Muusikoiden.net
09.12.2016

Rock, pop, alternative »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Anssi Kelan Musiikkipuoti
1
Anssi Kela
17.12.2010 11:34:18 (muokattu 17.12.2010 11:35:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terppa!

Nyt olisi taas uutta matoa koukussa.

Piratismiin liittyvissä keskusteluissa näkee usein pointtina sitä, ettei artisti saa omista levyistään paljoakaan. Suurin osa hinnasta valuu erilaisille välikäsille - siksi levyjä ei edes pitäisi ostaa, vaan tukea artistia muilla tavoin.

En yhdy tähän mielipiteeseen (ne välikädet ovat ennemminkin apukäsiä, levyn tekeminen ja myyntiin saattaminen on usein hyvin monivaiheinen ja kallis proseduuri), mutta tunnistan kyllä tarpeen lisätä suoraa toimintaa artistin ja yleisön välillä.

Siksipä olenkin avannut kotisivuilleni uuden palvelun, Musiikkipuodin.

Ajatuksena on se, että myyn puodissani biisejä, joita ei ole saatavilla missään muualta. Albumeilta pois jääneitä kappaleita, live-esityksiä, erilaisia versioita sekä pelkästään tätä tarkoitusta varten tehtyä musiikkia.

Aion toki jatkossakin julkaista perinteisiä levyjä. Artistille tämä antaa kuitenkin hyvän mahdollisuuden päästellä hiukan höyryjä ja julkaista erilaisia musiikillisia kokeiluja, tarvitsematta murehtia albumikokonaisuuksia. Koska levyjen välillä kuluu pitkiä aikoja, niin tällaisen lyhyttavaran myyminen tarjoaa faneillekin pientä mutusteltavaa hiljaisina kausina.

Näin alkuun laitoin myyntiin kolme kahden ensimmäisen albumini sessioista pöytälaatikkoon jäänyttä biisiä. Jatkossa tulee lisää tavaraa.

Lisäksi puodissani on tarjolla back-kataloogini sekä suosittelemiani muiden artistien levyjä, kommenteillani höystettynä. Suosituksia teen erilaisten teemojen alla, ensimmäisenä teemana on levyhyllystäni löytyvä raskaampi musiikki.

Musiikkipuoti on toteutettu yhteistyössä kotimaisen Equal Dreams -palvelun kautta. Kyseessä on reilua kauppaa harjoittava musiikkimyymälä: tienaan itse puotiini lataamistani euron hintaisista biiseistä 77,55 senttiä. (Tuohon sisältyy jo Teostollekin maksettava osuus, joka tietysti myöhemmin palautuu teostomaksujen muodossa. Tarkempaa tietoa rahan jakautumisesta saitillani.)

Parasta tässä on kuitenkin se, että kuka tahansa voi perustaa itselleen samanlaisen kaupan. Suosittelen lämpimästi! Et välttämättä tarvitse edes omaa saittia, kaupan voi lyödä pystyyn Equal Dreamsin sivustolle.

Minun Musiikkipuotini näyttää tältä:
http://www.anssikela.com/musiikkipuoti/

Equal Dreams on puolestaan täällä:
http://fi.equaldreams.com/

Terveisin,

Anssi Kela

Funkånaut
17.12.2010 11:37:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on kyl ihan messevä idea. Rahat biisistä heille, joille ne kuuluu. Eli tekijöille.

Maailmassa on seitsemän hyvää syytä elää. Naiset, oluet ja viskit. Lopuilla neljällä ei enää olekaan väliä.
KooAa
17.12.2010 12:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolme kahdesta on hyvä suhde.

KooAa:lla on väliä, less is more. En Kumarra. This Is The Road To Hell.
Atomic Cafe
17.12.2010 12:37:53 (muokattu 18.12.2010 02:04:27)

Equal Dreams on hieno idea, artisti voi hinnoitella itse itsensä. Olen ollut hieman kyyninen sen suhteen että miten paljon sitä kautta julkaistaan materiaalia jonka julkaisemisessa on jotain järkeä. Mutta jos Anssi Kela on siellä niin ehkä sinne on siirtymässä muitakin nimekkäitä artisteja. Erityisen hyvin tuo kanava soveltuu juuri sen ylijäämämateriaalin ja erilaisten kokeilujen julkaisemiseen ja toivottavasti muutkin artistit oivaltavat tämän, sehän on samalla palvelus ostavalle yleisölle joka saa edulliseen hintaan sellaista tuotantoa mitä ei muualta saa.

kuolema korjaa elämän virheet
Tande
17.12.2010 17:29:57

Jos ostaisin sähköistä musiikkia, niin kyllä minä mieluummin ostaisin sitä suoraan artistilta, kuin kansainvälisestä suurkaupasta. Tässä liikeideassa on todellakin ideaa.

Anteeksi.
Flash
17.12.2010 20:46:12 (muokattu 17.12.2010 20:47:19)

Tande: Jos ostaisin sähköistä musiikkia, niin kyllä minä mieluummin ostaisin sitä suoraan artistilta, kuin kansainvälisestä suurkaupasta. Tässä liikeideassa on todellakin ideaa.

Näin on!! Hinnoittelua tosin miettisin hiukan. Itseäni ei innosta maksaa 9.50 tai 10 euroa digitaalisesta levystä, jos saan sen CD:nä halvemmalla. Nettikaupoissakin monesti naurattaa, kun (uusienkin levyjen) downloadit ovat kalliimpia kuin CD:t. Ilmeisesti vanhaa raskasta jakelusysteemiä halutaan pistää pystyssä, koska tällä tavalla ei ainakaan saada fyysisiä formaatteja kuolemaan. Ei sillä, että itse sitä haluaisinkaan...

Live Music Is Better!
Flash
17.12.2010 21:20:27

Vielä liittyen tuohon virallisesti (fyysissenä) julkaisemattomien biisien kauppaan: Mielestäni se on hyvä idea! Mutta on tällaisia jääriä, kuin minä jotka rakastavat musiikkia, mutta eivät vain voi maksaa mitään, jos eivät saa vastineeksi mitään kädessä hypisteltävää. Diggaan Springsteenistä, kuten Kelakin. Springsteenillä on yksi julkaisu (Magic Tour Highlights), mikä on julkaistu vain downloadina. En minä pysty sellaisesta mitään maksamaan (vaikka Springsteenin levyjä on muuten lähemmäs parisataa hyllyssä). Kuuntelen sitä vain Spotifyn kautta ja surkuttelen fyysisen version puutetta (ostaisin kaikki mahdolliset variaatiot).

Pointtina siis, että ostaisin nuo Kelan biisit ennemmin vaikka 7" vinyylinä, mutta ymmärrän toki, että moisten painattaminen maksaa maltaita ja tuollainen latauksina myyminen on ehdottomasti järkevämpää. Se ei vain palvele kaikkia meitä tolloja musadiggareita, jotka olemme fakkiintuneita noihin fyysisiin formaatteihin.

Onnea kuitenkin Anssille Musiikkipuodin suhteen!

Live Music Is Better!
sakkemule
17.12.2010 22:42:43

Hieno veto Anssi. Tekisi mieleni tehdä samoin.

www.fillmore.fi
Anssi Kela
18.12.2010 00:25:36

Hinnoittelusta:

Pystyn itse määrittelemään hinnat noille Erikoisuudet -kategorian biiseille, jotka ovat siis minun itseni palveluun lataamia. Niiden hinta on 1€/biisi.

Sen sijaan back-kataloogini sekä suosittelemieni levyjen hintoihin en voi vaikuttaa, ne ovat levy-yhtiöiden hanskassa.

Anssi Kela
17.01.2011 14:20:44

Saitillani voi nyt seurata uutta hanketta; Biisirinkiä. Ideana on laatia entuudestaan tuntemattomien ihmisten kanssa uusi laulu internetin välityksellä, GarageBand-ohjelmaa käyttäen. (Ok, on siellä tekijöissä pari tuttuakin.) Valmis biisi tulee myyntiin omassa Musiikkipuodissani, koko tuotto lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

Kappaleen edistymistä seurataan blogissani, jokaisesta vaiheesta kuullaan musiikkinäytteet.

Hankkeen syntysanat:
http://www.anssikela.com/2010/12/29/biisiringin-koollekutsu/

Biisin luonnostelua ja ensimmäiset vaiheet:
http://www.anssikela.com/2011/01/13/biisirinki-alkaa/

Tässä mennään tällä hetkellä:
http://www.anssikela.com/2011/01/17/biisirinki-jouset-kehiin/

-Anssi

PJS
17.01.2011 15:27:49 (muokattu 17.01.2011 15:28:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hitto, jos olisin äkännyt tuon itse niin olisin eittämättä tarjonnut omaa osaamistani projektiin vaikkapa stemmalaulun saralla ;) On nimittäin sen verran hieno idea ja toteutushan on erittäin tätä päivää.

Aiheesta toiseen ja ehkä myös aihetta sivuten? Oletko tutustunut February Album Writing Month -projektiin, jossa ajatuksena on tehdä helmikuun aikana 14 biisiä (tosin hyvin karkeatkin raakileet lasketaan ilmeisesti mukaan, esim. ymmärtääkseni pelkät lyriikat riittävät) jotka sitten laitetaan kaiken kansan kuultavaksi. Olisi hauska kuulla miehen aikaansaannoksia moisen tempauksen saralla.

ko. homman sivusto löytyy siis tämmöisestä osoitteesta:
http://fawm.org/

Peace!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti