Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvoja esitysilmoituksen tekoon
1
Kukkualtto
06.08.2022 19:00:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin käyttäjätunnuksen Teoston asiointipalveluun tehdäkseni esitysilmoituksen orkesterimme esittämistä kappaleista. (Tapahtumajärjestäjä maksaa vuosimaksua, joten siltä osin asia on kunnossa.) Esitysilmoituksen teko osoittautui kuitenkin toivottomaksi urakaksi. Ohjelmassa oli useita kappaleita, joiden nuotit on aikoinaan julkaistu Runkokvartetti-vihkossa, mutta yleisessä teoshaussa näitä Martti Parantaisen sovituksia ei ole vaan kappaleiden tiedot pitää itse lisätä. Jokaisen kappaleen kohdalla järjestelmä ensin etsii hirvittävän kauan ennen kuin voin todeta, että täsmällistä osumaa ei ole. Osa kappaleista on kansanlauluja. Kuinka syötän tällaisen teoksen tiedot? Entä niiden kappaleiden, joista en tiedä, onko säveltäjän tekijänoikeus jo vanhentunut vai ei? Kyseessä siis edelleen kappaleet, joiden sovittaja tai hänen perikuntansa on Teoston asiakas, koska teoshaku sovittajan nimellä näyttää hänen muissa teoksissaan nimen yhteydessä hänen asiakasnumeronsa tai millä nimellä sitä numerosarjaa kutsutaankaan. Niin vähän niitä teoksia siellä kuitenkin on, ettei joukossa ole valmiina ainuttakaan meidän esittämäämme. Minulla ei ole tietoa, kuinka kauan kukin kappale mahtoi kestää, vaikka sekin pitäisi teoksen tietoihin lisätä. Jos heitän kestot hatusta ja arvioin pahasti väärin, vaikuttaako se sovittajalle tilitettäviin korvauksiin?
 
Osa ohjelmasta oli kansanlauluja, joiden sovitukset olen tehnyt itse. En ole Teoston asiakas enkä halua oman orkesterin esityksistä minkäänlaisia korvauksia. Pitääkö minun silti näpytellä esitysilmoitukseen kaikkien näidenkin tiedot? Ts. tarvitseeko Teosto johonkin sitä tietoa, kuinka suuri osa ohjelmasta on ollut tekijänoikeuden alaista?
 
Arvaan kysyväni turhaan, mutta kysyn silti: eikö ole mitään oikotietä, millä yhden ainoan esitysilmoituksen tekoon ei menisi tuntikausia? (Saman ohjelman ilmoittaminen uudelleen on toki helppoa, mutta tämä ensimmäinen?)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «