Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paljonko maksaa?
1 2 3
Heickell
25.08.2012 01:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos haluaa julkaista levyn itse sen rahoittaen. Eli paljonko pitää antaa rahaa mastermauhojen kanssa, että kattaa pienen julkaisun kulut?
 
Kallekorvola
25.08.2012 12:55:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liian avoin kysymys. Muuttujia on liikaa. Tarkenna.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Jabe
25.08.2012 16:03:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heickell: jos haluaa julkaista levyn itse sen rahoittaen. Eli paljonko pitää antaa rahaa mastermauhojen kanssa, että kattaa pienen julkaisun kulut?
 
Antaa rahaa? Kenelle? Missä vaiheessa?
 
Tarkoitatko siis että kuinka paljon maksaa äänitteen tuottaminen masteriksi asti? (Siis ei lasketa mukaan kansitöitä, CD:n valmistusta jne.)
 
No siis se voi maksaa ihan mitä vaan välillä 100 - 100 000 euroa. Ei kukaan täällä voi sulle sun budjettia kertoa. Äänilevyn tekemisessä maksaa
esim.
- palkat, palkkasivukulut ja matkakulut muusikoille, tuottajalle, äänittäjälle
- studiovuokrat
Näistä saat hinta-arvioita kun katselet vaikkapa SML:n liksalistaa ja sitten guuglailet studioita ja katselet niiden hinnastoja ja/tai pyydät niiltä tarjouksia.
 
18is9
25.08.2012 17:51:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jabe: Tarkoitatko siis että kuinka paljon maksaa äänitteen tuottaminen masteriksi asti? .
 
Minä taas ymmärsin että paljonko maksaa siitä hetkestä että masteri on kädessä siihen että valmis levy on on Anttilan hyllyllä... Vastausta en kyllä tiedä, mulla on levyt pahvilaatikossa olohuoneen nurkassa :D.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Jabe
25.08.2012 21:41:25 (muokattu 25.08.2012 21:42:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Minä taas ymmärsin että paljonko maksaa siitä hetkestä että masteri on kädessä siihen että valmis levy on on Anttilan hyllyllä... Vastausta en kyllä tiedä, mulla on levyt pahvilaatikossa olohuoneen nurkassa :D.
 
Aa, ok .. juu. No, tosiaan, siitä masterista eteenpäin pitää maksaa ainakin
- kansisuunnittelut
- mahd. valokuvaussessiot
- CD:n kopioinnit
- äänitteen mekanisointimaksu
 
Jos kyse on ihan omakustanteesta, ni sit voi lisätä
- markkinointia (mainoksia)
- promoa (tähänkin voi ostaa palveluja jne.)
 
Ja taas ... budjetti voi olla ihan mitä vaan, riippuen kuinka laadukkaasti tekee ja millaisia tekijöitä mukaan pyytää.
 
Ja noiden CD-firmojen hinnat on helpointa selvittää. Osalla löytyy hinnastot suoraan nettisivuilta.
 
Heickell
26.08.2012 02:27:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin eli täällä ei ole siis ketää levy yhtiön ihmistä, joka osaisi sano vaikka, että "anna mulle 4000€ ja saa levysi Alepan hyllyyn" ? (lukekaa toi niinkuin se on, eli ei totinen vertaus) Olisi tavallaan virkistävää kun voisi rahoittaa kaverin projektin ja siten saada vaikka rojaltejakin, jos näin sopparit laitetaan...
Luulisi että ainakin pienlevy yhtiöt voisi tykästyä tällaiseen kun niiden riski olisi pieni. Ja kun soppariin laitettaisiin vain eka levy tai EP niin silloin seuraavat voisivat mennä normaalisti (levy yhtiön saadessa enemmän prosentteja, kun maksavat sen julkaisun).
Kyllä luulisi tämän palsan väestä jonkun tuntevan jollei itse jopa ole sellaisessa asemassa oleva ihminen, joka näistä päättää. Siten osaten antaa suuntaa antavan arvion hinnasta. Tai jopa sen tarjouksen. Tosiaan voisin tällaiseen rahojani kyllä laittaa. Se itseasiassa olisi minulle kulttuuri-teko, ; saada julkaistua jotain muuta kun Reggae/puhe-ohjelma"musiikkia" jota radiot nyt tuntuvat olevan äärillään. Kaikella kunnioituksella Suomi-rap-reggae skeneä kohtaan. Ei vain ole mun juttu. jotenkin aina kuulostanut teennäiseltä, mutta se on mielipideasia jos joku. Siis palataan asiaan: onko täällä ketään jonka kanssa tästä voisi neuvotella?
Ei nyt heti osaa pukea sanoiksi viestä jolla lähestyä esim warner finlandia ja pyytää neuvottelua, vaikka rahasta aina vain on kyse, niin kuin melkein kaikessa.
 
Heickell
26.08.2012 02:29:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levitys kauppoihin; pieni painos
 
radioihin promopaketti jne.
 
mainostusta vaikka lehtiin yms.
 
jne.
 
JoeCreb
26.08.2012 02:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ja kun löydät mitä etsit, saat rahoittaa minun levyni. =)
 
Kallekorvola
26.08.2012 10:44:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä se menee niin päin, että kiinnostunut ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan, joka sitten tarjoaa puhutun pohjalta jotain hintaa. Soita jollekin jakelijalle ja kysy hintaa sieltä suoraan.
 
Isojen firmojen kohdalla hintalappu on luultavasti isompi, koska esim. markkinoinnissa saattaa työskennellä isokin määrä ihmisiä. Levikki voi vastaavasti olla isompi.
 
Pienemmillä ja yksityisillä hinta on sitten yksityisen kukkarolle sopivampi hinta, mutta levikki voi vastaavasti olla pienempi.
 
Asiaan vaikuttaa varmasti myös tehdyn levyn laatu. Hyvälle levylle tuskin on vaikea löytää yhteistyökumppania. Huonoa voi olla vaikea "kaupata" kenellekään.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Jabe
26.08.2012 11:11:26 (muokattu 26.08.2012 11:16:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä en ainakaan oo kuullut että tuommoista kokonaispakettia voisi ostaa. Mutta tietty rahalla saa mitä vaan, jos tarpeeksi maksaa.
 
Mutta pääsääntöisesti homma menee niin, että jos et saa levydiiliä, niin sitten julkaiset levyn itse, ja ostat nuo palvelut eri palveluntuottajilta joita tuossa edelllä luettelin.
 
e: Täsmennän vielä mitä tarkoitin. Se mitä levynjulkaisussa tehdään on levy-yhtiöiden hommaa: CD:n valmistus, kansityöt, promootio, jakelun hoitaminen jne. Levy-yhtiöt ottavat tämmöisestä kokonaisvastuun, ja siellä on ihmisiä töissä jotka hoitavat eri osa-alueita.
 
Jos ei saa levydiiliä, niin sitten pitää ottaa itse vastuu näiden asioiden hoitamisesta, ja ostaa palveluja eri asioihin. Elikkäs tehdä omakustannelevy. Minun tiedossani ei ole sellaista palevluntarjoajaa, jolle voisi maksaa yhden laskun, ja joka sitten tekisi kaiken julkaisuun liittyvän.
 
kivi
26.08.2012 17:25:44 (muokattu 26.08.2012 17:30:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heickell: niin eli täällä ei ole siis ketää levy yhtiön ihmistä, joka osaisi sano vaikka, että "anna mulle 4000€ ja saa levysi Alepan hyllyyn" ? (lukekaa toi niinkuin se on, eli ei totinen vertaus) Olisi tavallaan virkistävää kun voisi rahoittaa kaverin projektin ja siten saada vaikka rojaltejakin, jos näin sopparit laitetaan...
Luulisi että ainakin pienlevy yhtiöt voisi tykästyä tällaiseen kun niiden riski olisi pieni. Ja kun soppariin laitettaisiin vain eka levy tai EP niin silloin seuraavat voisivat mennä normaalisti (levy yhtiön saadessa enemmän prosentteja, kun maksavat sen julkaisun).
Kyllä luulisi tämän palsan väestä jonkun tuntevan jollei itse jopa ole sellaisessa asemassa oleva ihminen, joka näistä päättää. Siten osaten antaa suuntaa antavan arvion hinnasta. Tai jopa sen tarjouksen. Tosiaan voisin tällaiseen rahojani kyllä laittaa. Se itseasiassa olisi minulle kulttuuri-teko, ; saada julkaistua jotain muuta kun Reggae/puhe-ohjelma"musiikkia" jota radiot nyt tuntuvat olevan äärillään. Kaikella kunnioituksella Suomi-rap-reggae skeneä kohtaan. Ei vain ole mun juttu. jotenkin aina kuulostanut teennäiseltä, mutta se on mielipideasia jos joku. Siis palataan asiaan: onko täällä ketään jonka kanssa tästä voisi neuvotella?
Ei nyt heti osaa pukea sanoiksi viestä jolla lähestyä esim warner finlandia ja pyytää neuvottelua, vaikka rahasta aina vain on kyse, niin kuin melkein kaikessa.

 
Kyllä täällä taitaa olla kaikkien levy-yhtiöiden edustajia, ja muitakin instansseja. Joku varmasti ottaa yhteyttä heti kun voit näyttää ketkä tarkalleen ovat ne 5000 ihmistä jotka sen levyn sitten ostavat.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Jooba
27.08.2012 01:07:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heickell: niin eli täällä ei ole siis ketää levy yhtiön ihmistä, joka osaisi sano vaikka, että "anna mulle 4000€ ja saa levysi Alepan hyllyyn" ? (lukekaa toi niinkuin se on, eli ei totinen vertaus) Olisi tavallaan virkistävää kun voisi rahoittaa kaverin projektin ja siten saada vaikka rojaltejakin, jos näin sopparit laitetaan...
Luulisi että ainakin pienlevy yhtiöt voisi tykästyä tällaiseen kun niiden riski olisi pieni. Ja kun soppariin laitettaisiin vain eka levy tai EP niin silloin seuraavat voisivat mennä normaalisti (levy yhtiön saadessa enemmän prosentteja, kun maksavat sen julkaisun).
Kyllä luulisi tämän palsan väestä jonkun tuntevan jollei itse jopa ole sellaisessa asemassa oleva ihminen, joka näistä päättää. Siten osaten antaa suuntaa antavan arvion hinnasta. Tai jopa sen tarjouksen. Tosiaan voisin tällaiseen rahojani kyllä laittaa. Se itseasiassa olisi minulle kulttuuri-teko, ; saada julkaistua jotain muuta kun Reggae/puhe-ohjelma"musiikkia" jota radiot nyt tuntuvat olevan äärillään. Kaikella kunnioituksella Suomi-rap-reggae skeneä kohtaan. Ei vain ole mun juttu. jotenkin aina kuulostanut teennäiseltä, mutta se on mielipideasia jos joku. Siis palataan asiaan: onko täällä ketään jonka kanssa tästä voisi neuvotella?
Ei nyt heti osaa pukea sanoiksi viestä jolla lähestyä esim warner finlandia ja pyytää neuvottelua, vaikka rahasta aina vain on kyse, niin kuin melkein kaikessa.

 
No siis rojaltejahan siitä laulaa jos sä olet albumin tuottajana (tässä yhteydessä tarkoitan rahallista tuottajaa=label, enkä taiteellista tuottajaa)
 
Tässä siis kulut kun sulla on masternauha kädessäsi:
 
1.Levyn painatus määrästä riippuen pitäisi olla 1e tienoilla jopa hieman allekin.
2. Mekanisointikorvaus
 
Teoston sivuilta lainattua:
9,009 % verottomasta tukkuhinnasta vähittäiskauppiaalle (= PPD eli Published Price to Dealer)
Tällä viittaan siihen toiseen kiinteään kuluun minkä sä voit laskea paintuksen lisäksi. Mekanisointimaksu. Sä maksat jokaisesta myydystä levystä NCB:lle tuon osuuden. eli jos veroton tukkuhinta olisi 10e niin siitä se 9,0009% on 0,90e. Jos levyjä myydään 5000kpl niin tämä on silloin 4500e kiinteäkulu.
 
Markkinoinnista ja radiopromoista en osaa sanoa. Lehtiin mainokset maksaa kiinteitä summia. Ne tiedot sä saat parhaiten kun otat musalehti X:ään yhteyttä siihen henkilöön joka lehden mainostilan myy.
 
Kuka sitten suunnittelee kannet voi pyytää mitä tahansa 0-1milj. euroa.
 
Mulle heräsi kysymys. Miksi sä haluat sijoittaa rahaa yhtyeeseen jonka levymyynnistä ei ole varmaa tietoa edes? Vai kävikö jossain ilmi, että se myisi takuulla 5000kpl? Jos tällainen myynti on niin en ymmärrä miksei artisti ole jo sainattu.
 
Jooba
27.08.2012 01:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heickell: jos haluaa julkaista levyn itse sen rahoittaen. Eli paljonko pitää antaa rahaa mastermauhojen kanssa, että kattaa pienen julkaisun kulut?
 
Sä siis haluat kattaa pienen julkaisun kulut = levy myy break even pointiin asti?
 
Toisin sanoen, sä maksat labelille kaikki kulut ja lunastat sitä vastaan X määrän levyjä ja näin ollen artisti nousee listan sijalle Y. Nerokasta markkinointia! Sitten voit jaella nämä X määrän albumeja sukulaisille ja tuttaville ilmaiseksi :D
 
Kirjoitin jo edelliseen viestiinä muuttujia kuluista, mutta en vieläkään tahdo ymmärtää mitä tarkalleen haet kysymykselläsi takaa?
 
Sen takia levy-yhtiö maksaa kulut, että se saa tietyn prosenttiosuuden levymyynnistä. Jos sä haluat maksaa ne kulut ja ottaa sen prosentin itsellesi niin hanki vaan jakelija sun firmalle joka sitten toimittaa ne levyt kaupan hyllylle omaa komissiotaan vastaan.
 
Heickell
27.08.2012 05:27:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sukulaisille? no ei. Vaan ainoastaan kyse on nyt siitä ,että jos täältä löytyy edustaja jolla raha kelpaa; antaa tarjouksen ja jos se on hyvä annan masterin, kuvat, jne+ RAHAT ja näen levyn kaupassa jne. Ei muuta sen monimutkaisempaa. Kun kuuntelee radiota, niin tulee usein mielee, että joku on "ostanut" ne sinne. Siitä ajatus on lähtenyt. NYt vain teen sama (jos onnistuu) paremmalla musiikilla, vai onko joku Robin tai REbaCCa teidän unemien täyttymys?
 
Kallekorvola
27.08.2012 08:22:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heickell:Vaan ainoastaan kyse on nyt siitä ,että jos täältä löytyy edustaja jolla raha kelpaa; antaa tarjouksen ja jos se on hyvä annan masterin, kuvat, jne+ RAHAT ja näen levyn kaupassa jne. Ei muuta sen monimutkaisempaa.
 
Jos ei ole jo tullut yhteydenottoja, niin luulenpa etteivät hengaa täällä. Voi olla että tollasta "kokonaisuutta" ei ole edes tarjolla, en ainakaan ole kenenkään kuullut sellaista tarjoavan. Levy-yhtiöt lienevät kiireisiä omien proggistensa kanssa, tai vaihtoehtoisesti hintalappu on sitten niitä "kymmeniä tonneja"...
 
Kun kuuntelee radiota, niin tulee usein mielee, että joku on "ostanut" ne sinne. Siitä ajatus on lähtenyt.
 
Ei ole. Toki jo nimensä ansainneelta levy-yhtiöltä otetaan musiikkia vastaan pienemmällä kynnyksellä kuin yksityiseltä toimijalta.
 
NYt vain teen sama (jos onnistuu) paremmalla musiikilla,
 
Paljon luvattu. Linkki musiikkiin?
 
vai onko joku Robin tai REbaCCa teidän unemien täyttymys?
 
Ei ole. Mutta aika isolle osalle maksavaa yleisöä on.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Mikko
27.08.2012 09:57:41 (muokattu 27.08.2012 09:58:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Ei ole. Toki jo nimensä ansainneelta levy-yhtiöltä otetaan musiikkia vastaan pienemmällä kynnyksellä kuin yksityiseltä toimijalta.
 
Nämä nyt on tietysti näitä kuulopuheita, mutta olen kyllä kuullut puhuttavan ihan summista joilla biisin saa tiettyjen kanavien soittolistalle. Toki se biisi pitää silti olla laadukas ja kanavan linjaan sopiva. Viralliselle listallehan albumin saa ajoittamalla julkaisun sopivaan ajankohtaan ja ostamalla itse 1000 kpl omaa levyään listaliikkeestä. Eri asia sitten on mitä tuosta kukaan kostuu.
 
Heickell
27.08.2012 11:10:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joe, minä voin maksaa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=212030&
There you go!
 
Jooba
27.08.2012 11:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heickell: sukulaisille? no ei. Vaan ainoastaan kyse on nyt siitä ,että jos täältä löytyy edustaja jolla raha kelpaa; antaa tarjouksen ja jos se on hyvä annan masterin, kuvat, jne+ RAHAT ja näen levyn kaupassa jne. Ei muuta sen monimutkaisempaa. Kun kuuntelee radiota, niin tulee usein mielee, että joku on "ostanut" ne sinne. Siitä ajatus on lähtenyt. NYt vain teen sama (jos onnistuu) paremmalla musiikilla, vai onko joku Robin tai REbaCCa teidän unemien täyttymys?
 
Noniin, nyt selvisi jutun juoni. Sä mietit, että saako levyt kaupan hyllylle samaan tyyliin kun radiosoittoon, että heitetään parit tonnit kehiin ja hommat luistaa.
 
Ennakot luistaa labelilta bändin suntaan. Jos musa ei kiinnosta niin miksi ne ottaisi yhtyeen rosteriinsa edes rahan vuoksi? Robin ja Rebecca kyllä vääntää sen pari tonnia hetkessä. Ei niiltä rahaa puutu.
 
Ja edelleen tuntuu, että rahavirran käsityksesi on hieman hukassa. Ei sun kuulu bändinä/managerina ruokkia labelia vaan ne ottaa omansa levymyynnistä. Anttilaan saa levyt jakelijan ja oman Y-tunnuksen kautta.
 
Jooba
27.08.2012 11:14:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heickell: Joe, minä voin maksaa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=212030&
There you go!

 
Mikset vain perusta omaa levy-yhtiötä? Pääsisit paljon helpommalla kuin tuollaisilla monta labelia maksaa yhtä levyä. Pääset tuota kautta vain sopimushel******n.
 
JoeCreb
27.08.2012 11:17:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heickell: Joe, minä voin maksaa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=212030&
There you go!

 
Sopii hienosti! nyt vielä vain se label..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «