Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kapuloiden "esikäsittely"
1 2 3 4
passe
20.06.2011 01:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Mä vaan uskon että kovaa soitto/luja volume saadaan aikaan lyöntitekniikalla, eikä voimalla. Eli lujaa voi soittaa ihan hyvin hajoittamatta kamoja.
 
Näinhän se Strömsössä menee:) Ei mulla kamat hajoa, mutta kapuloita välillä menee. Se lyöntitekniikan treenaaminen tuolle tasolle josta (uskoakseni) puhut vaatii kuitenkin aika paljon päditystä. Amatööri ja arjen priorisoinnit..
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
markkuliini
20.06.2011 01:19:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Kun puhut tekniikasta, tarkoittanet sitä että keppi tekee itse liikkeen otteen ollessa rento. Eli keppiä ei pakoteta osumakohtaansa edemmäs. Näin mäkin teen. Silti väittäisin, että silloin kun halutaan enemmän volaa, tarvitaan myös kepin alkuvaiheessa enemmän energiaa, joka taas kyllä kepin osuessa kanttiin aiheuttaa vaurioita ja jopa katkeamisen. Ethän säkään siinä lyönnin lopussa jarruta?
 
Juuri tuota tarkoitan. Mutta tuo voiman/kapulan läpi lyöminen ei ole ollenkaan on/off-juttu. Eli se siis ei mene niin, että joko lyö läpi 100% tai antaa pompata 100%. Suurin osa rumpaleista operoi tuossa välillä, eli hallitsee homman enemmän tai vähemmän. Mutta ei juuri kukaan hallitse tuota täydellisesti.
Totta kai kapulan kestävyydessä tulee raja vastaan jossain vaiheessa, mutta mä väitän että siihen on meillä vielä matkaa ja että kapuloiden katkeilu/känsien syntyminen/kalvojen lommoutuminen johtuu 99,9% kapulan puristamisesta iskuhetkellä. Ja se ei ole niin mustavalkoista, että joko puristaa/ei purista, vaan hieman katkeamisia jne. tarkoittaa pientä puristusta otteessa ja niin pois päin.
 
Ja mitä siis on kovaa soittaminen? Jos se on sitä, että lyödään voimalla, niin ei, mä en soita kovaa. Mutta kyllä mä saan rummuista kapukaa vahingoittamatta lujemman volumen mitä moni muu. Kyse on mahdollisimman tehokkaasta voimansiirrosta. Vrt. Bruce Leen 5 inch punch. :)
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
20.06.2011 01:22:08 (muokattu 20.06.2011 01:24:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo. Voi tänkin asian mystifioida. Kyse ei ole mistään sixtolitriplesec-tekniikasta, vaan ihan yksittäisen iskun anatomiasta. Mutta toki jos keppejä katkeilee kandee tarkistaa a) lyöntitekniikka b) millaisia keppejä käyttää. Hyvälläkään tekniikalla kepit ei säily ehjinä jos ne on ihan huttua.
 
Siis passelle tämä.
 
LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne.
markkuliini
20.06.2011 01:28:53 (muokattu 20.06.2011 01:36:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: No joo. Voi tänkin asian mystifioida. Kyse ei ole mistään sixtolitriplesec-tekniikasta, vaan ihan yksittäisen iskun anatomiasta.
 
Jep. Ei oo mitään rakettitiedettä tämä.
 
Edit: Mut joo, vaikka mun tekniikka onkin mitä on eli uitun kaukana täydellisestä, niin mä oon samaa natsi-koulukuntaa kuin Buddy Rich ja Jojo Mayer. Eli jos tulee känsiä, katkeaa kapuloita tai lommoutuu kalvoja niin tekniikassa on vika. Eikä siinä mitään, soittaa saa miten haluaa. Mutta "menee rikki kun vedän niin kovalla volumella" ei mee mulla läpi. Pitäis pystyä myöntämään että kamat hajoaa koska on vajaavainen lyöntitekniikka.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
20.06.2011 01:35:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Jep. Ei oo mitään rakettitiedettä tämä.
 
Toisin kuin ONE inch punch =D
 
LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne.
markkuliini
20.06.2011 01:37:52 (muokattu 20.06.2011 01:38:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Toisin kuin ONE inch punch =D
 
No sehän se oli. Se on vielä kovempi. :D
Sentit ja tuumat, vähän vaikeita erottaa...
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
passe
20.06.2011 23:15:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Hyvälläkään tekniikalla kepit ei säily ehjinä jos ne on ihan huttua.
 
Taidan olla vähän sellainen rajatapaus, jolla nimenomaan tämä ilmiö korostuu. Aina välillä tulee napattua kourallinen halpiskapuloita matkaan, halvalla kun saa. Ne ovat minun käytössäni kuitenkin useimmiten aika paperisilppuritavaraa. Sen sijaan kunnon Vic Firthit kestävät yleensä todella pitkään.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
hollmi-5
22.06.2011 12:03:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Joopa. Aika kovatkin rumpalit katkoo keppejään että en mä tätä nyt minään itseisarvona pitäis. Ja mikä on markkuliinin hyvinkin lujaa soitto?
 
Pari keikkaa katsoneena: Markkuliini lyö reilusti, mutta koska kapula on oikein kädessä, käden paino ei seuraa lyönnin loppuun ja pomppu poimitaan, ei kapula katkea tai muutenkaan kalvot tai pellit hajoile.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
hollmi-5
22.06.2011 12:08:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Mut joo, vaikka mun tekniikka onkin mitä on eli uitun kaukana täydellisestä, niin mä oon samaa natsi-koulukuntaa kuin Buddy Rich ja Jojo Mayer. Eli jos tulee känsiä, katkeaa kapuloita tai lommoutuu kalvoja niin tekniikassa on vika. Eikä siinä mitään, soittaa saa miten haluaa. Mutta "menee rikki kun vedän niin kovalla volumella" ei mee mulla läpi. Pitäis pystyä myöntämään että kamat hajoaa koska on vajaavainen lyöntitekniikka.
 
Mites se nyt noin? Mulla on mielestäni melko hyvä tekniikka. Ja silti se on paljon huonompi, kuin sinulla ;)
 
Lyönnin laatuun ei juurikaan osata itse kiinnittää tarpeeksi huomiota. Kapulan pitäminen kädessä on periaatteessa helppoa, mutta ei monikaan osaa pitää kapulaa "oikein".
 
Perusrumpalilla loppuu melko nopeasti mielenkiinto kapulatekniikan treenaamiseen. Paljon enemmään hierotaan 200 bpm-tuplapassaritekniikkaa.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Jaska
22.06.2011 12:18:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kettusen Kepa kehotti mua tarkkailemaan Bonhamia, että miten kapula poimitaan iskun jälkeen takaisin. Mut eiks nuo molemmat oo jotain aika amatööriäijiä, et tuskin jaksan seurailla Bonhamia sen enempää kun kuunnella Kettusta.
 
Sitäpaitsi, eikös sillon mene jo aika huonosti jos joutuu joka iskun jälkeen poimimaan kapuloita takaisin...
 
Vallu-Veke
22.06.2011 13:14:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: ... Sen sijaan kunnon Vic Firthit kestävät yleensä todella pitkään.
 
Mun käytössä Vic Firthit alkaa tipin alapuolelta, siitä kaulaosasta työntämään palkeenkieliä. Ne on sitten täynnä törröttäviä palkeenkieliä silleen viuhkamaisesti. Taman kepit, Wincentit ja Balbexit kuluu silleen hyvin pieni lastu kerrallaan, ettei niihin jää mitään törröttäviä lastuja sojottamaan. Ne vaan kuluu sitten niin ohueksi, että pitää vaihtaa, kun on yläpäästä niin kevyet. Vic Firthit jäi pois, kun en tykkää niistä törröttävistä lastuista. En tiedä sitten, lyönkö jotenkin pervossa kulmassa zymbaaleihin :)
 
PS. Mika vois laittaa jonku linkin kapulatekniikasta, josta selviäis idea näin vähän alemmalla lauteella vihdotetullekkin :)
Katselin muuten just Bonhamia tubesta. Se on niin nopea ja lyhyt liiketapahtuma, että en juuri Bonhamin ideasta pääse kärrylle. On kait niin lyhyt ja samalla äärettömän ruoskamainen liike, että siitä se kuuluisa poweri? Äkkiä näyttää aika tavanomaiselta, mutta pakkohan siinä olla se jokin. Ehkä se vaatii vuosia oivaltaa, niiden pienten hienosäätöjen vaikutukset.... Kepa tästä minullekkin kertoi yks päivä klinikallaan, niin aloin pohtimaan asiaa. Hänhän lyö silleen ruoskamaisesti. Takaa päin näyttää kuin hän istuis pilkillä ja kokoajan nyppäis sitä pilkkiä... Näin hänen muusikkotoverinsa oli kuulemma hänelle sanonut :)
 
kincy
22.06.2011 18:02:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Jep. Ei oo mitään rakettitiedettä tämä.
 
Edit: Mut joo, vaikka mun tekniikka onkin mitä on eli uitun kaukana täydellisestä, niin mä oon samaa natsi-koulukuntaa kuin Buddy Rich ja Jojo Mayer. Eli jos tulee känsiä, katkeaa kapuloita tai lommoutuu kalvoja niin tekniikassa on vika. Eikä siinä mitään, soittaa saa miten haluaa. Mutta "menee rikki kun vedän niin kovalla volumella" ei mee mulla läpi. Pitäis pystyä myöntämään että kamat hajoaa koska on vajaavainen lyöntitekniikka.

 
Oon kyllä samaa mieltä. Ite kuulun tähän metallimäiskintäryhmään, mutta en silti todellakaan allekirjoita tuota väitettä, että kamat särkyy siksi kun soitetaan kovaa. Uskaltaisin väittää omaavani sen verran kokemusta metallirummuttamisesta, että lujaa soitetaan tekniikalla, ei todellakaan voimalla. Jos menee tavaraa paskaksi, soittipa millaista musiikkia tahansa, on silloin tekniikassa vikaa.
 
Kailis
22.06.2011 19:28:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham muuten rikkoi kapuloita keikoilla.
 
LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne.
Nottis
23.06.2011 23:11:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Bonham muuten rikkoi kapuloita keikoilla.
 
Mut se olikin ihan paska soittaam...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «