Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laillinen omakustanne (Teosto, Spotify, iTunes yms)
1 2
baron
15.01.2014 16:49:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun bändi teki jossain "nyrkkipajassa" omakustanneäänitteen, pelkkiä kovereita. Mä otin Teostoon yhteyttä ja halusivat piisilistan, säveltäjät, sanoittajat, piisien kestot ja lähettivät pienen laskun.
Mitään muuta en saanut, en mitään koodeja enkä mitään.
Mikä meni pieleen?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
15.01.2014 19:27:03 (muokattu 15.01.2014 19:27:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mun bändi teki jossain "nyrkkipajassa" omakustanneäänitteen, pelkkiä kovereita. Mä otin Teostoon yhteyttä ja halusivat piisilistan, säveltäjät, sanoittajat, piisien kestot ja lähettivät pienen laskun.
Mitään muuta en saanut, en mitään koodeja enkä mitään.
Mikä meni pieleen?

 
En mä tiedä. Menikö muka?
 
Saitte laskun siitä että käytitte em. säveltäjien ja sanoittajien kappaleita. Teosto hoiti siis oman hommansa.
 
Noi koodithan on tunnisteita joilla ne levylle pannut, tässä tapauksessa teidän tekemät ja julkaisemat esitykset tunnistetaan. Siis aika lailla vastaava juttu kuin ISBN-numero. Tuskin kukaan on kärsinyt jos ette semmoisia hoitaneet sinne levyllenne. Asia muuttuu vähän jos alkaa käyttää jakelijoita, saada radiosoittoa jne.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
morfin_mafer
23.01.2014 03:47:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: meijän bändi on tällähetkellä pienellä levy-yhtiöllä ja levyt pölyttyy jakelialla ja hommat muutenki jotenki jäässä..
 
joten ollaan päätetty että seuraava levy on omakustanne mutta teoston kautta kumminkin.
mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon? pitääkö olla toiminimi vaikka niitä levyjä ei virallisesti myy kauppoihin?
 
anoa koodit, lähettää ne teostolle, lisätä masteriin, mitä muuta?
 
ja miten noi spotify ja itunes hommat menee?
 
olen kaivellu foorumeita ja en ole löytänyt vastauksia kysymiksiini.
 
ps: en tarkoita sitä että hommat alkaisi jotenki luistaa paremmin omakustanteena, mutta sais päättää itse asioista ja painaa levyjä milloin huvittaa..
 
kiitos jo etukäteen:)

 
Haluasin vastata tähän, niin että tein taas uuden omakustanteen:
http://www.junodownload.com/product … n-mafer-rebirth-of-love/2384188-02/
 
äskoo
03.02.2014 17:03:40 (muokattu 03.02.2014 17:08:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees asiat selvä, kiitos!
 
jatketaan vielä keskustelua:
mites sitten kun haluaa painaa levylle ne kappaleet jotka on koodattuja omalla tuottajakoodilla.
-Teostolta paino/julkaisuilmoitus mitä muuta? tarviiko olla toiminimiä/viraallista labelia?
-Voiko ne levyt polttaa itse kotona ja myydä omakustanteena kadestäkäteen ja levykauppa-X yms..? Vai pitääkö "oikea"(ei cd-r) levy ?
 
-Mitä eroa on tuottajakoodilla, äänituotantoa varten ja videotuotantoa varten? saako ne samalla hinnalla, vai pitääkö ne maksaa erikseen 50e+50e
 
varmaan monille hyvää tietoa tässä topikissa..
 
69
03.02.2014 19:10:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkun verran näiden kanssa pyöritelleenä:
 
JohnJ:Jos julkaisen sinkun (bändin itse säveltämä biisi joka on ilmoitettu Teostoon) pelkästään digitaalisena omakustanteena, eli ei fyysistä painosta lainkaan, tarvitaanko sille tallennelupaa Teostosta ja/tai NCB:stä? Gramexiin toki ilmoitus tehdään joka tapauksessa.
 
Ja jos ei tarvita tallennelupaa, missä kohtaa tai miten Teostolle/NCB:lle ilmoitetaan julkaisun ISRC-koodi, vai tarvitseeko sitä edes ilmoittaa muualle kuin Gramexille?

 
Tallennelupa haetaan vain fyysisille julkaisuille, eli cd, dvd, vinyyli, jne. Ei siis digijulkaisuille.
 
ISRC-koodi syötetään kappaleen tietoihin masteroinnissa. Sen lisäksi se ilmoitetaan NCB:lle erillisellä "Digitaalinen julkaisu"-ilmoituksella (http://www.ncb.dk/pdf/on-digital-release-form-en.xlsx), joka lähetetään sähköpostitse osoitteeseen trackreporting@ncb.dk .
 
Lisäksi pitää Teoston kanssa allekirjoittaa "Oikeudenomistaja-asiakkaan omat teokset internet-sivuilla" -käyttöluvan.
"Lupa kattaa Teoston oikeudenomistajien oikeuden julkaista (downloadina tai streamaten) teoksiaan omilla kotisivuillaan, oman yhtyeensä kotisivuilla ja yhteisöpalveluiden profiilisivuilla (esimerkiksi Facebook, MySpace) markkinointi- ja myynninedistämistarkoituksessa (promootio)."
 
Ja jos kappaleita haluaa myydä kotisivuillaan, pitää olla "Oikeudenhaltijan omilta kotisivuilta tapahtuva kaupallinen jakelu"-käyttölupa.
"Lupa kattaa tekijän pienimuotoisen musiikin myynnin hänen itse hallinnoimiltaan kotisivuilta (omat tai yhtyeen sivut) ilman Teosto/NCB:lle maksettavaa korvausta. Ilman tallennuskorvausta latauksia voi myydä enintään 1000 per teos. Kotisivulla saa samanaikaisesti olla myynnissä enintään 20 teosta ja 80 minuuttia musiikkia. Käyttölupa mahdollistaa myös maksullisen tilauspalvelun (streaming subscription) tarjoamisen samoin rajoituksin kuin latauskaupassa. Käyttölupa ei koske profiilisivuja kuten Facebook, MySpace tai muut vastaavat palvelut tai sivut."
 
äskoo:
jatketaan vielä keskustelua:
mites sitten kun haluaa painaa levylle ne kappaleet jotka on koodattuja omalla tuottajakoodilla.
-Teostolta paino/julkaisuilmoitus mitä muuta? tarviiko olla toiminimiä/viraallista labelia?
-Voiko ne levyt polttaa itse kotona ja myydä omakustanteena kadestäkäteen ja levykauppa-X yms..? Vai pitääkö "oikea"(ei cd-r) levy ?
 
-Mitä eroa on tuottajakoodilla, äänituotantoa varten ja videotuotantoa varten? saako ne samalla hinnalla, vai pitääkö ne maksaa erikseen 50e+50e

 
Kun kappale/-et tallennetaan fyysiselle esineelle, pitää hakea tallennuslupa.
Jos levy sisältää VAIN JA AINOASTAAN julkaisijan tekemää musiikkia, niin tallennelupa kustantaa Teoston hallinnointikulujen verran 65euroa.
(Eli bändi (yksityishenkilö tai joukko yksityishenkilöitä, ei yritys, yhdistys tms.) toimii julkaisijana ja kaikki kappaleet ovat bändin jäsenten tekemiä.)
Alle kuuden (6) kappaleen painoksen voi tehdä ilman tallennuslupaa, edellyttäen, että levyt menevät yksityiskäyttöön eikä niitä myydä.
 
Toiminimiä/yritystä/virallista labelia ei tarvitse. Jakelun kannalta se tosin voi helpottaa asioita. Viivakoodi (GTIN, entinen EAN) ei ole pahasta, jos levyn meinaa oikeasti saada kauppojen hyllylle.
 
Ymmärtääkseni mitään estettä sillä ei ole, että polttelisi levyt kotona. Melko varmasti voi vain todeta, että itse poltettua CD-R on aika vaikea saada edes "pienempään" Levykauppa Äx:ään myyntiin. CD-monistamojen painamia CD-R:iä on kyllä niissäkin näkynyt... Ihan oikeita, lasimasteroituja lättyjä pääasiassa suosivat.
 
Levyille ja videoille tuottajakoodit toimivat samalla tavalla käytössä, mutta molempia tallennetyyppejä varten pitää olla omansa, koska niiden tekijänoikeuskorvaukset perustuvat erilaisiin järjestelmiin.
Tunnukset pitää hakea ja maksaa erikseen.
Jfox
18.12.2016 18:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhottelin muutaman oman biisin ja askartelen just cd:itä. Kaverin kanssa duona painettiin kasetti ja tehtiin kaikki vimosen päälle. Onkohan näissä mitään keskitietä... Kolmen sadan painokselle tuli haettua tallennusluvat ym. mutta muutaman kymmenen levystä ei viitsisi maksaa. Radiosoittoa tuskin tulee jne. mutta teostoon kuulun, joten kai mä voin kansiin kirjoittaa Teosto, kertomaan siitä, ettei tuo ihan vapaasti kopioitavaa matskua ole...
 
Jabe
19.12.2016 12:42:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin kannattaa lukea tämä:
 
http://www.gramex.fi/fi/taiteilijat … atietoa_tuottajalle_/tuottajan_opas
 
morfin_mafer
19.12.2016 14:33:10 (muokattu 19.12.2016 14:34:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomio! Jos haluatte soitattaa Saksassa omaa musiikkia Radiossa tai TV:ssä niin siihen tarvitsee luvan eli LC-koodin (Label Code), eli levy-yhtiökoodi. Siis pitää olla oma yritys, joka on levy-yhtiö.
https://de.wikipedia.org/wiki/Labelcode
 
morfin_mafer
19.12.2016 14:44:08 (muokattu 19.12.2016 14:44:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kysynyt monesta levykaupasta, että ottako ne mun levyn myyntii. Niin kyllä ottaa myyntitilille. Siis jos tulee kauppaa niin sitten rahaa.
 
iku13
27.03.2017 16:29:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitseeko digitaalisesta julkaisusta ilmoittaa NCB:lle? Kyseessä siis ainoastaan digi-julkaisu.
 
https://www.ncb.dk/index.php/digital-release/
"If you plan to release a digital track this should not be registered with NCB"
 
https://www.rytmimanuaali.fi/omakustanneaanitteen-julkaiseminen/
"Mikäli haluaa julkaista musiikkia ainoastaan digitaalisesti ilman fyysistä julkaisua, tulee tuottajan rekisteröidä digitaalinen julkaisu toimittamalla kaikkien julkaistavien kappaleiden tiedot NCB:lle"
 
Eli liekö tullut muutoksia tähän jossain vaiheessa?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «