Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stock musiikki uhka musiikintekijöille?
1
JAV
18.01.2013 14:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288532963399.html?ref=rss
 
Iltasanomissa oli juttu, jossa suomalainen harrastelija oli tehnyt ulkomaiselle yritykselle televisiomainokseen musiikin 5 dollarilla. Tämä sai minut pohtimaan stock musiikin vaikutusta musiikintekijöiden markkinoihin.
 
Kyseisen jutun tapaus on hienoa harrastelijatoimintaa, mutta olen törmännyt myös sivustoihin, joissa täysin pro tason musiikkia myydään ihan hävyttömillä hinnoilla. Eräskin tekijä oli myynyt yhtä kappalettaan 10 dollarin hintaan 8000 kertaa. Ihan kiva summa tekijälle, mutta aiheuttaako tuo sitten 8000 tilauskeikan peruuntumisen. Luku ei varmasti ole suoranaisesti noin suuri, koska mukaan mahtuu varmasti produktioita, jotka eivät pysty tilausmusiikkia maksamaan. Kuitenkin moni tv alan yritys suomessakin käyttää näitä stockeja, joka selviää ohjelmien lopputeksteistä. He haluavat vain maksimoida voittonsa, vaikka varaa tilausmusiikkiin olisi helposti.
 
Mietitään asiaa näin: yhdelle tekijälle 8000 myytyä stock kappaletta * 10 dollaria = 80000 dollaria. Tilausmusiikkina koko musiikki alalle 8000 myytyä tilausbiisiä * 1500 dollaria = 12000000 dollaria. Jos itse saisit valita, ottaisitko tuon 80000 dollaria vai jakaisitko koko alan kesken 12 miljoonaa dollaria? Alalla, jolla on vaikea pysyä hengissä, vastaus ei ole varmastikkaan helppo. Olisiko kuitenkin parempi jättää halvat stock sivustot väliin ja antaa alalle aikaa tervehtyä?
 
Ymmärrän kyllä täysin stock sivustot, joissa musasta pyydetään oikeasti kohtuu korvaus. Ymmärsin ennen nuo halvatkin, mutta nyt niiden biisejä alkaa näkymään jo isoissakin produktioissa.
 
Muiden mielipiteitä tästä aiheesta?
 
ps. myykää sitä musiikkia kunnon korvauksella. ;)
 
Werihukka
18.01.2013 21:16:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen topikki. Ite kanssa lähdin kokeilemaan eräälle stock-sivustolle biisejä. Täytyy katsoa meneekö ne nyt edes laatuvaatimuksista läpi, mutta kuitenkin.
 
Ite lähtisin tätä vertaamaan lähinnä siihen, että jos jo on tehnyt kappaleita, joille ei keksi mitään käyttötarkoitusta, niin miksei niitä pistäisi ns. stock-käyttöön. Kyllähän tuo varmasti polkee hintoja tietyssä mielessä, mutta sitä pitää myydä mille on kysyntää. Tilausmusalle luulisi riittävän kuitenkin kysyntää siitä huolimatta, että myydäänkö stock-musaa vai ei. Eikä tää stock-musa ole mikään kovin uus juttu. Kaikki isommat levy-yhtiöt pistää jatkuvasti omistamaansa musaa katalogimusaks lisensoitavaksi pikkurahalla. Siitä vaan ei pidetä mölyä. Mun mielestä stock-musa kilpailee enemmänkin nyt tuon katalogimusan kanssa, eikä tilausmusan kanssa.
 
Valokuva-alalla taitaa olla samanlainen kuvio olemassa kanssa. Ymmärrettävää on se, että tarjontaa ja kysyntää on niin paljon tällä hetkellä, että hintojen on pakko laskea. Kameroiden hinnat on tullut nopeasti todella paljon alas. Sama homma on tapahtumassa kotistudioissa. Yhä enemmän pystytään tuottamaan nopeasti ja halvasti musiikkia, mikä on laadultaan riittävää.
 
Mielummin myy yhden kappaleen käyttöoikeutta vaikka esim. 1000 kertaa 5 eurolla, kuin kerran 1500 eurolla. Eli sen teoksen hintahan ei suinkaan ole silloin 5 euroa, vaan 5000 euroa. Tilausmusa harvemmin myydään useammin kun kerran. Lisäks stock-musan käyttöoikeudet yleensä on rajattu aika tarkasti tiettyihin pieniin ja lyhytaikaisiin käyttötarkotuksiin.
 
ganesha
18.01.2013 21:38:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä koe stock-musiikintekijöitä uhkana, sen verran geneeristä scheisseä tuntuvat suoltavan. Eikä siinä mitään, jos musiikintekeminen olisi itsellekin samalla tavalla leipäduunia niin itsekin tekisin varmaan ihan samoin. Antaa korporaatioiden ja mainosmarakattien hyödyntää tuota paskasammiota mielin määrin - jos kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.
 
Itse en oikein edes osaa mieltää tuollaista liukuhihnamateriaalia "musiikkina" - se on vain laiskasti jäsenneltyä äänitapettia...
 
Werihukka
18.01.2013 22:59:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Itse en oikein edes osaa mieltää tuollaista liukuhihnamateriaalia "musiikkina" - se on vain laiskasti jäsenneltyä äänitapettia...
 
Justiin tommosta taustahuttuahan tuo stock-musa pääasiassa on. Just semmosta, mille ei oikeastaan ole tilausta muuhun käyttöön.
 
JAV
19.01.2013 16:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista ja mielenkiintoisesta pohdinnasta! Werihukka on kyllä oikeassa, tilausmusa on tosiaan eri markkina-aluetta. Noi halvat 5-10 dollarin stock biisit on tosiaan geneeristä huttua pääasiassa, mutta olen myös törmännyt ihan huolella oikeilla soittimilla tuotettuun materiaaliin (esim. klasari kamaa isolla orkesterilla). Näissä taitaa kuitenkin hinnatkin olla jo korkeammat ja ne menee sinne katalogi puolelle. Stock musa ei ole myöskään kovin houkutteleva vaihtoehto, koska biisejä on niin paljon ja hyvät hukkuvat siihen geneeriseen huttuun. Yritykselle saattaa tulla jopa halvemmaksi ostaa tilausbiisi, kuin käyttää työtunteja stockien selaamiseen.
 
Stock musaa on tosiaan ollut iät ajat, havahduin vain pohtimaan asiaa, kun huomasin isoissa tv tuotannoissa stockia.
 
Teosto muuten sais päivitellä korvauksiaan. Esimerkiksi pelialalla, jolla itse toimin, ei ole kunnon sopimuksia. Pelien ansaintalogiikka kun on muuttunut niin reilusti. Niitä levitetään miljoonia kappaleita ilmaiseksi, jolloin korvaukset musan käytöstä on vaikea laskea. Moni ei edes kuulu teostoon, vaan neuvottelee itse prosentit ja kertakorvauksen. Tähän olisi kiva saada jotain minimi korvauksia ja valmiita sopimuspohjia, joista on helppo lähteä neuvottelemaan.
 
sami_sumea
20.01.2013 12:31:25 (muokattu 20.01.2013 12:52:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teosto muuten sais päivitellä korvauksiaan. Esimerkiksi pelialalla, jolla itse toimin, ei ole kunnon sopimuksia. Pelien ansaintalogiikka kun on muuttunut niin reilusti. Niitä levitetään miljoonia kappaleita ilmaiseksi, jolloin korvaukset musan käytöstä on vaikea laskea. Moni ei edes kuulu teostoon, vaan neuvottelee itse prosentit ja kertakorvauksen. Tähän olisi kiva saada jotain minimi korvauksia ja valmiita sopimuspohjia, joista on helppo lähteä neuvottelemaan.
 
Itse myös pelialalla toimivana olen taas sitä mieltä että Teostojen maksaminen pelimusiikista levityksen mukaan ei ole toimiva malli, erityisesti ladattavissa ja/tai free-to-play peleissä. Ihan mielenkiinnosta kysyn, pitäisikö sinun mielestäsi maksaa myös koodaajille, graafikoille tai tuottajille jonkinlaista "esityskorvausta"? Ja jos ei, mikä tekee muusikosta noita muita tuotantoketjun linkkejä "paremman"? Totuushan on se, että eivät hittipelien koodaajat, graafikot ja muut saa miljoonamenestyksistä sen enempää osuuksia, paitsi mahdollisten bonusten yms. muodossa, tai siinä tapauksessa että sattuvat olemaan firman osakkaina.
 
Yleensä projektien korvaukseen kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua jos tosissaan olet liikenteessä) joka tapauksessa kiinteä osa, yleensä jonkun minuuttitaksan mukaan + joskus äärettömän harvoin mainitsemasi rojaltiprosentit, joiden olemassaolon ymmärrän jos korvaus on pieni, esim. just pienemmillä tiimeillä tai free-to-play -mallisilla peleillä joissa pelin tuottoa voi olla vaikea arvioida etukäteen, tai jos tekijätiimi sattuu olemaan harvinaisen mukavalla päällä muuten vaan. Jos liksaa ei tipu tarpeeksi, pitää neuvotella paremmin, tai jättää projekti tekemättä ;) Kiinteisiin minimihintoihin ja niiden toimivuuteen en oikein usko, koska vastaavia ei ole olemassa muillekaan osa-alueille. Pienellä kolmen hengen nyrkkipajalla voi olla merkittäviäkin ongelmia maksaa musiikista tuotantovaiheessa jos pöytään lyödään joku "minimi 350 per valmis minuutti"-taksa.
 
Ja huom! Teostohan ei edes hallinnoi pelimusiikkia.
 
...
 
http://www.soundreel.com
JAV
20.01.2013 16:52:32 (muokattu 20.01.2013 17:18:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisin ilmaista itseä vähän huonosti. :D
 
Siis ei minustakaan teoston korvaukset nykymuodossa toimi pelialalla, ei sitten mitenkään (juurikin tuo ansaintalogiikka josta puhuttiin). Siksipä olisikin mukava, että teostosta saisi esim. jotain valmiita sopimuspohjia ja lisenssivaihtoehtoja, joita voi pitää neuvottelujen pohjana. Mitään liian sitovaa sopimusta en toki toivo teoston ja pelimuusikon kesken.
 
Kaikkien oikeuksien myyminen jollain muutamien satasien korvauksella on mielestäni tosi huonoa bisnestä. Jos nyrkkipajan pelistä tuleekin menestys ja musaa käytetään esim. jatko-osissa, tulee musan tekijän saada uusi korvaus musiikeista. Erilaiset lisenssivaihtoehdot siis kompensoisivat tuota esityskorvausta. Myöskin muusikko voisi ihan hyvin pitää itsellään oikeuden myydä sound trackejä ja niin edelleen.. On myös tärkeää pitää teoksen muunteluoikeus kokonaan itsellään. Teoston laatima yleinen sopimuspohja mielestäni parantaisi tässä mielessä musiikin tekijän asemaa. Mistään suoranaisista prosentti määristä siis en puhu. Yhtenäiset sopimusehdot myös helpottaisivat freelancereita saamaan vaatimuksensa läpi.
 
Teoston hallintaan kuuluu kyllä säveltäjän koko tuotanto, ainakin sopimuksen mukaan. Nykyisillä teoston säännöillä on käytännössä mahdoton tehdä pelimusiikkia teoston jäsenenä. Itsehallinnointikin koskee vain suoranaista synkronointia kuvaan. Jos sinulla on tästä jotain eri tietoa, olisi kyllä mielenkiintoista kuulla. :)
 
Mitä tulee noihin koodareihin ja muuhun henkilöstöön, useastihan he ovat kuukausipalkalla töissä firmassa. Inhouse säveltäjä kyllä saa mielestäni riittävät korvaukset kuukausipalkan muodossa. Tämän takia mielestäni freelancer säveltäjä on eri lokerossa, varsinkin pienemmän budjetin tuotannoissa, joissa kunnon kertakorvauksia on mahdoton saada. Niinkuin hienosti tiivistitkin asian, jos ei korvauksista päästä yhteisymmärrykseen, tulee homma jättää tekemättä.
 
Jos freelancer koodari esimerkiksi vääntää monen tuhannen edestä koodia muutamalla satasella, kannattaisi kyllä hänenkin keskustella optioista. Muuten voitanee puhua jo hyväksikäytöstä. Hän periaatteessa osallistuisi optioiden myötä firman riskiin. Nämä korvausasiat ovat kuitenkin äärimmäisen vaikeita ja mitään yksittäistä hyvää ratkaisua ei varmasti näihin ole. Siksi näitä onkin mielenkiintoista pohtia. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti