Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musabisneksen peruskäsitteitä?
1 2
sormunen
11.02.2004 13:14:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, promoottori on samalla tavalla sekä väljä että täsmällinen käsite kuin tuottaja.
 
Vastaanottaja: "Good day, Mr Baker, welcome to Helsinki. My name is ... and I´m the local promoter here."
Ginger: "I´m not happy! I feel miserable."
 
Hyvä alku päivälle.
 
Off topiccia! Bannia!
 
Neljä Ruuvia
31.01.2005 22:35:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaanottaja: "Good day, Mr Baker, welcome to Helsinki. My name is ... and I´m the local promoter here."
Ginger: "I´m not happy! I feel miserable."
 
Hyvä alku päivälle.
 
Off topiccia! Bannia!

Mahtava päivä ,oon kuullu noin about päivän kulun ja tärkeimmät tapahtumat. Olinpa vielä katsomassakin sitä. Tosin silloin en ollut
kuullut yksityiskohtia vaan vasta myöhemmin. Soittihan se sitte lopuksi :-)
 
Latnemitnes
20.02.2005 22:29:21 (muokattu 20.02.2005 22:29:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha kunnon sinetöity kirjekuori-kikka toimii... polta biisit cd:lle, sinetöi se ja lähetä itsellesi postissa. Leima kertoo päivämäärän ja voit todistaa että sisällä oleva kama oli sävelletty ennen sitä.
 
onko tästä ihan käytännön kokemuksia? mulle yks artisti/tuottaja kertoi että teostoon pitää liittyä, ketään suomen valtiosta levy-yhtiöihin ei kuulemma kiinnosta kakkaakaan jos sulla ei ole kyseistä organisaatiota takapiruna...
 
eikä sitä kopiointia kannata vähätellä. miettikää sitä ketutusta jos joku menestyy sun tekemällä biisillä. ja olen kuullu näin todella käyvän.
 
kivi
21.02.2005 08:21:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko tästä ihan käytännön kokemuksia? mulle yks artisti/tuottaja kertoi että teostoon pitää liittyä, ketään suomen valtiosta levy-yhtiöihin ei kuulemma kiinnosta kakkaakaan jos sulla ei ole kyseistä organisaatiota takapiruna...
 
Kyllä maailmaan puhetta mahtuu. Mutta jos varkauden toinen osapuoli (varas) ei ole joku toinen Teoston asiakas tai musiikin kustannusyhtiö, mikä kyllä on äärimmäisen epätodennäköistä koska kaikkihan Teoston asiakkaita on, saa Teostolta lakiapua.
 
Lakiapua ei tietenkään voi saada Teostolta, jos molemmat osapuolet ovat oikeutettuja Teoston apuun. Silloin se pitää saada muualta.
 
Ja silloin sillä ei ookaan enää väliä, oletko minkä asiakas. Isyysoikeus teokseen on pyhä ja luovuttamaton.
 
Ja tuohon toiseen pointtiin biisien varastamisesta - mä tunnen ihmisiä, jotka on viilanneet niitä elämänsä kahta biisiä uudestaan ja uudestaan ja pelänneet että ne varastetaan. Murehtiminen on olennaisesti jarruttanut kaverien sävelkynää, sillä välin kun itse on ohimennen väsännyt sen 500 biisiä (joista iso osa tietysti roskaa, mut muutama hyväkin).
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
folkkari
06.03.2005 12:11:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-tuottaja
 
Ainakin omakustantajan on hyvä tietää, että virallisiin papereihin tuottajan kohtaan kirjotettu nimi tarkoittaa virallisille tahoille maksajaa, taloudellisen riskin ottajaa ja sen kantajaa.
Ja se joka maksaa, saa tietysti myös mahdolliset voitot. Levy-yhtiöillä royaltit ja muut ovat sitten sopimusasioita.
 
Eli jos minä olen itse maksanut kaikki levyn teosta koituvat kulut, niin mun pitää pitää huoli siitä, että mun nimi on sillä viivalla, minkä alla lukee tuottaja.
Sille riville ei pidä laittaa taiteellisen/musiikillisen tuottajan nimeä, vaikka tätä usein tituleerataankin tuottajaksi.
Jos levy-yhtiö menisi mielenhäiriöön ja tuottaisi mun levyn, niin tuottaja-kohtaan kirjoitattisiin levy-yhtiön nimi, ei sen tyypin nimeä, joka on toiminut virkansa puolesta tuotannon valvojan ja ehkä musiikillisena pomonakin.
 
Tuottaja-nimike on musta siksi tärkeä, että siinä on selkeästi kyse rahasta.
 
Tulevat sanomaan, että olet väärällä tiellä, jos kuljet omaasi.
Jodabe
21.04.2005 12:27:08 (muokattu 21.04.2005 13:07:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-100 eur asiakkaaksi liittyminen + mahdollisia mekanisointimaksuja jos haluat julkaista jotain. Näistä saat sitten suurimman osan takaisin jos olet itse tehnyt biisisi. Jollet ole, ei teostoon liittymättä jättäminen pelasta sinua mekanisointimaksuilta. Onko tuo mekanisointimaksu nyt oikea termi, ei varmaan...
 
Käsittääkseni Teostolle ei joudu maksamaan euroakaan, jos ei ole heidän asiakas. Tallennuslupahakemus on kyllä tehtävä, mutta siitä ei joudu mitään maksamaan ennen Teoston jäsenyyttä.
 
Edit:korjatkaa jos puhun palturia.
 
De S gustibus non est disputandum
stagestar
26.06.2005 01:09:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni Teostolle ei joudu maksamaan euroakaan, jos ei ole heidän asiakas. Tallennuslupahakemus on kyllä tehtävä, mutta siitä ei joudu mitään maksamaan ennen Teoston jäsenyyttä.
 
Edit:korjatkaa jos puhun palturia.

 
Puhut palturia.
 
rok rok !!!
xerxes
08.07.2005 16:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni Teostolle ei joudu maksamaan euroakaan, jos ei ole heidän asiakas. Tallennuslupahakemus on kyllä tehtävä, mutta siitä ei joudu mitään maksamaan ennen Teoston jäsenyyttä.
 
Edit:korjatkaa jos puhun palturia.

 
Niiden tallennuslupahakemus-ohjeet alla. Katso kohta 5.:
 
"Miten saat tallennusluvan?
 
1. Ota yhteys Teosto/NCB:hen ennen äänitteen valmistamista ja pyydä tallennuslupahakemus tai tulosta hakemus sivun lopusta.
2. Jos äänitteelle tulevia teoksia käännetään tai sovitetaan tai kyseessä on ensitallennus, hanki etukäteen alkuperäisten tekijöiden lupa ja liitä se tallennuslupahakemukseen.
3. Täytä tallennuslupahakemus ja palauta se mahdollisine liitteineen Teosto/NCB:lle.
4. Käsiteltyämme hakemuksen lähetämme sinulle kyseistä valmistuserää koskevan laskun.
5. Maksa lasku. Vasta maksettu lasku on voimassa oleva tallennuslupa."
 
Relax.
BenGlenton
08.07.2005 17:10:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niiden tallennuslupahakemus-ohjeet alla. Katso kohta 5.:
 
"Miten saat tallennusluvan?
 
1. Ota yhteys Teosto/NCB:hen ennen äänitteen valmistamista ja pyydä tallennuslupahakemus tai tulosta hakemus sivun lopusta.
2. Jos äänitteelle tulevia teoksia käännetään tai sovitetaan tai kyseessä on ensitallennus, hanki etukäteen alkuperäisten tekijöiden lupa ja liitä se tallennuslupahakemukseen.
3. Täytä tallennuslupahakemus ja palauta se mahdollisine liitteineen Teosto/NCB:lle.
4. Käsiteltyämme hakemuksen lähetämme sinulle kyseistä valmistuserää koskevan laskun.
5. Maksa lasku. Vasta maksettu lasku on voimassa oleva tallennuslupa."

 
Tämä koskee siis sitä tilannetta, jos julkaisemasi artisti tai sinä itse omaa levyäsi julkaistessa olet Teoston asiakas.
Jos teet oman levyn etkä kuulu teostoon, et joudu maksamaan mitään heille. Jos kuitenkin teetät painoksen jollain suomalaisella cd-tuotantoyhtiöllä, he vaativat silti teostolle tehdyn tallennusluvan.
 
www.supremecourtband.fi
stagestar
10.07.2005 23:27:25 (muokattu 10.07.2005 23:28:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä koskee siis sitä tilannetta, jos julkaisemasi artisti tai sinä itse omaa levyäsi julkaistessa olet Teoston asiakas.
Jos teet oman levyn etkä kuulu teostoon, et joudu maksamaan mitään heille. Jos kuitenkin teetät painoksen jollain suomalaisella cd-tuotantoyhtiöllä, he vaativat silti teostolle tehdyn tallennusluvan.

 
Jos tallennat ja julkaiset ennen julkaistuja tai uusia teoston asiakkaan tekemiä kappaleita, sinun tulee tehdä tallennelupa hakemus ja maksaa se kuulutpa teostoon tai et !
 
rok rok !!!
kivi
11.07.2005 12:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tallennat ja julkaiset ennen julkaistuja tai uusia teoston asiakkaan tekemiä kappaleita, sinun tulee tehdä tallennelupa hakemus ja maksaa se kuulutpa teostoon tai et !
 
Tämä on tärkeä pointti.
 
Teostoa ei kiinnosta niinkään kuka biisin esittää (se on Gramexin heiniä), vaan kuka biisit on tehnyt.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
BenGlenton
11.07.2005 14:35:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kiitoksia tarkennuksista. Oma pointtini oli että jos ei julkaistavien biisien tekijä(t) kuulu Teostoon ei mitään tarvitse maksaa. CD-firmat vaativat silti tallennusluvan ennenkuin alkavat prässäämään levyjäsi.
 
www.supremecourtband.fi
lvis
21.11.2005 12:35:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve vaan porukat.
 
Pitää sanoa kiitokset porukoille, olisin (taas) hukassa ilman teitä. Koulussa piti tehdä powerpoint-esitys jostain, ja tästä ketjustahan sen teki hetkessä.. Pitääpä muuten lainata tuo Risto Heikkinen/ Ruma bändinpoikanen. =)
 
Romantikkoitkijät #38
PorvoonPapi
19.01.2006 12:38:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hip! Omien biisien suojaukseen liittyy hassu (mielestäni) kompa.. :
 
Sävellys- sanoitus- ja sovitustuotoksia valvoo Teosto.Siis valvoo, jos valtuutat Teoston valvomaan kaikkia Sinun tuotoksiasi.
Valtuutus tapahtuu tekemällä Teoston kanssa ASIAKASSOPIMUS (esim. Teoston sivuilla tai tilaamalla sieltä papeeriset plomakkeet). Teosto huolehtii, että saat korvaukset esim. biisiesi julkisesta esittämisestä, tallentamisesta, uudelleensovittamisesta ym.
Tätä varten on sinun toimitettava Teostolle uusista teoksistasi ns. TEOSILMOITUS. (Hoituu nykyjään myös sähköisesti, jopa mieluumin.)
 
Eräänlainen ´kompa´ on siinä, että Teosto todellakin on silloin valtuutettuna oikeudenvalvontaan! Eli laki ei tee eroa tallentajien kesken, onpa se sitten riistolevy-yhtiöjätti tai SINÄ itse..... Siis periaatteessa jos myöhemmin suunnittelet oman levyn tekoa, täytyy sinun tehdä Teostolle tallennushakemus ja -ilmoitus, minkä jälkeen maksat omista biiseistäsi tallennusmaksut. Ne riippuvat tulevan äänitteen tukkuhinnasta ja painosmäärästä, eli siitä paljonko tahkoat hilloa platalla.
Toki korvaukset tulevat itsellesi Teostolta biisikohtaisesti, mutta tämmöinen ylimääräinen menoerä oman levyn tekoon liittyy... ( Äänitettä julkaistaessa on tosin erillinen ilmoituksen kohta, jossa voit ilmoittaa, montako kappaletta lähtee ílmaiseen promootiojakeluun´ , ja tästä määrästä ei tallennuskorvausta tarvi maksaa. Määrä on maksimissaan joku pieni osa koko painosmäärästä.. En muista tämänhetkistä.)
 
Huh, paljon tekstiä, eikä mitään oikeasti selvinnyt niin hyvin, kuin jos otat yhteyttä Teostoon suoraan!!!! Siellä on paljon ajankohtaista tositietoa ja palvelualttiita huippuammattilaisia (tosin kiireisiä), jotka oikeasti ovat musiikintekijöiden asialla ja puolella!!! Teosto.fi on mainio tietolaarisammio, josta voi kysellä. Hiphei ja hyvät jatkot!!
 
Calyamaha
22.12.2009 14:59:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PorvoonPapi: Hip! Omien biisien suojaukseen liittyy hassu (mielestäni) kompa.. :Teosto.fi on mainio tietolaarisammio, josta voi kysellä. Hiphei ja hyvät jatkot!!
 
Juuri viime viikolla Teoston infotilaisuudessa sanoivat, että ei ole mitään järkeä laskuttaa omia biisejä omakustanteena julkaisevalta bändiltä tallennuskorvauksia (ent. mekanisointimaksuja). Tätä varten on ihan oma menettely tallennuslupaa haettaessa:
 
Jos julkaiset omaa musiikkiasi levyllä, sinut voidaan halutessasi vapauttaa normaalisti perittävistä tallennuskorvauksista.
Maksuttoman tallennusluvan saaminen edellyttää että:
1. Tuottaja ja tekijä(t) ovat sataprosenttisesti samat
2. Kyseessä on äänitteen ensipainos
3. Painoksen suuruus on enintään 1 000 kpl; ylimenevä osa laskutetaan normaalin tallennuskorvaushinnaston mukaan
4. Tuottaja on yksityishenkilö tai joukko yksityishenkilöitä, ei yritys, toiminimi, yhdistys tms.
 
* Mikäli valitset maksuttoman luvan normaalin tallennuskorvauslaskun sijaan, äänite rekisteröidään, mutta tekijöille ei tility tallennuskorvauksia
* Jos haluat ettei tallennuskorvauksia peritä, ilmoita siitä tallennuslupahakemuksen lisätietoja-kohdassa!
 
Myös tämä löytyy Teoston informatiivisilta sivuilta :)
http://www.teosto.fi/fi/oma_musiikki.html
 
Vurki
04.09.2010 16:29:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ehkä osu ihan aiheeseen, mutta tuskin maailma kaatuu vaikka kirjoitankin tänne. Eli Universal Music Finlandin sivuilla (http://www.universalmusic.fi/yhteystiedot/demot) sanotaan demoista, että "Valitse mieluusti jokin toinen lupavaihtoehto kuin "Kaikki oikeudet pidätetään" - jos tykkäämme kappaleesta, saatamme julkaista sen tällä sivulla" ja "Kommentoimme mieluiten biisejä joille on valittu jokin toinen lupavaihtoehto kuin "All Rights Reserved", koska tällöin voimme julkaista biisin tällä sivulla". Mitä tuo käytännössä meinaa? En oikein ymmärrä. Jos valitsen lupavaihtoehdoksi jonkin muun kuin kaikki oikeudet pidätetään, niin sitten Universal saattaa laittaa biisini sivuillensa soimaan? Jos en moiseen suostu, niin he eivät tykkää, mutta jos he soittavat biisiäni siellä, en saa siitä mitään hyötyä? En ymmärrä mistä on kysymys.
 
Kiitos!
 
Jooba
01.03.2012 23:47:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vurki: Ei ehkä osu ihan aiheeseen, mutta tuskin maailma kaatuu vaikka kirjoitankin tänne. Eli Universal Music Finlandin sivuilla (http://www.universalmusic.fi/yhteystiedot/demot) sanotaan demoista, että "Valitse mieluusti jokin toinen lupavaihtoehto kuin "Kaikki oikeudet pidätetään" - jos tykkäämme kappaleesta, saatamme julkaista sen tällä sivulla" ja "Kommentoimme mieluiten biisejä joille on valittu jokin toinen lupavaihtoehto kuin "All Rights Reserved", koska tällöin voimme julkaista biisin tällä sivulla". Mitä tuo käytännössä meinaa? En oikein ymmärrä. Jos valitsen lupavaihtoehdoksi jonkin muun kuin kaikki oikeudet pidätetään, niin sitten Universal saattaa laittaa biisini sivuillensa soimaan? Jos en moiseen suostu, niin he eivät tykkää, mutta jos he soittavat biisiäni siellä, en saa siitä mitään hyötyä? En ymmärrä mistä on kysymys.
 
Kiitos!

 
Onhan tämä yli vuoden vanha, mutta jeesataan vähäsen. Oletan, että kyseessä on sinun 100% säv. ja san. kappale tai sinun ja kavereittesi.
 
Tämä ruksi varmistaa levy-yhtiölle sen, ettei kappaleesi ole jonkin muun levy-yhtiön tallentamateos tai jonkin kustannusyhtiön kustannettuteos. Eli kyseessä on sinun 100% omistama teos ilman kenenkään muun tallennus-, jakelu- ja julkaisuoikeuksia. Esimerkiksi jos teos olisi Warner/Chappelin kustantama tulisi Universalin maksaa jokaisesta kuuntelukerrasta W/C:lle rahaa tästä jotka myös tilittyisivät sinulle, mutta miksi he näin tekisivät, koska sehän olisi heille vain turha lisäkulu? Sen sijaan he etsivät uusia kykyjä/biisejä jotka sitten sainataan heille ja näin ollen julkaistaan vasta heidän sivuillaan.
 
Tässäkin tapauksessa sinulle tilittyy ihan samat tek.oik. korvaukset kuin edellisessä tapauksessa. Pointtina on se, että miksi promota materiaalia joka ei ole oma ja siitä ei hyödy millään tasolla.
 
PS. En pääse tällä hetkellä Universalin sivuille jostain kumman syystä joten en voinut tutkia tarkemmin mahdollista lomaketta.
 
KaRa
17.08.2016 18:17:29 (muokattu 17.08.2016 18:19:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheen sivusta mutta en nyt oikeaa aihetta löydä. Jos joku kysymykseni huomaa ja lisäksi vielä osaisi vastatakin:
Tapauksessa jossa myydään lisenssi johonkin musiikkikappaleeseen, miten kirjoitetaan lisenssisopimus? Eli sanotaan vaikka että lisenssi oikeuttaa käyttämään tätä musiikki kappaletta siinä ja siinä tarkoituksessa vuoden ajan, riittääkö pdf tiedosto jossa tuo kerrotaan?
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
morfin_mafer
06.10.2016 15:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on demo ja mikä promo?
Demo on julkaisematon biisi, joka lähetetään levy-yhtiölle josko levy-yhtiötä kiinnostaisi julkaista se.
Promo on taas myyntiin julkaistu biisi joka annetaan mm. jolekkin DJ:lle ilmaiseksi niin että tämä DJ sitoutuu mainostamaan biisiä suurille massoille esim. soittamalla sitä Radiossa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «