Muusikoiden.net
09.12.2016

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys teostosopimuksesta kokeneille
1
KUL
22.02.2014 10:33:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olis tällainen ongelma ja olisin kiitollinen, jos joku asiaan perehtynyt voisi muutamalla lauseella valottaa sitä. Olemme bändin kanssa tekemässä ensimmäistä pitkäsoittoa ja ajattelin liittyä Teostoon, lähinnä tekijänoikeuksien takia. Teostosopimuksessa sanotaan näin:

"Teosto saa tällä sopimuksella kunkin teoksen luomisajankohdasta lukien sopimuksen voimassaoloajaksi:
a) yksinomaisen oikeuden teosten julkiseen esittämiseen sekä vuokraamiseen ja muuhun
saattamiseen yleisön saataviin;
b) yksinomaisen oikeuden teosten tallentamiseen ääni- tai kuvanauhalle, ääni- tai kuvalevylle ja
muulle laitteelle, jolla ne voidaan toisintaa."

Eli ymmärränkö siis oikein? Kun olen ilmoittanut biisini Teostoon, niin sen jälkeen Teosto päättää, minne biisit saa laittaa kuunneltavaksi (kohta a)? Ja tarkoittaako kohta b, että Teosto päättää (minulla ei siis olisi mitään sanavaltaa asiaan), laitetaanko joku biisi mahdollisesti esim. jollekin kokoelmalevylle?

Onko siis niin, että kun olen ilmoittanut biisini Teostoon ja hyväksynyt tämän sopimuksen, niin en saa enää päättää, mitä biiseilläni teen/mihin biisejäni laitan muiden kuunneltavaksi (esim. bändin kotisivut, YouTube jne.)?

Suuri kiitos etukäteen kaikille vastaajille.

vellamoverikorva
23.02.2014 20:55:58

Lyhyesti: muusikko itse päättää aina oman musiikkinsa käytöstä, vaikka kuuluukin Teostoon. Teosto on väliporras, joka valvoo teosten oikeuksia tekijän puolesta ja laskuttaa esim. keikkapaikoilta korvauksen siitä, että muusikko esittää keikalla Teostoon ilmoitettuja biisejään. Pienikin bändi tienaa helposti jonkinmoisia summia teostokorvauksilla, jos keikkailee ja tekee kaikista keikoista esitysilmoitukset Teostoon.

Teosto/Ncb myöntämien tallennelupien pointti on se, että biisit ovat sitten virallisia julkaisuja ja niiden esittämisestä voi Teosto kerätä korvauksia oikeudenomistajilleen (eli muusikoille).

Nyt esim. kun oma bändini julkaisee omakustannedemon, ja me kaikki kuulumme Teostoon, hoidan kuntoon seuraavat asiat:
- Teostoilmoitus kappaleista
- ISRC-koodit (Musiikkituottajat myöntää, maksaa kertamaksuna/bändi 50 e)
- Gramex-ilmoitus (ketä äänittellä esiintyy)
- Tallennelupa Ncb:ltä (Teosto maksaa luvan oikeudenomistajiensa puolesta

Tuolla yllä taitaa olla perusteellisempikin keskustelu asiasta.. :)

Wolfborn
04.03.2014 12:20:55 (muokattu 04.03.2014 13:12:34)

Jos esimerkkinä mainitsemasi kokoelmalevyn julkaisija on joku muu kuin sinä itse, niin julkaisija "joutuu" tilittämään biisisi käytöstä mekanisointimaksut teostolle, josta saat sitten oman osuutesi tilityksenä Teostolta. Sama homma jos bändisi julkaisun julkaisee joku muu kuin sinä itse.

Oma tuntumani on se että omakustannejulkaisijoiden kohdalla Teostoon kuuluminen tuskin aiheuttaa muuta ongelmaa kuin esimerkiksi sen että biisejä voi olla vaikea saada esim mainitsemillesi kokoelmalevyille/digikokoelmille. Sama homma pienten ja keskisuurten levy-yhtiöiden kanssa. Ellei levyn myynnille ole jo selkeitä takeita, niin mekanisointimaksut tuskin on näissä tapauksissa kaivattu kuluerä.

Jos tarkoituksenasi on saada kokopitkänne ulos jonkun levy-yhtiön kautta, niin itse odottaisin Teostoon liittymisen kanssa siihen asti kunnes levy-yhtiö ja heidän käytännöt on selvillä. Teostoon voi liittyä myös levyn julkaisun jälkeen, jos siinä vaiheessa vaikuttaa siltä että se on vaihtoehtona harmoniassa tulevaisuuden suunnitelmien ja toimintamallien kanssa.

Itse erosin Teostosta samalla kun aloitin projektin jonka todennäköisenä julkaisijana olisi pieni levy-yhtiö, ennemmin kuin omakustanne.

KUL
04.03.2014 16:51:36

Heippa,

kiitos vastauksista. Vaikka tämän tyyppistä pohdiskelinkin, niin jotenkin vain tuo kohta sopparissa tarttui kielipoliisikorvaani ;-).

Kuten sanottu, suurkiitokset!!!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti