Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Rock, pop, alternative »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä on punk?
1 2 3 4 582 83 84 85 86
kivi
13.12.2008 12:20:48 (muokattu 13.12.2008 12:22:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kadotetut muistaaksein soitti IHAN kaikilla ilmasilla puistokeikoilla, ainakin tuntu et ne oli joka paikassa. :-)
 
Sampo järkkäs kaikki ne kaupunginosa-maailmakylässä-puistokeikat. Sampo oli myös Kadotettujen manageri ja keikkamyyjä. Kadotetut ei kai koko urallaan soittanu yhtään keikkaa josta olis tullu oikeeta liksaa, vaan ne oli kaikki hyväntekeväisyyttä Puolueen asian hyväksi.
;-)
 
Aina kun meni sinne Sampon hoitamaan Munkan pommariin Kadotettujen treeneihin, oli ku aika olis pysähtynyt. Mitä nyt rumpalit joskus vaihtu. Ihan sama, mikä vuosi oli, samat biisit tuli samalla otteella.
 
me käytiin kavereitten kanssa Siekkareitten keikoilla. Alettiin kuunteleen levyiltä Aussirockia, Hoodoo Guruja ja silleen, garage rämpytystä, Nuggets musaa kuuskytluvulta. Talking Heads ja Patti Smith soi levysoittimessa kans, eli siirty meilläpäin sinne "taidekökkö" osastolle enemmän ku HC-meininkiin. Kait se oli liian "tiukkapiposta" se HC-estetiikka.
Kännätessä kyl kuunneltiin UK. Subsia ja Dead Kennedysiä. :-)

 
Postpunk kuten Lords Of the New Church, Bauhaus, Southern Death Cult, Jesus&Mary Chain, Killing Joke ym. oli myös suosittu suunta vaeltaa poispäin keesipäiden kekkereistä just ennen aussirokin tuloa.
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
PsychedelicWarlord
13.12.2008 12:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisinaan jos punk tulee joskus jossain puheeksi, huomioin useimmiten punkin epämusikaalisuuden miinuksena (vaikka sehän siinä myös oli se pointti).
 
Minä näen ,että punkin pointti oli "tehdään itse" ja "jokainen osaa soittaa".Toki em. monesti johti ns.epämusikaalisuuteen (miten se ikinä nyt sitten määritelläänkään).
 
Itselleni eka kosketus punk-musaan oli The Clashin London Calling 80-luvun aivan alussa.Nyt kun on juutuupista ja kirjaston levyiltä kuullut mm. The Clashia ja Sex Pistolsia niin ei se nyt niin kauhean epämusikaalista ole.Aika tiukkoja bändejä noi on.
 
Et tua noin nii Juustopäät ei ollu punk. Eikä Klamydia ole. Ja Green Day, se on poppia se. Offspring menee paikoin sentään jo kaupallisen rokin puolelle.
 
Musta noi bändit on punk nimenomaan musan muotoseikkojen suhteen muttei niinkään sitten ehkä asenteellisesti.
 
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
kivi
13.12.2008 12:35:02 (muokattu 13.12.2008 12:38:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun on juutuupista ja kirjaston levyiltä kuullut mm. The Clashia ja Sex Pistolsia niin ei se nyt niin kauhean epämusikaalista ole.Aika tiukkoja bändejä noi on.
 
Kyllä. Eikä ne Rhythm&Bluesin rakenteet niin kovin piilossa oo niissä Clashin varhaisemmissakaan biiseissä. Enemmän musta tuntuu, että se "huonosti soittaminen" viittaa siihen, että bändit saattoi päästä levylle 2 viikkoa sen jälkeen ku oli ekat soittimet hankittu, kuten esim legendaariselta "The Roxy London 77" -LP:ltä kuulee. Ei ne Peter & Test Tube Babiesit, Slaughter & The Dogsit ym. vielä oo kauheasti ehtineet ilmaisuaan hioa. Mutta kun sitten kuuntelee tarkemmin, niin esim omana aikanaan todella huonosti soittavana bändinä pidetty Adverts on täynnä aika nokkelia rakenteita ja arreja, jotka vain kuulostaa helpoilta (tosin pakko sanoa, ettei bändi aina ihan onnistu niissä kuvioissaan).
 
Alkuaikojen Brittipunkissa yksinkertaistaminen oli voimaa. Sham69 saattoi suoraan napata arrinsa Sladelta ja Cockney Rejects Gary Glitteriltä, ja tuloksena oli biisejä jotka toimivat hyvin oman jengin "anthemeina", yhteishoilauksen aineksina.
 
Musta noi bändit on punk nimenomaan musan muotoseikkojen suhteen muttei niinkään sitten ehkä asenteellisesti.
 
Jep. Nykyään muoto on tärkeämpi kuin sisältö. Muoto on mantraa mitä toistetaan uskon lujittamiseksi, ei uutta oivallusta jolla avattaisiin tajunta uusiin ajattelumalleihin.
 
Ja se itse asiassa alistaa sisällönkin: kun menee mille vaan punk-festarille tai vallatulle talolle katsomaan punk-bändejä, niin niillä on kaikilla samat teemat ja julistuksen aiheet biiseissään, siitä huolimatta että se julistuksen samankaltaisuus tuhoaa sen ideologisesti arvokkaan sisällön, ja jäljelle jää vain sanoitusten lajityyppiuskollinen muoto. Sori, vähän vaikeasti sanottu, mutta ymmärrätte varmaan?
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Gardiner
13.12.2008 12:35:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Postpunk kuten Lords Of the New Church, Bauhaus, Southern Death Cult, Jesus&Mary Chain, Killing Joke ym. oli myös suosittu suunta vaeltaa poispäin keesipäiden kekkereistä just ennen aussirokin tuloa.
:-D

 
Totta haastat. Noita tuli kuunneltuu kans paljon. Ja B 52`s, Devo, Pere Ubu, Gang Of Four, ja sun sen semmoset "Art pop" hömpät soi kans ain sillon tällön. :-D
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
texjazz
13.12.2008 13:37:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta haastat. Noita tuli kuunneltuu kans paljon. Ja B 52`s, Devo, Pere Ubu, Gang Of Four, ja sun sen semmoset "Art pop" hömpät soi kans ain sillon tällön. :-D
 
Factory -kama oli heti alusta lähtien tätä veli gardin mainitsemaa art hömppää. http://www.cerysmaticfactory.info/f … communications_1978-92_box_set.html
 
Mutta ei punk ollut art hömpälle este vaan selvästi innoite ja ponnistusalusta.
 
Ja sitten punk päätyi Suosikkiin.
 
Älleh ellus allo nodhat.
Illu
13.12.2008 13:45:59 (muokattu 13.12.2008 13:53:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä on punk? teiltä kysyisin, että muodin mukana pysyisin...
 
...Mun punk on rokkia, verta ja hikeä. Mun punk on kun joutuu sun kanssas itkemään. Mun Punk ei oo keikalta mersulla kotio. Mun punk ei soi stereona...
 
Atomic Cafe
13.12.2008 15:41:21 (muokattu 13.12.2008 16:38:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä näen ,että punkin pointti oli "tehdään itse" ja "jokainen osaa soittaa".Toki em. monesti johti ns.epämusikaalisuuteen (miten se ikinä nyt sitten määritelläänkään).
 
Loppujen lopuksi punkissa oli kysymys juuri tästä, perustettiin bändi ja tehtiin levy, lähes kuka tahansa pääsi levyttämään jos etuliitteessä oli sana punk (kaikkein surkeimmat julkaisivat tuotoksensa omakustanteena)
Monet bändit harjoittelivat soittamista keikoilla ja studiossa (autotallivaihe jäi välistä pois). Mukana oli kyllä joitakin kokeneempia konkareita jotka kokivat uskonnollisen herätyksen ja vaihtoivat punkkiin mutta huomattava osa oli kuten Sex Pistols tai The Clash. Nuoria kundeja jotka kehittyivät huimaa vauhtia joka levyllä. Pistols joutui kantamaan taakan muidenkin puolesta kun siitä tehtiin punkin keulakuva. Yhtye hajosi käytännössä jo ensimmäisen sinkun jälkeen kun keikoille tai studioon pääsy oli lähes mahdotonta. The Clash pääsi livahtamaan moralisteilta karkuun Pistolsin selän takaa ja sen kehityskaari oli huima. Matka ensimmäisestä levytyksestä viimeiseen on pidempi kun kuulento. New Wave keksittiin kun punkkarit oppi soittamaan ja sen alle laitettiin oikeastaan kaikki uusi musiikki mitä 70-80 luvun vaihteessa tehtiin. Jos Epesin postimyyntiluetteloon on uskominen niin uutta aaltoa oli aikuiseksi kasvaneiden punkkien lisäksi mm. Blondie, Dire Straits, Police ja Elvis Costello.
Suunnilleen samalla kaavalla asiat eteni myös Suomessa.
 
Gardiner
13.12.2008 15:57:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uutta aaltoa oli mm. Blondie ja Elvis Costello and The Atractions. Molemmat bändit muutes teki miun korviin hyvin sattuvaa musaa. Vieläkin tulee noita kuunneltua. Erittäin kestävää musaa. Voi olla että ilman punk ja independent levy-yhtiö buumia oisivat jääneet ilman mahiksia. Se oli kans yks punk homman hieno puoli et tuli mahiksia erilaisille riippumattomille pienlevy.yhtiöille. Se korporaatio pop/rock oli melko läyhästä musaa pahimmillaan tohon aikaan.
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Atomic Cafe
13.12.2008 16:21:03 (muokattu 13.12.2008 16:36:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

and The Atractions. Molemmat bändit muutes teki miun korviin hyvin sattuvaa musaa. Vieläkin tulee noita kuunneltua. Erittäin kestävää musaa. Voi olla että ilman punk ja independent levy-yhtiö buumia oisivat jääneet ilman mahiksia. Se oli kans yks punk homman hieno puoli et tuli mahiksia erilaisille riippumattomille pienlevy.yhtiöille. Se korporaatio pop/rock oli melko läyhästä musaa pahimmillaan tohon aikaan.
 
Pakko tunnustaa että Elvis on minulle liian vaikeasti sulavaa (tasokasta) edelleenkin mutta Blondie oli ilmiö joka ponnisti maineeseen samasta paikasta kun Ramones ja Patti Smith (Debbie Harry oli jumalaisempi kun Suzi Quatro aikoinaan). Hieman punastuen on todettava että näistä neljästä Dire Straits toimii edelleenkin parhaiten minun levysoittimella ja hyvänä kakkosena tulee Police, niissä nyt vaan on sitä jotain vaikka ne leimattiin aika nopeasti juppimusiikisi.
Punk ja independent levy-yhtiö buumi oli piikki pöhöttyneen levyteollisuuden perseeseen ja aika moni suurikin yhtiö haki tomintamalleja sieltä sen jälkeen kun huomasivat että silläkin alueella voi takoa rahaa.
 
Cimble
13.12.2008 17:54:35 (muokattu 13.12.2008 18:03:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä näen ,että punkin pointti oli "tehdään itse" ja "jokainen osaa soittaa".Toki em. monesti johti ns.epämusikaalisuuteen (miten se ikinä nyt sitten määritelläänkään).
 
Itselleni eka kosketus punk-musaan oli The Clashin London Calling 80-luvun aivan alussa.Nyt kun on juutuupista ja kirjaston levyiltä kuullut mm. The Clashia ja Sex Pistolsia niin ei se nyt niin kauhean epämusikaalista ole.Aika tiukkoja bändejä noi on.

 
No ei ainakaan Pistols... ;) Vaikka onhan ns. punk-bändeissäkin soitannollisesti ihan normitiukkoja ryhmiä. Mut esimerkiksi Kollaa Kestää tosin ei ollut kovin, hmm, musiikillisesti akateeminen bändi. Mut niilläkin tais olla se "tehdään itse" ja "jokainen osaa soittaa". Noin niinkun yhtenä sellaisena punk-esimerkkinä.
 
PS. Jossain määriteltiin Duran Duran brittipunkin edustajaksi...
 
Ei Venäjästä selviä hengissä...
Gardiner
13.12.2008 18:21:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei ainakaan Pistols... ;) Vaikka onhan ns. punk-bändeissäkin soitannollisesti ihan normitiukkoja ryhmiä.
 
Pistolsien Steve Jones ON muutes ihan helevetin timmi rokkikitaristi. Ne neljä ekaa singlee ja eka älppäri on varsin tuimaa rokkikitarointia. :-)
 
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Atomic Cafe
13.12.2008 18:33:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistolsien Steve Jones ON muutes ihan helevetin timmi rokkikitaristi. Ne neljä ekaa singlee ja eka älppäri on varsin tuimaa rokkikitarointia. :-)
 
Steve Jones on tiukka ja erittäin arvostettu "peruskitaristi".
 
Atomic Cafe
13.12.2008 18:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut esimerkiksi Kollaa Kestää tosin ei ollut kovin, hmm, musiikillisesti akateeminen bändi. Mut niilläkin tais olla se "tehdään itse" ja "jokainen osaa soittaa". Noin niinkun yhtenä sellaisena punk-esimerkkinä.
 
Muistan vieläkin kun opiskelukaveri (tuleva Ogelin kasvatti) palasi naama valkoisena Kollaa Kestää yhtyeen keikalta ja sai ääni syvästä järkytyksestä väristen muodostettua hiljaisen ja katkonaisen lauseen: EIHÄN NE OSAA SOITTAA OLLENKAAN. Huomio oli oikeansuuntainen mutta sehän ei Kollaan menoa haitannut tippaakaan.
Kollaa Kestää oli hämmästyttävän nerokas ja hauska yhtye ja ne sanoitukset saa vieläkin hymyn naamalle huomattavasti herkemmin kun Velipuolikuun uusinnat.
 
Cimble
13.12.2008 21:47:27 (muokattu 13.12.2008 21:53:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistolsien Steve Jones ON muutes ihan helevetin timmi rokkikitaristi. Ne neljä ekaa singlee ja eka älppäri on varsin tuimaa rokkikitarointia. :-)
 
No okei, myönnän etten ole ikinä uppoutunut tutkimaan asiaa tarkemmin. :) Mulla on vaan jääny mieleen harhakuva epätarkasti rämpyttävästä Pistolsista.
 
Muistan vieläkin kun opiskelukaveri (tuleva Ogelin kasvatti) palasi naama valkoisena Kollaa Kestää yhtyeen keikalta ja sai ääni syvästä järkytyksestä väristen muodostettua hiljaisen ja katkonaisen lauseen: EIHÄN NE OSAA SOITTAA OLLENKAAN. Huomio oli oikeansuuntainen mutta sehän ei Kollaan menoa haitannut tippaakaan.
 
Kollaa Kestää oli hämmästyttävän nerokas ja hauska yhtye ja ne sanoitukset saa vieläkin hymyn naamalle huomattavasti herkemmin kun Velipuolikuun uusinnat.

 
Kaikkein tunnetuimman KK-biisin Jäähyväiset Aseille alkukin on liikuttava. :) Siihen aikaan ei yleensäkään panostettu liikoja tarkkaan soittoon tai vireeseen noissa piireissä, saati sitten että studiotekniikalla olis ollu mahollista korjata huteja. Mut onpa vaan tuokin loistava biisi. Youtubesta löytyy kai vielä videokameralla kuvattu live, jätkät vaan rämpyttää vitun nopeesti, mut Siukosen tekstissä on sanomaa vaikka muille jakaa. Sävellyskin on hieno, sen todistaa jo ihan muuhun tyyliin sovitettu versiointikin (mm. Liisa Tavi).
 
Ei Venäjästä selviä hengissä...
texjazz
13.12.2008 21:55:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steve Jones oli Pistolsien muusikko. Tai no Matlock myös.
 
Älleh ellus allo nodhat.
kivi
13.12.2008 22:03:03 (muokattu 13.12.2008 22:07:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkein tunnetuimman KK-biisin Jäähyväiset Aseille alkukin on liikuttava. :) Siihen aikaan ei yleensäkään panostettu liikoja tarkkaan soittoon tai vireeseen noissa piireissä, saati sitten että studiotekniikalla olis ollu mahollista korjata huteja.
 
Pakko mun on nyt sanoa nimimerkki Hemmoa siteeraten, että: "sä et näe et sä et tajuu".
:-)
 
Se horjuvuus on juuri tuossa se juttu. Jos se soitettaisiin jollain muulla tavalla, se ei olisi se. Liisa Tavin versio oli ihan hirveetä taistolaista lauluiltama-kuraa, se oli itsestään selvää heti paikalla silloin kun se ilmestyi, että se tulkinta oli häpeäksi eikä kunniaksi originaalille. Ei se ole niin että on joku hyvä asia joka vaan soitetaan väärin tai huonosti, se tulkinta on just se mikä se on, ja siinähän saavat tulla ammattisoittajat jäljittelemään sitä pientä laahausta ja kiilausta ja hikisten sormien tärinää jännityksestä.
:-)
 
Se on se ainutkertaisuus, että tietää et soittaja on kykyjensä ylärajalla, mikä tekee musasta mielenkiintoista. Jos soittaja soittaa paljon kykyjensä alapuolella simppeliä musaa, tai tekee musasta liian monimutkaista sovittaakseen sen kykyihinsä, se kaikki syö mielenkiintoa siitä musasta.
 
Mä muistan kuinka mä olin aina, ja olen edelleen sitä mieltä, että edesmenneen todella hyvän kaverini Pete Wallin soitosta katos valtaosa jännitettä sen jälkeen kun se täytti 13 vuotta ja oppi soittamaan. Se oli mun mielestä oikeasti parempi kitaristi silloin kun se otti kitaran ensi kertaa käteen, kuin koskaan Kingston Wallin kanssa.
 
Mutta esimerkiksi Sex Pistolsin soitossa ei kyllä kauheasti horjuta. Kannattaa tsekata, miten tiukkaa yhteissoitto voi olla kun Status Quosta ja AC/DC:stä riisutaan korukuviot ja backbeatit pois, että saadaan mahdollisimman äärimmäinen jyrä poljentoon.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Klezberg
13.12.2008 22:07:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkein tunnetuimman KK-biisin Jäähyväiset Aseille alkukin on liikuttava. :) Siihen aikaan ei yleensäkään panostettu liikoja tarkkaan soittoon tai vireeseen noissa piireissä, saati sitten että studiotekniikalla olis ollu mahollista korjata huteja. Mut onpa vaan tuokin loistava biisi. Youtubesta löytyy kai vielä videokameralla kuvattu live, jätkät vaan rämpyttää vitun nopeesti, mut Siukosen tekstissä on sanomaa vaikka muille jakaa. Sävellyskin on hieno, sen todistaa jo ihan muuhun tyyliin sovitettu versiointikin (mm. Liisa Tavi).
 
Jotenkin jännää huomata miten tuo Kollaa kestää nousee tässä koko ajan esiin, minullakin se on ollut mielessä. vaikka en sitä vielä tänne ilmaissut. Yksi juttu on että niissä piiseissä oli vähän enemmän kestävää sisältöä. Ne kappaleet on edelleen hyviä vaikka levytykset alkaa jo vähän häiritä korvaa. Siukosesta on muuten jäänyt mielikuva, että toisin kuin varmaan useimmat, hän ei silloinkaan pitänyt juuri musiikkia itselleen keskeisenä.
 
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
texjazz
13.12.2008 22:10:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin jännää huomata miten tuo Kollaa kestää nousee tässä koko ajan esiin, minullakin se on ollut mielessä. vaikka en sitä vielä tänne ilmaissut. Yksi juttu on että niissä piiseissä oli vähän enemmän kestävää sisältöä. Ne kappaleet on edelleen hyviä vaikka levytykset alkaa jo vähän häiritä korvaa. Siukosesta on muuten jäänyt mielikuva, että toisin kuin varmaan useimmat, hän ei silloinkaan pitänyt juuri musiikkia itselleen keskeisenä.
 
Oletpa oikeassa. Silloisesta vähäisestä huomiosta huolimatta aina noi pulpahtelee esiin. Voin olla väärässäkin, mutta Siukonen kai jotenkin jopa kielsi menneisyytensä, eräällä tavalla. Vaikka arvosteli Soundiin Motörheadin No Sleep 'Tli Hammersmithiakin haltioituen.
 
Älleh ellus allo nodhat.
Ziggy Bubba
13.12.2008 22:21:51 (muokattu 13.12.2008 22:24:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa jengi täällä vastailla enemmän kysymykseen "mitä oli punk", sen verran ankarasti tuota nykymenoa soimataan. Musta ongelma alkaa siitä, että punk tarkottaa jengille yhä sitä samaa kuin 70-luvun lopulla - mikä ihme että punkiksi laskettava musa on kapeakatseista vanhan toistoa? Omasta mielestä se punk näkyy enemmän asenteessa jolla musaa tehdään.
 
On kyllä todettava, että nykyajan varsinainen punk-skene (ja varsinkin HC-osasto) on todella konservatiivista ja ahdasmielistä ainakin musiikin suhteen. Heti jos soppaan sekoitetaan vaikkapa metallia, jazzia tahi progea niin ollaan ulkona kuvioista... Ehkä ne pienen porukan tiukat säännöt pitävät porukan halutun pienenä. Punkin kapinasta ollaan kyllä kaukana jos siihen liittyy tietty univormu, kampaus, tatuoinnit ja soundi.
 
Hyvällä "punk-asenteella" runnovat mun mielestä nykyään menemään mm. Converge, Raised Fist ja The Mars Volta (edesmenneen Refusedin rohkeat kokeilut tulee myös mainita). Yksikään näistä ei soundaa Pistolsilta tai Ramonesilta, mutta he tekevät hommaansa omilla ehdoillaan skenen säännöistä piittaamatta.
 
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
texjazz
13.12.2008 22:31:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edelliseen puheenvuoroon viitaten.
 
Asetelma on nykyään erilainen kuin silloin 1976-77. Silloin genret eivät olleet niin pirstoutuneita kuin nyt. Mikä tuli esille, oli tavallaan esillä kaikille. Oli blues, oli rock, oli proge ja oli punk. Ja jotain näiden välissä. Kyllähän sitä nytkin punkia voi tehdä, mutta ei se hetkauta ketään enää. Ei edes systeemiä, niin kuin silloin olisi sanottu. Hyvää myyntikamaahan sekin vain on.
 
Kun radiossa vielä kauhisteltiin punkia vuonna 1979, niin nykyään se ei herätä enää mitään.
 
Älleh ellus allo nodhat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 582 83 84 85 86

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «