Aihe: Ramones | |
---|
|
Number 9: No jos pelkkä tämä riittää lähtökohdaksi, niin ei kai sitten täydy säveltää mutta kyllä hyvään rock n roll biisiin tarvitaan muutakin. Mielestäni. säveltäminen on sitten monimuotoinen termi mutta itse tykkään että kappaleessa on jokin joka tekee siitä muisteettavan tms. eli melodia, sanoitus yms. itse asiassa, kerroppa mitä tässä kohtaa pidät kunnon rock n rollina ja mitä tarkoitat säveltämisellä? Kunnon rokkina pidän mm. moottoripäitä, ramoja, Berryä...no, voisi sanoa kaikkea missä on kitarat, mielummin kovalla, ja biisit yksinkertaisia. Säveltämisellä meinasin lähinnä hirveää miettimistä ja sovittelua. Ei musiikki kuitenkaan niin vakavaa ole. Mulle se on pelkkää fiilistä. |
|
Mika Kangas: Kunnon rokkina pidän mm. moottoripäitä, ramoja, Berryä...no, voisi sanoa kaikkea missä on kitarat, mielummin kovalla, ja biisit yksinkertaisia. Säveltämisellä meinasin lähinnä hirveää miettimistä ja sovittelua. Ei musiikki kuitenkaan niin vakavaa ole. Mulle se on pelkkää fiilistä. No juu. Mutta väitätkö että esim Ramonesin biiseissä ei ole helkkarin tarttuvat melodiat? Ja tämä kertoo että ne on "sävelletty". Ei ole niin helppoa tehdä noin melodisia ja yksinkertaisia biisejä vaikka se siltä saattaa kuulostaa. Ekspertti en ole mutta luultavasti yksinkertaisen biisin mutta toimivan biisin tekeminen on hankalampaa koska kokoajan pitää miettiä mikä on oikeasti oleellista ja mikä ei. Miettiminen ja sovittelu on kyllä asia erikseen. ... |
|
Number 9: No juu. Mutta väitätkö että esim Ramonesin biiseissä ei ole helkkarin tarttuvat melodiat? Ja tämä kertoo että ne on "sävelletty". Ei ole niin helppoa tehdä noin melodisia ja yksinkertaisia biisejä vaikka se siltä saattaa kuulostaa. Ekspertti en ole mutta luultavasti yksinkertaisen biisin mutta toimivan biisin tekeminen on hankalampaa koska kokoajan pitää miettiä mikä on oikeasti oleellista ja mikä ei. Miettiminen ja sovittelu on kyllä asia erikseen. Kyllähän tarttuva melodia voi syntyä ihan noin vain. En kyllä tiedä miten ramot biisinsä värkkäsi. Voihan olla että noita tosiaan tehtiinkin ihan huolella. Tarttuvia ne kyllä on niin kuin mainitsit. Tohon jälkimmäiseen, kaikki biisintekijät varmaan omaa omanlaisensa tavan tehdä biisejä. Eikä siinä tietenkään mitään vikaa koska kukin tekee hyväksi havaitsemallaan tavalla. Mitään yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tehdä biisejä ei ole olemassakaan. |
Funkånaut 29.11.2013 21:23:56 (muokattu 29.11.2013 21:24:29) | |
|
Number 9: Niin. Minun mittapuullani, eli täysin oma mielipiteeni. Tarkoitan että luulen että jos noista biiseistä otettaisiin opois hänen ällistyttävä soittonsa, ne eivät olisi kovin kummoisia. Kyllä meiti vois huoletta heittää Jimpalta esmes Little Wingin, Angelin tai Bold as Loven listalle, jossa etsitään viimeisen 50 vuoden parhaita pop-sävelmiä. Noissahan biiseissä nimenomaan on hienoa se, että ne toimii oli sovitus mikä tahansa. Bold as Love: http://www.youtube.com/watch?v=haqjOsr_RBc Little Wing: http://www.youtube.com/watch?v=auEkoqoOOVs http://www.youtube.com/watch?v=HVCHOR-rVlQ http://www.youtube.com/watch?v=_QVx5hAkpEM Angel: http://www.youtube.com/watch?v=bspJzET1B-E#t=37 Kuten noista voi päätellä orkkiksiin verrattuna, niin kyllä sävellykset toimii oli kokoonpano tai sovitus mikä oli. Eli hyviä sävellyksiä. Koska hyvä sävellys toimii, oli sovitus mikä tahansa. E: Ja noissa versioissa Jimppa ei soita itse yhdessäkään nuottiakaan, joten... Oli kevyesti dorka olo, kun ulisin siinä sisäisesti yrittäen samalla kamppailla todellisuuden rajat rikkovaa aamuheijaria hirveessä jysärissä vessanpöntön suuntaan. - Kitaravirtuaali
Musaa |
|
Mika Kangas: Kyllähän tarttuva melodia voi syntyä ihan noin vain. En kyllä tiedä miten ramot biisinsä värkkäsi. Voihan olla että noita tosiaan tehtiinkin ihan huolella. Tarttuvia ne kyllä on niin kuin mainitsit. Voi syntyä ja monilla syntyykin, mutta sanoisin että se on lahjakkuutta. Ja kyllä niitä varmaan huolella tehtiin mutta yksi Ramojen hienoimmista piirteistä oli toisaalta spontaanius ja näennäinen huolettomuus. ... |
|
Muistan, kun noin 14-vuotiaana hyvin rajuna Beatles-fanina hankin innoissani Hendrixin debyytin, koska Hendrix oli kuulemma ilmiömäinen. Levyn jälkeen hämmästelin, että tääkö se on sitä kovinta kakkaa. Sitten kuulin Axis: Bold As Love -levyn, jonka sekä psykedelisempi että kepoisempi ote vetosi enemmän Beatles-mieheen kuin edeltäjänsä. Myöhemmin tajusin myös esikoisen ja myöhempien levyjen hienouden, lukuun ottamatta Electric Ladylandia, joka tuntuu sotkuiselta ja huonolla tapaa 60-lukulaisen ylituotetulta. Voisin kyllä kuunnella sen nyt taas yli vuoden tauon jälkeen. Funkonautilta tuli kuitenkin Number 9:n potentiaalisen diggailun kannalta oleelliset biisit yllä. En muuten tajunnut olevani Ramones-ketjussa, pahoittelut! |
|
Jokapaikanapina: Muistan, kun noin 14-vuotiaana hyvin rajuna Beatles-fanina hankin innoissani Hendrixin debyytin, koska Hendrix oli kuulemma ilmiömäinen. Levyn jälkeen hämmästelin, että tääkö se on sitä kovinta kakkaa. Sitten kuulin Axis: Bold As Love -levyn, jonka sekä psykedelisempi että kepoisempi ote vetosi enemmän Beatles-mieheen kuin edeltäjänsä. Myöhemmin tajusin myös esikoisen ja myöhempien levyjen hienouden, lukuun ottamatta Electric Ladylandia, joka tuntuu sotkuiselta ja huonolla tapaa 60-lukulaisen ylituotetulta. Voisin kyllä kuunnella sen nyt taas yli vuoden tauon jälkeen. Funkonautilta tuli kuitenkin Number 9:n potentiaalisen diggailun kannalta oleelliset biisit yllä. Jåå, toi Electric Ladyland on kyllä jollakin tasolla melkosen rölö levy. Taitaa olla mulla South Saturn Deltan jälkeen vähiten kuunneltu Jimppa-levy. Alkaa olemaan munsta negatiivisella tavalla sekava. Ikään kuin kultainen lanka uupuisi kokonaan, joskin joukossa on jokunen tiukkakin biisi. Taisi ideapankki tyhjentyä kahteen ekaan, ja kolmosessa liikaa vapautta + leikit, niin lopputulos on tossa. Band of Gypsys on sitten taas komeeta laittoa eri mielessä. Kaks ekaa levyä on mitä tiukimpia sävellyksiä/biisejä täynnä, etenkin Axis: Bold as Love -levy. Ei jätä sanottavaa. En muuten tajunnut olevani Ramones-ketjussa, pahoittelut! Keskustelun rönsyily on M.netin suola. :) Oli kevyesti dorka olo, kun ulisin siinä sisäisesti yrittäen samalla kamppailla todellisuuden rajat rikkovaa aamuheijaria hirveessä jysärissä vessanpöntön suuntaan. - Kitaravirtuaali
Musaa |
Number 9 30.11.2013 08:08:51 (muokattu 30.11.2013 08:26:36) | |
|
sen verran voisin vetää takaisin että olen kyllä kuunnellut nuo kolme levyä mutta siitä alkaa olla aikaa melkein vuosi että ehkä mun ois parempi olla hiljaa ja kuunnella ne levyt uudestaan. Pitää vaan sitten raahautua Metsoon taas kun paikallisessa kirjastossa ei olekaan kuin tuo Electric Ladyland jonka olen useaampaankin otteeseen lainannut, mutta ei vain uppa. Jottei menisi aivan off-topiciksi, niin olenko ainoa joka pitää End Of The Centurya yhtä kovana levynä kun Ramojen neljää ekaa? Käsittääkseni levy tuntuu jakavan vahvasti mielipiteitä? ... |
Kefiiri 30.11.2013 08:39:02 (muokattu 30.11.2013 08:40:52) | |
|
Number 9: olenko ainoa joka pitää End Of The Centurya yhtä kovana levynä kun Ramojen neljää ekaa? Olet. Lukaistuani pari Ramones-kirjaa aloin paremmin ymmärtää miksi levy on tehty, mutta tylsä se silti on! Ramojen taito keksiä tarttuvia biisejä perustui vissiin hyvään pop-perinnetietoisuuteen. En ole musiikin asiantuntija. |
Number 9 30.11.2013 08:48:50 (muokattu 30.11.2013 08:51:36) | |
|
Kefiiri: Olet. Lukaistuani pari Ramones-kirjaa aloin paremmin ymmärtää miksi levy on tehty, mutta tylsä se silti on! Kyllähän Spector tietyllä tavalla oli ramojen esikuvia, mutta tätä tylsyyttä en allekirjoita. Tylsältä albumilta ei löydy niin kovia kappaleita kuin Danny Says,Let's Go ja This Ain't Havana ja niim edelleen, mutta makuasioita tietysti. Ramojen taito keksiä tarttuvia biisejä perustui vissiin hyvään pop-perinnetietoisuuteen. Ja kyllähän varsinkin Joeyn rakkaus puhtaaseen pop-musiikkiin saattoi vaikuttaa. Hänhän esimerkiksi diggasi Abbaa aivan täysiä ja muistaakseni jostain oln lukenut että Blitzkrieg Bop kappaleen hey ho let's go- huudahdukseen tuli inspiraatio Bay City Rollersien Saturday Night-kappaleesta. Puhumattakaan vamhemmasta popista. Taitaa lausahdus 'second verse same as the first' olla otettu Hermin's Hermitsien kappaleesta I Am Henry The Eight, I Am? ... |
|
Number 9: Tylsältä albumilta ei löydy niin kovia kappaleita kuin Danny Says,Let's Go ja This Ain't Havana ja niim edelleen, mutta makuasioita tietysti. Juu eihän levy tykkänään huono ole, mutta ei meiningiltään oikein edellisten veroinen. Makuasia toki. Itselleni oli tosiaan yllätys tuo Joeyn kaikenlainen poppifanitus, mutta kyllähän se selittää Ramonesin jutuissa piilevää melodisuutta. En ole musiikin asiantuntija. |
|
Kefiiri: Juu eihän levy tykkänään huono ole, mutta ei meiningiltään oikein edellisten veroinen Niin kyllähn Ramonesit nimenomaankaupallista läpimurtoa koko ajan tavoittelivat. Makuasia toki. Itselleni oli tosiaan yllätys tuo Joeyn kaikenlainen poppifanitus, mutta kyllähän se selittää Ramonesin jutuissa piilevää melodisuutta. Itselleni juuri melodiat olivat se mikä Ramoissa iski. Mutta minusta Ramonesisa on juuri hienoa tämä miten puhdas pop-nerous saatiin yhdistettyä niin sanotuun punkkiin. Vaikka aivan yhtä hyvinhän sitä voisi kutsua vaikka garage rockiksi taikka ihan vaan rock n rolliksi. ... |
|
Ennen End of the Century oli mielestäni yksi parhaita Ramones-levyjä, nyt ehkä... no voisin mä sen tavallaan vielä kolmanneks parhaaks nimittää. Rock 'n' Roll Radio ja High School on todella turhia, mutta esmes I'm Affected ja All the Way ovat mielettömän timmejä (ja niistä myös löytyvät ei-tuotetut demoversiot 2002 CD-painokselta). Oikeastaan melkein kaikki biisit on musta aika hyviä kahta edellä mainittua Rock 'n' Roll -biisiä ja ehkä High Risk Insurancea ja I Can't Make it on Timea lukuun ottamatta. Jos kaikia olis vähän vähemmän kauttaaltaan, niin varmasti tää olis arvostetumpi. Kaiku vie munaa niistä nopeimmista biiseistä. |
Number 9 30.11.2013 12:11:44 (muokattu 30.11.2013 12:15:03) | |
|
I Cant Make It On Time on musta levyn parasta antia. Näistä rock n roll kappaleista Rock N Roll High School oli kappaleena se joka sai mut innostuun Ramonesista kun olin sillon niin innoissani viiskytäluvun rokista (kuten yhä) ja kyseinen biisi on täyi viiskytäluku/ Beach Boys-pastissi. Mutta kappaleenahan se on aika geneerinen ja kuten sanottu pastissi. Mutta energiaa siinä on. Rock N Roll Radiosta pidän kyllä koska sen väliosan/kertsin minkälie (we need change and we need it fast....) melodia on hieno ja koska siinä mainitaan John Lennon. Säkeistön melodia ei ole kyllä kummoinen ja tuotanto jotenkin tunkkainen. Lisäksi kappaleen sanat vähän häiritsevät sillon tällöin. Edit. Itekin pistäsin sen kolmanneksi ku Rocket To Russia vähän tökkii. Eli: Leave Home Road To Ruin End Of The Century Ramones Pleasant Dreams Rocket To Russia ... |
|
Se on nyt viimeinenkin alkuperäisnelikosta poissa: http://www.mesta.net/tommy-ramone-on-kuollut/ "one good thing about music, when it hits you feel no pain" (bob marley) |
|
Menipä kyllä fiilikset heti aamusta. |
Rämppy 12.07.2014 11:54:11 (muokattu 12.07.2014 11:56:27) | |
|
Ei ollut Ramones pitkäikäisten miesten bändi. Kovaa elivät. Onneksi musiikki jäi. En sitten malttanut olla sanomatta. |
|
Debyytti soimaan. RIP Tommy. Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb. |
|
Saatanan satanus. Paras Ramo-rumpali. Parempi haitsukäsi ku Markyllä. Nyt harmittaa, etten jaksanut käydä kattomassa äijää kun se Suomessa kävi. Tai en kyllä tiedä oliks enää hyvä, mut aattelin kyllä että jos se vielä Suomessa asti kiertää, niin olis edes jossain kunnossa. Ripit vaan äijälle. |
|
HaloOfFlies: Debyytti soimaan. RIP Tommy. Samat sanat. "Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|