Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Media ja viihde »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tuntematon sotilas
1 2 3 4 511 12 13 14 15
Henkka Hevimies
06.12.2005 18:24:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hyvä leffa, mutta ei sitä nyt joka vuosi tarvitsisi näyttää.
 
Mrrrr...
 
I sold your dog to a Chinese restaurant.
NHR
06.12.2005 20:04:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite aattelin että ei nyt tänä vuonna jaksa kattoo kun on niin monesti nähny, mutta taas se tuli katottua =D
 
Sama vika Rahikaisella... ;)
 
Hyvähän tuo oli, mutta mikä se on näissä (vanhoissa) suomielokuvissa, että musiikki pauhaa täysillä ja sitten puhe on sellaista mössöpiiperrystä, että saa nostaa volyymia juuri sopivasti, että seuraava paatospauhu räjäyttää tärykalvot?
 
Valitettavan usein on kyllä sama ongelma noissa uudemmissakin kotimaisissa leffoissa, esim. jokin aika sitten tulleessa Raidissa kiroilin just tota samaa.
 
En vaan ollut varma onko oikea kirjoitusasu lotta vai Lotta mutta päädyin siihen että kyseessä on sen verran arvokas asia että kirjoitan sen isolla.
 
Lotta (isolla) on etunimi, lotta taas ei.
 
ne kuolemiset on hienoja!
 
Lieviä hoho-reaktioita tahtoo väkisin joidenkin kuolemien kohdalla tulla, varsinkin se Tauno Palon suoritus siinä loppupuolella on aika legendaarinen. ;)
 
Eihän "tuntematon" edes ole kovin realistinen kuvaus sodasta. Itse en edes oikein pidä tuota sotakuvana. Tuntematon on minulle kuvaus erilaisista suomalaisista miehistä sodassa. Uudempi versio on realistisempi.
 
Uudempi on ainakin tunnelmaltaan paljon synkempi, varmasti monin tavoin realistisempikin. Tässä vanhemmassahan taas toisaalta on mukana myös aika paljon oikeaa sodan aikana kuvattua filmimateriaalia. Mutta näytteleminen vanhassa on ajalle tyypillistä, enemmän näyttämömäistä. Ja kun niitä näyttelijöitä katsoo, niin eipä niistä kovin moni oikeasti parikymppisestä nuorukaisesta menisi, varsinkaan Rahikainen tai Vanhala.
 
Pellestä taikuriksi muuttuu aika hitaasti; ehkei siihen riitä elinaikani.
MV
06.12.2005 20:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulihan se taas sivusilmällä katsottua...
 
author
06.12.2005 20:20:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidän kyseistä elokuvaa parhaana mitä Suomessa on koskaan tehty. Eräät näyttelijät suoritukset ovat vertaansa vailla ja joista monet salkkarinäyttelijät jäävät kauas taakse.
 
Kirjaa ei tietenkään mikään voita mutta hyvin on Laine saanut hahmotettua kirjan ilmapiirin kankaalle. Joka vuosi tämä tulee katsottua ja tunteet on pinnassa Finlandia-hymnin soidessa :')
 
ozz3
06.12.2005 20:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni Tuntematon Sotilas (vanha siis) ei ole kyllä kovinkaan realistinen vaan kuten sanottua, kuvaus miehistä sodasta. Elokuvan vahvuus on juuri se, että henkilöt kuljettavat tarinaa, eikä tarina henkilöitä.
 
Hieno elokuva kuitenkin, uudemmasta en ole pitänyt.
 
Killed by death MegaMan Club #009 - Shadow Man |THV-klubi #6
M1kk0
06.12.2005 20:31:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vähän vaan ärsyttää noissa vanhoissa leffoissa kun ne naiset puhuvat hirveällä falsetilla
 
'o' Googleta ennen kuin kysyt typeriä.
AP
06.12.2005 21:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntematon on minulle kuvaus erilaisista suomalaisista miehistä sodassa..
 
No siitähän siinä kyse olikin, että ne tutut äijät yhtäkkiä raappaistiin mukaan rintamalle ja tappelemaan -- siksi koko sota ilmeisesti edelleen riipaisee.
 
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuo vuoden -85 versio voitaisiin raaempana näyttää vaikka 6.12 myöhäisillassa, jos tuo vanhempi halutaan täräyttää linjoille jo kesekllä päivää kuten tänään.
 
K100 #7 Ärlä #011
Mufasa
06.12.2005 22:14:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on mun mielestä ihan helvetin tylsä. Varmaan kymmenen kertaa oon alottanu kattomaan mutta joka kerta on jääny kesken.
 
Kevyt on askel kuoleman, sillä elämä on raskas taakka kantaa.
Härski
06.12.2005 22:18:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vähän vaan ärsyttää noissa vanhoissa leffoissa kun ne naiset puhuvat hirveällä falsetilla
 
Ja ne puhuvat niin hiljaa.. mut annas olla, kun musiikki alkaa raikumaan. Se oli häätö saman tien.
 
Johnny99
06.12.2005 23:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja ne puhuvat niin hiljaa.. mut annas olla, kun musiikki alkaa raikumaan. Se oli häätö saman tien.
 
Eikä tuosta ole päästy eroon tänäpäivänäkään Suomalaisissa leffoissa.
 
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Pauline 8v.
ihrviö
06.12.2005 23:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle kyllä sopii, että näytetään joka vuosi. Viime viikolla katottiin kavereiden kanssa tuo Mollbergin versio ja olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että se on pirun laimea alkuperäiseen verrattuna.
 
En ehkä näytä hyvältä, mutta ainakaan miulla ei oo rahaa.
Tempura
07.12.2005 05:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perhanan hyvä elokuva, johon ei sovi suhtautua niinkuin elokuviin yleensä.
 
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
LamaAjanElvis
07.12.2005 06:34:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On yks parhaista elokuvista mitä tiedän. Mut tähän nyt liittyy niin paljon tunnettakin, jotten sitä pysty ihan samassa puntarissa arvostelemaan missä muut leffat. Kirjanakin helvetin hyvä. Mulla on se uudempi sensuroimaton versio, joka julkaistiin myöhemmin.
 

Tiedän sen. Olenhan sentään koulutusta ja papereita vaille lääkäri. Sormet lähtee soundista Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7
Tempura
07.12.2005 06:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on se uudempi sensuroimaton versio, joka julkaistiin myöhemmin.
 
Olen lukenut sen muutaman kerran kyllä, näin on asia.
 
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
Absoluto
07.12.2005 07:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se oukkei leffa mutta hämää vaan se aika paljon että suurin osa leffan repliikeistä on suoraan muuttelematta kirjan sivuilta tempaistu. Väinö Linna on kovin kirjailija ikinä.
 
Himon ajamana!
sirdickyj
07.12.2005 08:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on se uudempi sensuroimaton versio, joka julkaistiin myöhemmin.
 
"Sotaromaani" on nimi. Eihän siinä vissiin hirveesti mitään uutta oo? Pari juttua käsittääkseni vaan.
 
Ja tuosta Tuntematon-elokuvasta; mun mielestä se myöskin on Linnamaiseen tapaan enemmän keromus miehistä sodassa kuin itse sodasta, mutta mitäs sekin nyt sitten tarkoittaa, onkos mikään elokuva kertomus sodasta? Ainahan sitä sotaa valotetaan jonkun siihen osallistuvan näkökulmasta, mutta tossahan tosiaan on kehyskertomuksena niiden miesten tarina, ja kirjassaankin Linna lähtee oletuksesta, että sodan kulkua tunnetaan jo etukäteen. Samoin Pohjantähdessä, joka on myös kertomus rinnakkain Pentinkulmalaisista ja Suomen viime vuosisadan historiasta. Siinäkin pitää jonkinasteinen perustuntemus historiasta olla, ei siellä paljon alaviitteitä viljellä.
 
Lisäksi noissa molemmissa kirjpissa, kuten onnistuneesti myös Tuntematon-filmatisoinneissa on leegio henkilöhahmoja, joista jokainen voi löytää osan itseään, osan äitiään ja osan inhoamaansa työkaveria. Jokainen on ollut joskus mielessään Rokka ja vittumainen pomo on ollut silloin Lammio.
 
En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen!
Tempura
07.12.2005 09:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Sotaromaani" on nimi. Eihän siinä vissiin hirveesti mitään uutta oo? Pari juttua käsittääkseni vaan.

 
Siinä on mukana aika paljon tappiomielialajuttua, mitä sensuroitiin. Siis reippaasti enemmän kuin sensuroimattomassa. Myös kritiikkiä politiikkaa kohtaan ja suoranaista räävittelyä. Eli hyvää shittiä!
 
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
sirdickyj
07.12.2005 10:03:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä on mukana aika paljon tappiomielialajuttua, mitä sensuroitiin. Siis reippaasti enemmän kuin sensuroimattomassa. Myös kritiikkiä politiikkaa kohtaan ja suoranaista räävittelyä. Eli hyvää shittiä!
 
Ai jaa...siis mä en oo lukenu, mun faija luki, se on fani, ja se sano ettei mitään ratkasevaa ollyu lisää. Noista seki sani just, että tommosia on otettu veks, johtunee pitkälti sodan päättymisen läheisyydestä ja jälleenrakennusvuosien me-hengen kohottamisen tarpeesta, että noita on sensuroitu?
 
En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen!
HCW
07.12.2005 10:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirja ja leffa on parhautta, vaikken kovin isänmaallinen olekkaan.
 
Rek-tum-ta-ka-tum!
jPekka
07.12.2005 10:31:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johtunee pitkälti sodan päättymisen läheisyydestä ja jälleenrakennusvuosien me-hengen kohottamisen tarpeesta, että noita on sensuroitu?
 
Ja pasifismi ei ollut silloinkaan kovin muodikasta. Ja se oli aate jota Väinö Linna kovin halusi tuoda esiin.
 
"...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?" -- George Massenburg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 511 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «