Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Lukittu  |  Aihe: Muusikkojen liiton juristi vastaa kysymyksiin
1 2 3
Muusikkojen liitto
17.03.2015 12:07:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarrman: Jos bändi päättää julkaista omakustanteen, mitä käytännön asioita täytyisi muistaa? Isoja kysymysmerkkejä on miten levyn saa levitykseen ja millainen voittomarginaali itselle kannattaa laskea.
 
Kiitos kysymyksestä!
 
Omakustanteen tekemiseen ja myymiseen liittyy monia vaiheita ja sopimuksia. Yksinkertaistaen ne voidaan jakaa neljään osaan:
 
1. Raaka-aineet: mitä biisejä äänitteelle tallennetaan?
2. Tuotanto: kuka esittää biisit, miten äänite valmistuu? Missä formaatissa äänite julkaistaan (cd-levy, musiikkitiedosto jne.)?
3. Jakelu: kuka jakelee äänitteet kauppoihin?
4. Kauppa: missä äänitteitä myydään?
 
Omakustanteen tekemiseen löytyy apua alan järjestöjen yhdessä laatimasta Äänitteen tuottajan oppaasta. Oppaassa käydään läpi tarvittavat luvat, ISRC-koodi, Gramex-ilmoitus ja muut tuottamiseen ja äänitteen julkaisemiseen liittyvät asiat. Opas löytyy täältä:
 
http://www.ifpi.fi/info/julkaisut-j … t/kaytannon-opas-aanitetuottajille.
 
Levityskanavista onkin tässä ketjussa jo muusikkokollegoiden vinkkejä. Käytännössä äänitteen levitys kauppoihin hoituu jakelijan kautta. Äänitteiden jakelu on bisnestä, johon voi valita yhteistyökumppanin toistaiseksi melko suuresta tarjonnasta - riippuen siitä, jaellaanko fyysisiä cd-levyjä vai musiikkitiedostoja. Toisaalta etenkin fyysisten cd-levyjen kauppapaikat ovat viime vuosina vähentyneet. Jakelusopimuksen tekemiseen voi pyytää apua esim. ammattiliiton juristilta.
 
Omakustannelevyn budjetti ja voittomarginaali riippuvat kokonaisuudesta. Tuottamiseen, julkaisemiseen, jakeluun ja markkinointiin liittyy kuluja, jotka pyritään kattamaan äänitteen myynnillä. Myyntitulojen lisäksi äänitetuotantoon voi hakea tukea esim. Musiikin edistämissäätiö MES:stä. Lisää tietoa MES:n tuesta löytyy täältä:
 
http://www.musiikinedistamissaatio. … i/fi/tukimuodot/aanitetuotantotuki.
 
Omakustanteen tekeminen voi olla taloudellisesti hyvinkin järkevää. Äänitteen tuottajaoikeudet syntyvät bändille, joten esim. Gramex-tulot tilitetään kaikkineen yhtyeelle. Kun tuottajaoikeudet ovat omissa käsissä, on äänitteen jatkokäyttölupienkin myöntäminen joustavaa.
 
Bändin kannattaa viimeistään tässä vaiheessa sopia esim. bändinimestä (kannattaisiko se rekisteröidä tavaramerkiksi, mitä nimelle tapahtuu jos bändin kokoonpanossa tulee muutoksia) sekä pohtia sitä, kannattaisiko toiminta yhtiöittää. Myös biisien Teosto-ilmoitukset kannattaa tehdä ennen omakustanteen julkaisemista.
 
Muusikkojen liiton jäsenille on tiistaina 14.4. tarjolla tilaisuus, jossa keskustellaan omakustanteista. Paikalla ovat liiton juristi, sekä omakustantajat Felix Zenger ja Olli Tukiainen (Poets Of The Fall). Lisää tietoa tilaisuudesta löytyy täältä:
 
http://www.muusikkojenliitto.fi/iltapaivakahvit/.
 
Koska perinteisten levytyssopimusten ehdot ovat kiristyneet entisestään, kehotan kaikkia pohtimaan omakustanteen tekemistä. Toinen vaihtoehto on tuottaa äänitteen master-nauha itse, ja etsiä sille julkaisija, joka vastaa myös markkinoinnista. Kun tuottajaoikeudet ovat omissa käsissä, on lähtökohta sopimusneuvotteluihin aivan toinen kuin perinteisessä levytyssopimuksessa.
 
Onnea omakustanteelle!
 
Lottaliina Pokkinen
lakiasiainpäällikkö
Suomen Muusikkojen Liitto ry
 
Funkånaut
18.03.2015 01:37:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletetaan, että julkaisen kappaleen "Keken karkkikauppa" internetissä, esimerkiksi Soundcloudissa "Creative commons" -lisenssillä, jossa kielletään kappaleen kaupallinen käyttö. Oletetaan, että yhtyeeni "Takametsän ritsamiehet" pääsee tekemään keikan, mistä yhtye saa jopa jokusen roposen ja esitämme kyseisen kappaleen. Lasketaanko kappaleen soitto tässä yhteydessä kaupalliseksi käytöksi, vaikka olen kaikkien oikeuksien haltija?
 
Entäs, jos teemme kappaleesta uuden version tulevilla keikoilla myytävälle EP-levylle, josta tehdään Teosto-ilmoitus?
 
Mitäs muuta liittyy Creative commons -lisensseihin tai niiden muutoksiin ajan myötä. Jos internetissä julkaisemani demo "Captain Fellatio Supersonic" vaikuttaakin hyvältä biisi-idealta ja tekee mieli tehdä siitä aiemmin mainitun yhtyeen kanssa uusi versio eri lisensseillä, mutta joku toinen yhtye on ehtinyt coveroimaan ja julkaisemaan kappaleen demon alkuperäisellä lisenssillä, joka mahdollisti uudet remixit/kappaleet alkuperäisen äänityksen ympärille rakennettuna.
 
Mitä tilanteessa tapahtuu? Onko mahdollista muuttaa lisenssiä jälkikäteen tässä tilanteessa? Voiko kieltää toiselta yhtyeeltä kappaleen julkaisun?
 
Vaihelu virkistää, sano Musti. Tai sitten päätti vitsailla kustannuksellani. Elämän tarkoitus
Muusikkojen liitto
18.03.2015 10:03:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Onko kaupunginorkesterien muusikoiden palkkauksessa jotain ikä-/kokemuslisäkäytäntöä..? Mennäänkö KVTESin mukaan, vai sovelletaanko käytäntöä orkesterikohtaisesti? En tarkoita siirtoa vähemmän vaativiin tehtäviin.
 
Nimim. "Viisi vuotta kohta täynnä"

 
Kiitos kysymyksestä!
 
Kuten arvelitkin, kaupunginorkestereissa vakituisessa työsuhteessa olevien muusikkojen palkkaukseen sovelletaan Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) määräyksiä. Palkka muodostuu tehtäväkohtaisesta palkasta, mahdollisesta henkilökohtaisesta lisästä ja työkokemuslisästä.
 
Työkokemuslisästä säädetään KVTES:n II luvun 12. pykälässä. Sen mukaan: "Työkokemuksen perusteella maksettava työkokemuslisä on 3 % tehtäväkohtaisesta palkasta, kun viranhaltija/työntekijä on ollut vähintään 5 vuotta, ja 8 % tehtäväkohtaisesta palkasta, kun viranhaltija/työntekijä on ollut vähintään 10 vuotta virka-/työsuhteessa asianomaiseen kuntaan/kuntayhtymään". Myös aika muun työnantajan palveluksessa voidaan lukea hyväksi em. aikaa laskettaessa.
 
Lottaliina Pokkinen
lakiasiainpäällikkö
Suomen Muusikkojen Liitto ry
 
Muusikkojen liitto
18.03.2015 10:12:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efunkelist: Paljon kiitoksia Lottaliinalle ja Juholle muusikoiden liittoon vastauksesta! Nyt on evästä jolla perustella omaa hinnoittelua niin itselle kuin keikkapaikoille!
 
Ja ihan helkkarinmoisesti kiitoksia Muusikoiden.netille tästä yhteistyökanavasta!
 

 
Totta, totta! Mutta maksaako tilaaja tehdystä työstä vai tekijän pätevyydestä? Joskus leipiintynyt primavista-ammattilainen on yhtä sykähdyttävä kuin jukeboxi ja toisaalta kouluttamaton _intohimoinen_ harrastaja saattaa tarjota ikimuistoisen esityksen biiseistä jotka on vimpanpäälle treenattu. "Harrastelija" ei välttis ole kokematon eikä huono. Muttajuu, enpä tarkemmin esittänyt mikä allekirjoittaneen tilanne on vaan kysymys oli yleisluontoinen. Neuvottelukysymyshän se joka tapaukasessa on mutta kaipasinkin jotain eväitä korvausneuvotteluihin.

 
Tämä on hyvä huomio. Muusikkotyössä ei ole olemassa kriteerejä, joiden perusteella "harrastaja" siirtyy "ammattilaiseksi". Itse olen tottunut ajattelemaan asian näin: jos samaa työtä tekemään voitaisiin tilata joko 10 vuotta alalla ollut muusikko, tai sivutoimisesti keikkaileva harrastaja, kyse on ammattimaisesta työn tekemisestä.
 
Jos tilaaja valitsee keikalle aina sivutoimisesti keikkailevan harrastajan pelkän hinnan perusteella, kokeneemmilta loppuvat pikku hiljaa työt. Siksi myös "harrastajilla" on vastuu alan palkkakehityksestä. Toisaalta kokeneempien muusikkojen pitää oppia käyttämään kokemustaan neuvotteluvalttina: tätä hintaa vastaan saatte varmasti ammattimaisen suorituksen, jota on hiottu huippuunsa sadoilla vastaavilla keikoilla.
 
Lottaliina Pokkinen
lakiasiainpäällikkö
Suomen Muusikkojen Liitto ry
 
sellisti
18.03.2015 22:29:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikkojen liitto: Kiitos kysymyksestä!
 
Kuten arvelitkin, kaupunginorkestereissa vakituisessa työsuhteessa olevien muusikkojen palkkaukseen sovelletaan Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) määräyksiä. Palkka muodostuu tehtäväkohtaisesta palkasta, mahdollisesta henkilökohtaisesta lisästä ja työkokemuslisästä.
 
Työkokemuslisästä säädetään KVTES:n II luvun 12. pykälässä. Sen mukaan: "Työkokemuksen perusteella maksettava työkokemuslisä on 3 % tehtäväkohtaisesta palkasta, kun viranhaltija/työntekijä on ollut vähintään 5 vuotta, ja 8 % tehtäväkohtaisesta palkasta, kun viranhaltija/työntekijä on ollut vähintään 10 vuotta virka-/työsuhteessa asianomaiseen kuntaan/kuntayhtymään". Myös aika muun työnantajan palveluksessa voidaan lukea hyväksi em. aikaa laskettaessa.
 
Lottaliina Pokkinen
lakiasiainpäällikkö
Suomen Muusikkojen Liitto ry

 
Kiitos vastauksesta! Pyydän vielä tarkennusta siihen, että lasketaanko kokemuslisään vaadittavat työvuodet nimenomaan vakituisen työsuhteen ajalta, vaikka työntekijä olisi ollut samassa tehtävässä aiemmin esim. viransijaisena/väliaikaisena? Ja vaikuttaako asiaan jos näiden työsuhteiden välissä on jakso, jolta palkkaa ei ole maksettu? Esim. tapauksessani sijaisuus kesti 1.1.-31.5.2010 ja vakituinen työsuhde alkoi 1.8.2010. Milloin katsotaan täyttyneeksi viisi vuotta työsuhteessa?
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
hallyday
21.03.2015 10:50:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
Spotifystä...
 
Miten kulujen/tulonjakomalli toimii? Mitä maksan, mitä saan ja millä ehdoilla.
 
Millainen on Spotifyn ja muusikon välinen sopimus? Onko esim. tekijänoikeuksien puolesta jotain erityistä huomioitavaa?
 
Yst. Janne
 
TheErnesti
22.03.2015 13:52:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teremonttos!
 
Tekniikon roolissa tulee ittellä puuhasteltua keikkaa jopa ihan kiitettävästi ja tilanne meinaa olla aina sama! Keikat, palkat ja kulkemiset sovitaan suurimmaksi osaksi naamakirjassa, tekstiviestillä tai puhelimessa.
 
Jos nyt joskus sattuisi tapahtumaan semmoinen tilanne että palkkaa ei näy ja keikka on sovittu ns. ''epävirallisesti'' niin miten tässä tulisi toimia ja minkälainen sopimus pitäisi yleensä olla ennen keikalle lähtöä?
 
Keikoille matkaa tulee yleensä vähintään 250 kilometriä suuntaansa ja oppikirjan mukaan kilometrikorvaukset tulisi tästä lystistä maksaa 0.44€ kilometriltä.. Kukaan vaan ei tämmöisiä summia ole kokemuksen perusteella valmis maksamaan.. Itte oon tyytyväinen kuhan saa omat takaisin, mutta onko tämä teidän mielestä missään mielessä ok ja onko tämä vajaiden kilometrejen maksaminen yleistäkin?
 
Rakkaudesta lajiin silti mennään!
 
Jag
23.03.2015 04:46:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TheErnesti: Teremonttos!
 
Tekniikon roolissa tulee ittellä puuhasteltua keikkaa jopa ihan kiitettävästi ja tilanne meinaa olla aina sama! Keikat, palkat ja kulkemiset sovitaan suurimmaksi osaksi naamakirjassa, tekstiviestillä tai puhelimessa.
 
Jos nyt joskus sattuisi tapahtumaan semmoinen tilanne että palkkaa ei näy ja keikka on sovittu ns. ''epävirallisesti'' niin miten tässä tulisi toimia ja minkälainen sopimus pitäisi yleensä olla ennen keikalle lähtöä?
 
Keikoille matkaa tulee yleensä vähintään 250 kilometriä suuntaansa ja oppikirjan mukaan kilometrikorvaukset tulisi tästä lystistä maksaa 0.44€ kilometriltä.. Kukaan vaan ei tämmöisiä summia ole kokemuksen perusteella valmis maksamaan.. Itte oon tyytyväinen kuhan saa omat takaisin, mutta onko tämä teidän mielestä missään mielessä ok ja onko tämä vajaiden kilometrejen maksaminen yleistäkin?
 
Rakkaudesta lajiin silti mennään!

 
Pitää itsekin nostaa esille, että olisi hienoa jos muusikkojen liitolla olisi myös teknikoille tuollainen yleinen palkkasuositus. Alan käytännöt on melko vaihtelevat ja olisi hienoa, mikäli olisi joku virallinen taso mihin vedota. Muusikot ja teknikot ovat kuitenkin täysin symbioosissa ja olisi mielestäni järkevää, että heidän etujaan ajettaisiin saman katon. Tietysti teknikoiden työtehtävät ovat yhtä kirjavia kuin muusikoidenkin, mutta ihan pelkkä minimipalkka ravintola ja klubi ympäristöstä olisi hyvä juttu karsimaan villeimpiä ehdotuksia. Tämä voisi myös synnyttää alalle yleisen käytännön, mikä voisi toimia pahimpia liksanpolkemisia vastaan.
 
JE
23.03.2015 09:17:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Sain juuri Soundcloudissa viestin, jossa järjestelmä oli tunnistanut yhden kappaleistani Warner Music Finlandin omistamaksi. Kyseessä on kappale, joka on sävelletty yhteistyössä ja josta laulaja/sanoittaja omistaa yli puolet oikeuksista. Itse olen toiminut säveltäjänä kyseisessä kappaleessa ja "omistan" oikeuksista 30 %. (Eli on tehty teostoilmoitukset).
 
Saanko säveltäjänä julkaista kappaleen omassa Soundcloud-profiilissani ja onko Soundcloud toiminut väärin tässä tapauksessa?
 
Kiitoksia etukäteen!
 
RikuKS
25.03.2015 14:56:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Jos keikasta on sovittu (sähköpostilla tässä tapauksessa) ja tilaaja peruukin keikan (tilaisuus ei peruunnu ja tilalle saattaa tulla esim. toinen bändi tmv.), onko bändillä oikeutta minkäänlaiseen korvaukseen?
 
Kiitos jo etukäteen!
 
Muusikkojen liitto
25.03.2015 15:58:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Oletetaan, että julkaisen kappaleen "Keken karkkikauppa" internetissä, esimerkiksi Soundcloudissa "Creative commons" -lisenssillä, jossa kielletään kappaleen kaupallinen käyttö. Oletetaan, että yhtyeeni "Takametsän ritsamiehet" pääsee tekemään keikan, mistä yhtye saa jopa jokusen roposen ja esitämme kyseisen kappaleen. Lasketaanko kappaleen soitto tässä yhteydessä kaupalliseksi käytöksi, vaikka olen kaikkien oikeuksien haltija?
 
Entäs, jos teemme kappaleesta uuden version tulevilla keikoilla myytävälle EP-levylle, josta tehdään Teosto-ilmoitus?
 
Mitäs muuta liittyy Creative commons -lisensseihin tai niiden muutoksiin ajan myötä. Jos internetissä julkaisemani demo "Captain Fellatio Supersonic" vaikuttaakin hyvältä biisi-idealta ja tekee mieli tehdä siitä aiemmin mainitun yhtyeen kanssa uusi versio eri lisensseillä, mutta joku toinen yhtye on ehtinyt coveroimaan ja julkaisemaan kappaleen demon alkuperäisellä lisenssillä, joka mahdollisti uudet remixit/kappaleet alkuperäisen äänityksen ympärille rakennettuna.
 
Mitä tilanteessa tapahtuu? Onko mahdollista muuttaa lisenssiä jälkikäteen tässä tilanteessa? Voiko kieltää toiselta yhtyeeltä kappaleen julkaisun?

 
Hei,
 
kiitos monipuolisesta kysymyksestä! Minulla ei valitettavasti ole kokemusta CC-lisenssien käytännöistä, koska olen suuri tekijänoikeuslainsäädännön ja -suojan ystävä. En siis valitettavasti tunne lisenssien kaikkia finessejä tai sitä, miten ne rajoittavat materiaalin omaa myöhempää käyttöä. Vastausten pitäisi selvitä lisenssitekstistä ja -ohjeista.
 
Kertaalleen CC-lisenssin kautta julkaistun teoksen myöhempi rekisteröinti Teostoon on asia, josta kannattaa olla suoraan yhteydessä Teostoon.
 
Lottaliina Pokkinen
lakiasiainpäällikkö
Suomen Muusikkojen Liitto ry
 
Muusikkojen liitto
25.03.2015 16:20:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jjjk1972: Hei,
Spotifystä...
 
Miten kulujen/tulonjakomalli toimii? Mitä maksan, mitä saan ja millä ehdoilla.
 
Millainen on Spotifyn ja muusikon välinen sopimus? Onko esim. tekijänoikeuksien puolesta jotain erityistä huomioitavaa?
 
Yst. Janne

 
Hei,
 
kiitos erinomaisesta kysymyksestä! Muusikko ei koskaan tee sopimusta suoraan Spotifyn kanssa. Spotifyn korvausmalli riippuukin siitä, millaisella sopimuskuviolla tallenne on lisensoitu Spotify-palveluun.
 
Jos lisensoinnista vastaa muusikon levy-yhtiö (joka on saanut muusikolta tähän asianmukaiset luvat levytyssopimuksella), tiliytyvät rahat muusikolle levy-yhtiön kautta. Tällöin Spotifyn yhtiölle tilittämä korvaus perustuu levy-yhtiön ja Spotifyn väliseen sopimukseen, ja levy-yhtiön muusikolle tilittämä korvaus perustuu muusikon ja levy-yhtiön väliseen levytyssopimukseen. Jos taas kyse on muusikon omakustanteesta, tilitetään korvaukset jonkun Spotifyn käyttämän jakelijan kautta, sen kanssa tehtävän sopimuksen perusteella.
 
Aiheesta on kirjoitettu jonkin verran juttuja, mutta aivan asian ytimeen ei toistaiseksi olla päästy. Mm. Anssi Kela julkaisi hyvän kirjoituksen omista Spotify-tilityksistään. Tämä ja Jarkko Jokelaisen Helsingin Sanomiin kirjoittama juttu löytyvät oheisten linkkien takaa:
 
http://www.anssikela.com/2013/11/06/levoton-tytto-ja-spotify/
 
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1359772 … ko=c8d9715873ca180c55b1a730ee8dea6c
 
Koska Spotifyn merkitys musiikin "kauppapaikkana" kasvaa, on odotettavissa että penkominen palvelun ympärillä jatkuu. Tämä onkin perusteltua - toistaiseksi Spotify on merkinnyt muusikoille rojaltitilitysten huomattavaa pienenemistä.
 
Lottaliina Pokkinen
lakiasiainpäällikkö
Suomen Muusikkojen Liitto ry
 
Muusikkojen liitto
26.03.2015 14:19:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Kiitos vastauksesta! Pyydän vielä tarkennusta siihen, että lasketaanko kokemuslisään vaadittavat työvuodet nimenomaan vakituisen työsuhteen ajalta, vaikka työntekijä olisi ollut samassa tehtävässä aiemmin esim. viransijaisena/väliaikaisena? Ja vaikuttaako asiaan jos näiden työsuhteiden välissä on jakso, jolta palkkaa ei ole maksettu? Esim. tapauksessani sijaisuus kesti 1.1.-31.5.2010 ja vakituinen työsuhde alkoi 1.8.2010. Milloin katsotaan täyttyneeksi viisi vuotta työsuhteessa?
 
Hei,
 
KVTES:n mukaan kaikki työ - lyhytaikainenkin - lasketaan mukaan, koska työntekijöiden erilaista kohtelua ei voi perustaa työsuhteen kestoon. Keikat siis lasketaan työpäiviksi, mutta ei niitä aikoja, jolloin työsuhde ei ole ollut voimassa eikä palkkaa ole maksettu.
 
Oma kysymyksensä on se, millä työpäivien lukumäärällä työvuosi tulee täyteen. Lähtökohtana pitäisi olla se, että työajan laskentaperiaatteet eivät syrji lyhytaikaista keikkatyötä tekeviä (esim. freelancerilta vaadittaisiin 365 työpäivää/vuosi, ja vakituisella riittäisi viisipäiväinen työviikko - n. 265 työpäivää - miinus lomat ja arkipyhät).
 
Mikäli olet Muusikkojen liiton jäsen ja kaipaat tarkempaa tietoa juuri sinun tapauksesi tulkinnassa, kannattaa olla yhteydessä liiton sopimuspäällikköön Miika Tarhioon (miika.tarhio@muusikkojenliitto.fi).
 
Lottaliina Pokkinen
lakiasiainpäällikkö
Suomen Muusikkojen Liitto ry
 
nakedzen
28.03.2015 13:00:47 (muokattu 28.03.2015 13:02:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JE: Hei!
 
Sain juuri Soundcloudissa viestin, jossa järjestelmä oli tunnistanut yhden kappaleistani Warner Music Finlandin omistamaksi.

 
Jos SC toimii yhtään samalla periaatteella kuin youtube niin tuo tarkoittaa ainoastaan että kappale on tunnistettu sellaiseksi minkä soitosta maksetaan rojaltit. Eli jos soundcloudilta ei tule vaatimusta kappaleen poistamiseen niin tuohon ei tarvi reagoida mitenkään, ja vaikka tulisikin sellainen vaatimus niin voit ilmoittaa olevasi tekijänoikeuden omistaja heille.
asbestikeuhko
30.03.2015 18:48:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäisten tekijöiden oikeuksien kunnioittaminen tarkoittaa myös sitä, ettei teosta saa kääntää toiselle kielelle tai sovittaa ilman alkuperäisten tekijöiden lupaa. Näitä lupia ei saa Teostosta, vaan ne pitää hakea henkilökohtaisesti alkuperäiseltä tekijältä, tai häntä edustavalta kustannusyhtiöltä.

 
Lottaliina Pokkinen
lakiasiainpäällikkö
Suomen Muusikkojen Liitto ry

 
Eli rikkovatko yleisradion alaisuudessa toimivan (lähinnä nuorille suunnatun) radiokanavan juontajat alkuperäisten tekijöiden oikeuksia, mikäli he vääntävät radiosta tutuista "hittibiiseistä" suomenkielisiä käännöksiä ja laukovat ne eetteriin. Tietysti mikäli alkuperäiseltä tekijältä / kustantajalta ei ole kysytty lupaa.
 
gösplstorm
31.03.2015 13:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonko radiosoitosta saa yhteensä teosto- ja gramex-korvauksia jos oletetaan että on säveltänyt sovittanut sanoittanut ja levylle soittanut kaiken? Ja miten jos tiedostossa ei ole ISRC-koodia mutta kappale on soinut radiossa? Voiko korvauksia saada tällaisessa tapauksessa takautuvasti?
 
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. -Mitä hyötyä on teoreettisesta filosofiasta? -Hyöty on käsite joka omasta vaatimuksestaan tekee itsensä tyhjäksi.
hjmsjake
03.04.2015 03:32:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi itselle merkittävä asia on tekijänoikeus bändin nimestä ja biiseistä.
 
1) Keksin bändilleni pari vuotta sitten osuvan nimen, mutta miten voin varmistua, ettei kukaan muu ota nimeä käyttöön? Voiko nimen jotenkin suojata niin, ettei Suomessa ja Suomen ulkopuolella kukaan ota käyttöön samaa bändin nimeä?
 
2a) Toinen asia on, kun teen biisejä ja keksin biisin nimen joka on jo keksitty, mutta musiikki ja lyriikat on täysin eri kuin jossain toisessa biisissä. Missä menee raja, että miten samankaltaisen nimen biisille voi antaa? Esim. Jos jollain on biisi nimeltä ''selfdestruction'' joka on joku räppi biisi ja minulla on saman niminen biisi, mutta black metal musiikilla ja lyriikoilla, niin rikonko jotain tekijänoikeuslakeja?
 
2b) Toinen esimerkki, jos biisillä on monimutkaisempi tai tunnetumpi nimi, esim ''st. anger'' tai ''mother of satan''. voinko nimetä biisini tuollaiseksi ja julkaista ilman kysymistä tai seuraamuksia, jos itse biisi on eri, mutta vain nimi on sama?
 
3) Biisin sanoitukseen liittyvä kysymys on askarruttanut myös, jos toisella bändillä on jokin yksi lause tai säe, jota haluaisin käyttää, niin voinko käyttää sitä suoraan sellaisenaan, vai miten paljon lausetta/säettä pitää muuttaa, että sitä voi vapaasti käyttää kysymättä ja ilman seuraamuksia.
 
Esim:
 
Haluan käyttää Megadethin biisistä ''In my darkest hour'' alla olevaa tekstiä;
 
''My whole life is work built ON THE PAST
But the time has come when all things shall pass
This GOOD thing passed away''
 
Jos ei voi tuollaisenaan käyttää, niin voisiko alla olevat muutokset riittää, siihen että voisin taas käyttää tuota vapaasti kysymmättä ja ilman seuraamuksia? (Vai miten monta sanaa täytyisi mahdollisesti muuttaa?)
 
''My whole life is work built AROUND YOU
But the time has come when all things shall pass
This BAD thing passed away''
 
4) Ja vielä viimeinen asia; pyydän jotain toista henkilöä tekemään minulle bändin logon. Siirtyykö logon kaikki oikeudet minulle ilman ylimääräisiä paperitöitä, heti kun olen vain maksanut logon tekemisestä tekijälle?
 
Oon melko aloittelija musiikkibisneksessä ja kysymykset sen mukaisia, mutta vastaukset helpottaisivat huomattavasti myös luovaa työskentelyäni.
 
Hail Satan!
rintapek
07.04.2015 15:38:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjmsjake: Yksi itselle merkittävä asia on tekijänoikeus bändin nimestä ja biiseistä.
 
1) Keksin bändilleni pari vuotta sitten osuvan nimen, mutta miten voin varmistua, ettei kukaan muu ota nimeä käyttöön? Voiko nimen jotenkin suojata niin, ettei Suomessa ja Suomen ulkopuolella kukaan ota käyttöön samaa bändin nimeä?

 
Et mitenkään. Mietihän montako hurrikaani nimistä bändiä on maailmassa ollut.
 
(2a) Toinen asia on, kun teen biisejä ja keksin biisin nimen joka on jo keksitty, mutta musiikki ja lyriikat on täysin eri kuin jossain toisessa biisissä. Missä menee raja, että miten samankaltaisen nimen biisille voi antaa? Esim. Jos jollain on biisi nimeltä ''selfdestruction'' joka on joku räppi biisi ja minulla on saman niminen biisi, mutta black metal musiikilla ja lyriikoilla, niin rikonko jotain tekijänoikeuslakeja?
 
2b) Toinen esimerkki, jos biisillä on monimutkaisempi tai tunnetumpi nimi, esim ''st. anger'' tai ''mother of satan''. voinko nimetä biisini tuollaiseksi ja julkaista ilman kysymistä tai seuraamuksia, jos itse biisi on eri, mutta vain nimi on sama?

 
Sanakirjan sanat on kaikkien vapaassa käytössä. Se on tietty eri asia mitä omaleimaisempi/tunnetumpi se biisin nimi on, eli jos teet levyllisen biisejä joiden nimet on vaikkapa all along the watchtower, purple haze, get on, omituisten otusten kerho jne... niin levysi vaikuttaa koostuvan covereista. Mut vaikkapa Maija Vilkkumaa nimesi laulunsa "satumaa- tangoksi."
 
3) Biisin sanoitukseen liittyvä kysymys on askarruttanut myös, jos toisella bändillä on jokin yksi lause tai säe, jota haluaisin käyttää, niin voinko käyttää sitä suoraan sellaisenaan, vai miten paljon lausetta/säettä pitää muuttaa, että sitä voi vapaasti käyttää kysymättä ja ilman seuraamuksia.
 
Mitä enemmän lainaat sitä vähemmän biisi on omasi. Koko säkeen lainaaminen alkaa mennä varkauden puolelle. Mut sillai voi lainata että tarina lainasta huolimatta on omasi. Esim. mä voin tehdä laulun jonka sanat menis... " Muistattekos aikaa ja taikaa kun Juice lauloi Marilyn, milloin riisut jumpperin, mä jotain siitä muistankin, nyt poissa on Juice ja Marilyn"
 
rintapek
07.04.2015 15:57:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjmsjake:
4) Ja vielä viimeinen asia; pyydän jotain toista henkilöä tekemään minulle bändin logon. Siirtyykö logon kaikki oikeudet minulle ilman ylimääräisiä paperitöitä, heti kun olen vain maksanut logon tekemisestä tekijälle?.

 
Toi ny on ihan kiinni diilistä. Mut yleensä ny logot tuppaavat olemaan semmoisia, että niiden tekijöitä ei ei tiedä kuin alan ammattilaiset. Mietis ny jos Alkon, ärkioskin tai keskon tarttis vaihtaa logonsa jos tekijä saa päähänsä, että ette saakaan sitä enää käyttää.
Logo on sun bändis logo, ei tekijä sillä tee mitään sen jälkeen kun on sovitun korvauksen saanut.
 
Entropia666
08.04.2015 10:08:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Et mitenkään. Mietihän montako hurrikaani nimistä bändiä on maailmassa ollut.
 
Tää ei kyllä pidä paikkaansa. Nimen voi esim. trademarkata. Tällöin jos joku käyttää sun nimeä samalla toimialalla, on sulla oikeus vaatia lopettamaan nimenkäytön. Se on sitten eriasia millä tasolla bändin kannattaa olla että se kannattaa tehdä.
 
Thrash Metal Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «