Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen mikitys
1 2 3 4
Progressor
03.09.2005 10:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä aiheesta ei ole tainnut olla ainakaan täällä rumpupalstalla hirveästi keskustelua. Tässä olisi mielestäni jonkinmoista FAQ-ainesta, kun en ainakaan itse tajua rumpujen mikityksestä käytännössä mitään. Minkälaisia mikrofonityyppejä on, ja miten niitä pitäisi käyttää? Kuinka monta mikrofonia tarvitaan vähintään, ja kuinka paljon on tarpeeksi? Onko studio- ja keikkamikityksellä eroja? Miten mikrofonit kannattaa asetella? Miten tila vaikuttaa mikitykseen? Tällaisia kysymyksiä tuli mieleen näin heittämällä. Voisikohan joku tehdä jonkinlaisen yhteenvedon?
 
Mielellään rautalangasta, kiitos.
 
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
HeavyMachinery
03.09.2005 11:20:39 (muokattu 03.09.2005 12:00:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä aiheesta ei ole tainnut olla ainakaan täällä rumpupalstalla hirveästi keskustelua. Tässä olisi mielestäni jonkinmoista FAQ-ainesta, kun en ainakaan itse tajua rumpujen mikityksestä käytännössä mitään.
 
Hyvä idea, varsinkin "perus" mikityksistä voisi hieman jauhaa.
 
Minkälaisia mikrofonityyppejä on, ja miten niitä pitäisi käyttää?
Perus infoa: Dynaamiset ja konkkamikit, dynaamiset:tomit basari virveli. Konkka over headeiksi. Noin siis keikalla studiossa kaikki heittää härän pyllyä :)
 
Kuinka monta mikrofonia tarvitaan vähintään, ja kuinka paljon on tarpeeksi?
2 on hyvä ns. bonham metodi 1 basariin 1 överi. Tarpeeksi on 4 perus pienissä keikka paikoissa. 2 överiä, basari ja virveli.

Onko studio- ja keikkamikityksellä eroja?
Kuin yö ja päivä. Keikkalla lähimikitys, studiossa mikit kauemmaksi jotta rumpujen todellinen luonne ja huoneen sointi tulisi mukaan.
 
Miten mikrofonit kannattaa asetella?
Tähän on tuhat tapaa, paras on kun kokeilee siirtää mikkiä vähän ja kuuntelee. Perus on se hieman kalvon keskelle suunnattu konkka mikki. Överit on ratkaiseva jos niinden stereo kuva kusee niin kusee koko setin balanssi.
 
Miten tila vaikuttaa mikitykseen?
Hyvä tila on kaiken lähtö kohta kannattaa pistää pari tila mikkiä ja kuunnella niitä sieltä saa menesti parhaan soundin.
 
Nyt jos jauhaisin hieman mikeistä. Nämä on siis minun käyttämiä ja itselle hyväksi todenneita, vaihtoehtoja on miljoonia.
 
Keikalle:
-basariin shure sm91 tai beta 52, riippuu onko ehjä kalvo vai ei.
 
- tomeihin beyerdynamic opus 87, hieman kolkko soundi mutta kätevät kun saa kiinni vanteisiin. Toinen vaihtoehto on sennhaiser 421 lämmin soundi varsinkin kevyempään musaan iso ja hankala laittaa ständin kanssa, oma suosikki studio hommissa.
 
-virveliin päälle shure sm57 tai beyerdynamic opus 69 alle sm57, beyerdynamic opus 83 (toimii myös studiossa) tai joku konkkamikki joka on pieni kooltaan.
 
- överit tähän on paljon vaihtoehtoja yleensä se on röde nt1 ja hieman selän taakse, tai akg300 tai shure sm81 ja se aivan päälle.
 
- haikka ainut pelti jonka otan erikseen se on yleensä akg300 tai shure sm81
 
Ja studioon.
 
Yleensä nauhoitan rummut ilman gateja jolloin joka mikkiin vuotaa aina jotain harvoin geittaan mitään miksatessa ja jos sen teen se on yleensä basari virveli osastoa. Rumpuja nauhoitteassa kannattaa rumpalinkin ottaa settiä kasatessa mikitys huomioon eli esim. tomien lähellä olen pieni china tai splassi saattaa olla ikävä vuotaja tomi mikkeihin. Tila on se tärkeä sitä pitäisi osata kuunnella. Perus lähtökohdaksi aloittavalle nauhoittelialle sanoisin sen että mitä vähemmän mikkejä sen vähemmän mahdollisuuksi mennä päin metsää. Useat mikit aiheuttaa helposti todella pahoja vaihevirheitä joita ei aloitteleva osaa kuunnella. Laitan tähän linkin nauoittamaani laulajalle tehtyyn reeni demoon:
 
http://www.mikseri.net/music/play.php?id=151687&type=hi
 
Tuo on nauhoitettu t.bone rumpumikeillä muuten mutta virvelissä oli opus 69.
 
Studion mikeistä.
 
-basari. shure sm91 ja joku laadukas konkkamikki ja subkick mikki. näiden kolmen kombinaatiosta rakennan basari soundin.
 
-tomit yleensä sennheiser 421 joku niissä kiehtoo on tiedä miksi kait se on tottumus niihin.
 
-virveli siihen menee tavallisesti 2-3mikkiä alas joku konkkamikki itse laitan sen opus 83:sen sinne sillä saa maton räyhän hyvin narulle, yläpuolelle monesti 2mikkiä teipilla kiinni toisiinsa esim sm57 ja sm81 konkka ja dynaaminen saa kaikki ghost striketkin talteen.
 
- Överit huh pahin vahto ehtoja on loputtomasti, menee niin musa tyylin mukaan sama koskee siottelua. Itse laitan 2paria useimmiten toiset selän taakse ja toiset todella korkealle seti ylä puolelle.
 
Tilamikkejä kannattaa laittaa mahdollisuuksien mukaan. niiden ei eds tarvitse olla mitään stereopareja vaai huoneen kulmiin laitettuja yksittäisiä mikkejä, niillä saa aika paljon eloa setinsointiin.
 
ISO ASIA JOTA EI SAA UNOHTAA !!!
Vaikka sulla olisi miten paljon mikkejä ja miten hyviä niin tärkein kaikessa 
on soitto balanssi ,setin balanssi ja rumpujen hyvä vire.
 
Minä tiedän - siis pelkään !
HeavyMachinery
03.09.2005 11:57:11 (muokattu 03.09.2005 11:57:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuplat
 
Minä tiedän - siis pelkään !
Progressor
03.09.2005 13:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä oli minulle varsin selventävä kirjoitus. Annoin plussan.
 
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
hollmi-5
03.09.2005 13:20:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä Heavymachinery. Plussaa. Minä käytän nykyisin keikoilla noita mainittuja Opus 87 mikkejä tomeissa, bassarissa Shuren beta52, virvelissä beta56 ja overina dynaaminen Sennheiser 609. Sitten jos on jonkun pa-firman vehkeet, niin niillä olen huomannut aika lailla saman suuntaisia valintoja. Toki overit ovat silloin poikkeuksetta konkkamikkejä.
 
Mika Hollström
Magiz
03.09.2005 13:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meitsillä oli viimekeikalla mun tomien vanteissa kiinni sellaset mikit, jotka oli sellasen taivuteltavan systeemin päässä kiinni. ne toimi todellä mainiosti, sikis kysynkin, mitä ne mahtoivat olla? :D jos näistä kuvauksista ylipäätään saa mitään selkoa. :D
 
Whatever happens, happens.
Saukki
03.09.2005 15:36:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä aihe..!
 
Mutta tässäpä jotain mitä ei välttämättä kannata tehdä
http://www.stigmatize.biz/studio.php
Kelaa sivua vähän alaspäin niin löytyy hienoja mikkiviritelmiä. Enemmän tai vähemmän toimivia... Vaan kylläpä tuli jopa yllättävänkin hyvää jälkeä noinkin paskoilla viritelmillä... yllättävän hyvää paskaa siis... Ei kovin hääviä, mutta hyvää noilla mikeillä!
Äänitteitä ei vielä ole netissä mutta kylläpä niitä lähiaikoina ilmaantuu johonkin...
 
Stigmatizen uudet kotisivut (on parhaat)!!!!!
Magiz
03.09.2005 16:19:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tässäpä jotain mitä ei välttämättä kannata tehdä
http://www.stigmatize.biz/studio.php
Kelaa sivua vähän alaspäin niin löytyy hienoja mikkiviritelmiä. Enemmän tai vähemmän toimivia...

 
:D noi oli ihan sairaan hianoja.. :D naureskelen täälä ittekseni. mutta varmasti jotkut noista toimivatkin ihan hyvin.
 
Whatever happens, happens.
Groovi
03.09.2005 16:28:51 (muokattu 03.09.2005 16:47:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikrofonien määrässä ei minimalistisuus ole pahe. Helpompi hallita kahta, kuin kahtakymmentä mikkiä. Ja pari mieleen tullutta nyrkkisääntöä vielä:
 
-Hae soundi mahdollisimman hyväksi jo mikkien sijoittelulla. Koskee erityisesti bassaria ja virveliä. Overheadien balanssia voi säätää mikkejä liikuttamalla.
 
-Stereokuva on tärkeä. Muista erityisesti lähi- ja overhead mikkien kesken aina sama stereokuva ja balanssi. Ambienssissa stereomikit siten, että bassari ja virveli on samassa linjassa.
 
-Konkkamikki on herkkä, ja yleensä hieman enemmän yläpää painotteinen. Dynaaminen mikki kestää enemmän äänenpainetta, ja on enemmän alapäävoittoinen ja selvästi epäherkempi.
 
-Keikoilla monitorointi voi vuotaa herkkiin konkka-overeihin, jolloin voi kokeilla peltien mikittämistä alhaaltapäin.
 
-Ääni lähtee rummusta, joten viritä setti hyvin soivaksi ja asialliseen balanssiin. Tuhkasta ei timanttia saa, joten huono lähtökohta = huono lopputulos.
 
-jos mikitetään bassari, virveli ja laitetaan stereopari overheadiksi/ambienssiksi, riittää se todella pitkälle. Suuremmalla mikkimäärällä voi saada paremman lopputuloksen, mutta vaatii aina myös hieman enemmän perehtymistä asiaan.
 
-Käytä järkeä. Mieti aina miksi laitat mikrofonin ja minne, sekä ennenkaikkea mitä ääntä sen on tarkoitus tallentaa.
 
Edit: Ai niin, kannattaa muistaa myös karu totuus: Jos biisi ja musa on hyvää, se kuulostaa hienolta hieman askeettisemminkin äänitettynä. ..Kun taas huono biisi ei soi hyvin vaikka sen vedät minkä efektipurkin läpi tahansa.
 
..Asiallinen topicci muuten.
 
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
hollmi-5
03.09.2005 17:25:06 (muokattu 03.09.2005 17:39:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Magizin kysymä mikki voisi olla Beyerdynamic opus 87 http://www.thomann.de/thoiw3_beyerd … sn=cadf1d67454c0498413d644ec3535adf
 
Mika Hollström
Groovi
03.09.2005 17:28:00 (muokattu 03.09.2005 17:28:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Magizin kysymä mikki voisi olla Beyerdynamic opus 83 http://www.thomann.de/thoiw3_beyerd … sn=cadf1d67454c0498413d644ec3535adf
 
Onkos muuten Hollmilla kokemusta sekä Opus 87 että 88 malleista? Annappas vähän arviota soundierosta. Sori ku lainaan vähän tätä topiccia...
 
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
hollmi-5
03.09.2005 17:39:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahingossa kirjoitin 83, kun piti laittaa 87. No enisei... Ei ole 88-mallista kokemusta. Kuitenkin kaikki sähköiset arvot kotisivulla ovat identtiset. Datasheetistä löytyvä taajuusvaste. http://www.beyerdynamic.com/cms/Dru … .html?&L=1&tx_sbproductdatabase_pi1showUidshowUID=85&tx_sbproductdatabase_pi1showUidbackPID=73&cHash=e7d61e5458
 
Olisiko ero vain tuossa kurjenkaulassa?
 
Mika Hollström
Groovi
03.09.2005 17:47:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahingossa kirjoitin 83, kun piti laittaa 87. No enisei... Ei ole 88-mallista kokemusta. Kuitenkin kaikki sähköiset arvot kotisivulla ovat identtiset. Datasheetistä löytyvä taajuusvaste. http://www.beyerdynamic.com/cms/Dru … uctdatabase_pi1=73&cHash=e7d61e5458
 
Olisiko ero vain tuossa kurjenkaulassa?

 
Ja silti jostain syystä toinen on "tomi-mikki" ja toinen "lattiatomi/virveli-mikki"
 
Se just kiinnostaa että onko esim. vaimennuksessa jotain eroa?
 
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
miän vain
04.09.2005 12:23:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoitin jotain tämänsuuntaista joskus alkukesällä. Menköön tähän uudestaan.
 
Asiantuntemattoman harrastaja-räpeltäjän vinkki eli näin me tehtiin:
 
Pikkusetti (basari, virveli, tomi, pelti) kasaan ja soivaan vireeseen. Siirrellään ja käännellään huoneessa niin kauan, että löytyy paras kohta. Sillä on väliä. Loput kamat mukaan ja huolellinen viritys.
 
Yksi mikki basariin, yksi virveliin. Olivat jotain Beyerdynamicin laulu/instrumentti/melkein 57 -juttuja. Basarissa oli ehjä etukalvo, mikki laitettiin lähes kiinni ja ihan keskelle. Virvelimikki oli vähän reunan yli keskellepäin, osoittamassa suunnilleen vastakkaisen puolen alavannetta. Puolen sentin siirto ylös tai alas muutti soundia todella paljon, tämän kanssa säädettiin tarkasti.
 
Se erikoisempi juttu olivat nuo overheadit. Luin jostain, että soiva setti kannattaa mikittää soittajan korvien kohdalta. No, siihen sitten ständi ja kaksi mikkiä, osoittamaan vähän sivuille kuten korvatkin. Käytettiin kahta Sennheiserin black fire -dynaamista, kun ei muita ollut. Soundi oli yllättävä; puhdas ja kirkas. Pellit tulivat nätisti, samoin koko loppusetti. Näillä kahdella olisi jo saanut kelvon demosoundin. Moukan tuuria.
 
Miksaus hoidettiin niin, että basari- ja virvelimikeistä otettiin lähinnä atakkia, napsua, iskua, läpsettä ym. Raidat tuplattiin ja tuplaraitoja kompressoitiin paljon. Tomit, pellit sekä virvelin ja basarin henki ja elämä otettiin overheadeista.
 
Lisäksi oli isokalvoinen dynaaminen outousmikki tilaa ottamassa. Sitä kun avaa taustalle vähän, saa tarkemmin määrittelemätöntä 'hyvyyttä'.
 
Nappikuulokkeet + peltorit päähän, kitaristi ja basisti soittamaan fiiliksen ja osien muistamisen takia taustalle, suoraan linjaan ettei vuoda. Myöhemmin nuo korvattiin tietenkin oikeilla raidoilla. Klikki päälle ja kovaa soittoa.
 
Virettä kannattaa tarkistaa aina välillä.
 
Näytteitä ei ole vielä, valitan.
 
Toi tuijottaa: .òó.
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
Bacchus
04.09.2005 13:24:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä idea, varsinkin "perus"..
 
Hyvä ja perusteellinen kirjoitus, plussaa. Kirjoitettu niin, että jopa alkoholisoitunut kolisuttelijakin sen tajuaa.;)
 
Jag är en hund
HeavyMachinery
04.09.2005 16:38:25 (muokattu 04.09.2005 16:45:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos muuten Hollmilla kokemusta sekä Opus 87 että 88 malleista? Annappas vähän arviota soundierosta. Sori ku lainaan vähän tätä topiccia...
 
87 ja 88 on sama kapseli mutta eri varsi eli ero on nolla :)
 
Huomaa että groovi on lukenut miri miettisen jutun soundista :) Tämä on hyvä juttu mutta siinnä on paljon tosi tuubaa jota kanttaa uskoa varauksella juuri tämä ambienssi mikkien linjaaminen basari virvelinkanssa on ihan tolkuton idea. Suosittelen "treenis" nauhoituksissa mikittämään tila vaikutelmaa esim. huoneen nurkista, rappukäytävästä, mistä vaan josta ääni heijastuu. Se bonham osio soundin jutusta on hyvä se valaisee paljon asioita.
 
Minä tiedän - siis pelkään !
HeavyMachinery
04.09.2005 16:51:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin tietty jakaa ton tekstin kahtia studio ja liven erikseen. Ja jos joku haluaa jotain erikoisempaa juttu niin voin heittää joukkoon esim. setin kasaus suhteessa mikkeihin jne jne.
 
Minä tiedän - siis pelkään !
Magiz
04.09.2005 16:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Magizin kysymä mikki voisi olla Beyerdynamic opus 87 http://www.thomann.de/thoiw3_beyerd … sn=cadf1d67454c0498413d644ec3535adf
 
jep, just tollanen se oli. :P ajattelin vain, kun ne oli todella kätevät asentaa, ja niillä sai hyvät, pyöreät soundit. :) ajattelin että voisin ostaa itsellenikin tuollaiset, mutta ei oikein varallisuus riitä.. :P
 
Whatever happens, happens.
Jaska
04.09.2005 16:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään muuten suositella mitään hyviä kirjoja tmv. mikeistä, studiosta, äänittämisestä ja äänen taltioinnista/hallinasta muuten. Ite olen aivan ulalla kaikessa mikä hiukankin liittyy aiheeseen. Siis en tiedä, mikä on stereokuva, ambienssi, en tiedä mitään noista mikkejen kuviosydeemeistä enkä mistään muustakaan.
 
HeavyMachinery
04.09.2005 16:57:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jep, just tollanen se oli. :P ajattelin vain, kun ne oli todella kätevät asentaa, ja niillä sai hyvät, pyöreät soundit. :) ajattelin että voisin ostaa itsellenikin tuollaiset, mutta ei oikein varallisuus riitä.. :P
 
Itse asiassa ne on todella kolkko soundiset mikit joilla se hyvin esim metalliin sopivan läsähdyksen. Esim sennheiserin 421 tai 604 on pyörä soundinen. Shuren beta 56 kans...
 
Minä tiedän - siis pelkään !
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti