Muusikoiden.net
17.12.2018

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Music business is more unfair than ever - Bloomberg
1
iPadGuitarist
24.12.2017 11:14:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artisti saa yhden dollarin youtuben 58 katselutunnista - ja 100 dollaria 150 000 spotify kuuntelusta. Spotify ja muut streemaajat tappiollisia, ainoa joka tekee musiikilla rahaa on levy-yhtiöt.

https://www.bloomberg.com/view/arti … al&cmpid%3D=socialflow-twitter-view

rokkijuha
25.12.2017 09:44:10

Markkina on muuttunut nopeasti. Sen sijaan, että sisältö olisi siirtynyt nettiin maksua vastaan käytettäväksi, sen saa aika pitkälle ilmaiseksi.

Sain juuri Joulupukilta Spotify Premiumin vuodeksi, (99 €) Siitä luulisi jotain riittävän artisteillekin tilitettäväksi, ylittää aiemmin CD-levyyihin keskimäärin vuosittain käyttämäni summan. Mutta taidan kuulua aika pieneen vähemmistöön vuosimaksullisella tilauksellani.

Kymppi kuussa on keskivertotyypille todennäköisesti liikaa, selvästi enemmän kuin on ennen käyttänyt musiikkiostoksiin. Mutta nolla euroa kuussa on vähemmän kuin keskivertotyypin entinen levynostovuosibudjetti. Tälle välille ei ole oikein myyntituotetta olemassa, ilmaiseksi saatavat tuotteet ovat "liian hyviä".

Mikä olisi toimiva ratkaisu?

rokkijuha
25.12.2017 10:16:21

Tavallaanhan esim. iTunes oli sellainen "välimallin ratkaisu" musiikin nettimyynnissä, ihmiset saivat kuunneltavakseen sen, minkä maksoivat. Ei sytyttänyt minua ikinä, ostin musani levyinä ja kopioin ne itse bittimuodossa käytettäviksi ja helposti mihin tahansa siirrettäviksi tiedostoiksi.

Näin jälkeenpäin tarkasteltuna voisi sanoa, että itunes-tyyppisesti ostettu musa on menettänyt arvonsa, kun se on alustariippuvaista, mutta kirjahyllyssä olevat tuhat CD:tä ja niistä tehty digitaalinen kirjasto on säilyttänyt arvonsa paremmin. Senkin arvo on kyseenalainen, kun kuuntelu kuitenkin on nykyään lähinnä spotifyta, nettiradioa tai perinteistä radioa.

Luulen, että potentiaalisin keino saada musantekijöille rahaa levyistään olisi jokin maksullinen nettistriimauspalvelu, joka houkuttelisi jollain maksamaan, mutta halvin maksuluokka olisi nykyistä halvempi. En heti keksi, miten se toteutetaan.

zekeode
25.12.2017 13:40:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rokkijuha:

Luulen, että potentiaalisin keino saada musantekijöille rahaa levyistään olisi jokin maksullinen nettistriimauspalvelu, joka houkuttelisi jollain maksamaan, mutta halvin maksuluokka olisi nykyistä halvempi. En heti keksi, miten se toteutetaan.

Spotifyn ilmainen versio saisi muuttua maksulliseksi. 2-3 euroa kuukaudessa sisältäen mainokset, mutta siihen pitäisi tullla mahdollisuus kuunnella ilman skippailurajoituksia yms.

Nykyisellään Spotifylla on 100 miljoonaa ilmaista käyttäjää.

Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
morfin_mafer
25.12.2017 18:50:45

Minä omistan levy-yhtiön ja omista biiseistäni joiden tekijän oikeuksista omistaan 100 % saan 10000 soittokerralla Spotifystä 50 € sekä erikeen TEOSTO-korvaukset, eli 100 € yhteensä. Jos joku soittaa biisini radiossa jolla on kova liikevaihto saan per soittokerta jopa 4 €.

Spotify-soitoilla ei pääse miljonääriksi jos soittokertoja ei ole kuten Michael Jacsonilla per päivä,.

sami_sumea
02.01.2018 00:04:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iPadGuitarist: Artisti saa yhden dollarin youtuben 58 katselutunnista - ja 100 dollaria 150 000 spotify kuuntelusta. Spotify ja muut streemaajat tappiollisia, ainoa joka tekee musiikilla rahaa on levy-yhtiöt.

Riippuu täysin diilistä joka sulla on lafkan kanssa. Miljoonasta soitosta saa about 4000-5000 euroa jos omistat kaikki oikeudet itse. Jos teet diilin jossa annat levy-yhtiölle 85% sun rojalteista, kannattaa miettiä hyvin tarkkaan mitä em. levy-yhtiö tekee sun puolesta. Tää 85% lafkalle ei oo mitenkään epätavallinen prossa esm major label-diileissä, toki tolla saat jo yleensä jonkin verran ennakoita per biisi.

...

http://www.soundreel.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti