Muusikoiden.net
05.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Media ja viihde »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nicolas Winding Refn ja muut vastaavat tapaukset
1
dixi19
26.07.2012 13:33:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa helevetin järkevä otsikko, mutta näillä mennään.
 
Katselinpas tuossa muutaman kuluneen kuukauden aikana kaikki Nicolas Winding Refnin pitkät leffat ja sama kai tässä nyt on perustaa ketjukin, jos joku muukin on miehen tuotantoon perehtynyt ja haluaa aiheesta sanoa sanottavansa.
 
Oikeastaan tässä ketjussa voi ihan vapaasti houria muistakin ohjaajista, sillä alkuperäisenä ideana miulla oli ytimekkäästi "ohjaajat, joiden jokaisen leffan katsot vaikka filmografiasta ei klassikkoja löydy, mutta jokin niissä vain on, joka antaa kaiken anteeksi ja vetää puoleensa" :)
 
Seuraa lisää erittäin huonosti jäsenneltyä ylipitkää ajatuksenvirtaa:
 
Refn on siinä mielessä aika mielenkiintoinen kaveri, että vaikka miehen leffoissa haisee vaikutteet aika lailla eikä yksikään pätkistä ole ehkä ihan klassikkoainesta (tai no, Pusher II ja Drive ovat kyllä aika lähellä), niin joku juttu siinä jätkässä on, joka sai minutkin ihan tarkoituksella tsekkaamaan koko filmografian läpi.
 
Alkuvuosina Refnin leffoja määritteli vimmainen käsivarakuvaus ja karu visuaalinen ilme, mutta sitten tapahtui selkeästi joku flippaus (positiiviseen suuntaan) ja elokuvat alkoivatkin näyttää enemmän Tarkovskiin tai Kubrickiin kallistelevilta tarkkaan miettityine komppiksineen ja pitkine kuvineen. Hieno juttu, että näin tapahtui, sillä Fear X:stä lähtien elokuvansa ovat olleet parhaimmillaan aivan törkeän hienoa kamaa audiovisuaalisesti. Tuskinpa tuo ihan pelkästään tuotantoarvojen kasvamisesta johtui, sillä tulihan myöhempinä vuosina vielä Pusherit II ja III, jotka varmaan olisi voitu toteuttaa samalla tavalla, mutta pidettiin ilmeeltään yhtenäisenä trilogian ensimmäiselle osalle - tässä tapauksessa toki hyvä näin.
 
Veikkaan, että nimenomaan tuo tyylillä tehty, harkittu visuaalinen toteutus on juuri se asia, mikä vetää miehessä puoleensa. Meinaan Pusher kakkosta ja Driveä lukuunottamatta se varsinainen sisältö ja rakenne jää jotenkin aina vähän vajaaksi, mutta pelkkä audiovisuaalinen toteutus saa katsomaan leffat loppuun mielellään, tästä hyvänä esimerkkinä esim. Valhalla Rising tai jo mainittu Fear X. Bronsonkin oli vähän sellainen, että jos siinä ei olisi helvetin hyvää leikkausta, kuvausta ja Hardyn kaltaista roolisuoritusta, niin aika vähän jäisi jäljelle mutta nuo riittävät jo kantamaan todella pitkälle.
 
Toinen seikka joka vetää miehen elokuvien puoleen audiovisuaalisen taituroinnin lisäksi on elokuvien todella kompatkit kestot. Nykyäänhän kai on joku mentaliteetti, että elokuva on eeppisempi ja vahvempi kun se kestää sen kaksi tuntia, mutta Refn ei ole onneksi lähtenyt väkisin tuohon mukaan, sillä jokaisen leffan kesto taitaa kellottua aika tarkalleen puoleentoista tuntiin. Esim. Bronson olisi voinut huoletta kestää 2,5 tuntia, mutta onneksi oli valittu todella tiivistetty lähestymistapa ja pidetty pätkä lyhyenä, sillä kyllä kaikki oleellinen tuli jo siinä ajassa kerrottua.
 
Onko muilla jotain vastaavia elokuvantekijöitä, jotka eivät ihan neroja ole (vielä), mutta kuitenkin sen verran omalaatuisia, että pakko tsekata filmografia läpi? Vinkkejä otetaan siis vastaan.
 
anomus.com
Herrah
26.07.2012 15:56:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein osaa jotain Aronofskya lukuunottamatta suositella muita, mutta oon brother ihan sun kintereilläs ylistämässä Refniä, joka on ylivoimaisesti tämän hetken aktiiviohjaajista mielenkiintoisin. Multa löytyy Bleederiä ja Fear X:ää lukuunottamatta kaikki hyllystä, ja jotain maagista kaverin elokuvantekemistä vaan on. Moni kurmottaa just edellämainittuja Valhalla Risingia ja vaikka Bronsonia sisältököyhyydestä, mutta ite vaan pidän siitä miten niissä on ns. seesteisempi katsanto siihen itse elokuvaan, eikä koko ajan tarvitse syöstä epilepsiakohtauksia näytölle.
Pusherit tosiaan poikkeaa aika tavalla noista muista leffoista, mutta niissä mua viehättää se inhorealistisuus ja tavallaan arkisuus, sekä toki se että osa osalta ne muuttui entistä rajummiksi :D
III oli muuten aika rauhallinen tapaus mutta sitten se yksi ainoa kohtaus..
 
Siitä en kovin paljoa diggaile että herra on näköjään ottanut Ryan Goslingin jonkinlaiseksi vakkaritähdekseen, tulevat leffat Only God Forgives & Logan's Run näemmä molemmat ovat Goslingin tähdittämiä. Aika yhdentekevä näyttelijä imo verrattuna vaikka aiempien Refn-leffojen Mads Mikkelseniin ja Tom Hardyyn, jonka Bronson-rooli on ehkä kovin ikinä.
 
Lopputuomiona pidän ehkä visuaalisesti eniten Valhalla Risingista, joka miellyttää myös vahvan vertauskuvallisuutensa takia.
Kokonaisuutena voiton vie kuitenkin joko ensimmäinen Pusher tai Bronson.
 
Hieno ohjaaja.
 
dixi19
27.07.2012 10:51:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herrah: Siitä en kovin paljoa diggaile että herra on näköjään ottanut Ryan Goslingin jonkinlaiseksi vakkaritähdekseen, tulevat leffat Only God Forgives & Logan's Run näemmä molemmat ovat Goslingin tähdittämiä. Aika yhdentekevä näyttelijä imo verrattuna vaikka aiempien Refn-leffojen Mads Mikkelseniin ja Tom Hardyyn, jonka Bronson-rooli on ehkä kovin ikinä.
 
Mie oon kyllä Goslingin kaikista rooleista pitänyt tähän asti, mutta en miekään sitä lähtis Mikkelsenin ja Hardyn ohi heittämään. Vaikka Mikkelsen onkin ollut joka toisessa Refnin leffassa, niin mielelläni näkisin lisääkin. Valitettavan vähällä huomiolle on jäänyt Tanskan ulkopuolella.
 
Nyt tuli toinenkin ohjaaja mieleen Refnin lisäksi, joka on aina kiinnostava vaan ei ehkä vielä ole sitä ihan klassikkoa tehnyt, nimittäin Nolan. Jokaisesta ukon leffasta olen tykännyt, mutta kuten uusimmasta bättiksestäkin huomasi, kokonaisuudet ei pysy ihan loppuun asti kasassa. Oikein pätevä ukko siitä huolimatta. Tosin vähän liian insinöörimäinen siinä mielessä, että leffoista ei oikein välity isompia tunteita ja jos miettii vaikka Inceptionin unikohtauksia, niin olivathan ne todella mielikuvituksettomia Bond-variaatioita. Jos esimerkiksi miettii mitä Lynch olisi saanut aikaan vastaavassa tilanteessa :)
 
anomus.com
dixi19
07.06.2013 21:02:22 (muokattu 07.06.2013 21:15:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävinpäs katsomassa Only God Forgivesin. Synkkä ja väkivaltainen, mutta tunnelmallinen leffa. Ei nyt ihan Refnin parhaimpia (Pusher II ja Drive), mutta mielenkiintoinen silti.
 
Lynchiä ja Gaspar Noéa tässä kai oli vähän fiilistelty ja varsinkin alkupuolella oli hieno tunnelma ja tyyli, muun muassa Lost Highway tuli mieleen. Jotain tästä kuitenkin tuntui puuttuvan, tosin vaikea näin ensikatsomisen perusteella analysoida, että mitä se olisi. Joka tapauksessa se alkupuolen fiilis ja intensiivisyys tuntui vähän hiipuvan loppua kohden.
 
anomus.com
Herrah
07.06.2013 21:27:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dixi19: Kävinpäs katsomassa Only God Forgivesin. Synkkä ja väkivaltainen, mutta tunnelmallinen leffa. Ei nyt ihan Refnin parhaimpia (Pusher II ja Drive), mutta mielenkiintoinen silti.
 
Lynchiä ja Gaspar Noéa tässä kai oli vähän fiilistelty ja varsinkin alkupuolella oli hieno tunnelma ja tyyli, muun muassa Lost Highway tuli mieleen. Jotain tästä kuitenkin tuntui puuttuvan, tosin vaikea näin ensikatsomisen perusteella analysoida, että mitä se olisi. Joka tapauksessa se alkupuolen fiilis ja intensiivisyys tuntui vähän hiipuvan loppua kohden.

 
Kun kerta kahestaan täällä jutellaan niin mä menen ens viikolla.
Kaikki muut vertailut kuulostaa kivalta mutta en tykkää Gaspar Noén viimesimmistä töistä. Seul contre tous ja Irreversible on kovia mutta esim. Enter the Void ei napannut olleskaan.
Eniveis, yritän olla lataamatta liian suuria odotuksia vaan mestariteosta silti toivon :I
 
dixi19
08.06.2013 12:51:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herrah: Enter the Void ei napannut olleskaan.
 
Katsoitko tuon muuten elokuvateatterissa vai kotona? Veikkaan, että tän leffan kohdalla se vaikuttaa paljon. Itse tsekkasin elokuvissa ja siellä homma toimi hienosti, se POV-tyyli ja visuaalisuus tempaisi mukaansa, vaikka juoni olikin hyvin simppeli. Tosin kyllä silloinkin vähäisistä katsojista lähti vielä kolmasosa kesken pois :)
 
Pointtina siis, että kotiolosuhteissa tuo tuskin säväyttäisi samalla tavalla ja siksi olenkin jättänyt katsomiskerrat vain yhteen. Eihän se tietenkään kauhean hyvän leffan merkki ole, jos toimiakseen se pitää katsoa isolta kankaalta kunnon äänentoistolla, mutta käsittääkseni tuo leffa oli muutenkin tarkoitettu ennen kaikkea visuaaliseksi tripiksi varsinaisen juonellisen elokuvan sijaan.
 
anomus.com
AnonHero
09.06.2013 00:12:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Enter The Voidin n. ensimmäiset puoli tuntia toimivat ihan täysiä mutta sitten homma lässähtää. Visuaalisesti hieno mutta juoni ei kiinnostanut pätkääkään. Silti katsomisen arvoinen leffa.
 
Ali
10.06.2013 13:17:36 (muokattu 10.06.2013 13:18:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin tsekkaan uutukaisen eilen. Tykkäsin kyllä. Mielenkiintoinen ja päräyttävä pläjäys, jossa Lynch- ja Noe-vibat oli aika vahvat, mutta kuitenkin omaa tyyliäkin tarpeeksi. Eikä ollut ainakaan pettymys, kuten Drive, joka hirvittävän hypetyksen perusteella ei aivan lunastanut mun odotuksia ainakaan, vaikka kelpo leffa olikin. Ymmärtää kyllä, että Only God Forgives on jakanut vahvasti mielipiteitä: ei ehkä perus leffajonnet lämpene, että tarinaa kerrotaan pääosin visuaalisten vihjeiden avulla eikä tyypillisesti dialogin avulla. Kokonaisuutena vahva fiilis, näyttävää kuvaa ja hyvä soundtrack, mutta ehkä jotain jäi kuitenkin uupumaan.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti