Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rock, pop, alternative »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Noitalinna Huraa!
1 2 3
mr_b
08.09.2005 10:18:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa nyt ei liikaa todellisiksi kulttiyhtyeiksi luokiteltavia komboja ole (erm, Mana Mana?), mutta tässä on kyllä yksi.
 
Pakko tuulettaa yhtyettä, kun ostin vihdoin NLH!:n kokoelmacd:n, nimeltään joko 'Riittäähän noita linnassa' tai 'Kyllähän noita linnassa' (riippuen siitä lukeeko etukannesta vai selkämyksestä) ja kyllä on hienoa.
 
Noitalinna Huraahan oli siis 80-90 -lukujen taitteessa vaikuttanut naivistinen orkesteri, joka tunnetaan varmaan parhaiten hienosta Pikkuveli-hitistään (mm. viimeksi PMMP:n koveroima), mutta yhtye on kaukana persoonattomasta yhden hitin ihmeestä.
 
Kävin aikoinaan paljonkin Noitalinnan keikoilla ja jo yhtyeen ilmiasu poikkesi täysin muusta musiikkimaailmasta. Kaksi suunnatonta tikunlaihaa hongankolistajaa, joitten kummankin hiustyyli uhmasi kaikkea tyylitajua. Yksi runotytön oloinen nainen, joka mulkoili äkäisesti yhtyeen muita jäseniä, jos yltyivät riehumaan tai soittivat kauheasti väärin. Yksi viiksekäs(?) hiljainen kitaristi, joka keskittyi lähinnä soitteluun. Yhtye vaihteli jatkuvasti instrumenttejaan (rummut, kitara, kotiurut, kellopeli, triangeli, melodika, kolistimia jne.) ja urkutelineenä oli silitysrauta. Soitto oli toisinaan kuin ala-asteen koulubändillä, mutta meininki oli loistavaa.
 
Erikoistuuletus biisimateriaalille. En koskaan jostain syystä ostanut yhtyeen levyjä (miksi!? äh..) ja nyt kun ostin tuon cd:n niin totesin että tunsin ihan ulkoa n. 80% kappalemateriaalista noin 15 vuoden takaisten keikkojen perusteella. Kappaleet ovat aika lastenlaulumaisia, mutta nissä on hienoa intiimiyttä. Noitalinnan biiseissä rokkimeininki on kaukana (vaikka joskus onkin krapula), lähinnä ollaan aika pieniä ja arkisia ja luetaan Aku Ankkaa. Usein biisit sivuavat jollain tasolla lasten maailmaa. Joskus ollaan vähän rokimpiakiakin, joskus vähän kokeellisempia, mutta meininki on aika uniikkia ja toimivaa. Moni poppiyhtye on koettanut saavuttaa jotain Noitalinnan naiviutta vastavaa, mutta tälläistä ei tehdä, tälläisiä vaan ollaan. Hyviä kappaleita: Pikkuveli, Onkija, Huvikumpu, Puujalkaiset, Ero, Otso karhulaulu, Järvellä, Kanan lento, Kulmikas, Peräseinäjoen teräsmies, Musta köksä (kaikessa omituisuudessaan) jne. jne. Hienoa on.
 
Lisää täällä: http://www.sjoki.uta.fi/%7Elatvis/yhtyeet/noitalinnahuraa/index.html
 
Ja täällä on Sari Peltoniemen sivusto: http://www.peltoniemi.info/
 
Mitä muut tekevät? Hannu Sepponen on vaikuttanut Tohtori Orff ja Herra Dalcroze -lastenlauluyhtyeessä ja Antti Tammela on joku multimediatutkija ja Reijo Kärhä elää elämää Googlen tavoittamattomissa.
 
Huraa!
 
Assume the position!
Mika Antero
08.09.2005 10:34:12 (muokattu 08.09.2005 10:34:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo cd pitäis hankkia. En osannut silloin 80-luvulla riittävästi arvostaa Noitalinna Huraan pienimuotoista musiikkia, mutta kyllä aika moni noista biiseistä on jäänyt takaraivoon loppuiäksi kummittelemaan. Pikkuveljeähän soitettiin -muistaakseni jopa ihan televisiossa- hyvin usein, muita kappaleita ei niinkään.
 
salmivaara
08.09.2005 10:51:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä ostit ton kokoelman?
 
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
PomppoK
08.09.2005 11:06:21 (muokattu 08.09.2005 11:17:21)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä ostit ton kokoelman?
 
Minä löysin Swamp Musicista omani.
 
Muistan etten joskus teiniangsteissani voinut sietää juurikin tuota Pikkuveli -hittiä, kun molemmat siskot sitä kuunteli ahkeraan, mutta vuosia myöhemmin kuulin sattumalta Noitalinna Huraa!:ta radiosta ja reaktio oli hyvin lähellä sitä 'ei-niin-miehekästä'. Häkellyttävän välitöntä musiikkia.
 
Rakkikoira
08.09.2005 11:06:22 (muokattu 08.09.2005 11:06:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä ostit ton kokoelman?
 
Jos ihan osto mielessä kysyt niin esimerkiksi täältä lähtee alle kympillä:
 
http://www.ariman.fi/
 
Olen mukava, komea ja muutenkin v*ttumainen ihminen. Tämän allekirjoituksen omistaja on eniten asiaa kirjoittava m.net käyttäjä.
Epämuusikko
08.09.2005 13:25:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin Kalan Silmä-vinyylin. Pikkuveli on hieno biisi. En ole PMMP:n versiota kuullut, ehkä onneksi...
 
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
-J
08.09.2005 13:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin PMMP:n version juuri. Ihan hyvältähän tuo kuullosti.
En tosin omaa riittävän negatiivista asennetta PMMP:tä kohtaan joten... :)
 
Käpy on puun vauva
Jani The Rock
08.09.2005 17:00:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun on pitänyt jo pitkän aikaa aloittaa threadi Noitalinnasta, mutta aina se on vain jäänyt tekemättä...
 
On kyllä aivan käsittämättömän mahtavan upea bändi. Ostin sillon nuorena punk-kloppina Hulalalaa -älppärin ja sillä tiellä ollaan. NH:n tuotannosta löytyy julmettu nivaska toinen toistaan hienompia biisejä, ja melko nyrjähtänyttä häröilyäkin mahtuu ihan sopivasti mukaan. Sanosin että yksi niistä todella harvoista bändeistä, jonka levytetyn tuotannon kuuntelu on Elämys.
 
Tekisi mieli laittaa muutama suosikkibiisi, mutta se on aivan mahdotonta. Sanotaan vain, että Hulalalaan ohella toinen suosikki-LP on Varjotarha.
 
Älä lähesty minua, lakeija, haitari olalla. Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
tähtivaeltaja
08.09.2005 19:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne biisit joissa laulettiin vuorotellen miesten ja naisten kesken.. Ne hennot ja laihat lauluäänet loivat jännän hoitokotifiiliksen.
 
'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -FZ
KooAa
09.09.2005 00:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus -86 tai -87 näin livenä, tais olla ennen Pikkuveljen ilmestymistä. Eikös niillä ollu joku synkkä itsemurha -biisi? Tais se olla se joka minuun silloin aikoinaan vaikutti. Vai erehdynkö? No, se pikkuveli on kanssa hyvä biisi.
 
Kalju juntti #1 KooAalla ei ole merkitystä sukupuoliyhteyden onnistumiseen.
1960-1980
12.09.2005 18:31:51 (muokattu 12.09.2005 18:36:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan mieletön bändi. Todella upeaa musiikkia. Saisi joku ottaa itseään niskasta kiinni, ja julkaista nuo bändin levyt cd-muodossa. Mieluiten boxina. Varjotarhaa olen viimeaikoina kuunnellut.
 
Tässä bändissä on mielestäni jotakin todella Suomalaista.
 
Niitä lempparibiisejä: Keinu, Onkija, Aamulla, Rautasaapas, Valopaikka, Nauravat jänikset, Järvellä...
 
ekkedi
12.09.2005 22:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän aiheiseen minun on pakko kirjoittaa, koska minulle Noitalinna huraa on maailman paras bändi. Oma innostukseni lähti liikkeelle siitä, kun joskus löysin sattumalta netistä Pikkuveli-biisin soinnut. Rämpyttelin sitä sitten kitaralla ja huomasin, että onpa hyvä sointukierto. Tämän jälkeen latasin biisin netistä ja olin todella innoissani. Ladattuani vielä Vetisen poppasen tajusin, että nyt olen iskenyt käteni johonkin täysin ainutlaatuiseen. Tämän jälkeen ostinkin kokoelmacd:n.
 
Cd:tä tarpeeksi kuunneltuani tuli mieleen, että muutkin biisit täytyisi saada haltuun. Tässä vaiheessa marssin kirjastoon hakemaan Kalan silmä kasetin. Hämmästyin vielä enemmän. Levy oli tulvillaan mahtavia biisejä, joita ei ollut kokoelmalla. Nyt kun olen saanut haltuuni kaikki Noitalinnan LP:t voin sanoa, että niistä biiseistä, jotka jäivät pois kokoelmalta saataisiin koottua toinen aivan yhtä laadukas kokoelma. Parhaita Noitalinnabiisejä, joita ei ole julkaistu cd-muodossa ovat mielestäni mm. Nauravat jänikset, Balladi, Oletko, Pesäpuu, Hiljaisuuden puisto, Noitalinna go-go, Vappu ja ehkä bändin paras biisi: Pääsiäisaamuna.
 
Olen samaa mieltä 1960-1980:n kanssa. Heti koko Noitalinnan tuotanto sinkkuineen päivineen cd-boxissa julkaisuun! Olen lähetellytkin muutamaan otteeseen Megamanialle kyselyjä, että eikö näitä voisi vihdoin saada cd:llä, mutta ovat valitelleet, että eivät ole tulossa cd:lle. Eli pistäkää kaikki muutkin Noitalinnafanit palautetta Megamanialle/Johannalle, että saadaan nauttia näistä maagisista tuotoksista cd-muodossa!
 
Jani The Rock
12.09.2005 22:20:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaita Noitalinnabiisejä, joita ei ole julkaistu cd-muodossa ovat mielestäni mm. Nauravat jänikset, Balladi, Oletko, Pesäpuu, Hiljaisuuden puisto, Noitalinna go-go, Vappu ja ehkä bändin paras biisi: Pääsiäisaamuna.
 
Siinä on paljon hyviä biisejä, mutta entäs Hulalalaa ja Hra Marraskuu?
 
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
ekkedi
12.09.2005 23:23:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllä sekä hulalalaa, että hra marraskuu on myös hienoja biisejä! Hyviä biisejä tuntuu Noitalinnalla olevan lähes koko tuotanto... Nyt tuli heti mieleen esim. Taaborin vuorella ja Pieni loppu Varjotarhalta.
 
Levyistä voisin sanoa vielä, että taitaa olla jopa niin, että hitin Pikkuveli sisältävä Kalan silmä on niistä huonoin!? Muissa on jotenkin vielä omaperäisempi tyyli. Merkillepantavaa on myös se, että bändin tasaisin levy taitaa olla viimeiseksi LP:ksi jäänyt Kolinaa, jolla tuntuu olevan sanoituksissaan vahva ympäristöpoliittinen teema, mm. biisit Painajainen ja Auringonpimennys, joista muuten auringonpimennys varsinkin on huikea.
 
Ari-77
13.09.2005 09:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle jäi siitä Pikkuvali biisistä semmoinen fiilis,että siinä orkesteri yllyttää nuoria miehiä homouden tielle. Mikä sinänsä ei ole lainkaan huono juttu,välttämättä.
Mutta kun itse oli juuri "miehisyyden" kynnyksellä tuon biisin ilmestymisen aikoihin,niin tuli siitä hyvinkin ristiriitaisia tunteita,ja tulee vieläkin . Eli siinä mielessä Noitalinna Huraa kyllä taisi osata asiansa. Mikä oikeasti siinä ärsyttää on se hieman lässytävä mieslaulaja ja Syksyn Sävel (se Juicen biisi) -henkinen kitarasoolo.
 
transfer complete
Taijuli
16.11.2005 21:37:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kamalasti bändistä tiedä, mutta heidän Pikkuveli biisinsä olen kuulut ja se on kyllä aivan mahtava!
Tuppaa ärsyttämään tuo PMMP:n Pikkuveli sillä se ei MINUN mielestäni ole yhtään niin hyvä, kun tämä alkuperäinen! Tässä alkuperäisessä biisissä on tunnetta ja se on jotenkin mukaansa tempaiseva :) Ja vielä se tästä PMMP:n Pikkuveljestä, että se siinä ärsyttää paljon myös, kun biisi on muutenkin lyhyt ja sitten sitä mennään muuttamaan yhä vain lyhyemmäksi/nopeammaksi.
 
Tumma ja tulinen. Pieni ja pippurinen. Eli... MINÄ :D
Jani The Rock
16.11.2005 21:42:47 (muokattu 16.11.2005 21:43:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kamalasti bändistä tiedä, mutta heidän Pikkuveli biisinsä olen kuulut ja se on kyllä aivan mahtava!
 
Kannattaa tutustua paremminkin! Tuo Riittäähän noita linnassa -kokoelma on hyvä lähtökohta, kun originaalit vinyylit ovat "hieman" vaikeasti hankittavia...
 
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
Joonas
17.11.2005 01:28:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boksia odotellessa. Enpä ole vinyyleihin törmännyt vielä kertaakaan, vaikka olen levymessuja jonkinverran kierrellyt ja aktiivisesti kysellyt. NH ei kuitenkaan enää, kenties PMMP:n ja YUP:n vuoksi ole mikään täysin UG orkesteri, joten voisi kuvitella tuollaselle boksille löytyvän kysyntää. Mutta ehkä haluavat pitää tän tälläsenä kulttiorkesterina, jonka boksi saattais pilata :D
 
Mullon paljon tohtoria ja herraa CD:illä, mutta ei niillä oo kauheasti tekemistä NH:n musan kanssa, mun mielestä. On kyllä yksi lempparilastenmusiikkiorkestereitani. Pitäisi itsekin sellanen joskus perustaa, sen verran hienoa on lapsille soittaa. Ne on parasta yleisöä ja niillä on aina parhaat bileet! (jos jätetään huomiomatta ne pari känkkäränkkätapausta, jotka joka keikalle eksyy).
 
Joonas.
 
Moon vanha kettu. Älä ammu mua.
Taijuli
17.11.2005 14:41:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Kannattaa tutustua paremminkin! Tuo Riittäähän noita linnassa -kokoelma on hyvä lähtökohta, kun originaalit vinyylit ovat "hieman" vaikeasti hankittavia..."
 
Kyllähän tuo varmasti pitää joskus hankkia kunhan vähän rikastun :D
Heiltä kyllä varmasti löytyy paljon muitakin hyviä biisejä, pitää vaan odottaa tosiaan että rikastuu ja voi sen kokoelman hankkia :)
 
Tumma ja tulinen. Pieni ja pippurinen. Eli... MINÄ :D
lurkki
17.11.2005 15:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikoilla aivan hillitön ryhmä :)
Pienenä muistumana: kitaristin pienelle laulusuoritukselle kuului aina hurrata, jokin inside-juttu?
 
Sari Peltoniemen Hirvi on hieno kirja. Siinä on hyvä "kuva" ja rytmi.
 
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «