Muusikoiden.net
09.12.2016

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikintekijöiden tiimityö
1
tomppa_r
19.11.2012 09:05:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt aiheesta haulla oikein mitään, joten aloitetaanpas tämmönen aihe. Toivottavasti joitain kiinnostaa.

Eli nythän on ollut jossain määrin tapetilla musiikin tekeminen tiimityön voimin. Mm. Teosto on käynnistänyt Pumppu -nimisen hankkeen, jossa koko musiikin toimialaa pyritään samaan tehokkaammaksi verkostoksi ja yleisesti musiikin tekemistä kokonaan uudelle tasolle. Musiikin tekemistä pyritään tuomaan konkreettisemmin esille ihan jo peruskoulun tasolla. Aiheesta on olemassa oma Facebook -ryhmäkin, joka löytyy osoitteesta https://www.facebook.com/groups/musapumppu/ Koko homman yhtenä ytimessä olevana asiana on myös tiimityön tuominen uudelle tasolle musiikintekijöiden kohdalla.

Tuolla voi käydä tutkailemassa ihmisten ajatuksia aiheesta.

Toisena asiana aiheeseen liittyen, teen opinnäytetyötä juurikin tuosta tiimityöstä. Ajattelin, että löytyisikö täältä ihmisiä jotka toimivat tiimeissä, kun biisejä kirjoitetaan? Jos näin, pyytäisin muutamaa minuuttia vastaamaan kyselyyn aiheesta. Kyselyyn vastaaminen tapahtuu anonyymisti ja tietoja käytän ainoastaan opinnäytetyöhöni. Kysely löytyy osoitteesta http://digiumenterprise.com/answer/?sid=929382&chk=K6FX4M99

Minä kiitän ja kumarran jo etukäteen!

GiovanniDiRondo
12.12.2012 12:10:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikin tuottaminen voidaan mielestäni jakaa kahteen eri ääripäähän, jossa toisessa on kaupallinen, taloudelliseen hyötyyn tähtäävä musiikin tuotanto ja toisessa päässä varsinainen säveltaide.

Kummassakin ääripäässä on kaksi eri peruselementtiä, eli vanhojen olemassaolevien rakenteiden hyödyntäminen/kehittäminen ja uutuus-vaikutus.

Kaupallinen musiikkituotanto lähinnä kierrättää jo olemassaolevaa materiaalia, kun taas varsinainen luova säveltaide pyrkii kartoittamaan uusia tuntemattomia alueita. Kaupallisessa musiikin tekemisessä pyritään tietenkin myös jonkinlaiseen "uutuusvaikutukseen", mutta pyrkimys on kuitenkin erilainen ja uudet elementit hyväksytään eri kriteerein.

Aidosti luovan säveltaiteen tekeminen on vaikeaa. Vaikka säveltäjä miten pyrkisi pääsemään käsiksi johonkin tuntemattomaan ja mielenkiintoiseen, pyrkivät erilaiset jäljittely- ja uudelleenkierrätys-prosessit kuitenkin pintaan. Aidosti luovassa säveltaiteessa kannattaa mielestäni pyrkiä käyttämään tietoisesti erilaisia perusteltuja metodeja joiden avulla "uusi" houkutellaan esiin.

Itse uskon tiimityöhön hyvin paljon, myös uuden luomisen, tai erityisesti uuden luomisen suhteen. Mutta samalla olen kuitenkin sitä mieltä, että aivan yhtä tärkeää on voimallinen yhden ihmisen, teoksen "johtajan" näkemys teoksen olemuksesta.

Omissa musiikintuottamistiimeissäni olen (ainakin omasta mielestäni) huomattavasti muita jäseniä musiikillisesti oppineempi ja keinovalikoimaltani laajimman arsenaalin omaava. Mutta samalla olen alkanut tiedostaa, että se mikä minulle näyttäytyy uutena ja samaan aikaan selkeänä kokonaisuutena on vähemmän kuin se, mitä on mahdollista saada aikaan alistamalla oma teoksensa toisten, samalla tavalla luomistaitoisten muusikoiden kehittämisen kohteeksi.

Viime aikoina olen tutkinut - samoin kuin muuten minua paljon edistyneempi ja musiikkia laajasti julkaissut "kollegani"- erityisesti toimimista aloittelevien tai jollain tavalla rajoittuneiden tai "väärällä tavalla soittavien" muusikoiden kanssa.

Teen paljolti musiikkia, jota voisi kutsua rockiksi. Sääntöjä rikkova, rytmiikaltaan "virheellinen" soittaja- ja sovittaja-säveltäjä-tiimi on tuonut teoksiini aivan uudenlaisia kiinnostavia tekstuureita ja arvaamattomia elementtejä, joita ei niistä "alkuperäisessä muodossaan" löydy. Joskus ne ovat avanneet uuden näkökulman teokseen, joka tulkinta on sitten näyttäytynyt oikeampana kuin alunperin olin hahmotellut.

Toimivassa tiimissä ei ole kyse soittotaidosta tai yhtenäisestä näkemyksestä, vaan siitä että alati muuttuvassa vuorovaikutussuhteiden viidakossa ihmiset osaavat asettua niihin merkittäviin rooleihin mitä vuorovaikutus vaatii. Tiimi toimii aikansa, ja tasapainon muuttuessa kriisin kautta tiimi voi jäsentyä uudesteen tai sitten konfliktista ei päästä yli, vaan kaikki täytyy rakentaa uudelleen.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti