Muusikoiden.net
08.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Media ja viihde »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kauhu- ja fantasiakirjallisuus - Kirjavinkkejä/keskustelua.
1 2
Karipiirto
21.05.2011 20:56:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin tänään loppuun H. P. Lovecraftin novellikokoelman, Nimetön kaupunki, ja jäi vähän nälkä päälle. Koko päivän olen haeskellut tietoa kauhukirjoista mutta pettynyt hakutuloksiin. Suomalainen kirjakauppa länttää kaiken kaunokirjallisuuden alle, joten löytääkseen yhden kauhu/fantasia-romaanin, pitää käydä läpi melkoinen liuta jotain dekkari/romantiikka/historia/sota-teoksia. Englanniksi netistä löytyy kattavat listat kauhukirjailijoista ja teoksista mutta kun haluaisin lukea suomeksi, niin eipä olekaan niin helppoa saada tietoa suomennetuista teoksista tai ylipäänsä suomenkielisestä tarjonnasta. Tästä harmistuneena ajattelin että kenties täältä löytyisi jotain helpottamaan literaalista ahdistustani mutta haku kertoo että eipä ole aiheelle ketjua vielä. Niimpä päätin että pian on. Eli keskustelua ja mahdollisia lukuvinkkejä tänne vain. Miten kolahtaa kauhu/fantasia? Hyviä teoksia ja kirjailijoita? Yleistä lätinää aiheesta. Olkaatten hyvä. :)

"My name is Beethoven motherf***er, maybe you've heard of me!!"
Secreterial
21.05.2011 21:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni lähimpänä sydäntä on Stephen King, vaikkei nyt mitään hurjaa kauhua miehen kirjat olekaan. Tuollaisena fantasiaseikkailuna kannattaa tsekata Stephen Kingin Musta Torni-sarja, joka on kertakaikkiaan uskomaton. Sanotaanko, että yksikään kirja, tai kirjasarja ei ole meikään tehny sellasta vaikutusta. Ja vaikkei King nyt mitään superkauhua olekaan, niin ihan kohtalaisen ahdistavaa menoa välillä on. Toki Kingin kirjoitustyyli voi olla aluksi vaikea, tai ainakin moni tuttu on niin sanonut, mutta itse en kyllä ole moista havainnut. Ainakin Musta Torni imaisi meikät sisäänsä niin nopeasti :)

JMP71
22.05.2011 00:05:43

Ursula K. Le Guin:in Maameren tarinat on fantasiaa parhaasta päästä. Pätevää scifiäkin on kirjottanu.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ursula_K._Le_Guin

Ja tietenkin Tolkienin Taru sormusten herrasta.

Wild String Of Voodoo Strat
22.05.2011 00:54:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H. P. Lovecraft on minulle auennut paljon paremmin alkuperäisellä kielellä eli englanniksi. Muistaakseni aikoinani lukemani suomennokset eivät olleet mistään parhaasta päästä. Joka tapauksessa itselleni yksi iso tunnelmaa rakentava tekijä on juuri Lovecraftin englanti. Markkinoilla on muun muassa edullisia ja eteviä Penguin Booksin Omnibus-editioita, jotka ovat tuoneet mahtavia lukuelämyksiä syksyyn.

Tietysti Lovecraftin ohella Edgar Allan Poe on klassikoista seuraavksi tarkistamisen arvoinen. Olen häntäkin lukenut alkuperäiskielellä, mutta ymmärtääkseni markkinoilla on nykyisin suhteellisen edullinen ja laadukas suomennos miehen koko tuotannosta yksissä kansissa.

Villinä korttina täytyy mainita John Ajvide Lindqvistin Ihmissatama, joka tarjoili pohjoismaisella melankolialla väritettyä, hyvinkin hienovaraista kauhua. Tämä on hyvin viihdyttävä ja kevyt lukukokemus. Se ei ole missään määrin täydellinen kirja, mutta, kun se onnistuu paikoin luomaan tietyn harmaan mutta samalla huolestuttavan ja sanattoman uhkan tunteen, onnistuu se hyvin.

"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Stradlin
22.05.2011 01:09:55 (muokattu 22.05.2011 01:12:00)

Wild String Of Voodoo Strat: Tietysti Lovecraftin ohella Edgar Allan Poe on klassikoista seuraavksi tarkistamisen arvoinen. Olen häntäkin lukenut alkuperäiskielellä, mutta ymmärtääkseni markkinoilla on nykyisin suhteellisen edullinen ja laadukas suomennos miehen koko tuotannosta yksissä kansissa.

Mulla on joku suht uus kokoelma, ei siitä ole kuin korkeintaan pari vuotta kun Suomalaisesta Kirjakaupasta ostin.

E: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9518510172&lang=fi

Tuossapa tuo. Ei oo kyllä hinnalla pilattu, tosin muistelisin itse maksaneeni muutaman euron enemmän. Suosittelen.

"those damn krauts deserve to be hit by a earthquake tsunami for nuking pearl harbor" - Jack Simmering
miguli
22.05.2011 06:07:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Stephen King uppoo niin kannattaa katsastaa novellikokoelma Sydänyö. Varsinkin langolieerit on toimiva novelli.

Scifistä Greg Bearin Veren musiikkia.

Hauler
22.05.2011 09:46:04

Suomennettua Lovecraftia: http://fi.risingshadow.net/index.ph … temid=67&action=author&author_id=53 erityisesti Kuiskaus pimeässä kokoelma on mainio, mutta toki muutkin.

Fantasiakirjallisuuden puolella Robert E. Howard on klassikko, tietääkseni kaikki Conan-tarinat on käännetty ja hänellä on paljon muitakin hyviä kirjoituksia (Kuningas Kull, pikti-tarinat, Soloman Kane jne.).

Clark Ashton Smithin tarinoita sisältämässä Viimeinen hieroglyfi -kokoelmassa on monia hyviä, varsin makaabereja tarinoita.

arppah8
22.05.2011 10:47:47

Clive Barkeria joudun hehkuttamaan tässä ketjussa. Kuusiosainen Veren kirjat-novellikokoelma on melkoista tykitystä suurilta osin vinksahtaneesta näkökulmasta, romaaneissa tyyli on sitten enemmän fantasian ja kauhun sekamelskaa. Näitä pitkiä tarinoita vaan ei saa suomeksi ekaa, Kadotuksen peliä lukuunottamatta. Niin ja vikaa eli Abaratia joka on sitten enemmänkin satumeininkiä.

Scifipuolelta kolahtivat aikoinaan Asimovin Säätiö-sarja ja Robert A. Heinleinin opukset joista löytyy myös huumoria.

Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Karipiirto
22.05.2011 17:10:36

Tuli vanhaa mummolaa tyhjätessä vastaan Edgar Allan Poen pokkari Korppi, Kultakuoriainen ja muita kertomuksia Täytyypä lukasta läpi jahka saan tuon Simmonsin Hyperionin kahlattua. :)

Lebowski
23.05.2011 14:37:21

Onkos Richard Laymonin taikka Bentley Littlen tuotanto tuttua?
Itse tuossa nappasin Littlen The Revelation pokkarin ja ainakin alun perusteella vaikuttaa hyvältä.
Laymonilta The Woods are Dark on kuulemma parhaimmistoa, täytyykin etsiskellä se jostain seuraavaksi.

"Is this darkness in you too" -TM
juuso a
23.05.2011 14:42:59

Noh.. Kingi tietysti ilman muuta. Joskus teininä luin kaikki mitä siltä oli tullut ja siitä innostuneena sitten törmäsin Peter Straubiin, Dean R. Koontziin, Clive Barkeriin ja sen sellaisiin. Oli niitä muitakin vielä, mutten muista kun noi merkittävimmät. Mulla on noi Lovecraftit ja Poet jääneet lukematta. Ehkä voisi tutustua niihin kuhan tässä tulee taas kirjastossa pyörähdettyä.

Kuhan vuan örisen täällä.
Garoul
23.05.2011 23:21:01

Jos tykkää Lovecraftista, kannattaa tutustua muuhunkin 1800-1900-lukujen taitteen kauhukirjallisuuteen. Esim. Bram Stokerin Dracula ja Mary Shelleyn Frankenstein on todella hyviä klassikoita. Ja Lovecraftilta kannattaa lukea hänen ainoa romaaninsakin, The Case of Charles Dexter Ward (Charles Dexter Wardin tapaus suomennettuna). Mitä moderniin kauhukirjallisuuteen tulee, tykkään minäkin tosi paljon Stephen Kingistä. Uinu, uinu lemmikkini on lempikirjani häneltä, aivan loistava! Anne Ricen romaaneja kehutaan myös modernin kauhukirjallisuuden klassikoiksi. Interview with the Vampire (Veren vangit) kannattaa ainakin lukea. Se on todella tunnelmallinen ja synkkä.

"Myydään myös vahvistin, jossa särö, kaiku, treble." - muuan myynti-ilmoitus kaupan seinällä
päänahka
24.05.2011 00:12:28

Secreterial: Toki Kingin kirjoitustyyli voi olla aluksi vaikea, tai ainakin moni tuttu on niin sanonut, mutta itse en kyllä ole moista havainnut. Ainakin Musta Torni imaisi meikät sisäänsä niin nopeasti :)

En kyllä ymmärrä miten Kingin kirjoitustyyli voisi olla jotenkin vaikea. Musta torni on kyllä aika hyvä, mutta sitä vaivaa sama kuin muitakin Kingin kirjoja, eli lässähdys lopussa. Tässä se vain tarkoittaa koko viimeisten kirjojen väsyneisyyttä, kun yleensä yksittäisissä kirjoissa sama tapahtuu kirjan loppupuolella. Pet Sematary on kyllä ihan hyvä loppuun asti.

Tuota jo mainittua Charles Dexter Wardin tapausta voin myös suositella. Kai tähän voi vielä lisätä Neil Gaimanin Unohdetut jumalat (American Gods). Ainakin se palkittu niin scifi-, fantasia- kuin kauhupalkinnoilla, vaikkei ihan puhtaasti mihinkään noista genreistä lokeroidukaan.

Karipiirto
24.05.2011 20:14:16

Garoul:Anne Ricen romaaneja kehutaan myös modernin kauhukirjallisuuden klassikoiksi. Interview with the Vampire (Veren vangit) kannattaa ainakin lukea. Se on todella tunnelmallinen ja synkkä.

Olen lukenut mutta täytyy tunnustaa etten osaa nähdä sitä kauhuna. Siinä on toki vampyyrejä, jotka kai lukeutuvat kauhu-teemaan mutta ne kirjat eivät vain saaneet minua nukkumaan valot päällä. Sitä minä ainakin kauhukirjallisuudella ymmärrän. Hyytävää kerrontaa, joka jo itsessään luo pelottavan tunnelman. Tässä pari päivää sitten kolusin googlea hakusanalla kauhukirjailija, ja sain wikipedialistan, jossa oli lueteltu kauhukirjailijoita. Minusta oli todella surullista että joku Twilight tai Cirque du Freak oli julistettu kauhukirjallisuudeksi vaikka ne minusta ovat enempi seikkailukirjallisuutta ja teiniromantiikkaa. Lovecraftin jutuissa on minusta paljon enemmän kauhua sanan varsinaisessa merkityksessä vaikka niiden hidas tahti ja vanhahtava kieliasu vähän puuduttaakin välillä. Stephen King taas ei oikein koskaan onnistunut värisyttämään paitsi penskana lukiessani Painajaisen('Salem's lot). Kaipailenkin nykyään juuri sellaista tiettyä hyytävää tunnelmaa ja kohtaamisia tuntemattomien ja yliluonnollisten asioiden kanssa.

Secreterial
24.05.2011 21:26:57

päänahka: En kyllä ymmärrä miten Kingin kirjoitustyyli voisi olla jotenkin vaikea. Musta torni on kyllä aika hyvä, mutta sitä vaivaa sama kuin muitakin Kingin kirjoja, eli lässähdys lopussa. Tässä se vain tarkoittaa koko viimeisten kirjojen väsyneisyyttä, kun yleensä yksittäisissä kirjoissa sama tapahtuu kirjan loppupuolella. Pet Sematary on kyllä ihan hyvä loppuun asti.

Mielipideasioitahan nämä. Itselleni Mustan Tornin loppu oli just hyvä. Ainoa "mahdollinen" ratkaisu omasta mielestäni. Eikä ne viimiset kirjat mun mielestä mitenkään erikoisen väsyneitä ollu, vaikkei 4 ensimmäisen tasolle yltäneetkään.

Kingin tyylin raskaudesta en itsekään osaa mitään sanoa, kun ei ole ongelmia ollut, mutta useissa keskusteluissa on tullut ilmi, että osalle se on muka liian raskasta.

Garoul
24.05.2011 23:41:51

Karipiirto: Olen lukenut mutta täytyy tunnustaa etten osaa nähdä sitä kauhuna. Siinä on toki vampyyrejä, jotka kai lukeutuvat kauhu-teemaan mutta ne kirjat eivät vain saaneet minua nukkumaan valot päällä.

Totta. Eivät ne mitään vertahyytävää luettavaa ole, mutta atmosfääriltään muistuttavat näitä vanhoja kauhukirjallisuuden klassikoita, ja siksi halusin ne mainita. Ja kaipa ne voi kuitenkin luokitella genreen kauhu- ja fantasiakirjallisuus?

Päänahkan mainitsema Unohdetut jumalat pitäisi varmaan lukea. Neil Gaimanin Sandman-sarjakuvatkin on hyviä, vaikka niitä ei pitäisi varmaan ottaa puheeksi kun keskustellaan kirjoista. Toisaalta, kauhua / fantasiaa ne on nekin.

"Myydään myös vahvistin, jossa särö, kaiku, treble." - muuan myynti-ilmoitus kaupan seinällä
PJS
25.05.2011 09:23:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sci-Fi puolelta suosittelen kauhufaneille Dan Simmonsin Hyperionia, joka onnistuu yhdistämään nuo kaksi elementtiä toisiinsa varsin miellyttävällä tavalla. Sarjaan on tehty pari jatko-osaakin mutta ne eivät minun mielestäni yllä tuon ensimmäisen kirjan tasolle jossa Decameronesta lainatun rakenteen siivittämänä kerrotaan tarina tavalla joka pitää aika hyvin otteessaan.

Vähän perinteisemmän sci-fin ystäville suosittelen Alastair Reynoldsia, esim. Revelation Space -saagaa. Reynolds on itse joku fyysikko/tähtitieteilijä ja tältä pohjalta tarinoissa, teknologiassa ja ajan/tilan tunnussa on semmoista "uskottavaa" otetta. Eli tarinoiden aikajanalla mikään ei tapahdu nopeasti vaan kirjojen tarinat saattavat kattaa hyvin pitkiä aikoja ja etäisyydet tapahtumien välillä liikkuvat erittäinkin kosmisessa mittakaavassa, mutta mukaansa tempaavasti.

Peace!
Karipiirto
28.05.2011 13:48:56

PJS: Sci-Fi puolelta suosittelen kauhufaneille Dan Simmonsin Hyperionia, joka onnistuu yhdistämään nuo kaksi elementtiä toisiinsa varsin miellyttävällä tavalla. Sarjaan on tehty pari jatko-osaakin mutta ne eivät minun mielestäni yllä tuon ensimmäisen kirjan tasolle jossa Decameronesta lainatun rakenteen siivittämänä kerrotaan tarina tavalla joka pitää aika hyvin otteessaan.

Menossa paraikaa. Olen nyt tosin vasta toisessa luvussa mutta tämä oli kyllä vakuuttavaa alusta pitäen. Ensimmäinen kirja, pitkään aikaan, joka ihan oikeasti imaisi heti mukaansa. :)

Vähän perinteisemmän sci-fin ystäville suosittelen Alastair Reynoldsia, esim. Revelation Space -saagaa. Reynolds on itse joku fyysikko/tähtitieteilijä ja tältä pohjalta tarinoissa, teknologiassa ja ajan/tilan tunnussa on semmoista "uskottavaa" otetta. Eli tarinoiden aikajanalla mikään ei tapahdu nopeasti vaan kirjojen tarinat saattavat kattaa hyvin pitkiä aikoja ja etäisyydet tapahtumien välillä liikkuvat erittäinkin kosmisessa mittakaavassa, mutta mukaansa tempaavasti.

Jäänpuskijat tuli luettua tässä ihan vähän aikaa sitten ja se oli kyllä todella vakuuttava. Vähän henkilöhahmojen suhteet tosin meni välillä salkkarimeiningiksi mutta ehdottomasti lukemisen arvoinen. :)

Antiharras
28.05.2011 16:57:25

Alastair Reynolds-kausi on täälläkin päällä, nyt kesken Zima Blue-novellikokkari. Toinen avaruusoopperanero on Vernor Vinge, suosittelen lämpimästi jos Reynolds iskee.

Fantsu/kauhuosastolta jo mainittu Neil Gaiman edustaa ehdottomasti genren modernia kärkipäätä. Gaimanin esikuva Michael Moorcock on taas puhtaan antisankarifantsun sekä kummallisen cross over-kirjallisuuden mestari, ihan käsittämätön äijä! Samoin jos jonkinmoista genreä miksaileva Ray Bradbury on ikisuosikki, ei vähiten järkyttävän upean kielenkäyttönsä takia.

Perinteistä ammentavaa modernia fantasiaa hakeville George R.R. Martinin A Song of Ice and Fire-saaga on ihan must (nyt myös HBO:n erittäin tiivistettynä laatusarjana, TJEU), samoin Robin Hobb ja Patrick Rothfuss.

And I am / Back where it began / Rerun the tape for me, my friend / No love, no fear / We are floating here.
riimu
29.05.2011 12:43:36 (muokattu 29.05.2011 12:45:39)

Karipiirto: Luin tänään loppuun H. P. Lovecraftin novellikokoelman, Nimetön kaupunki, ja jäi vähän nälkä päälle. Koko päivän olen haeskellut tietoa kauhukirjoista mutta pettynyt hakutuloksiin. Suomalainen kirjakauppa länttää kaiken kaunokirjallisuuden alle, joten löytääkseen yhden kauhu/fantasia-romaanin, pitää käydä läpi melkoinen liuta jotain dekkari/romantiikka/historia/sota-teoksia. Englanniksi netistä löytyy kattavat listat kauhukirjailijoista ja teoksista mutta kun haluaisin lukea suomeksi, niin eipä olekaan niin helppoa saada tietoa suomennetuista teoksista tai ylipäänsä suomenkielisestä tarjonnasta.

Mä oon töissä kaunokirjallisuusprojektissa, jossa on tarkoitus saada sisällönkuvailtua ja asiasanoitettua about kaikki suomeksi julkaistu aikuisten kaunokirjallisuus. Tietokannassa on jo nyt älyttömästi tietoa ja odotellaan tässä käyttöliittymän sekä hakutoiminnallisuuksien valmistumista. Palvelun olis tarkoitus valmistua virallisesti syksyllä joten voin sitten huudella täällä asiasta. :) Tärkeässä osassa on myös just nuo suositukset ja että voi surffailemalla asiasanoista tai teoksesta toiseen hakea tietoa.

Don't ask me about Grim Fandango.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti