Muusikoiden.net
05.12.2016

Media ja viihde »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Netiketti, käytöstavat Internetissä
1
Miikss
19.10.2012 15:55:21 (muokattu 19.10.2012 15:56:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps!

*** "PAKOLLINEN OSIO" ***

Tässä on itsekin tullut parin viikon aikana käytyä ainakin yksi verinen taistelu bassopalstalla ja aloin sitä myötä miettimään käytöstapojen tärkeyttä ja merkitystä netissä. Mnet on ainakin itsestäni vaikuttanut hyvin trollivapaalta alueelta, joten voisin olettaa että ihan täysin höpöhöpö-puheita harva täällä harrastaa. Mutta unohtuvatko käytöstavat helpommin netissä kuin kasvokkain tapahtuvissa keskusteluissa? Vai merkitsevätkö käytöstavat mitään Internetissä käydyissä keskusteluissa? Suhteellisen usein täällä kuitenkin väittelyitä näkyy ja melkein joka kerta homma karkaa lapasesta ja menee ainakin jossain määrin henkilökohtaisuuksiin. Kuuluuko tälläinen käytös oleellisena osana nettiin?

Anonyymiys (kirjotetaanko se noin?) on aika tärkeä osa nettiä ja tämä antaa ehkä tietynlaista turvaa tuoda omat mielipiteet ja ajatukset kärkevämmin esille. Lauotko itse ajatuksesi suoremmin netissä kuin kasvokkain tapahtuvissa keskusteluissa juuri tuon anonyymiyden takia tai vaikuttaako se muuten nettikäyttäytymiseesi?

Ihan keskustelunavauksena nuo muutamat kysymykset. Kertokaa toki omia mietteitä muutenkin.

*** MINUN AJATUKSIA ***

Itse koen sinänsä käytöstavat tärkeäksi myös Internetin ihmemaailmassa, mutta samaten ne unohtuvat myös helpommin. Juuri hyvin pitkälti tuon anonyymiyden takia. Jos tietäisin, että livetuttuni seuraisivat Mnettiä (tai siis tunnistaisivat minut täällä), niin varmasti panostaisin enemmän käyttäytymiseeni ja juttujeni tasoon. Kasvokkain tulee ihan käytännön syistä oltua paljon kohteliaampi ja hillittyä omia sanomisiaan paremmin, vaikka yhtä räjähtävä luonne olen oikeassakin elämässä.

Toisaalta nämä nettikeskustelut on hyvä tapa purkaa taistelunhalua, itse olen hyvinkin provosoiva ihminen ja koen toisten anonyymien ihmisten kanssa taistelun järkevämmäksi tavaksi purkaa noita provoiluhaluja kuin sen kohdistamisen kavereihin. Kukaan tuskin loukkaantuu tuntemattoman nettikeskustelijan haukuista, vai? Itse tosin koitan aina välttää suoranaisesti keskusteluun kuulumatonta henkilökohtaisuuksiin menemistä jokatapauksessa, välillä heikolla menestyksellä. Vaikka suoranainen haukkuminen ohittaa aivot ohituskaistaa pitkin, niin pystyn kuitenkin ottamaan myös nettikeskusteluissa saamani asiallisen kritiikin vastaan ja oppimaan siitä.

Jatkakaa. Jatkan varmaan itsekin kun / jos tästä tulee keskustelua. Nyt en saa oikein kaikkia asioita jäsenneltyä kunnolla aivoissani ja tulisi muutenkin turhan pitkä aloitus jos kaiken tähän samaan viestiin listaisin.

"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Milkop
19.10.2012 15:59:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: Anonyymiys (kirjotetaanko se noin?)

Anonymiteetti.

"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Miikss
19.10.2012 16:03:48

Milkop: Anonymiteetti.

Kiitän.

Lyhtykirjoitus.

"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Bluesmies
19.10.2012 17:21:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: Mnet on ainakin itsestäni vaikuttanut hyvin trollivapaalta alueelta, joten voisin olettaa että ihan täysin höpöhöpö-puheita harva täällä harrastaa.

Ahaa, okei, joo.
Miikss
19.10.2012 17:57:22

Bluesmies: Ahaa, okei, joo.

No pyörin pelkästään tällä, Muu yleinen keskustelu- ja bassopalstalla sekä harvakseltaan noissa musiikkikeskusteluissa, joten en tiedä onko muut alueet täynnä röllejä sitten. Selviä röllitapauksia en ainakaan itse ole havainnut muutamaa lukuunottamatta ollenkaan. Tämä siis verrattuna ihan mihin tahansa muuhun aktiiviseen nettifoorumiin.

Bluesmies
19.10.2012 18:17:43

Miikss: No pyörin pelkästään tällä, Muu yleinen keskustelu- ja bassopalstalla sekä harvakseltaan noissa musiikkikeskusteluissa, joten en tiedä onko muut alueet täynnä röllejä sitten. Selviä röllitapauksia en ainakaan itse ole havainnut muutamaa lukuunottamatta ollenkaan. Tämä siis verrattuna ihan mihin tahansa muuhun aktiiviseen nettifoorumiin.

No joo, ite en muilla foorumeilla ole, joten en tosiaan osaa kyllä verratakaan.
TaikuriHärvä
19.10.2012 20:01:56

Ei sellasta oo

"Ei linja ole muuttunut mihinkään. Nyt sitä vain toteutettiin." -Moderaattori
Ali
20.10.2012 12:15:22

Muistelisin, että joskus 90-luvulla MikroBitissä oli artikkeli aiheesta.

"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti