Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Media ja viihde »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Prometheus (2012)
1 2 3 4 515 16 17 18 19
arc
15.10.2012 13:15:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Leffa oli onneksi miljoona kertaa älykkäämpi kuin tuo.
 
Sori jos viilsi syvältä. En nyt vain mitenkään henk. koht ymmärrä tuota luokitusta, turha kommentti.
 
bedlam
15.10.2012 13:18:48 (muokattu 15.10.2012 13:25:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc: Sori jos viilsi syvältä. En nyt vain mitenkään henk. koht ymmärrä tuota luokitusta, turha kommentti.
 
Ei viiltänyt. Vähän vain ihmetytti että paasaat niin kovasti älyllisyydestä ja kommentoit itse ala-astetyyliin. Et nyt vastannut sitä paitsi siihen, että miksi odotit tämän elokuvan olevan jotain superälykästä ja filosofista pohdintaa? Kertoiko Scott itse etukäteen tämän olevan jotenkin erityisen paljon edellisiä Alieneita älykkäämpi elokuva, vai mistä moinen käsitys?
 
http://www.petrilampela.net
arc
15.10.2012 13:32:36 (muokattu 15.10.2012 13:34:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Ei viiltänyt. Vähän vain ihmetytti että paasaat niin kovasti älyllisyydestä ja kommentoit itse ala-astetyyliin. Et nyt vastannut sitä paitsi siihen, että miksi odotit tämän elokuvan olevan jotain superälykästä ja filosofista pohdintaa? Kertoiko Scott itse etukäteen tämän olevan jotenkin erityisen paljon edellisiä Alieneita älykkäämpi elokuva, vai mistä moinen käsitys?
 
En vastannut, vaan myönsin ettei ne ennakko-odotukset olleet perusteltuja.
 
Voidaan siis siirtyä keskustelussa jo siihen vaiheeseen, jossa minä olen teoriassa jo kertonut ne mun ennakkofiilareihin ja odotuksiin johtaneet tilanteet, ja olemme yhdessä todenneet, ettei ne tilanteet oikeuttaneet turhaan innostukseen.
 
Ps. En odottanut mitään superälykästä, ja filosofia nyt on ihan oletuksena elokuvassa kuin elokuvassa
 
bedlam
15.10.2012 13:38:44 (muokattu 15.10.2012 14:00:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc: Ps. En odottanut mitään superälykästä, ja filosofia nyt on ihan oletuksena elokuvassa kuin elokuvassa
 
Ok. Mutta eka Alien ei ollut millään tavalla sen filosofisempi leffa, puhdas "hirviö tulee ja tappaa" -kauhuleffa, joten ilmeisesti et pidä edes siitä? Miksi sitten odotit tältä leffalta jotain ihan muuta? E: niin mutta sinähän jo kommentoit, ettet edes aio kertoa että miksi. Eipä siitä nyt tosiaan keskustelua saa sitten aikaiseksi.
 
http://www.petrilampela.net
arc
15.10.2012 14:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Ok. Mutta eka Alien ei ollut millään tavalla filosofinen leffa, vaan puhdas "hirviö tulee ja tappaa" -kauhuleffa, joten ilmeisesti et pidä edes siitä? Miksi sitten odotit tältä leffalta jotain ihan muuta? E: niin mutta sinähän jo kommentoit, ettet edes aio kertoa että miksi. Onko se sitten miten älykästä?
 
Niin, no ensimmäisessä kommentissani 2 sivua taaempaa pahoittelin jo sitä, etten syvenny tuohon mun mielipiteeni koostumiseen muutamaa riviä enempää. Perustelin sitä silti ehkä enemmänkin, kuin monet muut. Pidän alienista. Oiot aika paljon "ihan muuta" -kommenteilla. En odottanut elokuvan suurpiirteisimmältä draaman asettelulta mitään kovin mutkikasta, mutta odotin siltä tiettyä uskottavuutta.
 
Vanhojen elokuvien ja uusien elokuvien rinnakkainen analysointi on aika kinkkinen juttu, varsinkin kun usein on otettava huomioon kuluttajan sen aikaiset tiedot ja tottumukset ja mitä käsityksiä elokuvan ohjaajilla, käsikirjoittajilla ja tuottajilla oli niistä elokuvaa tehdessään. Suoraan sanottuna en siis koe realistiseksi vaatia samoja asioita vanhemmilta leffoilta, mitä vaadin nykyisiltä leffoilta. Tämä toimii kuitenkin molempiin suuntiin, eikä mielestäni esimerkiksi vanhojen elokuvien kantavaa käsikirjoitusta ole realistista vaatia jokaiselta modernilta elokuvalta, kun nykyään leffat ovat tuotemuotona pirstaloituneet moneen valmiiseen muottiin ja ne kohdennetaan tietylle kohderyhmälle. Näin ei ollut ennen, ainakaan niin selkeästi. En nyt perustele tällä mitään muuta, kuin sitä, etten ottaisi vanhojen Ridley-pätkien arvostelua verrannoksi uusien pätkien arvosteluun varsinkaan, jos kyse on käsikirjoituksellisista eikä niinkään ohjauksellisista seikoista.
 
Voin syventyä mun omiin Prometheusmietteisiin myöhemmin illalla, oon duunissa tällä hetkellä, eikä todellakaan olisi aikaa kirjoittaa parin rivin rölöjä pidempiä juttuja täällä. Mutta tuskin mun kanta Prometheuksesta on mitään, mitä sä et ole vielä kuullut.
 
bedlam
15.10.2012 14:32:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^ ok, kiitos tuosta. Ei tarvi perustella sen enempää, ei se perustelemalla kummemmaksi muutu :) Itse vain odotin juuri sellaista visuaalisesti näyttävää avaruushömppää mitä lopulta sainkin. En siis odottanut sen syvällisempää, vaan puhdasta viihde-elokuvaa ja sitä sain tuutin täydeltä. Ja jos koen viihtyneeni suuresti elokuvan parissa, niin voin helposti heittää sille neljä pistettä viidestä. En minä hauskoilta komedioiltakaan vähennä pisteitä sen takia, että ne eivät ole filosofisia tai erityisen älykkäitä.
 
http://www.petrilampela.net
Meadow
15.10.2012 15:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka on muka odottanut jotain superälykästä scifiä. Lindelof ainakin kovin hehkutti, että nyt tulee diippiä settiä ja suuria ideoita, mutta ainakin itse olin skeptinen alusta asti. Olihan se elokuvana kaunis kuin mikä, mutta leffa ei voi olla hyvä jos suurimman osan ajasta karjun sisäisesti jatkuville epäloogisuuksille ja typeryyksille.
 
bedlam
15.10.2012 15:55:16 (muokattu 15.10.2012 16:02:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meadow: Kuka on muka odottanut jotain superälykästä scifiä. Lindelof ainakin kovin hehkutti, että nyt tulee diippiä settiä ja suuria ideoita
 
No sitä tuossa koetin vähän udellakin, että onko tekijät hehkuttaneet jotain sen suuntaista kun en itse niin seurannut noita etukäteispuheita.
 
Meadow: Olihan se elokuvana kaunis kuin mikä, mutta leffa ei voi olla hyvä jos suurimman osan ajasta karjun sisäisesti jatkuville epäloogisuuksille ja typeryyksille.
 
Itse taas osaan sulkea suurimmalta osin ne logiikat ja juoniaukot tällaisissa avaruusörkkileffoissa ajatuksen ulkopuolelle. Joskus se tosin on pienestä kiinni, että joku juttu pilaa koko loppuleffan, mutta nyt menin meiningin mukana enkä jäänyt niihin kiinni.
 
http://www.petrilampela.net
Meadow
15.10.2012 16:20:06 (muokattu 15.10.2012 16:28:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ainakin odotan tieteiselokuvalta jotain tolkkua. Hei me löydettiin ensimmäiset todisteet Maan ulkopuolisesta elämästä mutta oon silti ihan masiksessa ja känkkäränkkänä. Tuhansia vuosia kuolleena ollut alienin pää herätetään henkiin korvaan survotulla sähkölatauksella. Insinöörien DNA vastaa sataprosenttisesti ihmisten vastaavaa, mikä on mielenkiintoista sillä kyseessä eivät ole läheskään samat lajit. Megakorporaatio törsää miljardeja avaruustehtävään ja palkkaa biologin, joka kokee parhaaksi mennä silittelemään hellästi julman näköistä vaginamatoa. Androidi oppii kokonaisen kielen vilkaisemalla paria seinäkirjoitusta ja videopätkää. Koko paskan rahoittanut Guy Pearce jättää kertomatta olevansa aluksessa koska haistakaa vittu.
 
Alienissa Nostromon tyypit eivät olleet mitään ammattilaisia, vaan perusduunareita paskahommissa. Prometheuksen miehistö oli olevinaan huippuunsa koulutettuja tiedemiehiä.
 
carnation
15.10.2012 16:34:42 (muokattu 15.10.2012 16:35:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meadow: Alienissa Nostromon tyypit eivät olleet mitään ammattilaisia, vaan perusduunareita paskahommissa. Prometheuksen miehistö oli olevinaan huippuunsa koulutettuja tiedemiehiä.
 
Prometheuksen kopla näytti tosiaan olevan kovin eripuraista, epätasapainoista ja ammattitaidotonta porukkaa. Luulisi, että noin merkitykselliseen ja suureen operaatioon olisi alusta alkaen valittu edes vähän ammattimaisempaa miehistöä, eikä tuollaisia koheltavia ääliöitä, jotka jättävät kaverinsakin luolastolabyrintin sisään loukkoon, eivätkä viitsi seurata heidän yleistä vointia ym. Eikös se tehtävän informaatiotilaisuuskin tapahtunut vasta silloin, kun oltiin perillä. Täysin pihalla koko sakki, ei ihme että kävi miten kävi.
 
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
bedlam
15.10.2012 18:35:39 (muokattu 15.10.2012 18:36:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

carnation: Prometheuksen kopla näytti tosiaan olevan kovin eripuraista, epätasapainoista ja ammattitaidotonta porukkaa. Luulisi, että noin merkitykselliseen ja suureen operaatioon olisi alusta alkaen valittu edes vähän ammattimaisempaa miehistöä, eikä tuollaisia koheltavia ääliöitä
 
Tämä nyt kuuluu näihin leffoihin. Eihän näissä tapahtuisi mitään tai kuolisi kukaan, jos kaikki olisivat maailman fiksuimpia tiedemiehiä.
 
Itse odotan tietynlaisilta tieteisleffoilta tolkkua, mutta nämä limaörkkileffat eivät kuulu niihin.
 
http://www.petrilampela.net
Meadow
15.10.2012 18:39:57 (muokattu 15.10.2012 18:40:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prometheus ainakin yritti olla jotain suurempaa kuin se oikeasti onkaan. Kovasti heiteltiin suuria kysymyksiä elämän alusta ja ihmisyyden luonteesta, mutta mitään kunnon dialogia aiheesta ei syntynyt lainkaan. Käsikirjoittaja on epäonnistunut, jos juoni ei voi edetä ilman juoniaukkoja.
 
Meadow
15.10.2012 20:38:59 (muokattu 15.10.2012 20:39:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi luoja kun mua muuten nauratti kun Guy Pearce astui kuvaan kuminaamoineen :D
 
dipshit
16.10.2012 00:21:14 (muokattu 16.10.2012 00:21:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä oon nyt kyllä samaa mieltä bedlamin kanssa. Jotenkin onnistuin tän leffan kohdalla sulkemaan liian kriittisen ajattelun aivoistani ja annoin epäloogisuuksien ja juoniaukkojen vain soljua tajuntani ohi. Nautin Prometheuksesta sellaisella pikkupoikamaisella naaivilla innokkuudella täysin siemauksin, ja antaisin leffalle myös neljä tai jopa viisi pistettä viidestä.
 
Pitäähän tämä vielä uudestaankin katsoa, mutta elokuvateatterikokemus oli ainakin pelkästään positiivinen.
 
Joidenkin tietojen mukaan kyseinen alien rotu avustaa USA:n armeijaa tekemään abduktointeja sekä laittavat meihin implantteja. © Anonymous-Jazz
Meadow
16.10.2012 00:28:38 (muokattu 16.10.2012 00:37:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua vituttaa miten hyvä elokuva Prometheus olisi voinut olla. Loistava näyttelijäkäärti, upea audiovisuaalinen ilme ja kiehtova konsepti. Tässä oli kaikki ainekset tehdä tajunnanräjäyttävää tieteiselokuvaa, mutta lopputulos oli kirjoitettu niin helvetin huonosti, että luulen sen olleen jopa tahallista. Joku siinä tiimissä ei vaan kerta kaikkiaan halunnut tehdä hyvää elokuvaa. Se olisi voinut olla niin paljon enemmän kuin ikivanhojen kauhukliseiden toistelua.
 
Haluaisin kovasti lukea Jon Spaihtsin alkuperäisen kässärin, jossa oli tiettävästi enemmän linkkejä Alieniin.
 
Swan
16.10.2012 00:42:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prometheus oli just sitä, mitä trailereista ja promokuvista sai irti. Ongelma oli ennemminkin siinä, ettei se ollut loppuviimeksi yhtään sen enempää, mutta jos kaikkia viime kesän pettymyksiä aletaan punnitsemaan, tämä oli siitä kevyimmästä päästä.
 
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))>
S.M.A.K.
bedlam
16.10.2012 10:34:02 (muokattu 16.10.2012 10:39:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perhana kun nyt piti ruveta miettimään sitä leffaa tämän ketjun takia :D Mitä se leffan alku nyt meinasi, olin jo elokuvan päättyessä autuaasti unohtanut sen. Siis se "engineer" kävi tuomassa ihmisen DNA:n maahan juomalla sen ihmejuoman ja liuottamalla ne maan vesiin. Sivuutetaanko tässä nyt sitten evoluutio ja mennään kreationismin pohjalta sillä erotuksella että jumalan tilalla oli ulkoavaruuden otukset? Vai miks ihmisen siitä istutetusta dna:sta olisi syntynyt ensin ameebat ja dinosaurukset ja sitten vasta apinat ja ihmiset. Vai mikä siinä oli pointtina?
 
http://www.petrilampela.net
arc
16.10.2012 11:00:18 (muokattu 16.10.2012 11:08:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Perhana kun nyt piti ruveta miettimään sitä leffaa tämän ketjun takia :D Mitä se leffan alku nyt meinasi, olin jo elokuvan päättyessä autuaasti unohtanut sen. Siis se "engineer" kävi tuomassa ihmisen DNA:n maahan juomalla sen ihmejuoman ja liuottamalla ne maan vesiin. Sivuutetaanko tässä nyt sitten evoluutio ja mennään kreationismin pohjalta sillä erotuksella että jumalan tilalla oli ulkoavaruuden otukset? Vai miks ihmisen siitä istutetusta dna:sta olisi syntynyt ensin ameebat ja dinosaurukset ja sitten vasta apinat ja ihmiset. Vai mikä siinä oli pointtina?
 
Itse mietin myös noita vaihtoehtoja leffan aikana. Kovasti se leffan retoriikka viittasi siihen, että nämä Engineerit olivat vain ihmisten luojia, joka tarkottaisi juurikin sitä, että ilmeisesti maapallon muiden eliöiden kehitys ei olisi mitenkään yhteydessä ihmisen kehitykseen. Mikäs siinä jos näin halutaan mennä, ei mulla suoranaisesti mitään tuotakaan (fiktiivistä) tarinanvalintaa vastaan olisi, mutta tämä koko skenaario jätettiin liian auki, ja tuntui siltä kun sitä ei olisi jaksettu edes miettiä täsmällisesti. Kysymykseksi jää, miten se elämä sieltä vedestä muuttui ihmiseksi?
 
Tästä syystä onkin syytä olettaa, että kun elämän synty maapallolla ja sen olosuhteet ovat vielä tieteellisesti kiistanalaisia, niin jos elokuvan tarinassa nämä Engineerit saastuttivat maapallon vesistön sen ensimmäisillä organismeilla, joista elämän kehitys ja evoluutio sai sitten alkunsa. Toisaalta tämä ei tietenkään käy järkeen sen kanssa, että engineerejen DNA oli yksi yhteen ihmisten kanssa.
 
Pidin kyllä siitä, että Prometheus laukaisi oikeasti ajatusketjuja sitä katsoessa. Hain kuitenkin ajatuksillani tulkinnanvaraisuutta ja semmoista "hmm.., niin tän voi miettiä näinkin", mutta törmäsin enimmäkseen vain epäkohtiin.
 
thaapala
16.10.2012 11:05:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc: Toisaalta tämä ei tietenkään kävisi yhteen sen kanssa, että engineerejen DNA oli yksi yhteen ihmisten kanssa.
 
Noniin, unohdin tämän yksityiskohdan kokonaan ja lähes ainoa positiivinen asia koko elokuvassa haihtui pieruna saharaan.
 
Olen miettinyt
Meadow
16.10.2012 13:12:56 (muokattu 16.10.2012 13:29:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulkitsin, että alussa se yksinäinen engineer loi mustalla mönjällä ensimmäiset organismit Maapallolle. Evoluutio tapahtuu muuten ihan normaalisti, engineerit vain laittoivat sen alulle. Musta mönjä vaikutti aluksi vain halvalta välineeltä joka tekee mitä käsikirjoittaja sattuu milläkin hetkellä haluamaan, mutta luulen että engineerit jalostivat sen myöhemmin aseeksi, jolloin homma riistäytyi käsistä. Se tekee uroksista zombeja mutta luo lisää eliöitä naaraiden elimistöön päästessään, kuten Noomi Rapacelle kävi. Mahan läpi puskevien otusten anatomia vaihtelee isäntäorganismin mukaan; lopussa näytetty xenomorphin näköinen mörkö sai jalat ja kädet, koska se tuli ulos neliraajaisesta engineeristä. Oliko Alienissa nähty xenomorph sitten lajinsa ensimmäinen, ken tietää.
 
Jatko-osassa ainakin toivottavasti avataan miksi engineerit halusivat tuhota ihmiskunnan.
 
Sen piti vielä sanomani, että visuaalisen ilmeen ohella Fassbender oli elokuvan parasta antia. Aivan huikean kova näyttelijä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 515 16 17 18 19

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «