Aihe: Tekijänoikeuskysymystä | 1 |
---|
|
Osaisikohan joku kiva vastata miten tekijänoikeus mahdollisesti voisi mennä tapauksessa, jossa tyyppi on tehnyt sävellyksen pianolla ja minä loput biisistä (koneilla), eli kompin, bassolinjan, synat ym kilkattimet ja kalkattimet. Eli olenko silti vain biisin sovittaja, vaikka 80% biisistä on mun tekemä? | |
sapta: Osaisikohan joku kiva vastata miten tekijänoikeus mahdollisesti voisi mennä tapauksessa, jossa tyyppi on tehnyt sävellyksen pianolla ja minä loput biisistä (koneilla), eli kompin, bassolinjan, synat ym kilkattimet ja kalkattimet. Eli olenko silti vain biisin sovittaja, vaikka 80% biisistä on mun tekemä? Oletko säveltänyt kappaleeseen jotakin? Siis luonut jotakin sellaista, joka tuo alkuperäiseen sävellykseen jotakin uutta melodista ideaa eikä vain "rikasta" sen harmonista sisältöä? Jos se pianolla sävelletty tavara on se asia joka tekee kyseisestä biisistä tunnistettavasti juuri sen biisin niin silloin sävellys on siinä, muu on sovitusta. Vaikka 100% sovituksesta olisi sun tekemäsi, niin se ei vielä tee susta säveltäjää. Tietysti asiat eivät ole yleensä näin mustavalkoisia, etenkään bänditouhuissa. Kannattaa varmaankin keskustella asia selväksi tämän säveltäjän kanssa. Jos sä koet säveltäneesi tähän kappaleeseen jotakin ja jos se on realistisesti asian laita, niin tuskinpa se toinen tyyppi asiaan sanoo vastaan. "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan Kojootti | |
Siitä se kenkä vähän puristaakin, kun olen tehnyt siihen bassolinjan umpirautaa, eli eipä kuulosta miltään ilman sitä. Onhan mulla oikeus siihen kuitenkin, eli kun olen käyttänyt bassolinjaa ja muita paitsi hänen pianoaan omiin juttuihin, tiedätkö siitä? kiitos kuitenkin, tämäkin jo selvensi asiaa kummasti! Olen nääs vielä ummikko näissä asioissa, eikä ole ennen tarvinnut selvitellä tällaisia. | |
Teoksen pääasiallisella tekijällä on jakamaton oikeus teokseensa, eikä sitä saa esimerkiksi muuttaa tai sovittaa julkisesti esitettäväksi ilman hänen lupaansa. | |
Kylläpä kuulostaa epäreilulta. Että hän vois vaikka ottaa mun tekemän bassolinjan ja tehdä siitä uuden biisin ja se olis sitten vain hänen omaisuuttaan. Taitaapi jäädä väliin koko projekti jos noin tosiaan on. | |
sapta: Kylläpä kuulostaa epäreilulta. Että hän vois vaikka ottaa mun tekemän bassolinjan ja tehdä siitä uuden biisin ja se olis sitten vain hänen omaisuuttaan. Taitaapi jäädä väliin koko projekti jos noin tosiaan on. Ei, niin ei voi tehdä. Ehkä selitin puutteellisesti, mutta ei hän voi tehdä toista teosta, jossa on sinun oikeuden piirissä olevaa aineistoa, vaan silloin olisi pyydettävä lupaa sinulta. | |
Kuullostaa, että tämä tilanne, jossa pitää neuvotella prosenttuaaliset osuudet säveltämisestä. "Mulle brenkku ei ole koskaan ollut ongelma. Ei silti, toisinaan tykkään yhä rakentaa ranskalaistyylisen seitinohuen iltapäiväkännin." - Pentti Matikainen | |
Kuullostaa, että tämä tilanne, jossa luulee on John Deacon. | |
Jos on kysymys lauletusta kappaleesta, niin sävellys on yhtä kuin laulumelodia. Ja Alesi tulee sisälle, niin siinä käy kun kumi ei kestä! | |
sapta: Kylläpä kuulostaa epäreilulta. Että hän vois vaikka ottaa mun tekemän bassolinjan ja tehdä siitä uuden biisin ja se olis sitten vain hänen omaisuuttaan. Taitaapi jäädä väliin koko projekti jos noin tosiaan on. Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista. Suosittelen pitämään kaiken pöytälaatikossa, koska joku muu käärii massin kuitenkin. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|