 
Iso basari
+ Iso soundi tilassa
+ Botne on alhaallakin kiinteä
+ Botne on luonnollinen
+ Katu uskottava studiokuvissa :)
 
- Vie tilaa paljon
- Ei sovi kaikille tatsin ja korkeuden takia
- Iso vuoto jos tekee jotain trikkeri heviä
 
Mutta ison pointti on se että paska basari on paska ja hyvä on hyvä. Kun ostat sellaisen Medium paksun koko vaahtera basarin kokoa 22 ,syvyys sen mukaan miten herkän haluat, niin et pahasti mene metsään. 22 On kompromissi kaikesta hyvällä basarilla saat virittelemällä melkein mitä soundia vaan.
 
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
PjP
25.01.2007 13:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta ison pointti on se että paska basari on paska ja hyvä on hyvä. Kun ostat sellaisen Medium paksun koko vaahtera basarin kokoa 22 ,syvyys sen mukaan miten herkän haluat, niin et pahasti mene metsään. 22 On kompromissi kaikesta hyvällä basarilla saat virittelemällä melkein mitä soundia vaan.
 
Osuvia huomioita tuosta stutio-ajattelusta.
 
Mikäs on tarkkaan ottaen tuo "Medium paksu"?
 
Miten tuo syvyys vaikuttaa herkkyyteen?
 
Miksi nykyään ei paljoa näe nuita 14" syviä basareita uusina?
 
Uskaltaako joku sanoa, mikä korvinkuultava ero on vaahtera ja koivu basarissa?
 
Hyviä kommentteja senkun satelee! Kiitos & tahtoo lisää! :D
 
PjP
25.01.2007 13:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ikinä oikein päässyt selville kumpi on parempi, 20 vai 22. Tai mikä merkki on paras. Tavallaan kaikki on hyvää ja kyse on vaan siitä, millaista soundia ollaan hakemassa.
 
14" syvyisissä basareissa tuntuu olevan jotain maagista, ainakin mulle. Toimii joka kerta.
 
24" basarin äänittämisestä oli puhetta, että toimiiko. Ainakin meillä toimi.

 
No jos minulta kysytään millaista soundia ollaan hakemassa, niin se on soul, r'n'b, hip hop, groove -linjaa.
Eli basari saa kuulua ja tuntua. Se saa olla stereokuvassa melko leveäkin (ei tarvi olla muiden soitinten takana pikku napsuna). Soundissa munaa, pyöreyttä mutta toisinaan tarvitaan myös sopivasti erottelua, jotta tiheämpi-iskuiset kompit toimivat.
 
Tässä musassa usein basari on varsin keskeinenkin elementti, josta koko biisin groove voi paljonkin riippua. Siksi basarisaundikin on niin tärkeä asia.
 
Hyviä huomioita nuista tuumista: 14 & 24.
 
Ja vielä: se että yhdestä ja samasta basarista saa useita käyttökelpoisia erilaisia saundeja on iso iso plussa. (tässä tarkoituksessa siis 22 on paras? ja 20 ihan ok?)
 
Ernesti
25.01.2007 17:23:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ihan mukavasti on stage customin basari potkinu.. kalvoilla voi pelata niin mahdottoman paljon. itsellä tällä hetkellä kiinni powerstroke3 mutta coated ambassador siihen seuraavaksi tulee. Tenhusen Pasilta tarttunut tuo ambassador-homma!:)
ja eräällä baarikeikalla miksaaja kaivoi sellaisen hevinapsun että ihan yökötti. en jaksanut puuttua.
 
Traditional grip!!
HeavyMachinery
25.01.2007 17:41:00 (muokattu 25.01.2007 17:44:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos minulta kysytään millaista soundia ollaan hakemassa, niin se on soul, r'n'b, hip hop, groove -linjaa.
Eli basari saa kuulua ja tuntua. Se saa olla stereokuvassa melko leveäkin (ei tarvi olla muiden soitinten takana pikku napsuna). Soundissa munaa, pyöreyttä mutta toisinaan tarvitaan myös sopivasti erottelua, jotta tiheämpi-iskuiset kompit toimivat.
 
Tässä musassa usein basari on varsin keskeinenkin elementti, josta koko biisin groove voi paljonkin riippua. Siksi basarisaundikin on niin tärkeä asia.
 
Hyviä huomioita nuista tuumista: 14 & 24

 
Mulla on 24x18 ja oon soittanut rinna 24x14 suurin ero oli sen syvämmän muhkeampi soundi, mutta syvässä on myös kovempi volyymi....
 

Ja vielä: se että yhdestä ja samasta basarista saa useita käyttökelpoisia erilaisia saundeja on iso iso plussa. (tässä tarkoituksessa siis 22 on paras? ja 20 ihan ok?)

 
22x17-18 osta tuollainen saat varmaan parhaan...
 
Mikäs on tarkkaan ottaen tuo "Medium paksu"?
 
Mediumi tarkoittaa sitä että runko vahvuus on about 7-9 mm sillä on laajin vire skaala.

Miten tuo syvyys vaikuttaa herkkyyteen?
 
Syvemmässä on enemmän ilmaa liikutettavana eli tarvii enemmän voimaa = ei niin herkkä..
 
Miksi nykyään ei paljoa näe nuita 14" syviä basareita uusina?
 
Olisi varmaan tehty syviä jo aikoinaan mutta muotitekniikka ei antanut periksi niin kuin nyt :D
 
Kyllä huippu merkeistä esim. DW saa 14" syviä...

Uskaltaako joku sanoa, mikä korvinkuultava ero on vaahtera ja koivu basarissa?
Koivussa on tiukempi attakki , vaahteran soundi on yleisesti pehmeämpi.
 
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
hollmi-5
25.01.2007 18:35:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi varmaan tehty syviä jo aikoinaan mutta muotitekniikka ei antanut periksi niin kuin nyt :D Kyllä niitä syvempiä tehtiin jo kauan aikaa sitten. Rumpalit halusivat matalampia käytännön syistä. Mick Fleetwoodilla ja Cozy Powlllilla oli 70-luvulla 26"x20" bassorummut Ludwigeissaan. Ja roudarit ;-)
 
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
markkuliini
25.01.2007 20:35:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syvemmän bassarin yksi ominaisuus on myös pidempi sointi, joka tarkoittaa joskus sellaistä ärsyttävää juttua että soundia ei meinaa saada kasaan ja se on vähän epämääräinen. Esim. soul- ja funk-hommiin ottaisin vähän lyhyemmän rummun. Esim. 22" x 16" on mun mielestä hyvä kompromissi. Nuo 18" syvät on vähän yksipuolisia mun mielestä. Rokkihommiin toimii toki kuin nyrkki silmään.
 
passe
25.01.2007 21:07:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. 22" x 16" on mun mielestä hyvä kompromissi. Nuo 18" syvät on vähän yksipuolisia mun mielestä. Rokkihommiin toimii toki kuin nyrkki silmään.
 
Onko minkä verran 22x18":sista kokemusta studio puolella? Onko niitä vaikeampi kesyttää sielläkin?
 
Sometimes more is more
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti