Aihe: Foo Fighters | |
---|
|
msalama: Jaa. No mutta silti, miksi vain 4 raitaa rummuille? Miksi ei? Vähemmälläkin on tehty klassikkosoundia pitkin vuosikymmeniä. "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti |
|
Miksi ei? Vähemmälläkin on tehty klassikkosoundia pitkin vuosikymmeniä. No onhan sitä tehty kaikki livenä sisään vetämällä yhdellekin raidalle vaikka kuinka. Mutta kun nykyään ei tartte, niin minkä helvetin takia pitäis? Kyllä minä ainakin mieluummin miksaan niin, että mulla on maksimaalinen mahdollinen kontrolli vs. että sitä kontrollia on huomattavasti vähemmän. Niin, tekihän Beatleskin Revolverin neliraiturilla (ja raitapunchauksella) jollen mä väärin muista. Mutta olisivatko tehneet vapaaehtoisesti? No eivät tietenkään. |
|
msalama: No onhan sitä tehty kaikki livenä sisään vetämällä yhdellekin raidalle vaikka kuinka. Mutta kun nykyään ei tartte, niin minkä helvetin takia pitäis? Kyllä minä ainakin mieluummin miksaan niin, että mulla on maksimaalinen mahdollinen kontrolli vs. että sitä kontrollia on huomattavasti vähemmän. Niin, tekihän Beatleskin Revolverin neliraiturilla (ja raitapunchauksella) jollen mä väärin muista. Mutta olisivatko tehneet vapaaehtoisesti? No eivät tietenkään. Miksi niitä raitoja välttämättä pitäis olla kymmeniä vain siksi, koska voi? 2-4 mikrofonin kaappaama rumpusoundi on joihinkin tilanteisiin paljon toimivampi ratkaisu kuin joka puolelta lähimikitetyt pannut. Toki se vaatii hyvän soittajan, settibalanssin, akustiikan jne, vaan tuskinpa näistä asioista ammattiveijojen kanssa homma jää kiinni. Huikeita rock- ja muitakin rumpusoundeja on taltioitu maailman sivu kahdella mikillä: isompi määrä ei toisi mitään lisäarvoa, vaan ainoastaan vaihevirheitä ja lisätyötä miksausvaiheeseen. |
|
Mitään vitun kymmeniä. Stereopareiksi overheadit + koko kitti sopivasta paikasta XY:llä & sitten lähimikityksellä 1 mikki / rumpu (snaressa ehkä kumpikin kalvo tosin) ja miksatessa käytetään näistä mitä parhaaksi kuullaan, jolloin OPTIOITA on maksimimäärä. Miksi rajoittaa mahdollisuuksiaan, kun niitä kuitenkin nykyään on? Niin ja vaihevihreet jätän suosiolla puukorville, KUUNNELKAA sitä mikitystä ja siirtäkää mikkejä tarpeen mukaan niin ei ole vaihevirjeitä. Karasko-miehet tietenkin tekee vaikka yhdellä kasettimankan mikillä jos siltä tuntuu. Ja antaa tehdä vaan, mutta mut siltä säästäkää... |
|
Mistä tämä pakottava tarve munanmittauskisaan maailman tylsimmästä aiheesta? "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti |
|
Because we can. |
|
Te ootte nyt hieman kujalla. sorry. Wasting Lightin rumpuja ei äänitetty neljälle raidalle eikä varsinkaan neljällä mikillä. En oikein usko että ton kuuloista saundia saa neljällä mikillä (eikä ole tarkoituskaan) Mikkejä on ollut n. 13 kpl (lasken kuvan ja haastiksen perusteella). Tod. näk. jokainen mikki oli äänitetty omalle raidalleen ekalle kakulle; voi olla että basari- ja virvelimikit oli summattu jo äänittäessä yhteen mikä on ollut tapana kun raitoja on ollut rajallisesti. Eli useampi virvelimikki yhdelle raidalle jne. (väännän varm. vuoksi rautalangasta). Tossapa kuva Wasting Lightin rumpumikkikattauksesta: http://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net … PPXcy9jIEMr_LhbQMyME=&itok=OSW4woZJ Pointti oli se, rummuista tehtiin neliraitavälimixut toiselle kakulle jotta äänitettävät kitara-, ja lauluraidat pysyisivät synkassa. Lopulta levy miksattiin tolta slave-reeliltä käsin; totesivat että kuukausia aiemmin tehdyt rumpuvälimixit olivat tarpeeksi hyviä. Asiaan siis vaikutti se, että jengi totesi että levy kannattaa miksata samalla API:n 16-kanavaisella mikserillä kuin jolla se oli äänitetty, saundasi kuulemma paremmalta kuin joku joku muun firman isompi tiski. 16-kanavaiseen mikseriin ei saa ängettyä 48 raitaa (kaksi 24-raituria). Minun mielestä se oli siistiä että tolla levyllä tehtiin päätöksiä aikaisessa vaiheessa, ja FF:n leirillä oli munaa todeta että hyviä päätöksiä tehtiin vaikka oli mahdolisuudet peruuttaa. Tossa asiaa Wasting Lightin äänittämisestä ja miksaamisesta: http://www.soundonsound.com/sos/jun11/articles/foo-fighters.htm ------------------------------------------ msalama: No onhan sitä tehty kaikki livenä sisään vetämällä yhdellekin raidalle vaikka kuinka. Mutta kun nykyään ei tartte, niin minkä helvetin takia pitäis? Kyllä minä ainakin mieluummin miksaan niin, että mulla on maksimaalinen mahdollinen kontrolli vs. että sitä kontrollia on huomattavasti vähemmän. Ja kas kummaa Wasting Light ja Foo Fighters on juuri tällainen esimerkki jossa vapaaehtoisesti päättivät luopua kontrollista. Ja se kreisein juttu siinä oli että heillä oli kaikki fasiliteetit palauttaa se itselleen ja vieläpä vaivatta. Syitä moiseen on toki monia. Oma syyni miksi toin tämän esiin on se että halusin nostaa kompetenssia jalustalle. Wasting Lightin rumpusaundi on IMO aika pirun hyvä, ja joku teki jotain todella oikein kun kerta alkumetreillä päästiin melkein suoraan lopulliseen lopputulokseen. Tällaiset stoorit tuo jostain syystä lohtua mun elämään, joku osaa jotain! :D Mutta hyvä vertaus tohon "jos ei tartte niin miksi pitäis" -kysymykseen voisi olla joku kesämökkivertaus: Miksi mennä kesämökille jossa ei ole sähköä uimaan viileähköön mutaiseen järveen ja lämmittämään saunaa puilla kun kerta saman voisi tehdä paljon mukavammin vaikkapa Naantalin kylpylässä! :D Spede blendaa: https://blend.io/spede |
|
Spede käytti nyt ehkä vähän liikaa energiaa järkevään vastaukseen, mutta pätevästi silti. :D "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti |
|
jannu: Spede käytti nyt ehkä vähän liikaa energiaa järkevään vastaukseen, mutta pätevästi silti. :D Vääryydet pitää oikaista jne. :) Spede blendaa: https://blend.io/spede |
|
No olipas hellanlettas taas vääryxii!!!1111 oikein urakalla. Mutta pointtihan kuitenkin on, että rumpuvälimixit olivat tarpeeksi hyviä ...jolloin päästiin miksaamaan lopullista jollain 16-kanavaisella vintagetiskillä joka saundasi hyvälle, koska sen inputit tällöin riittivät. Mutta jos ne rumpuvälimiksit _eivät_ olisi olleet riittävän laadukkaita, oltaisiinkin yllättäen palattu siihen, että heillä oli kaikki fasiliteetit palauttaa se itselleen ...ja koko raitojensummausrunkkendaali olisi lentänyt järveen kuin rima, koska JUURI NIIN OLISI TEHTY. Eli vaikka siellä mutajärvessä onkin kiva uida, niin on myös helvetin paljon jättekivempaa päästä sen zimmauksen jälkeen suihkuun jos/kun paljastuu, että naapurinisännän navetanaluset johdetaankin inhasti salaojalla siihen uimarantsun viereen. Ja täältä tähän. |
|
msalama: No olipas hellanlettas taas vääryxii!!!1111 oikein urakalla. Cool off, sanoi Arnold Braunschweiger. Tuo vääryysheitto oli nyt puolivitsi, siksi hymiö :). Mutta jos haluaisimme oikeasti vääntää tästä kättä niin threadin aiempi sivu kertoo mihin suuntaan ranne taipuu: Minä kirjoitan submixistä ja sinä ihmettelet kaksi viestiä myöhemmin miksi Dave Grohl äänittää rumpuja neljälle raidalle. Kaksi eri varsin asiaa. Olen pahoillani. msalama: ...jolloin päästiin miksaamaan lopullista jollain 16-kanavaisella vintagetiskillä joka saundasi hyvälle, koska sen inputit tällöin riittivät. Mutta jos ne rumpuvälimiksit _eivät_ olisi olleet riittävän laadukkaita, oltaisiinkin yllättäen palattu siihen, ...ja koko raitojensummausrunkkendaali olisi lentänyt järveen kuin rima, koska JUURI NIIN OLISI TEHTY. Eli vaikka siellä mutajärvessä onkin kiva uida, niin on myös helvetin paljon jättekivempaa päästä sen zimmauksen jälkeen suihkuun jos/kun paljastuu, että naapurinisännän navetanaluset johdetaankin inhasti salaojalla siihen uimarantsun viereen. Ja täältä tähän. Noh, entä sitten että "olisi tehty". Ei tehty. FF:n tapauksessa järvessä ei ollut ureaa. Tää on vähän niin kuin väittäisit että "Miksi hitossa jotkut suree David Bowiea? Jos David Bowie ei olisi kuollut HÄN ELÄISI, eikä häntä tarttisi surra". Mutta Bowie on kuollut joten me suremme :( WL:n rumpusubmix onnistui hienosti, joten minä juhlistan sitä. Ainoa mitä aiheesta oikeastaan kannattaa spekuloida on miksi se onnistui niin hyvin. Oma arvaukseni on se, että äänittäjä James R. Brown on hyvä työssään. Aina me voimme kummeksua muiden työskentelytapoja (Wasting Light äänitetty analogisesti autotallissa) ja jälkiviisastella mikä olisi voinut mennä pieleen (rumpusubmix) mutta mielestäni on myös hyvä nostaa esiin asioita mitkä onnistuu (rumpusubmix) ja nostaa peukkua niille. Varsinkin jos työskentelytavoissa on kummeksuttavaa (Wasting Light äänitetty analogisesti autotallissa). Se on hieno paikka oppia jotain uutta. Tiedän että on tosi ärsyttävää takertua yksityskohtiin mutta API 1608:n valmistus aloitettiin v. 2007. Mikä on tavallaan tosi huvittavaa ottaen huomioon jätkien lähestymistavan levyyn. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
|
Mutta hyvä vertaus tohon "jos ei tartte niin miksi pitäis" -kysymykseen voisi olla joku kesämökkivertaus: Miksi mennä kesämökille jossa ei ole sähköä uimaan viileähköön mutaiseen järveen ja lämmittämään saunaa puilla kun kerta saman voisi tehdä paljon mukavammin vaikkapa Naantalin kylpylässä! :D Nimenomaan, resurssien rajoittaminen johtaa yleensä tavanomaista luovempiin ratkaisuihin. Rajaton määrä vaihtoehtoja ja aikaa kun voi viedä luovassa työssä tosi helposti sellaiseen ylimääräiseen haahuiluun ja jopa alkuperäisen idean hukkaamiseen. Itsensä haastaminen on ihan hyvästä, niin pysyy mieli virkeänä eikä ajaudu pahassa tapauksessa autopilotille tai laiskempiin lopputuloksiin. Ja deadline on paras muusa ja muuta paskaa. anomus.com |
|
Totta. Mm. monokasettinauhuri on sellainen työkalu, että se käytännössä suorastaan varmistaa minkä hyvänsä paskan jalostumisen konvehtiksi ja vetäisee vielä käärepaperinkin päälle. Ei tule protoolsrokkia, ei! |
|
msalama: Totta. Mm. monokasettinauhuri on sellainen työkalu, että se käytännössä suorastaan varmistaa minkä hyvänsä paskan jalostumisen konvehtiksi ja vetäisee vielä käärepaperinkin päälle. Ei tule protoolsrokkia, ei! Selkeästi ymmärsit täsmälleen oikein nuo aiemmin esitetyt ajatukset... ;) Spedemixille plussaa erittäin hyvästä kirjoituksesta. "isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta... |
|
msalama: Totta. Mm. monokasettinauhuri on sellainen työkalu, että se käytännössä suorastaan varmistaa minkä hyvänsä paskan jalostumisen konvehtiksi ja vetäisee vielä käärepaperinkin päälle. Ei tule protoolsrokkia, ei! Ja se pelkurimainen - ellei pakko-oireinen - miljoonan vaihtoehdon äänittäminen perusturvallisen hajuttomasti ja kaikkien päätösten jättäminen miksaajalle sitten vie autuuteen? Uskaltaakohan sellaiset tyypit edes kävellä päin punaista tai tilateen salliessa olla käyttämättä suojatietä? "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti |
|
No ei. Mutta jokainen instrumentti omalle raidalleen (tai stereoparille tarvittaessa) antaa kuitenkin maksimaalisen kontrollimahdollisuuden myöhemmin, eikä se nyt vaan voi olla huono asia. Tai sanotaanko vaikkapa näin: jos joku nyt vieläkin haluaa mennä hevospelillä reissunsa modernien kulkuvälineiden käytön sijaan, niin siitä vaan mun puolestani; mutta älköön sitten ihmetelkö, jolleivät MUUT kuitenkaan halua. Ja se oli se mun pointti, eli morjens ja kiitos ja eläkää ihmisiksi. |
|
Kyllähän hevospelillä kulkeminen olisi hieno kokemus johonkin Toyota Corollaan verrattuna. |
Spedemix 21.02.2016 18:51:24 (muokattu 21.02.2016 18:51:38) | |
|
Ja jos joku menee Soukan markkinoille lapsensa kanssa ajamaan ponin kyydissä (been there, done that, lapsena siis), kukaan ei tule viereen huutamaan etä autotkin on keksitty hei! Spede blendaa: https://blend.io/spede |
msalama 22.02.2016 20:49:39 (muokattu 22.02.2016 20:49:49) | |
|
No viisastelkaa nyt niin perkeleesti sitten. Niin ja älkää nyt vaan unohtako sitä monokasettimankkua sieltä hevosrattaista. |
|
Joten okei Spede, tuo kaikkien finnikuonoisten 16-vuotiaiden erehtymätön ja mustavalkoisuudessaan supremöösi yleiserikoisasiain- ja muiden miksausasiain erikoisasiantuntija! Mahtaisiko kuitenkin olla niin, että jos tuo neliraitasumma ei kuitenkaan olisi onnistunut - ja siitä onnistumisesta tietenkin onnittelut ammattitaitoisille ihmisille - niin olisi ollut parempi vetää kaikki uusiksi sen sijaan, että ne raidat kuitenkin, kuten nyt, olivat kuitenkin olemassa? Ymmärrän tietenkin, että sieltä hevosvankkureiden tasaisen huojahtelun ja monomankun mukanaan tuomien värähtelyjen sfääritaajuudelta voi olla vaikeata laskeutua ajattelemaan asioita näinkin maanläheisesti, joten pyydän luonnollisesti kerettiläisyyttäni vilpittömästi anteeksi. Mutta pyydän kuitenkin nöyrimmästi herroja, jos ja kun koskaan Datsunin kyytiin joutunevat alentautumaan, myös tätäkin hyvin käytännöllistä lähestymistapaa harkitsemaan. Ja eikä mulla kai sitten muuta. V! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|