Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin lisensointi, "library music", Audiodraft ja muut
1
ampiainen
17.12.2014 14:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, löytyisiköhän täältä neuvoja liittyen erilaisiin ansaintatapoihin säveltäjille/"tuottajille".
 
Olen tehnyt musiikkia useamman vuoden ajan, sekä elektronista, rokimpaa että akustisempaa. Sävellys, laulu, vst-instrumentit, dawit ja miksaustaidot on jotenkuten hallussa. Olen kokeillut myös useita muita uravaihtoehtoja mm. miksaajana ja valomiehenä ja muilla musiikkiin liittymättömillä aloilla, mutta musiikinteko on kuitenkin aina ollut kaikista mieluisinta, joten haluaisin siitä ammatin itselleni.
 
Olen yrittänyt viime aikoina ottaa selvää erilaisista vaihtoehdoista joissa myydä valmiiksi tehtyjä miksattuja sävellyksiäni esimerkiksi mainos-, peli-, sarja- tai elokuvakäyttöön, mutta mistään ei tunnu löytyvän puolueetonta(muuhun kuin mainontatarkoitukseen) tehtyä ohjeistusta alalta, varsinkaan suomalaisittain relevanttia.
 
Onko järkevin vaihtoehto vain alkaa lähetellä materiaalia (soundcloud) musiikkimyyjille, esim Playground Music Scandinavialle (mitä muita vaihtoehtoja olisi, ehkäpä jopa suomalaisia)?
 
Entä myyminen muualle maailmaan?
 
Onko Audiodraftissa mitään järkeä, onko siellä edes nykyään niitä kilpailuja (ei näyttänyt olevan kun kävin rekisteröitymässä)? Onko kellään kokemusta audiodraftin library-toiminnosta ja sitä kautta myymisestä?
 
Miten ylipäätään teoston kanssa toimii ns. sync licensing sopimukset?
 
Mitä kautta suomalaiset säveltäjät/valmiin musiikin tuottajat myyvät musiikkiaan suomalaisiin mainoksiin, peleihin, tv-sarjoihin tai elokuviin? Entä ulkomaalaisiin?
 
Myös pelimusiikinteko tosiaan kiinnostaa, onko tässä mitään erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon?
 
Olisi erittäin hienoa mikäli joku kokeneempi osaisi auttaa. Kiitos paljon.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «