Aihe: Leevi & the Leavings | |
---|
|
Suomen kärkiartistit versioivat Leevi & The Leevingsin hittejä Julkaistu 14.06.2007, klo 13.21 Syksyllä julkaistaan kokoelma, joka sisältää Suomen ykkösartistien versioita Leevi & The Leavingsin hiteistä. Perjantai - Tribuutti Leevi & The Leevingsille -albumilla ovat mukana muun muassa Egotrippi, Maija Vilkkumaa, Viikate, Maj Karma, Stella, 51Koodia ja Happoradio. Marraskuussa julkaistavan tribuuttikokoelman tarkoituksena on kunnioittaa Gösta Sundqvistin musiikin perintöä. Ideana on myös esitellä uusia ja mielenkiintoisia versioita kaikkien tuntemista Leevi-hiteistä. Perjantai - Tribuutti Leevi & The Leavingsille -levyllä esiintyy monipuolinen kaarti suomalaisia ykkösartisteja, joilla kullakin on oma suhteensa Leevi & The Leavingsin musiikkiin. Koko artistilista ja heidän versioimansa kappaleet tiedotetaan erikseen syksyllä. Lähiaikoina julkaistaan levyn ensimmäinen single, joka on Egotripin versio RinTinTin -kappaleesta. YLE Uutiset Itse pidän Egotrippiä - kuten sen tuotannon radiosoiton perusteella tunnen - mahdollisena onnistujana. Minkälaisia tunteita muissa uutinen herättää? |
Mika Antero 14.06.2007 14:20:21 (muokattu 14.06.2007 14:20:47) | |
|
Minkälaisia tunteita muissa uutinen herättää? Toivottavasti onnistuu paremmin kuin taannoinen Sundqvistin muistokonsertti, jossa oli televisioinnin perusteella turhan monta väärää esiintyjää. Marjo Leinonen olisi saanut olla mukana tällä levyllä. "Vaikka ei toimisikaan periaatteiden mukaisesti, niitä voi silti olla."
Melkore |
|
Itse pidän Egotrippiä - kuten sen tuotannon radiosoiton perusteella tunnen - mahdollisena onnistujana. Minkälaisia tunteita muissa uutinen herättää? koskevat tabuun... toivottavasti eivät yritä matkia liiaksi alkuperäistä vaan tekevät täysin omankuuloisensa versiot. Onko typeryys teille joku tekosyy olla ajattelematta? |
|
Leevit on ainoa bändi, jonka biiseihin on rakastunut, muttei ole tullut hankittua levyn levyä. C-kasetti kasettidekkiin ja lapsuus on taas palautettu mieliin. Lukuiset laulut. kuten Raparperitaivas, Itkisitkö onnesta, jopa Lihaksikas nainen tuovat aina hymyn huulille, jos sattuu radiosta kuulevan. Ihanasti sanottu kostuttaa silmäkulmankin. Göstan radio-ohjelmista tuli seurattua tiiviimmin Koe-eläinpuistoa, joka sisälsi hyvin huvittavan hahmokavalkadin. Huumori oli välillä kateissa ja välillä törkyisempää, mutta silti en voi olla myhäilemättä, kun muistelen jaksoa jossa Gösta, Tarja Loponen ja co rakensivat lautan vaahtomuovista ja lähtivät purjehtimaan. Reissun keskeytti koko ohjelman hupaisin hahmo, elämään vittuuntunut majakanvartija, vai mikä olikaan. 51koodia? Happoradio? Noita bändejä en nyt hirveästi haluaisi kuulla tulkitsemassa Leevien biisejä. Ennakkoluulot ovat ennenkin osoittautuneet vääriksi, joten voi sieltä olla tulossa ihan onnistuneitakin rallatuksia. Tällaisten tribuuttilevyjen tekeminen on yleensäkin hieman kyseenalaista, mutta jos levy tehdään _kunnolla_ ajan kanssa, niin sitten ok. Sovituksiin nähdään vaivaa tarpeeksi kunkin artistin kohdalla. Ismo Alanko laulamassa Pohjois-Karjalaa tai Loiri marinoimassa Itkisitkö onnesta -biisiä konjakilla olisivat vähintäänkin mielenkiintoisia. No, syksy saa, syksy näyttää. Huhut kirjoittajan pienestä peniksestä ovat suuresti liioiteltuja. |
|
Leevi & the Leavings on yksi niistä yhtyeistä, joita olen kuullut lapsesta asti. Joskus teini-iässä löysin itse tämän bändin, ja aika monen kappaleen sanat olivat edelleen mielessäni. Leeviä kuunnellessa tulee aina hyvä mieli ja usein mietin, ettei monia asioita voisi paremmin sanoakaan. Tämä on ehdottomasti yksi minulle tärkeimmistä yhtyeistä. |
RocknRoll 14.06.2007 15:33:10 (muokattu 14.06.2007 15:33:32) | |
|
Keskiviikko 40 ensimmäistä hittiä -oli mun ekoja levyjä ja vieläkin kuuntelen säännöllisesti autossa sitä. Kyllähän nyt jokainen on Leevi & the leavingsien muusikin parissa kasvanut. Kaikki suomessa syntyneet ja asuneet tietävät väkisinkin yhden biisin orkesterilta. Mitä tuohon kokoelmaan tulee, niin ei se mua haittaa vaikka tekevät sen. Ainoa asia mikä mahdollisesti siinä tulee haittaamaan, on se että pian teinit luulevat että vaikkapa Itkisitkö onnesta on jonkun Uniklubin biisi. Siinä vaiheessa itken surusta. |
|
Todella mielenkiintoiselta kuulostaa. Itse arvostan Göstän Suomen kaikkien aikojen sanoittajiin, ellen jopa ykköspallille. Elämää lähellä olevat kappaleet johon itse kukin voi samaistua pienellä huumorilla höystettynä on parhautta. Parin oluen jälkeen kavereiden kanssa alkaa aina yhteislaulu jonkin Leevin ikivihreän parissa. Joten ei hassumpi idea ollenkaan. Maj Karma voisi olla hyvä, samoin Maija Vilkkumaa mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Levyhyllyyn, joka tapauksessa Geddy Lee SUCKS!! |
|
Leevi on kyllä paras. Pitkän aikaa on pitänyt hommata joku kokoelma, että saisi noita ikivihreitä taas kuunneltua. "Kaikki maat on paskoja, ja kaikkien maitten asukkaat on paskoja. Onks missää mitää paikkaa mikä ei oo mikää "maa"?" |
|
Tykkään kyllä joissain biiseissä melodioista ja saundeista hyvinkin paljon, eikös niissä mm. maniskaa ole käytetty? Yleensä biisit vaan menee viimeistään siinä vaiheessa pilalle kun Gössi avaa sanallisen arkkunsa. |
|
Yleensä biisit vaan menee viimeistään siinä vaiheessa pilalle kun Gössi avaa sanallisen arkkunsa. Nyt ei kyllä voi ymmärtää. Onko vika mielestäsi sanoituksissa vai lauluäänessä? Sanoitus ainakin oli aina Leevin (Göstan) vahvuus ja biisit nyt eivät vaadi mitään lauluakrobatiaa. Laulutaidosta voi varmaan Göstaa arvostella, mutta sanoitukset on pitkälti muurattu suomirokin peruskiveen ja vaati vähän perusteluja tuomita niitä... |
oulukyllosa 21.06.2007 12:15:23 (muokattu 21.06.2007 12:19:13) | |
|
Nyt ei kyllä voi ymmärtää. Onko vika mielestäsi sanoituksissa vai lauluäänessä? Sanoitus ainakin oli aina Leevin (Göstan) vahvuus ja biisit nyt eivät vaadi mitään lauluakrobatiaa. Laulutaidosta voi varmaan Göstaa arvostella, mutta sanoitukset on pitkälti muurattu suomirokin peruskiveen ja vaati vähän perusteluja tuomita niitä... Jossain haastattelussahan Gösta suunnitteli että tekee levyn jossa laulaa joku muu.Siis Leavings-levyn. Eipä tässä maassa ole ennenkään laulutaitoa tarvittu siihen että ihmiset tykkää oli sitten kysymys laulaja-lauluntekijöistä tai mattinykäsistä. Göstan sanoitukset muuttuivat vanhojen levyjen pikkutarinoista ja parin rivin nokkelista kuvaelmista uusimpien levyjen pikkutuhmuuksiin, joista mitään isompaa kuvaa oli vaikea havaita.Itse pidän ehdottomasti vuosien 85-91 levyjen tekstityksestä.Jos muistan oikein ulkoa (ei jaksa kävellä levyhyllylle) niin silloin ilmestyivät ainakin suosikkini "Musiikiluokka" ja "Häntä koipien välissä" - play some skynyrd, man - |
|
Nyt ei kyllä voi ymmärtää. Onko vika mielestäsi sanoituksissa vai lauluäänessä? Sanoitus ainakin oli aina Leevin (Göstan) vahvuus ja biisit nyt eivät vaadi mitään lauluakrobatiaa. Kummassakin. Ja tämähän on vain minun mielipiteeni, joten älkää vetäkö hernettä nekkuun. En ole koskaan ymmärtänyt mitä erikoista Göstan sanoituksissa oli, kun vertaan mm. Neumannin, Pauli Hanhiniemen, ja Juicellakin joitain hyviä, sanoituksia Göstan vastaaviin, on noissa muissa jotain sellaista joihin jaksaa keskittyä, Göstalla taas ei. Musiikki sinänsä on Leavingsilla paikoitellen oikeinkin hyvää, edelleenkin, en sitä kiellä. Ja tosiaan, eihän nuo biisit mitään laulajafakiiria vaadi, mutta ei myöskään Dingon tai Yön musa, mutta silti niihin on saatu sisällytettyä sellaista fiilistä jota ei Göstan laulusta löydy. Mutta mielipiteitähän nämä... |
|
... kun vertaan mm. Neumannin... Oho! Ootko ite Neumann? :o) Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
|
Oho! Ootko ite Neumann? :o) No en!!! Tuolla vaan pyrin siihen ettei välttämättä tarvitse olla kummoinenkaan laulaja joka saa biiseihin fiilistä, vai onko Neumann jonkun mielestä suuri laulaja-akrobaatti? :) Enkä mä ainakaan osais ajatella ketään muuta Dingoon laulamaan, Neumannin persoonallinen ääni ja tyyli (välillä päin vittua) istuu musaan erittäin hyvin ja väärässä ovat he jotka sanovat että se musa ei toimi. |
Blue Moon 21.06.2007 15:31:41 (muokattu 21.06.2007 15:41:13) | |
|
En mä ymmärrä mitä tekemistä Neumannin yltiöromanttisella teinipaatoksella on Göstan tekstien kanssa. Tai Neumannin tulkintatyylillä vrt. Göstaan. Eihän niillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ihan eri jutuista kysymys. |
Mika Antero 23.06.2007 19:59:25 (muokattu 23.06.2007 20:06:18) | |
|
Sudqvistin teksteistä ei tosiaankaan voi puhua samana päivänäkään teini-iskelmien kanssa. Joskus oli Rumbassa jonkun (Knuuti?) hyvä kirjoitus just noista teksteistä, ja siinä huomautettiin esim. Itkisitkö onnesta -biisistä, että sitä on alle kolmekymppisten vaikea ymmärtää. Se "kunnolla paneminen" kun ei teinien hommaa ole... Sinänsä tietty tarpeetonta taas korostaa noita Sundqvistin "härskejä" tekstejä, koska häneltä löytyy mahdottoman herkkää tavaraa, joissa sitä hänelle tyypillistä virnuilua ei ole tai sitä ei välttämättä huomaa. "Vaikka ei toimisikaan periaatteiden mukaisesti, niitä voi silti olla."
Melkore |
|
Sudqvistin teksteistä ei tosiaankaan voi puhua samana päivänäkään teini-iskelmien kanssa. Joskus oli Rumbassa jonkun (Knuuti?) hyvä kirjoitus just noista teksteistä, ja siinä huomautettiin esim. Itkisitkö onnesta -biisistä, että sitä on alle kolmekymppisten vaikea ymmärtää. Se "kunnolla paneminen" kun ei teinien hommaa ole... Sinänsä tietty tarpeetonta taas korostaa noita Sundqvistin "härskejä" tekstejä, koska häneltä löytyy mahdottoman herkkää tavaraa, joissa sitä hänelle tyypillistä virnuilua ei ole tai sitä ei välttämättä huomaa. Vaikka sundqvistin lyriikat ovat melkein aina tosi naiveja niin ne ovat sitä todella liikuttavalla ja osaaottavalla tavalla. Tuntuu että mies oikeasti välittäisi ihmisistä ihan älyttömästi. Sitten toinen juttu on se, että nuo näennäisesti selväsanaiset tarinat ovat usein aika kryptisiä. Miten "Pohjoisen taivaan alla" biisin kaikki kolme säkeistöä liittyvät toisiinsa ja mitä kertosäkeistö oikeasti tarkoittaa? Kuka pystyy havainnollistamaan miten "Itkisitkö Onnesta?" biisin tarina oikein menee.. Noh, Poika nimeltä Päivi on helppotajuinen biisi, mutta kuinka rohkea se on omana aikanaan täytynyt olla! En muista että kukaan muu olisi aiheesta tehnyt ikinä millään lailla vastaavaa kappaletta - millainen vaikutus sillä on mahtanut olla tuhansien oman seksuaalisen suuntautumisensa kanssa epäröiville nuorille aikoinaan.. Musiikillisesti täydellisin pop-helmi on "Jos taivaalta sataisi rahaa" - en tajua miten voi olla niin hieno biisi. :) |
|
Paras suomalainen bändi koskaan, yksi harvoista hyvistä pop-bändeistä. Niissä biiseissä vaan on sitä jotain, mukavat lyriikat ja laulumelodiat. Ainut levy jonka omistan on Rakkauden Planeetta, ja se on kyllä täynnä mahtavia biisejä. Rakkauden Työkalu on aivan loistava. Ja noita Leevi-covereita on pakko odottaa vähintäänkin mielenkiinnolla, vaikka pelottaa vähän että jotkut bändit raiskaavat biisin täysin. |
|
Jos joltain on jäänyt kuulematta tuo Egotripin Rintintin-versio niin se on levy-yhtiön sivujen soittimesssa kuultavissa: http://www.elementsmusic.fi/ Erittäin onnistunut veto. Muita "tribuuttilevyn" piisejä en ole kuullut. ja pahasti pelkään että ne ei pääse kyllä lähellekään tätä tasoa. Toivotavasti olen väärässä. Only when the last tree has died, the last river has been poisoned, the last fish has been caught, well realize we cant eat money.
White Cloud |
|
Todella onnistuneen kuuloinen on tuo Egotripin veto! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|