Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Elektr. musiikin ääniteilmoitusesta.
1
Börje
21.02.2017 07:45:26 (muokattu 21.02.2017 07:59:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gramexin äänitysilmoituksessa kysytään taiteilijoiden osuuksia: S = solisti, M = muusikko/taustakuoron jäsen, K = kapellimestari/kuoronjohtaja. Jos kyseessä on elektronisen musiikin tuottaminen, onko oikein ajateltu, jos merkkaa biisin tuottajan (rahallisen ja taiteellisen; räplännyt itse musiikin kasaan PC:llä) S niinkuin solistiksi. Ja kun biisissä on 2 laulajaa, joista toinen laulaa pääraidan sekä parit stemmat ja toinen yhden lyhyen kohdan, onko oikein, jos merkkaa heidät M niinkuin muusikoksi ja merkkaa toiselle 3 stemmaa ja toiselle yhden?
 
E: Ja millä perusteella mahdolliset Gramex-tulot jakautuvat? Mitä tämä biisintuottaja kirjoittaa osuudekseen? Jos oletetaan, että hänet merkitään S = solisti, niin ei kai siihen siihen lukumääräksi kirjoiteta biisin stemmamäärää (esim. 90 raitaa biisissä)?
 
konehes
21.02.2017 09:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Börje: Ja millä perusteella mahdolliset Gramex-tulot jakautuvat? Mitä tämä biisintuottaja kirjoittaa osuudekseen? Jos oletetaan, että hänet merkitään S = solisti, niin ei kai siihen siihen lukumääräksi kirjoiteta biisin stemmamäärää (esim. 90 raitaa biisissä)?
 
Selventäisikö tämä Gramexin sivuilla oleva opas asiaa? http://www.gramex.fi/easydata/custo … gramex/files/pdf/tilityssaannat.pdf
 
Tuottaja saa puolet ja jäljelle jäävä puolisko jaetaan kahtia. Tästä solisti saa puolet ja muusikot jakavat loppuosan. Yhdelle henkilölle voidaan merkitä enintään kuusi solisti- tai muusikko-osuutta.
 
Käsittääkseni jos olet tehnyt itse kaiken, niin voit siis olla tuottaja (50 %), solisti (25 %) ja muusikko (25 %).
 
cherub with heavy metal machine
Börje
21.02.2017 15:20:39 (muokattu 21.02.2017 15:21:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konehes: Selventäisikö tämä Gramexin sivuilla oleva opas asiaa? http://www.gramex.fi/easydata/custo … gramex/files/pdf/tilityssaannat.pdf
 
Tuottaja saa puolet ja jäljelle jäävä puolisko jaetaan kahtia. Tästä solisti saa puolet ja muusikot jakavat loppuosan. Yhdelle henkilölle voidaan merkitä enintään kuusi solisti- tai muusikko-osuutta.
 
Käsittääkseni jos olet tehnyt itse kaiken, niin voit siis olla tuottaja (50 %), solisti (25 %) ja muusikko (25 %).

 
Mietin tässä ääneen, että kun olen tuottanut (taiteellisesti ja rahallisesti) elektronisen biisin niin kyllähän sen lisäksi, että merkkaan itseni tuottajaksi niin merkkaan myös taitelijaksi. Merkataankohan laulaja solistiksi vaikka minä olen tehnyt n. 100 raitaa biisiin ohjelmoimalla + soittamalla, sekä myös laulumelodian säveltänyt sekä sanoittanut? Vai merkkaanko hänet muusikoksi ja itseni solistiksi? Vai molemmat solistiksi?
 
Tuossahan sanotaan näin:
Solisteja ovat sekä laulajat, että instrumentaaliesittäjät seuraavin edellytyksin.
Solistin suorituksella on oltava vaikutus kokonaisesitykseen ja solistisuorituksen on oltava hallitsevassa suhteessa koko esitykseen. Solisti voi esittää johtoteeman ja solistilla on yleensä itsenäinen osa sävelteoksen esityksessä.

 
Jaa vaikeaksi menee. Tuleehan siinä mm. synasaundilla päämelodia eli pitäsköhän nyt merkitä sitten molemmat, minut ja päälaulajan solisteiksi. Itselle se maksimi 6 stemmaa ja laulajalle 2, pienen kohdan laulaja merkitä muusikoksi ja merkata yksi stemma hänelle.
 
Börje
21.02.2017 17:44:13 (muokattu 21.02.2017 17:59:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, eli olin yhteydessä Gramexin henkilöön ja hän kertoi, että tässä tapauksessa voin merkitä itseni sekä solistiksi, että muusikoksi ja nämä kaksi muuta henkilöä muusikoiksi.
 
Edit: Jos joku sattuisi tietämään, mistä löytyy ohje ääniteilmoituksen täyttämiseen, niin voisi vinkata. Olen sitä katsellut useaan kertaan, muistaakseni Gramexin sivuilla, mutta nyt ei vain löydy. Enkä tarkoita sitä konemusiikin ääniteilmoituksen ohjetta.
 
Spedemix
22.02.2017 23:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta jos se toinen mimmeistä laulaa leadilaulun niin sille kyllä pitäis antaa solististemma. Just sayin'.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
konehes
24.02.2017 00:49:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Toisaalta jos se toinen mimmeistä laulaa leadilaulun niin sille kyllä pitäis antaa solististemma. Just sayin'.
 
Ja ylipäänsä nämä kaikki tällaiset asiat on harrastetasolla syytä sopia siten, että jakamiset menee kohtuullisesti ja ketään ei jää harmittamaan. Näillä kun harvemmin rikastuu, vaikka rohmuaisi kaikki osuudet itselleen.
 
Eri asia tietysti, jos on ammattimaiset kuviot, mutta silloin näitä asioita ei tiedustella muusikoiden.netissä.
 
cherub with heavy metal machine
Börje
01.03.2017 14:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konehes: Ja ylipäänsä nämä kaikki tällaiset asiat on harrastetasolla syytä sopia siten, että jakamiset menee kohtuullisesti ja ketään ei jää harmittamaan. Näillä kun harvemmin rikastuu, vaikka rohmuaisi kaikki osuudet itselleen.
 
Eri asia tietysti, jos on ammattimaiset kuviot, mutta silloin näitä asioita ei tiedustella muusikoiden.netissä.

 
Hommahan sovittiin siten, että kysyin näiltä henkilöiltä ja vakuuttivat, etteivät tarvii mitään kuin tuon fixed feen. Saavat silti nuo lain mukaan merkityt osuudet. Ja kuten kerroin tiedustelin, niin myös Gramexista vaikkei ole ammattimaiset kuviot. Kiitos!
 
Spedemix
08.03.2017 16:44:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Börje: Hommahan sovittiin siten, että kysyin näiltä henkilöiltä ja vakuuttivat, etteivät tarvii mitään kuin tuon fixed feen. Saavat silti nuo lain mukaan merkityt osuudet. Ja kuten kerroin tiedustelin, niin myös Gramexista vaikkei ole ammattimaiset kuviot. Kiitos!
 
No mut, lain mukaan leadilaulajalle merkitään solististemma. Mä en tiedä mitä hittoa ne on siellä Gramexissa hölöttänyt.
 
Lain ja lain mukaan, siis Gramexin ohjeiden mukaan:
 
http://www.muusikkojenliitto.fi/muusikko/gramexil.html
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «