Muusikoiden.net
03.12.2016
The Bassbreaker™ Guitar Amplifier Series | Fender® 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Missä vaiheessa yhteydenotto lafkoihin?
1
tsrautia
20.09.2012 11:08:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on uuden bändin kanssa sellanen tilanne, että ollaan menneen kesän aikana nauhotettu pari biisiä tuottaja-äänittäjän kanssa ja mietitään nyt, että julkastaanko ne nyt itse netissä vai lähestytäänkö ennen julkasua lafkoja. Kaikki bändin jäsenet ollaan kokeneita eli mistään alottelijatason hommasta ei ole kyse. Musa on myös oikeasti varsin laadukasta ja potentiaalista. Laadukkaat promokuvat ja bändigrafiikat ollaan myös hoidettu kuntoon. Aikasempia julkaisuja tämän bändin kanssa ei ole, eikä myöskään vielä keikkoja.

Eli onko täysin ajanhukkaa lähetellä lafkoihin promopakettia ennen julkasua? Vai olisko parasta, että pistetään nyt sivut, kuvat ja biisit nettiin itse ja sitten promopakettia eteenpäin? Tästä on bändin sisällä vähän nyt eri mielipiteitä..:) Ajatus lafkoille lähettämisessä ennen omaa julkasua olisi vissiin se, että jos joku lafka innostuu ja haluaa julkaista biisit ennenjulkaisemattomana tai pistää bändin tekemään levyllinen biisejä ja sitten kerralla täyspitkä ulos.

Niin ja mainitaan vielä, että matsku on radioystävällistä poppia. Tosin englanninkielistä..

Guitarwall
20.09.2012 11:32:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tsrautia: Meillä on uuden bändin kanssa sellanen tilanne, että ollaan menneen kesän aikana nauhotettu pari biisiä tuottaja-äänittäjän kanssa ja mietitään nyt, että julkastaanko ne nyt itse netissä vai lähestytäänkö ennen julkasua lafkoja. Kaikki bändin jäsenet ollaan kokeneita eli mistään alottelijatason hommasta ei ole kyse. Musa on myös oikeasti varsin laadukasta ja potentiaalista. Laadukkaat promokuvat ja bändigrafiikat ollaan myös hoidettu kuntoon. Aikasempia julkaisuja tämän bändin kanssa ei ole, eikä myöskään vielä keikkoja.

Eli onko täysin ajanhukkaa lähetellä lafkoihin promopakettia ennen julkasua? Vai olisko parasta, että pistetään nyt sivut, kuvat ja biisit nettiin itse ja sitten promopakettia eteenpäin? Tästä on bändin sisällä vähän nyt eri mielipiteitä..:) Ajatus lafkoille lähettämisessä ennen omaa julkasua olisi vissiin se, että jos joku lafka innostuu ja haluaa julkaista biisit ennenjulkaisemattomana tai pistää bändin tekemään levyllinen biisejä ja sitten kerralla täyspitkä ulos.

Niin ja mainitaan vielä, että matsku on radioystävällistä poppia. Tosin englanninkielistä..

Matskut ulos vaan, radioihin promoa, kaverit spämmäämään toivebiisejä ja sormet ristiin että joku soittaisi biisinne. Nettipromootio käyntiin ja keikkaa alle, jos olette hyviä niin kyllä se fanikanta sieltä löytyy. Kasvatatte sitä ja kun teillä alkaa olemaan näyttöä siitä, että mahdollinen täyspitkänne toisi enemmän tuottoa kuin mitä sellaisen tekeminen(+markkinoinnit ym.) kustantaa, niin siinä vaiheessa alkaa olla ajankohtaista olettaa, että joku lafka suostuu ottamaan sen riskin, mitä levynne ulos pistäminen sisältää.

Toki tätä voitte aikaistaa tekemällä levyn omasta pussista ja tekemällä mastersopimuksen, mut nykyaikana en oikeastaan näe hirveästi järkeä ottaa lafkaa enää siihen väliin, jos teillä on valmis levy käsissänne. Itse ottaisin suoraan yhteyttä jakelijoihin ja hoitaisin markkinoinnin jollain muulla tavalla, joko itse tai ulkoistettuna.

Eli vastauksena kysymykseen, mun mielestä senkin rahan, mitä lafkoille promoaminen vaatii voi käyttää järkevämminkin. Koska olette uusi bändi eikä teitä ole kuultu missään eikä teillä siten ole fanikantaa, on hyvin, hyvin epätodennäköistä, että järkevästi toimiva lafka tekisi kanssanne levytyssopimuksen.

www.constantineband.net
JohnJ
20.09.2012 15:54:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarwall: Matskut ulos vaan, radioihin promoa, kaverit spämmäämään toivebiisejä ja sormet ristiin että joku soittaisi biisinne. Nettipromootio käyntiin ja keikkaa alle, jos olette hyviä niin kyllä se fanikanta sieltä löytyy. Kasvatatte sitä ja kun teillä alkaa olemaan näyttöä siitä, että mahdollinen täyspitkänne toisi enemmän tuottoa kuin mitä sellaisen tekeminen(+markkinoinnit ym.) kustantaa, niin siinä vaiheessa alkaa olla ajankohtaista olettaa, että joku lafka suostuu ottamaan sen riskin, mitä levynne ulos pistäminen sisältää.

Toki tätä voitte aikaistaa tekemällä levyn omasta pussista ja tekemällä mastersopimuksen, mut nykyaikana en oikeastaan näe hirveästi järkeä ottaa lafkaa enää siihen väliin, jos teillä on valmis levy käsissänne. Itse ottaisin suoraan yhteyttä jakelijoihin ja hoitaisin markkinoinnin jollain muulla tavalla, joko itse tai ulkoistettuna.

Eli vastauksena kysymykseen, mun mielestä senkin rahan, mitä lafkoille promoaminen vaatii voi käyttää järkevämminkin. Koska olette uusi bändi eikä teitä ole kuultu missään eikä teillä siten ole fanikantaa, on hyvin, hyvin epätodennäköistä, että järkevästi toimiva lafka tekisi kanssanne levytyssopimuksen.

Laitoin plussan, koska olen täysin samaa mieltä. Ei mitään järkeä istua äänitetyn matskun päällä odottaen levytyssopparia. Teillä menee siinä vaan omaa aikaa hukkaan, koska fanikantaa on taas vaikeampi houkutella ilman niitä biisiäänitteitä. Jos joku levy-yhtiö teistä oikeasti kiinnostuu (mikä usein edellyttää juuri sitä että joku tietää teistä kuten Guitarwallkin sanoi) niin ei sillä ole vitunkaan väliä onko ne biisit pyörineet jossain netissä aiemmin. Sopimuksen syntyessä ne joko julkaistaan uudestaan, tehdään uusiksi vielä paremmin tai sitten ne unohdetaan ja keskitytään uuteen matskuun.

Eli biisit nettiin ja keikkaa hankkimaan.

Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
Tommy Voltage
20.09.2012 16:23:24

Ei riitä että musa on laadukasta vaan myös ostajat pitäisi löytyä ennen kuin sopparia tarjotaan. Isompien lafkojen halukkuus riskinottoihin on ankeassa taloustilanteessa lähes nollissa ja uusia kehitysprojekteiksi tarkoitettuja kiinnityksiä otetaan hyvin vähän.

Mielestäni julkaiskaa alkuun ehdottomasti itse ja kerätkää seuraajia musiikillenne. Levy-yhtiöiden suurin merkitys painottuu lähinnä markkinoinnin puolelle tänä päivänä. Monet muut asiat, joihin ennen levy-yhtiötä tarvittiin, pystyy bändit pitkälti omatoimisesti hoitamaan. Musiikkinsa saa varmasti kuuluville monen eri kanavan kautta.

ganesha
21.09.2012 07:42:49

Tommy Voltage: Ei riitä että musa on laadukasta vaan myös ostajat pitäisi löytyä ennen kuin sopparia tarjotaan. Isompien lafkojen halukkuus riskinottoihin on ankeassa taloustilanteessa lähes nollissa ja uusia kehitysprojekteiksi tarkoitettuja kiinnityksiä otetaan hyvin vähän.

Mielestäni julkaiskaa alkuun ehdottomasti itse ja kerätkää seuraajia musiikillenne. Levy-yhtiöiden suurin merkitys painottuu lähinnä markkinoinnin puolelle tänä päivänä. Monet muut asiat, joihin ennen levy-yhtiötä tarvittiin, pystyy bändit pitkälti omatoimisesti hoitamaan. Musiikkinsa saa varmasti kuuluville monen eri kanavan kautta.

juurikin näin. esim. omien kotisivujen kautta on kätevä myydä faneille musaa ja muuta fanikamaa. oman bändin kanssa bongasimme mainion Bandzooglen, jonka kautta otimme kotisivut. Myös Bandcampin kautta voi myydä latauksia, mutta Bandzooglella oli tarjota hieman enemmän featureja ja tarkoitus olisikin keskittää nettiaktiviteetteja omille sivuille (Facebookkia tietenkään unohtamatta!). Ja vaikka esim. Spotify on hieman kaksiteräinen miekka, niin alkuvaiheessa siitä taitaa kuitenkin olla enemmän hyötyä kuin haittaa - ja se taitaa nyttemmin toimia jo melko monessa maassa; vaikka meilläkin selkeästi valtaosa kuunteluista tulee Suomesta, niin niitä on alkanut tasaiseen tahtiin tulla muualtakin. Ruotsalaisen Record Unionin kautta, mistä laitoimme matskumme iTunesiin, Spotifyhyn yms. mestoihin, sieltä saa nykyään tarkat ajantasalla olevat Spotify-statistiikatkin.

tehokas mainostaminen netissäkin yleensä maksaa, mut ainakin itse huomasimme, että esim. sivupalkkimainos FB:ssä todella kannattaa. Pari päivää sitten päätimme kokeilla sitä, ja uusia faneja on yhtäkkiä alkanut siunaantumaan kuin sieniä sateella: semmoista 100 fanin päivävauhtia! Katsotaan nyt kuinka kauan tendenssi jaksaa jatkua...

onhan tässä käynyt mielessä - kun bändimme musa ei varsinaisesti ole mitään radiosoittokamaa (vaikka pari biisiä on Radio Rockin taajudella soinutkin) - että voisi jossain vaiheessa laittaa pystyyn oman labelin oman musan julkaisukanavaksi...mutta katsotaan nyt missä vaiheessa fanbasea alkaa olla siinä määrin, että siitä saisi edes kulut kattavaa toimintaa.

Saappineste
21.09.2012 11:38:06

Oma käsitys on että kylläpä ne lafkat ottaa yheyttä mikäli kiinnostaa. Toki ei siitä promohomman lähettämisessäkään mitään haittaa ole. Uskoisin että lafkat haluaa kuitenkin ottaa huostaansa orkesterin jolla on jo jonkinlaista mainetta ennakkoon. Muussa tapauksessa markkinointi pitää aloittaa lähtöruudusta, ja yleisön kalastelu voi olla työlästä. Että keikalle vaan, biisit vaikka bandcamppiin, facebook spämmäily käyntiin. Odottelemaan on turha jäädä.

tsrautia
21.09.2012 15:04:22

Jes kiitos kaikille vastauksista. Aika samoilla linjoilla itsekin olen, lafkoja pääasiassa kiinnostaa vaan raha ja signaavat siten sellaista, joka on jo osoittanut hyväksi ja myyväksi tuotteeksi.

Guitarwall: Matskut ulos vaan, radioihin promoa, kaverit spämmäämään toivebiisejä ja sormet ristiin että joku soittaisi biisinne.

Onko käytännössä mahdollista saada radiosoittoa ilman mainstream-lafkaa? YleX:n kellarit yms. on erikseen, mutta näillä isommilla kanavilla?

Saappineste
21.09.2012 15:23:26

tsrautia: Jes kiitos kaikille vastauksista. Aika samoilla linjoilla itsekin olen, lafkoja pääasiassa kiinnostaa vaan raha ja signaavat siten sellaista, joka on jo osoittanut hyväksi ja myyväksi tuotteeksi.

Onko käytännössä mahdollista saada radiosoittoa ilman mainstream-lafkaa? YleX:n kellarit yms. on erikseen, mutta näillä isommilla kanavilla?

Ainakin joskus oli tuttujen bändi yleX:n himotuimmat äänestyksessä, ja jopa keikkuivat aikansa listoilla. Siitähän se vois alkaa.

ganesha
21.09.2012 18:35:20

Kyllä ainakin meidän bändin pari biisiä, sekä kaveribändienkin biisejä, on soinut Radio Rockilla - lähinnä Klaus Flamingin ohjelmissa. Eli kannattaa lähetellä niitä rieskoja vaikka sinne.

tsrautia
24.09.2012 08:23:43

ganesha: Kyllä ainakin meidän bändin pari biisiä, sekä kaveribändienkin biisejä, on soinut Radio Rockilla - lähinnä Klaus Flamingin ohjelmissa. Eli kannattaa lähetellä niitä rieskoja vaikka sinne.

Radio Rock ei ehkä ota poppia soittoon ;)

tsrautia
29.10.2012 09:15:48

Noni ny on vihdoin heitetty biisit nettiin, jos joku haluaa käydä tsekkaamassa:

http://www.noreenband.com
http://www.facebook.com/noreenband
http://www.soundcloud.com/noreenband

andyblue
11.12.2012 17:14:30

Täähän on ihan valmista tavaraa! Tykkään pikkusen ehkä raskaammasta, mutta tää kyllä veti jalat suusta!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti