Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Media ja viihde »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Inland empire
1 2 3 4 5 6 7
ANtTIKRISTUS
21.05.2007 12:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eipä tuo kaukaa hauettu ole, jos elokuva-keskustelussa jutellaan itse leffan tekijästä ja mahdollisesti miehen muusta tuotannosta ja tyylistä. Ja toisaalta, mitä vitun järkeä semmoisessta kesustelussa on, jossa ei saa esittää minkäänlaista vastakritiikkiä? Mua ei ainakaan kiehdo sellaiset keskustelut, jossa esim ihan mitä tahansa henkilöä, bändiä jne. ylistetään vain taukoamattomalla syötöllä. Tylsää. Lynch on kuitenkin sen verran "omaperäinen" kaveri, että kyllä mä haluan lukea monipuolista keskustelua niin puolesta kuin vastaankin. Ehkä mä silloin joku päivä ymmärrän miestä paremmin, mistä tosin tällä hetkellä ei ole vaaraa.
 
Vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja ilmoitan, jos tietoni muuttuvat.
Lux
21.05.2007 12:31:30 (muokattu 21.05.2007 12:31:50)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eipä tuo kaukaa hauettu ole, jos elokuva-keskustelussa jutellaan itse leffan tekijästä ja mahdollisesti miehen muusta tuotannosta ja tyylistä. Ja toisaalta, mitä vitun järkeä semmoisessta kesustelussa on, jossa ei saa esittää minkäänlaista vastakritiikkiä?
 
En kai niin sanonutkaan. Mielestäni vaan "tekotaiteellista-yhy-yhy" on aika kaukana kritiikistä ja "en ole nähnyt elokuvaa mutta se on silti hyvä/paska" täysin turhaa tekstiä.
 
vapaus veljeys vandalismi
ANtTIKRISTUS
21.05.2007 12:52:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kai niin sanonutkaan. Mielestäni vaan "tekotaiteellista-yhy-yhy" on aika kaukana kritiikistä ja "en ole nähnyt elokuvaa mutta se on silti hyvä/paska" täysin turhaa tekstiä.
 
"Miksei tässä ketjussa puhuta aiheen elokuvasta?"
 
Noin sanoit ja mä ainakin käsitin sen miten käsitin. Jos jonkun mielestä Lynchin tuotokset on tekotaiteellista, niin ihan yhtä vahva kommentti se on kuin vaikkapa "Joo katoin ton Inland Empiren, en tajunnut yhtään mistään mitään mut pakko sanoo et oli se vaan paras leffa minkä oon kattonu!"
 
Vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja ilmoitan, jos tietoni muuttuvat.
Lux
21.05.2007 12:54:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Miksei tässä ketjussa puhuta aiheen elokuvasta?"
 
Noin sanoit ja mä ainakin käsitin sen miten käsitin. Jos jonkun mielestä Lynchin tuotokset on tekotaiteellista, niin ihan yhtä vahva kommentti se on kuin vaikkapa "Joo katoin ton Inland Empiren, en tajunnut yhtään mistään mitään mut pakko sanoo et oli se vaan paras leffa minkä oon kattonu!"

 
No niih. Eiköhän tämä (tärkeä) keskustelu voida jättää tähän ja odottaa, että joku elokuvan nähnyt tulisi taas puhumaan siitä, piti tai ei.
 
vapaus veljeys vandalismi
ANtTIKRISTUS
21.05.2007 12:59:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niih. Eiköhän tämä (tärkeä) keskustelu voida jättää tähän ja odottaa, että joku elokuvan nähnyt tulisi taas puhumaan siitä, piti tai ei.
 
Joo tehdään näin. Ja toivotaan, että tulisi järkeviä kommentteja niin puolesta kuin myös vastaankin.
 
Vakuutan antamani tiedot oikeiksi ja ilmoitan, jos tietoni muuttuvat.
Ali
21.05.2007 15:19:28 (muokattu 21.05.2007 15:58:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tämä liittyy siihen että Inland Empire on helvetin sekava kasa eläviä kuvia vailla punaista lankaa? Harrastan minäkin valokuvausta, maalausta sekä sarjakuvia ynnä muuta. Olenko siis nero? Taidan siis olla. Olisit samantien voinut kirjoittaa aina hän sanan näin: Hän.
 
Nero? Puhuttiin siitä? No ei. Puhe oli siitä, että Lynch on tekotaiteellinen hippi, minkä kanssa itse olen vahvasti erimieltä nojaten em. seikkoihin.
 
E: Ja herranjestas, tottakai se kuvasi eraserheadin yöllä, kerta se on mustavalkoelokuva. Etenkin jos se kuvattiin vanhalla tekniikalla tyyliin viimeiset mustavalkoiset suomifilmit. Se mustavalko filmi on äärimmäisen herkkää. Pitää olla himmeät valot, todella pilvinen taivas tai yö että se näyttää hyvältä. Muuten se pissii ja näkyy vain epämääräisiä täpliä filmillä.
 
Eraserhead on valmistunut -77, joten epäilisin, että siinä ei kuitenkaan mitään 1900-luvun alun tekniikkaa ole käytetty. Varmuutta asiasta ei kyllä minulla ole. Ja näkemäni mustavalkoiset Suomi-elokuvat eivät kyllä ole kuvattu yöllä.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Ali
21.05.2007 15:56:34 (muokattu 21.05.2007 16:00:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja nyt itse asiaan:
 
Olipa ensimmäinen kerta, kun jännitti mennä elokuvaan. Jännitys kuitenkin laantui nopeasti onneksi elokuvan alkaessa ja pystyin keskittymään itse elokuvan seuraamiseen. Ensimmäiset plussat leffalle kyllä alun tunnelmista ja erittäin tyylikkäistä kuvista. Ja kuten edellä mainittiin, Lynch on - ja on aina ollut - reilusti edellä muita ohjaajia musiikin, äänen, kuvan ja tunnelman yhdistämisessä. Verrattuna Lynchin aikaisempaan materiaaliin uutena elementtinä elokuvaan oli sisällytetty jonkin verran kauhuelementtejä lähinnä näiden säikyttelyäänien muodossa.
 
SD-kuva häiritsi varsinkin alussa merkittäväsi, mutta myöhemmässä vaiheessa ainoastaan päiväsaikaan kuvatuissa kohtauksissa. Pimeissä kohtauksissa Lynchin ratkaisun ymmärsi täysin: suttuinen kuva lisäsi elokuvan tunnelmaa ja ahdistavuutta merkittävästi. Myös näissä valoisimmissa kohtauksissa käsivaralta kuvaamisen aiheuttama heiluminen häiritsi myös hieman. Mutta nämä seikat vain ja ainoastaan näissä valoisissa kohtauksissa.
 
Jos esim. Mulholland Drivessä kohtasivat Lynchin surrealismi, elokuvallisuus ja jopa jonkinnäköinen kaupallinen potentiaali, niin Inland Empiren kohdalla ei enää ainakaan jälkimmäistä löydä kissojen ja koirienkaan kanssa. Lynch venyttänyt Inland Empirella elokuvan käsitettä niin paljon, että puhuminen elokuvasta alkaa olla jo hieman harhaanjohtavaa. Kuvaavampi sana voisi olla vaikkapa "ajatusvirta" - erittäin synkkä ja ahdistava sellainen.
 
Monet ovat kritisoineet elokuvan pituutta, ja mielestäni hieman syystäkin. Puolenvälin paikkeilla alkoi sellainen trippailu, että muutaman kerran jopa hieman tylsistytti. Tämä voi tosin johtua ensikerran raskaudesta, joka voi hävitä tulevien katselukertojen myötä.
 
Ja mitä tulee näihin Rabbits-osioihin, niin ainakin muutamat pätkät olivat otetttu suoraan tästä pari vuotta sitten ilmestyneesä minisarjasta. Aioin katsoa kyllä jaksot uudelleen, jotta saan selvyyden siihen, mikä oli vanhaa ja mikä uutta materiaalia.
 
Lynch on haalinut jälleen joukon loistavia näyttelijöitä, eikä roolisuorituksiin tarvinut pettyä. Varsinkin Dern vetää loistoroolin, kuten ledistönkin edustajat ovat hehkuttaneet. Aikaisimmissa elokuvissa pilkahdellutta huumoria ei enää tosin ollut läsnä kuin murto-osa esim. Mulholland Driveen verrattuna.
 
IE on "soinut päässäni" siitä lähtien, kun poistuin salista, mikä on luonnollisesti merkki (jälleen) onnistuneesta elokuvasta. Muihin Lynchin elokuviin verrattaessa on aivan selkeää, että tämä on hänen "vaikein" elokuvansa lineaarisen kerronnan puuttuessa lähes täysin. Vaikka perinteinen kerronta puuttuu, on kuitenkin mahdollista hahmotella jonkinlainen viitekehys elokuvan tapahtumille. Lynchin elokuvien arvioiminen on ollut minulle aina erittäin vaikeaa, ja jätän tähdet jättämättä tälläkin kertaa. Yksi asia on kuitenkin varma: tämä täytyy lähtä kokemaan vielä uudestaan viimeistään torstaina!
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
anzabar
21.05.2007 16:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikaisimmissa elokuvissa pilkahdellutta huumoria ei enää tosin ollut läsnä kuin murto-osa esim. Mulholland Driveen verrattuna.
 
Pitäisi varmaan katsoa Mulholland Drive uusiksi oliko siinä sitä huumoria sitten jotenkin enemmän, mutta Inland Empiressä ainakin Harry Dean Stantonin hahmo huvittaa muutamassa kohtauksessa aika tavalla.
 
Ali
21.05.2007 16:27:24 (muokattu 21.05.2007 16:28:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi varmaan katsoa Mulholland Drive uusiksi oliko siinä sitä huumoria sitten jotenkin enemmän, mutta Inland Empiressä ainakin Harry Dean Stantonin hahmo huvittaa muutamassa kohtauksessa aika tavalla.
 
Juuri tämä kohtaus oli ainoa, mistä minulle huumoria löytyi. Mulholland Drivessä on monta kohtaa, jolle olen repeillyt.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
anzabar
21.05.2007 21:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri tämä kohtaus oli ainoa, mistä minulle huumoria löytyi. Mulholland Drivessä on monta kohtaa, jolle olen repeillyt.
 
Täytyy siis katsoa Mulhollandi uusiksi. Kyllä siinä Inland Empiressä musta oli myöhemminkin huvittavia kohtia, mutta voin kyllä kuvitella että ne oli vähän synkempää huumoria kuin Mulhollandissa.
 
öl m
21.05.2007 22:05:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nähty ensimmäisen kerran. Suoraan henk.koht. TOP 5:een taistelemaan kärkisijoista. Vaatii useamman katselukerran ainakin minun kohdallani. Muutama aika pirun hätkähdyttävä kohtaus.
 
Ellei Twin Peaks olisi ollut hitti, tuskin tätäkään näkisi Suomessa valkokankaalta. Täysi oman tien kulkija ja taiteen tekijä tämä mies. Toivotan pitkää ja tuotteliasta elämää.
 
http://www.mikseri.net/users/?id=85003
Ali
22.05.2007 08:39:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivotan pitkää ja tuotteliasta elämää.
 
Sellainen ketjupolttaja mies kyllä on, että pelottaa hänen puolestaan. :)
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
jigsore
02.06.2007 01:43:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylläpä oli mukavaa kun saapui Ouluun asti tuo, puolitosissani jo suunnittelin etelänreissua leffan vuoksi. Mukavaa oli myös salin lähes täydellinen hiljaisuus ja juuri passeli paikka. Lipunmyyjä lupaili (elokuvan) privaattinäytöstä, mutta tuli sinne sitten pari muuta häiskää. Jostain syystä tuntui alkumainokset kestävän ikuisuuden, ei meinannut nahoissaan pysyä kun tiedossa oli että hätkähdyttävää kamaa olisi luvassa. Ja tietty eka Lynch-leffa teatterissa.
 
Odotettua paremmin pysyin kärryillä elokuvan alkupuolen, mutta kyllähän se siitä alkoi kieroutumaan. Pari kunnon shokkikohtaustakin tuli, oikeasti todella puistattavia ja vistoja olivat. Kauhuleffat säväyttänevät tästä lähtien entistä vähemmän.. Oli tämä varmasti ohjaajansa synkin teos, Eraserheadin ohella. Mutta kyllä sieltä huumoriakin löytyi ja se kevennys lopputekstien aikana :) Aiemmin jo Darkened Room (2002) -lyhärissä, josta muuten löytyy muitakin viitteitä Inland Empireen, käytetty digitaalivideokuvaus ei oikeastaan häirinnyt yhtään, se vaan toi oman lisänsä hämyiseen ja vinksahtaneeseen tunnelmaan. Näyttelijäkaarti oli aivan loistava, erityisesti Laura Dern viehätti kovasti, mikä yllätti. Talkshow-emäntä jäi kanssa mieleen, oli viety aika äärirajoille se rooli. Hoho. Moittia ei voi myöskään Twin Peaksista tutun Lauran äidin esiintymistä, tuli aika hyytävää meininkiä heti alkuun.
 
Paljon löytyi viitteitä muihin Lynch-tuotoksiin, kuten puolikuuro valomies Bucky, taisi olla itse maestro äänessä :p Lampunvarjostimetkin olivat taas tuottamassa päänvaivaa edellisen leffan tyyliin. Ja ainakin osa jänishommista oli Rabbits-sarjasta suoraan, näin pikaisesti tarkistettuna. Sen verran jänniä yksityiskohtia tuossa oli, että uusintakatseluita vaatisi, jotta pystyisi omaa analyysiä kehittelemään tarinasta pidemmälle. Elokuva pyörii koko ajan päässä ja mielessä koittaa yhdistellä palasia toisiinsa. Varmasti löytyy jo netistä kohtuu loogisia analyysejä, mutta niihin en sorru tällä kertaa, syövät kummasti uusintakatseluarvoa.
 
Mielelläni näkisin leffan vaikka heti uudestaan, oli sen verran miellyttävä ja antoisa kokemus. Hymy perseessä sai pyöräillä kotiin ja myhäillä itsekseen mistä muut jäivätkään paitsi. En tosin ihmettele ihmisiä, jotka pitävät elokuvaa täytenä paskana. Siltä se varmasti vaikuttaa jos asenne on heti alkuun sellainen. Mutta toisethan tykkää valmiiksipureskellusta paskasta ja toiset tekotaiteellisesta paskasta. No ei vainaskaan, itse vaan pidän Lynchin tyylistä, tyyppi on tosiaan aivan omassa sfääreissään ja tekee mitä haluaa, mielestäni toinen toistaan kiehtovampia teoksia, joissa riittää ihmettelemistä pidemmäksi. Kyä tää on parhaita elokuvia mitä on nähty.
 
Musapuolta täytyy vielä hehkuttaa, se oli jälleen kerran ns. hanskassa, tosin olikohan Badalamenti tällä erää messissä, ainakaan lopputeksteissä (mitä niitä sen verran ehti seurata..) ei näkynyt. Lynch oli muuten kreditoitu ainakin kahteen biisiin säveltäjäksi ja esittäjäksi, mielenkiintoista. Alussa ja lopussa kuultu naislaulaja taisi olla Mullholland Driven Silencio-biisin esittäjä? Oli taas aivan mielettömän kaunista kuunneltavaa, kyynel meinasi vierähtää. Soundtrackin voisi jostain metsästää, kuten muistakin Lynchin leffoista.
 
Ebb: 01 02 03
author
03.06.2007 16:30:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käytetty digitaalivideokuvaus ei oikeastaan häirinnyt yhtään, se vaan toi oman lisänsä hämyiseen ja vinksahtaneeseen tunnelmaan.
 
Minusta Lynch luonnehti hyvin digikameralla luotua tunnelmaa "intiimimmäksi". Kuvaan tulee silloin jotakin arkista ja reaaliaikaisuutta.
 
Visit at the nest of Zombisnake
jigsore
04.06.2007 16:32:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta Lynch luonnehti hyvin digikameralla luotua tunnelmaa "intiimimmäksi". Kuvaan tulee silloin jotakin arkista ja reaaliaikaisuutta.
 
Jo vain. Ja se juuri lisää sitä pelottavuutta. Pakko sanoa että tuli paikoittain Blair Witch Project mieleen, mutta sepä olikin musta aika jännä. Piru vie, kun himottaa nähdä uudestaan tuo IE. Netistä löytyi kyllä laadukas italiadubbauksella varustettu versio, mutta se vaan menee ehkä liian hurjaksi :/
 
Ebb: 01 02 03
Ali
05.06.2007 18:25:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Netistä löytyi kyllä laadukas italiadubbauksella varustettu versio, mutta se vaan
menee ehkä liian hurjaksi :/

 
Hoho. Saksankielinen vetäisy voisi olla myös aika mielenkiintoita kuunneltavaa. :D Itselläkin tuo toinen kerta kutkuttelisi hieman. Jospa tuota tällä viikolla uskaltaisi mennä uudestaan katsomaan, ennen kuin kopiot lähtevät muille maille.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
MV
05.06.2007 20:40:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On muuten elokuvien dubbaaminen ehkä pahin rikos viihteen maailmassa.
 
The Liam that i know is a polite young man -Peggy Gallagher
öl m
05.06.2007 21:28:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On muuten elokuvien dubbaaminen ehkä pahin rikos viihteen maailmassa.
 
Näin omasta mielestänikin, mutta tottumus on toinen luonto. Kysy saksalaiselta: dubbaus vai tekstitys. Kahdelta olen kysynyt ja kaksi dubbauksen kannattajaa olen löytänyt...
 
http://www.mikseri.net/users/?id=85003
MV
07.06.2007 14:18:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kappas, tämä Italian trailerihan on paljon parempi kuin nuo muut. Äh, tekisi melkein mieli mennä uudestaan kattomaan:)
 
http://www.youtube.com/watch?v=KtzSSG8X9e0&mode=related&search=
 
The Liam that i know is a polite young man -Peggy Gallagher
AtukkA
13.06.2007 19:19:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Argh ku ei täällä näytetä näitä Lynchejä teattereista. Eikä varmaa pyöri enää ku tuun sinne pääkaupunkiseudulle ens kerran (metallican keikalle) :(
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «