Muusikoiden.net
04.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Perkussioista kysymys!
1
friend
19.09.2005 00:10:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi monilla perkussiasoittajilla on teipatut sormet? ja mitkä sormet kannattaa teipata ja miksi?
Vielä sellainenkin kysymys että millä kädet osalla tai sormen osalla esim. conga rumpuja lyödään, vai onko se vain makuasia?
Voiko liiasta kovasta perkussioinnista tulla vammoja käteen?
Apua??
Thanks!!

welho
19.09.2005 09:47:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi monilla perkussiasoittajilla on teipatut sormet? ja mitkä sormet kannattaa teipata ja miksi?
Vielä sellainenkin kysymys että millä kädet osalla tai sormen osalla esim. conga rumpuja lyödään, vai onko se vain makuasia?
Voiko liiasta kovasta perkussioinnista tulla vammoja käteen?
Apua??
Thanks!!

Sormia on teippailtu just rakkojen, hiertymien ja kipeiden kohtien takia! Teippiä sinne missä iho ei kestä.

Perkussioilla on tosi helppo saada paikat rikki jos ei oo tekniikka hallussa. Kovvoo hommoo!!

Congan soittossa käytetään monia eri käden osia ja tekniikoita. Saa joku kertoa enemmän joka siitä oikeesti tietää!

Mä oon joskus vaan katellu kun isot pojat vetää ja koittanut sitten lääppiä samalla lailla:) Eihän siitä mitään meinaa tulla, mutta välillä hauskaa vaihtelua setin soittoon!

Ennemmän, Nopiempaa, Lujempata!!
Jarkko Laiho
21.09.2005 11:42:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä oikea soittotekniikka on tärkeää. Ei tule ongelmia sitten väärän soittoasennon/tekniikan aiheuttamista rasituksista ym. sellaisesta. Kirjastosta löytyy varmaan kirjoja ja videoita, mutta mikään ei voita hyvää opettajaa.

Minulla on ollut onni ja kunnia päästä intialaisen tabla mestari Ustad Shabbir Nisarin (legendaarisen Ustad Shaik Dawoodin poika, www.tablaustaddawood.com)oppilaaksi. Minulla oli lähes kaikki mahdollinen opetusmateriaali, mitä aiheesta löytyy. Sitten kun opetus alkoi, niin tekniikkaa paranneltiin vielä kovalla kädellä. Tekniikka varsinkin tablalla on erittäin vaikea (mielestäni mahdoton) oppia ilman hyvää opettajaa. Sitten kun hän antoi minulle traditionaalista, laadukasta tabla materiaalia jota löytyy vain harvakseltaan kirjoista tai videoista (ts. sinun pitää myös oppia mikä on hyvää materiaalia ja mikä huonoa), niin kehitykseni, ajatteluni ja koko soitto filosofiani kirkastui ja kiteytyi. Tällainen uskomaton oppimiskokemus on toki mahdollista vain, jos opettajasi on alan ehdoton mestari ja olet motivoitunut, tarpeeksi analyyttinen ymmärtämään opetukset ja valmis treenaamaan paljon. Mitä paremmin teet töitä ja kehityt sitä paremmalla ja materiaalilla hyvä opettaja sinua palkitsee. Eli jos löydät hyvän opettajan, niin tartu tilaisuuteen!

kampela
21.09.2005 11:46:56

Kyllä oikea soittotekniikka on tärkeää. Ei tule ongelmia sitten väärän soittoasennon/tekniikan aiheuttamista rasituksista ym. sellaisesta. Kirjastosta löytyy varmaan kirjoja ja videoita, mutta mikään ei voita hyvää opettajaa.

Minulla on ollut onni ja kunnia päästä intialaisen tabla mestari Ustad Shabbir Nisarin (legendaarisen Ustad Shaik Dawoodin poika, www.tablaustaddawood.com)oppilaaksi. Minulla oli lähes kaikki mahdollinen opetusmateriaali, mitä aiheesta löytyy. Sitten kun opetus alkoi, niin tekniikkaa paranneltiin vielä kovalla kädellä. Tekniikka varsinkin tablalla on erittäin vaikea (mielestäni mahdoton) oppia ilman hyvää opettajaa. Sitten kun hän antoi minulle traditionaalista, laadukasta tabla materiaalia jota löytyy vain harvakseltaan kirjoista tai videoista (ts. sinun pitää myös oppia mikä on hyvää materiaalia ja mikä huonoa), niin kehitykseni, ajatteluni ja koko soitto filosofiani kirkastui ja kiteytyi. Tällainen uskomaton oppimiskokemus on toki mahdollista vain, jos opettajasi on alan ehdoton mestari ja olet motivoitunut, tarpeeksi analyyttinen ymmärtämään opetukset ja valmis treenaamaan paljon. Mitä paremmin teet töitä ja kehityt sitä paremmalla ja materiaalilla hyvä opettaja sinua palkitsee. Eli jos löydät hyvän opettajan, niin tartu tilaisuuteen!

Kuulostaa kaikin puolin todella hyvältä :)

Peruna kerrallaan..
Jarkko Laiho
22.09.2005 17:41:19

Jos kiinnostaa kuulla lisää, niin Ustad Shabbir Nisarin ja hänen isänsä Sheik Dawoodin sekä monien muiden legendaaristen mestarien soittoa voi kuulla osoitteessa http://www.kippen.org/masters.html

Listalla on paljon todellisia traditionaalisen tablan mestareita, mutta on siellä myös soittajia, jotka ovat mielestäni hyviä, mutta eivät kuitenkaan mestari luokkaa. Pakhawaj osastolla on myös hienoja pätkiä.

Jos kiinnostaa kuulla mitä minä teen tällä hetkellä, niin
kuuntele Semblantes ja Castillo http://www.losrocieros.com/media.htm

Tabla juttua... Ustad Shabbir Nisarin Suomen vierailusta pitäisi olla myös ilmeisesti seuraavassa Viidakkorummussa marraskuun kieppeillä. Ustad Shabbir Nisar tuli opettamaan minua kesällä kymmenen päivän ajaksi. Juttu kertoo pääasiassa siitä. Alussa on yleistä tietoa tablasta sen historiasta sekä gurustani Ustad Shabbir Nisarista sekä hänen isästään Shaik Dawoodista. Hioin juttua parhaani mukaan, jotta saisin siihen mahdollisimman paljon olennaisia pointteja mukaan ja toivon, että siitä saisi hyvän kokonaiskuvan traditionaalisesta tablasta ja hyvän gurun merkityksestä.

Jutussa haluan myös korostaa sitä, että nykyään on valitettavan harvassa todelliset TRADITIONAALISEN tablan mestarit, jotka todella hallitsevat sen. Enpä ala tästä sen enempää. Voi vain sanoa sen tässäkin asiassa, että tieto lisää tuskaa. Jos haluaa kuunnella hyvää tablaa pitää kuunnella lähes poikkeuksetta vanhoja mestareita. Onneksi on vielä muutamia mestareita guruni lisäksi, jotka tämän taidon todella osaavat. Siinäpä tablasta... Ei mutta nyt pitää lähtee treenaamaan.

Ilon kautta ja hyvällä sykkeellä!

ministeri
02.10.2012 22:37:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haloo perkussio ja etenkin tabla ihmiset!

Onko mistään mahdollista hankkia erikseen sitä sellaista kumi (?) lätkää joka on tabloissa kalvon keskellä?

.:.
moderndrummer88
02.10.2012 22:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ministeri: Haloo perkussio ja etenkin tabla ihmiset!

Onko mistään mahdollista hankkia erikseen sitä sellaista kumi (?) lätkää joka on tabloissa kalvon keskellä?

http://en.wikipedia.org/wiki/Syahi

Mihin moista tarvitset?

ministeri
02.10.2012 23:57:16 (muokattu 02.10.2012 23:57:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Dholak, ja haluisin testata, saisko sen soundia vietyä vähän enempi tablamaiseen suuntaan laittamalla siihen sen lätkän. Se myös tuntuu mukavalta sormiin soittaessa kun tabloja joskus testannut, siitä saa ihan erilaisia soundeja kuin pelkästä kalvosta.

Kiitos vaan tosi asiallisesta suhtautumisesta :D

.:.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti