Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kansainvälinen digitaalinen levitys ja tienaaminen
1
McCole
17.08.2014 18:22:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut bändeissä harrastuksena, mutta tiiviisti teiniajoista lähtien. Nyt vanhempana teen Audiosparxille kolmatta vuotta musaa TV tuotantoihin ja hissimusaa mutta on ne hisseihin aika rankkoja. Soitan, käytän sampleja ja looppeja, ohjaan MIDIllä. Audiosparxilla ei kauppa käy. Olen alkanut pitkästä aikaa nyt sanoittaa ja laulaa biiseihini.
 
Tässä sanottiin, että CDbaby olisi hyvä? Siihen törmäsin etsiessäni miten voisin myydä pikkurahalla downloadeja tai streamingiä. Audiosparxilla myydään mainos-ym tuotantoon ja halvimmat lisenssit on noin 100$ per pläjäys. Voin itse määrittää siellä onko biisi Exclusive vai ei, mutta hassua jos satasen biisin saa kymmeneen senttiin muualta. Pitäisi rajoittaa halvat downloadit pois tuotannosta ja vain omaan käyttöön. Ja kuka sitä muka valvois. TEOSTOn kanssa oon pelannut ja noin 100 biisiä rekattu sinne, mutta annoin oikeudet Audiosparxille, koska ei TEOSTO koskaan saa tietää, jos 45 sec mun biisiä päätyy brasilialaiseen radiomainokseen.. Audiosparx saa tiedon mutta pitää puolet rahoista.
 
CDbaby vaikutti hyvältä. Onko siellä joku koukku? Mikä muu vois olla?
 
rok ja pop
ganesha
17.08.2014 19:49:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onhan noita muitakin, esim. ruotsalainen Record Union. koukku noissa on, että biisien jakelu kustantaa muutaman euron ja kyllä ne ns. Teosto-maksut välittyvät kansainvälisen NCB:n kautta IRSC-koodien mukaisesti.
 
morfin_mafer
27.08.2014 18:33:35 (muokattu 27.08.2014 18:34:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: onhan noita muitakin, esim. ruotsalainen Record Union. koukku noissa on, että biisien jakelu kustantaa muutaman euron ja kyllä ne ns. Teosto-maksut välittyvät kansainvälisen NCB:n kautta IRSC-koodien mukaisesti.
 
Record Union on vuosimaksullinen joten se voi tulla kalliiksi pitää levyjä myynnistä jos levyn myynnistä ei tule paljon tuloja.
 
Feiyr.com on taas kertamaksullinen ja sen kautta yhden julkaisun hinnaksi tulee esim. vain 4 € ja sen kautta voi tehdä myös CD- ja 12" Vinyyli -painatukset. Mutta Feiyrin kautta tarvitset y-tunnuksellisen yrityksen, jonka toimialaa on musiikin kustantaminen joten jos levyn myynnistä ei tule tarpeeksi tuloja niin on aika heikkoa koska jos sinulla on yritys niin et saa työttömyyskorvausta ja yleinen asumistukia ja toimeentulotuki on ainoa tulosi ja niillä ei pysty maksamaan esim. asunnon vuokraa kunnolla ja käyttörahaa kuukaudessa jäisi melkoisen vähän ja tilitoimistokulut juoksisi kokoajan.
 
morfin_mafer
27.08.2014 18:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McCole: TEOSTOn kanssa oon pelannut ja noin 100 biisiä rekattu sinne, mutta annoin oikeudet Audiosparxille, koska ei TEOSTO koskaan saa tietää, jos 45 sec mun biisiä päätyy brasilialaiseen radiomainokseen.. Audiosparx saa tiedon mutta pitää puolet rahoista.
 
Teoston lisäski voit liittyä GEMA:n joka on kansain välinen Teoston tapainen järjestö.
 
jannu
28.08.2014 01:40:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

morfin_mafer: Teoston lisäski voit liittyä GEMA:n joka on kansain välinen Teoston tapainen järjestö.
 
Ei se mikään kansainvälinen järjestö ole, vaan Saksan "Teosto". Teoston asiakkaana ei käsittääkseni voi kuulua toiseen tekijänoikeusjärjestöön.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan Kojootti
MaxDamage
28.08.2014 21:02:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku tietävämpi vielä vääntää meikäläiselle rautalangasta, että miten tää nyt menee, kun tahdon julkaista bändimme musiikkia ainoastaan digitaalisessa muodossa esim. Spotifyssä.
 
Teostoon on teokset ilmoitettu, ISRC-koodit hankittu. Voinko nyt suoraan tehdä sopparin Tunecoren, Music Kickupin tai vastaavan kanssa vai pitääkö vielä tehdä jotain erillisiä soppareita Teoston (tai jonkun muun) kanssa? Kysehän ei ole omalla netittisivulla tapahtuvasta myynnistä. Jos pitää tehdä, niin mitä ja voiko sen tehdä netissä vai miten se tapahtuu?
Suurkiitos etukäteen sille kärsivälliselle, joka tämän selittää! :)
 
morfin_mafer
29.08.2014 03:33:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Ei se mikään kansainvälinen järjestö ole, vaan Saksan "Teosto". Teoston asiakkaana ei käsittääkseni voi kuulua toiseen tekijänoikeusjärjestöön.
 
En tota tiennytkään, että ei voi kuulua muihin järjestöihin jos kuuluu TEOSTO:n.
 
Olen kyllä kuullut, että GEMA maksaa TEOSTO:lle radio-, yms-soitoista.
 
morfin_mafer
29.08.2014 03:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MaxDamage: Voisiko joku tietävämpi vielä vääntää meikäläiselle rautalangasta, että miten tää nyt menee, kun tahdon julkaista bändimme musiikkia ainoastaan digitaalisessa muodossa esim. Spotifyssä.
 
Teostoon on teokset ilmoitettu, ISRC-koodit hankittu. Voinko nyt suoraan tehdä sopparin Tunecoren, Music Kickupin tai vastaavan kanssa vai pitääkö vielä tehdä jotain erillisiä soppareita Teoston (tai jonkun muun) kanssa? Kysehän ei ole omalla netittisivulla tapahtuvasta myynnistä. Jos pitää tehdä, niin mitä ja voiko sen tehdä netissä vai miten se tapahtuu?
Suurkiitos etukäteen sille kärsivälliselle, joka tämän selittää! :)

 
Ei niistä Music Kickupeista, yms. tarvitse tehdä TEOSTO:n kanssa mitään sopparia.
 
ISRC-koodit saa kyllä noista palveluista halvemmalla kuin esim. musiikintuottajat.fi-palvelusta. Esim. Record Unionissa ISRC-koodi ei maksa mitään.
 
zekeode
08.09.2014 18:33:50 (muokattu 08.09.2014 18:34:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Record Unionissa on nyt uusi A&R kampanja. Ensimmäisen vuoden saa ilmaiseksi (vain jos käyttää A&R koodia):
 
- 1 year of FREE distribution
- This applies to any type of release (be it a single, EP or album)
- They can choose between all of the digital services that we distribute to
 
Jos joku haluaa käyttää mun A&R-koodia: zekeode
 
https://www.recordunion.com/
 
,niin saan ehkä pari euroa joskus itelle. :)
 
Muusikon elämä terveellisemmäksi: iHerb alennukset ja kokemuksia - Rouhee Blues - Spotifyn paras blueslista... ...tai aina
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «